- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 1 527
Henkilökortin ajokortin saaneissa on nyt viimeisen parin vuoden aikana ollut runsaasti jo 17-vuotiaana ajoluvan saaneita. Tänä aikana on tuntunut siltä että uutisissa on näkynyt suhteettoman paljon onnettomuuksia ja laittomuuksia liikenteessä jossa näitä alaikäisiä kuljettajia on ollut mukana. Pitääkö tämä paikkansa vai onko kyseessä vain väärä tunne?
Pitäisikö palata vanhaan ikärajaan / käytäntöön vai onko hyvä näin?
17-vuotiaiden kuljettajien ajokäyttäytyminen pöyristyttää – asiantuntija maalaa synkkää kuvaa talven liukkaista: ”Liikenteen seassa on paljon sellaisia...”
Ulosajo Vehmaalla, nokkakolari Laviassa, auto puuhun Turussa, moottoritiellä 218 km/h Torniossa – 17-vuotiailla kuskeilla synkkä viikonloppu
Pitäisikö palata vanhaan ikärajaan / käytäntöön vai onko hyvä näin?
17-vuotiaiden kuljettajien ajokäyttäytyminen pöyristyttää – asiantuntija maalaa synkkää kuvaa talven liukkaista: ”Liikenteen seassa on paljon sellaisia...”
17-vuotiaiden kuljettajien ajokäyttäytyminen pöyristyttää – asiantuntija maalaa synkkää kuvaa talven liukkaista: ”Liikenteen seassa on paljon sellaisia...”
Ajokortin ikäpoikkeuslupiin vaaditaan tiukennuksia ja rajoitteita ja myös ajo-opetukseen muutoksia.
JAA
KOMMENTOI
Viikonloppuna monissa onnettomuuksissa osallisena oli 17-vuotiaan kuljettajan ajoneuvo, kuten Porin Laviassa.KUVA: ELINA VALKONEN / SATAKUNNAN KANSA, VESA LAITINEN, ALEKSI TUOMOLA / LEHTIKUVA
Petri Seppä
6:39
LIIKENNETURVALLISUUDEN parissa työskentelevät ovat erittäin huolissaan ikäpoikkeusluvalla ajaville nuorille kuljettajille sattuneista onnettomuuksista.
Useissa viime aikojen liikenneonnettomuuksissa ja vakavissa liikenteen vaarantamisissa osapuolena on ollut 17-vuotias nuori kuljettaja, joka on saanut ajokorttinsa niin sanotun ikäpoikkeusluvan avulla.
Muun muassa Suomen autokoululiitto ilmaisee vakavan huolensa virkamiesten ja päättäjien välinpitämättömyydestä, kun nuorille kuljettajille on tapahtunut vakavia liikenneonnettomuuksia ”lähes päivittäin”.
Viikonloppuna Porin Laviassa kaksi henkilöautoa joutui nokkakolariin sorapintaisella tiellä mäenharjanteen kohdalla. Toisen auton 17-vuotiasta kuskia epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta.KUVA: ELINA VALKONEN / SATAKUNNAN KANSA
– Tehtyjen lakimuutosten myötä uusien kuljettajien kyky toimia liikenteessä turvallisesti ja vastuullisesti on alentunut merkittävästi. Suhtautuminen nopeusrajoituksiin ja muihin liikennesääntöihin on ollut useissa yhteyksissä täysin välinpitämätöntä, puheenjohtaja Jukka Kiviniemi toteaa Autokoululiiton tiedotteessa.
LIIKENNEONNETTOMUUDET ja rajut ylinopeudet eivät ole tulleet liikenneturvallisuusasiantuntijoille kuitenkaan yllätyksenä.
– Eivät ne tulleet. Liikenneturva suhtautui varauksellisesti jo lain valmisteluvaiheessa. Poikkeusluvan tarkoitus ei ole aivan toteutunut suunnitellusti, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen mietti.
Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtosen mielestä åoikkeusluvan tarkoitus ei ole aivan toteutunut suunnitellusti.KUVA: ALEKSI TUOMOLA / LEHTIKUVA
– Tietyllä tavalla tämä oli liikenneturvallisuuden näkökulmasta ennakoitavissa. Muissa maissa on tehty ajokortin ennenaikaiseen saamiseen rajoitteita: ei saa esimerkiksi ajaa myöhään illalla tai yöllä tai kuljettaa muita ihmisiä kyydissä. Suomessa ei tällaisia rajoitteita tehty, Liikenteen turvallisuuskouluttajat ry:n toiminnanjohtaja Sampsa Lindberg sanoo.
Liikenneturvallisuusjärjestöt olivat jo lainmuutosta edeltävällä lausuntokierroksella hyvin skeptisiä seurauksista.
– Harmi, että asiantuntijalausunnot eivät kovin paljon painaneet siinä poliittisessa tilanteessa. Järjestelmä vuotaa, kun poliisikin on esittänyt huolensa törkeiden rikkomusten osalta, Lindberg lisäsi.
LIIKENNETURVALLISUUDEN erityisasiantuntijat ry:n puheenjohtaja Jarmo Jokilampi painottaa, että ennen lakimuutosta nuorten tilanne liikenteessä oli monta vuotta todella hyvä.
– Nuorten kuolemat oli saatu puolitettua, ja Suomessa oli erittäin hyviä tutkimuksia, joita arvostettiin muualla Euroopassa. Sitten entinen liikenneministeri (Anne Berner) pyyhki kaikilla tutkimuksilla pöytää, Jokilampi harmitteli.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tekemässä ajokorttilakimuutoksen seurantatutkimusta, mutta se valmistuu vasta keväällä 2022, kun dataa ja tilastoja on riittävästi.
Liikenneturvallisuuden erityisasiantuntijat ry:n puheenjohtaja Jarmo Jokilampi painottaa, että ennen lakimuutosta nuorten tilanne liikenteessä oli ollut hyvä monta vuotta.KUVA: VESA LAITINEN
– Jos tämä olisi minun päätettävissäni, en odottaisi hetkeäkään! Tarvitaan nopeita korjausliikkeitä eikä odottelua, että lisää nuoria menehtyy. Jokainen nuoren kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus on täysin tarpeeton, Jokilampi sanoo.
JOKILAMPI muuttaisi heti ainakin opetuslupaopettajan vaatimuksia.
– Nyt opetuslupaopettajalle ei ole mitään koetta. Kyllä opettajan tiedot pitäisi testata teoriakokeella ensin. Ja samoin taustat, ettei huonoa ajoasennetta siirretä opetettavalle, Jokilampi vaatii.
Toisekseen Jokilampi vaatii, että ajo-opetettavalle pitäisi olla vähintään yksi tunti opetusta vaikeissa oloissa ja liukkaalla ajamista ajoharjoitteluradalla. Tällä hetkellä kaikki harjoitukset on mahdollista ajaa ajosimulaattorissa.
– Kaikki kunnia simulaattoreille, mutta äärikelien opettamiseen se ei ole kaikista paras. Simulaattorissa voi ajaa järkyttävällä vauhdilla, ja kun ”auto” lähtee käsistä, painetaan vain deleteä. Sellainen ei toimi elävässä elämässä, Jokilampi kuvaa.
Jokilampi pelkää pian koittavien liukkaiden kelien olevan vaarallisia harjoitteluvaiheessa vain simulaattoreissa ajaneille kuskeille. 17-vuotias kuski oli osallisena liikenneonnettomuudessa Keravalla helmikuussa.KUVA: LASSI RINNE
– Kuukauden päästä ovat tulossa ensimmäiset liukkaat. Liikenteen seassa on paljon sellaisia, jotka eivät ole koskaan ajaneet livenä liukkaalla. Ja sitten kun pitäisi pysähtyä suojatien eteen... Kamala tilanne! Jokilampi pelkää.
TRAFICOMIN TILASTOJEN mukaan 17-vuotiaille myönnettäviä ikäpoikkeuslupia on myönnetty lain voimaantulon – heinäkuun alun 2018 – jälkeen noin 23 000. Pelkästään tämän vuoden puolella noin 9 500 nuorta 17-vuotiasta on saanut ajokortin ikäpoikkeusluvan perusteella, ja hakemuksia on jonossa odottamassa käsittelyä 3 385.
Hakemuksista vain viisi prosenttia on hylätty, eli ikäpoikkeusluvan on saanut käytännössä jokainen, joka on osannut hakemuksen täyttää oikein.
– Jokainen hakemus käsitellään yksilöllisesti nuoren ja hänen huoltajansa kanssa ja selvitetään kulkemistarpeen syy, onko se opiskeluun, työharjoitteluun tai tavoitteelliseen harrastamiseen liittyvä, tiiminvetäjä Henna Antila Traficomista sanoo.
Nuori voi saada ajokortin ikäpoikkeusluvalla jo 17-vuotiaana, jos koulu-, työharjoittelu-, työ- tai tavoitteelliseen säännölliseen harrastukseen kuljettava matka on riittävän pitkä tai aikaa vievä.
AJAMISTA ei kuitenkaan rajoiteta vain näihin matkoihin, vaan ikäpoikkeusluvan saatuaan autoa voi ajaa missä ja milloin vain. Onnettomuuksiin johtaneet tapaukset ovat sattuneet kaikki vapaa-ajan ajeluissa.
– Ajokortti on ihan tavallinen. Korttiin ei ole määritelty ehtoa tai rajoitusta, mihin ajoihin lupa oikeuttaa. On ainoastaan velvollisuus pitää mukana ikälupapäätöstä 18-vuotiaaksi saakka, Antila kertoo.
Traficomin tilastojen mukaan 17-vuotiaille myönnettäviä ikäpoikkeuslupia on myönnetty lain voimaantulon jälkeen noin 23000.KUVA: MESUT TURAN / LEHTIKUVA
Antila korostaa, että Traficom harkitsee vain kulkemistarvetta, ei hakijan soveltuvuutta ratin taakse.
– He käyvät samanlaisen kuljettajaopetuksen läpi kuin muutkin. Pelkällä ikäpoikkeusluvalla ei saa ajaa, vaan samanlainen opetus ja ajoharjoittelu sekä kuljettajantutkinto vaaditaan, Antila painottaa.
Autokoululiitto vaatii, että ikäpoikkeuslupien myöntämiseen tulee ottaa nykyistä huomattavasti tiukempi linja.
– Ratkaisujen tulee perustua perusteelliseen tarveharkintaan. Mikäli ikäpoikkeusluvan saanut nuori syyllistyy myöhemmin törkeään liikenteen vaarantamiseen, ajo-oikeus tulee ottaa häneltä välittömästi pois. Nuori voi tuolloin saada ajokortin takaisin vasta 18-vuotiaana suoritettuaan ajotutkinnon uudelleen, puheenjohtaja Kiviniemi vaati.
Ajokortin ikäpoikkeuslupiin vaaditaan tiukennuksia ja rajoitteita ja myös ajo-opetukseen muutoksia.
JAA
KOMMENTOI

Viikonloppuna monissa onnettomuuksissa osallisena oli 17-vuotiaan kuljettajan ajoneuvo, kuten Porin Laviassa.KUVA: ELINA VALKONEN / SATAKUNNAN KANSA, VESA LAITINEN, ALEKSI TUOMOLA / LEHTIKUVA
Petri Seppä
6:39
LIIKENNETURVALLISUUDEN parissa työskentelevät ovat erittäin huolissaan ikäpoikkeusluvalla ajaville nuorille kuljettajille sattuneista onnettomuuksista.
Useissa viime aikojen liikenneonnettomuuksissa ja vakavissa liikenteen vaarantamisissa osapuolena on ollut 17-vuotias nuori kuljettaja, joka on saanut ajokorttinsa niin sanotun ikäpoikkeusluvan avulla.
Muun muassa Suomen autokoululiitto ilmaisee vakavan huolensa virkamiesten ja päättäjien välinpitämättömyydestä, kun nuorille kuljettajille on tapahtunut vakavia liikenneonnettomuuksia ”lähes päivittäin”.

Viikonloppuna Porin Laviassa kaksi henkilöautoa joutui nokkakolariin sorapintaisella tiellä mäenharjanteen kohdalla. Toisen auton 17-vuotiasta kuskia epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta.KUVA: ELINA VALKONEN / SATAKUNNAN KANSA
– Tehtyjen lakimuutosten myötä uusien kuljettajien kyky toimia liikenteessä turvallisesti ja vastuullisesti on alentunut merkittävästi. Suhtautuminen nopeusrajoituksiin ja muihin liikennesääntöihin on ollut useissa yhteyksissä täysin välinpitämätöntä, puheenjohtaja Jukka Kiviniemi toteaa Autokoululiiton tiedotteessa.
LIIKENNEONNETTOMUUDET ja rajut ylinopeudet eivät ole tulleet liikenneturvallisuusasiantuntijoille kuitenkaan yllätyksenä.
– Eivät ne tulleet. Liikenneturva suhtautui varauksellisesti jo lain valmisteluvaiheessa. Poikkeusluvan tarkoitus ei ole aivan toteutunut suunnitellusti, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen mietti.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtosen mielestä åoikkeusluvan tarkoitus ei ole aivan toteutunut suunnitellusti.KUVA: ALEKSI TUOMOLA / LEHTIKUVA
– Tietyllä tavalla tämä oli liikenneturvallisuuden näkökulmasta ennakoitavissa. Muissa maissa on tehty ajokortin ennenaikaiseen saamiseen rajoitteita: ei saa esimerkiksi ajaa myöhään illalla tai yöllä tai kuljettaa muita ihmisiä kyydissä. Suomessa ei tällaisia rajoitteita tehty, Liikenteen turvallisuuskouluttajat ry:n toiminnanjohtaja Sampsa Lindberg sanoo.
Liikenneturvallisuusjärjestöt olivat jo lainmuutosta edeltävällä lausuntokierroksella hyvin skeptisiä seurauksista.
– Harmi, että asiantuntijalausunnot eivät kovin paljon painaneet siinä poliittisessa tilanteessa. Järjestelmä vuotaa, kun poliisikin on esittänyt huolensa törkeiden rikkomusten osalta, Lindberg lisäsi.
LIIKENNETURVALLISUUDEN erityisasiantuntijat ry:n puheenjohtaja Jarmo Jokilampi painottaa, että ennen lakimuutosta nuorten tilanne liikenteessä oli monta vuotta todella hyvä.
– Nuorten kuolemat oli saatu puolitettua, ja Suomessa oli erittäin hyviä tutkimuksia, joita arvostettiin muualla Euroopassa. Sitten entinen liikenneministeri (Anne Berner) pyyhki kaikilla tutkimuksilla pöytää, Jokilampi harmitteli.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tekemässä ajokorttilakimuutoksen seurantatutkimusta, mutta se valmistuu vasta keväällä 2022, kun dataa ja tilastoja on riittävästi.

Liikenneturvallisuuden erityisasiantuntijat ry:n puheenjohtaja Jarmo Jokilampi painottaa, että ennen lakimuutosta nuorten tilanne liikenteessä oli ollut hyvä monta vuotta.KUVA: VESA LAITINEN
– Jos tämä olisi minun päätettävissäni, en odottaisi hetkeäkään! Tarvitaan nopeita korjausliikkeitä eikä odottelua, että lisää nuoria menehtyy. Jokainen nuoren kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus on täysin tarpeeton, Jokilampi sanoo.
JOKILAMPI muuttaisi heti ainakin opetuslupaopettajan vaatimuksia.
– Nyt opetuslupaopettajalle ei ole mitään koetta. Kyllä opettajan tiedot pitäisi testata teoriakokeella ensin. Ja samoin taustat, ettei huonoa ajoasennetta siirretä opetettavalle, Jokilampi vaatii.
Toisekseen Jokilampi vaatii, että ajo-opetettavalle pitäisi olla vähintään yksi tunti opetusta vaikeissa oloissa ja liukkaalla ajamista ajoharjoitteluradalla. Tällä hetkellä kaikki harjoitukset on mahdollista ajaa ajosimulaattorissa.
– Kaikki kunnia simulaattoreille, mutta äärikelien opettamiseen se ei ole kaikista paras. Simulaattorissa voi ajaa järkyttävällä vauhdilla, ja kun ”auto” lähtee käsistä, painetaan vain deleteä. Sellainen ei toimi elävässä elämässä, Jokilampi kuvaa.

Jokilampi pelkää pian koittavien liukkaiden kelien olevan vaarallisia harjoitteluvaiheessa vain simulaattoreissa ajaneille kuskeille. 17-vuotias kuski oli osallisena liikenneonnettomuudessa Keravalla helmikuussa.KUVA: LASSI RINNE
– Kuukauden päästä ovat tulossa ensimmäiset liukkaat. Liikenteen seassa on paljon sellaisia, jotka eivät ole koskaan ajaneet livenä liukkaalla. Ja sitten kun pitäisi pysähtyä suojatien eteen... Kamala tilanne! Jokilampi pelkää.
TRAFICOMIN TILASTOJEN mukaan 17-vuotiaille myönnettäviä ikäpoikkeuslupia on myönnetty lain voimaantulon – heinäkuun alun 2018 – jälkeen noin 23 000. Pelkästään tämän vuoden puolella noin 9 500 nuorta 17-vuotiasta on saanut ajokortin ikäpoikkeusluvan perusteella, ja hakemuksia on jonossa odottamassa käsittelyä 3 385.
Hakemuksista vain viisi prosenttia on hylätty, eli ikäpoikkeusluvan on saanut käytännössä jokainen, joka on osannut hakemuksen täyttää oikein.
– Jokainen hakemus käsitellään yksilöllisesti nuoren ja hänen huoltajansa kanssa ja selvitetään kulkemistarpeen syy, onko se opiskeluun, työharjoitteluun tai tavoitteelliseen harrastamiseen liittyvä, tiiminvetäjä Henna Antila Traficomista sanoo.
Nuori voi saada ajokortin ikäpoikkeusluvalla jo 17-vuotiaana, jos koulu-, työharjoittelu-, työ- tai tavoitteelliseen säännölliseen harrastukseen kuljettava matka on riittävän pitkä tai aikaa vievä.
AJAMISTA ei kuitenkaan rajoiteta vain näihin matkoihin, vaan ikäpoikkeusluvan saatuaan autoa voi ajaa missä ja milloin vain. Onnettomuuksiin johtaneet tapaukset ovat sattuneet kaikki vapaa-ajan ajeluissa.
– Ajokortti on ihan tavallinen. Korttiin ei ole määritelty ehtoa tai rajoitusta, mihin ajoihin lupa oikeuttaa. On ainoastaan velvollisuus pitää mukana ikälupapäätöstä 18-vuotiaaksi saakka, Antila kertoo.

Traficomin tilastojen mukaan 17-vuotiaille myönnettäviä ikäpoikkeuslupia on myönnetty lain voimaantulon jälkeen noin 23000.KUVA: MESUT TURAN / LEHTIKUVA
Antila korostaa, että Traficom harkitsee vain kulkemistarvetta, ei hakijan soveltuvuutta ratin taakse.
– He käyvät samanlaisen kuljettajaopetuksen läpi kuin muutkin. Pelkällä ikäpoikkeusluvalla ei saa ajaa, vaan samanlainen opetus ja ajoharjoittelu sekä kuljettajantutkinto vaaditaan, Antila painottaa.
Autokoululiitto vaatii, että ikäpoikkeuslupien myöntämiseen tulee ottaa nykyistä huomattavasti tiukempi linja.
– Ratkaisujen tulee perustua perusteelliseen tarveharkintaan. Mikäli ikäpoikkeusluvan saanut nuori syyllistyy myöhemmin törkeään liikenteen vaarantamiseen, ajo-oikeus tulee ottaa häneltä välittömästi pois. Nuori voi tuolloin saada ajokortin takaisin vasta 18-vuotiaana suoritettuaan ajotutkinnon uudelleen, puheenjohtaja Kiviniemi vaati.
Ulosajo Vehmaalla, nokkakolari Laviassa, auto puuhun Turussa, moottoritiellä 218 km/h Torniossa – 17-vuotiailla kuskeilla synkkä viikonloppu
Ulosajo Vehmaalla, nokkakolari Laviassa, auto puuhun Turussa, moottoritiellä 218 km/h Torniossa – 17-vuotiailla kuskeilla synkkä viikonloppu
Poliisi arvioi, että 17-vuotiaiden kuljettajien osuus törkeissä ylinopeuksissa on lisääntynyt.
JAA
Porin Laviassa kaksi henkilöautoa joutui nokkakolariin soratiellä mäenharjanteen kohdalla.KUVA: ELINA VALKONEN / SATAKUNNAN KANSA
Petri Turunen
13.9. 15:06 | Päivitetty 13.9. 16:18
Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa tapahtui viikonloppuna kolme vakavaa liikenneonnettomuutta, joissa osallisina olivat 17-vuotiaat kuljettajat. Meri-Lapissa puolestaan mitattiin nuorten kuljettajien kovia ylinopeuksia.
Vehmaan onnettomuus ulosajo
Yksi onnettomuuksista tapahtui varhain lauantaiaamuna Vehmaalla. Yksin liikkeellä ollut 17-vuotias loukkaantui vakavasti rajussa ulosajossa.
Onnettomuudesta tuli hälytys aamuseitsemän jälkeen. Kahdeksan tienoilla pelastuslaitokselta kerrottiin, että loukkaantunut oli saatu irrotettua autosta. Hän oli tajuissaan pelastuslaitoksen ollessa paikalla.
Nopeusrajoitus oli onnettomuuspaikalla 80 kilometriä tunnissa. Auto törmäsi suistumisen jälkeen puihin. Kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Lavian onnettomuus nokkakolari
Toinen onnettomuuksista tapahtui varhain aamuyöstä Mannisentiellä Porin Laviassa, kun kaksi henkilöautoa joutui nokkakolariin sorapintaisella tiellä mäenharjanteen kohdalla. Poliisin mukaan kaikkiaan yhdeksän 16–18-vuotiasta toimitettiin sairaalaan, kaksi vakavasti loukkaantuneina.
Toisen auton 17-vuotiasta kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta. Komisarion mukaan perusteena on epäilty ylinopeus.
Kuljettaja itse ei loukkaantunut vakavasti.
Ruissalossa kolmas onnettomuus
Kolmas viikonlopun 17-vuotiaan kuljettajan henkilövahinkoihin johtanut onnettomuus sattui Turun Ruissalossa. Auto ajautui ulos tieltä ja osui puuhun. Kaksi henkilöä joutui sairaalaan. He saivat lievät vammat. Kuljettajaa epäillään huumeiden vaikutuksen alaisena ajamisesta.
Lounais-Suomen poliisi kertoi tapauksista myös Twitter-tilillään
Torniossa rajuja ylinopeuksia
Torniossa mitattiin puolestaan viikonloppuna rajuja ylinopeuksia.
Neljä kuljettajaa määrättiin ylinopeuden takia väliaikaiseen ajokieltoon. Heistä kolme syyllistyi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja yksi vakavaan piittaamattomuuteen liikenteessä.
Nuorin ajokieltoon määrätty oli poikkeusluvalla ajo-oikeuden saanut 17-vuotias. Rajuin mitattu nopeus oli 218 kilometriä tunnissa moottoritiellä, jossa nopeusrajoitus on 120 kilometriä tunnissa.
Ilmiö Lapissa
Kaksi vuotta sitten toteutettu ajokorttiuudistus lievensi 17-vuotiaille poikkeusluvalla myönnettävien ajokorttien perusteita. IS kysyi poliisilta ja asiantuntijoilta, miten poikkeuksellinen tilanne on ja sitä myönnetäänkö 17-vuotiaille ajokortti liian helposti.
– Lapissa on koettu ilmiönä se, että poikkeusluvan saaneita 17-vuotiaita kuljettajia on ollut ylinopeutta ajaneiden joukossa ja myös ulosajoon johtaneissa onnettomuuksissa. Tuo mitattu 218 kilometriä tunnissa on erittäin kova nopeus kokemattomalle kuljettajalle. Autoa ajoi 17-vuotias nuori Lapista ja hänen kyydissään oli kaksi henkilöä. Se on ylipäätään harvinainen mittaustulos, rikoskomisario Kirsi Huhtamäki Lapin poliisilaitokselta kertoo.
Vakavilta 17-vuotiaiden kuljettajien onnettomuuksilta on hänen mukaansa vältytty.
Lounais-Suomen poliisilaitos on samoilla linjoilla.
– Meidän havaintomme kesän ajalta on se, että 17-vuotiaiden osuus törkeissä ylinopeuksissa on lisääntynyt, komisario Marko Luotonen Lounais-Suomen poliisilaitokselta kertoo.
Viikonlopun tilastoja kommentoi myös Twitterissä myös apulaispoliisipäällikkö Maria Hoikkala.
– Synkkääkin synkempi viikonloppu onnettomuuksien osalta, Hoikkala twiittasi.
Liikenneturvan Juha Valtonen: Eivät yllätä
– Suhtauduimme uudistukseen varauksin jo sen valmisteluvaiheessa. Siinä mielessä viikonlopun onnettomuusuutiset eivät tulleet yllätyksenä, tutkimuspäällikkö Juha Valtonen Liikenneturvasta kertoo Ilta-Sanomille.
Valtosen mukaan korona-aika tuo ylimääräisen tekijän nuorten käyttäytymiseen liikenteessä.
– Kun tapaamisten mahdollisuudet vähenevät, kokoonnutaan liikenteessä. Suurin osa 17-vuotiaista toimii aikuismaisesti liikenteessä, mutta 17-vuotiaat ovat kokemattomia ja heihin kohdistuu sosiaalisia paineita liikenteessä, mikä näkyy impulsiivisena käyttäytymisenä liikenteessä, hän arvioi.
Hän arvelee, että uudistuksessa painoi paljon se, että haluttiin luoda nuorille itsenäisen liikkumisen mahdollisuuksia.
– 17-vuotiaiden ajokortin saamisen helpottamista tuskin vedetään takaisin, mutta täytyy keksiä keinoja ongelmien korjaamiseksi, Valtonen arvioi.
Traficom selvitti: Ei vaikutusta nuorten pärjäämiseen
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin oman alustavan selvityksen mukaan muuttunut ajokorttilaki ei näytä vaikuttaneen merkittävästi nuorten kuljettajien pärjäämiseen liikenteessä
Uudistuksen voimaantulon jälkeen 17-vuotiaana ajokortin saaneista 2,3 prosenttia oli saanut ajokieltoa viime talveen mennessä. Vuotta vanhempana kortin hankkineilla luku oli 7,1 prosenttia ja 19-vuotiaiden joukossakin 5,3.
Poliisi arvioi, että 17-vuotiaiden kuljettajien osuus törkeissä ylinopeuksissa on lisääntynyt.
JAA

Porin Laviassa kaksi henkilöautoa joutui nokkakolariin soratiellä mäenharjanteen kohdalla.KUVA: ELINA VALKONEN / SATAKUNNAN KANSA
Petri Turunen
13.9. 15:06 | Päivitetty 13.9. 16:18
Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa tapahtui viikonloppuna kolme vakavaa liikenneonnettomuutta, joissa osallisina olivat 17-vuotiaat kuljettajat. Meri-Lapissa puolestaan mitattiin nuorten kuljettajien kovia ylinopeuksia.
Vehmaan onnettomuus ulosajo
Yksi onnettomuuksista tapahtui varhain lauantaiaamuna Vehmaalla. Yksin liikkeellä ollut 17-vuotias loukkaantui vakavasti rajussa ulosajossa.
Onnettomuudesta tuli hälytys aamuseitsemän jälkeen. Kahdeksan tienoilla pelastuslaitokselta kerrottiin, että loukkaantunut oli saatu irrotettua autosta. Hän oli tajuissaan pelastuslaitoksen ollessa paikalla.
Nopeusrajoitus oli onnettomuuspaikalla 80 kilometriä tunnissa. Auto törmäsi suistumisen jälkeen puihin. Kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Lavian onnettomuus nokkakolari
Toinen onnettomuuksista tapahtui varhain aamuyöstä Mannisentiellä Porin Laviassa, kun kaksi henkilöautoa joutui nokkakolariin sorapintaisella tiellä mäenharjanteen kohdalla. Poliisin mukaan kaikkiaan yhdeksän 16–18-vuotiasta toimitettiin sairaalaan, kaksi vakavasti loukkaantuneina.
Toisen auton 17-vuotiasta kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta. Komisarion mukaan perusteena on epäilty ylinopeus.
Kuljettaja itse ei loukkaantunut vakavasti.
Ruissalossa kolmas onnettomuus
Kolmas viikonlopun 17-vuotiaan kuljettajan henkilövahinkoihin johtanut onnettomuus sattui Turun Ruissalossa. Auto ajautui ulos tieltä ja osui puuhun. Kaksi henkilöä joutui sairaalaan. He saivat lievät vammat. Kuljettajaa epäillään huumeiden vaikutuksen alaisena ajamisesta.
Lounais-Suomen poliisi kertoi tapauksista myös Twitter-tilillään
- Lue lisää: Nuoret kuljettajat ajoivat hurjia ylinopeuksia Torniossa – nuorin ajokieltoon joutunut 17-vuotias
Torniossa rajuja ylinopeuksia
Torniossa mitattiin puolestaan viikonloppuna rajuja ylinopeuksia.
Neljä kuljettajaa määrättiin ylinopeuden takia väliaikaiseen ajokieltoon. Heistä kolme syyllistyi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja yksi vakavaan piittaamattomuuteen liikenteessä.
- Lue lisää: Nuoret kuljettajat ajoivat hurjia ylinopeuksia Torniossa – nuorin ajokieltoon joutunut 17-vuotias
Nuorin ajokieltoon määrätty oli poikkeusluvalla ajo-oikeuden saanut 17-vuotias. Rajuin mitattu nopeus oli 218 kilometriä tunnissa moottoritiellä, jossa nopeusrajoitus on 120 kilometriä tunnissa.
Ilmiö Lapissa
Kaksi vuotta sitten toteutettu ajokorttiuudistus lievensi 17-vuotiaille poikkeusluvalla myönnettävien ajokorttien perusteita. IS kysyi poliisilta ja asiantuntijoilta, miten poikkeuksellinen tilanne on ja sitä myönnetäänkö 17-vuotiaille ajokortti liian helposti.
– Lapissa on koettu ilmiönä se, että poikkeusluvan saaneita 17-vuotiaita kuljettajia on ollut ylinopeutta ajaneiden joukossa ja myös ulosajoon johtaneissa onnettomuuksissa. Tuo mitattu 218 kilometriä tunnissa on erittäin kova nopeus kokemattomalle kuljettajalle. Autoa ajoi 17-vuotias nuori Lapista ja hänen kyydissään oli kaksi henkilöä. Se on ylipäätään harvinainen mittaustulos, rikoskomisario Kirsi Huhtamäki Lapin poliisilaitokselta kertoo.
Vakavilta 17-vuotiaiden kuljettajien onnettomuuksilta on hänen mukaansa vältytty.
Lounais-Suomen poliisilaitos on samoilla linjoilla.
– Meidän havaintomme kesän ajalta on se, että 17-vuotiaiden osuus törkeissä ylinopeuksissa on lisääntynyt, komisario Marko Luotonen Lounais-Suomen poliisilaitokselta kertoo.
Viikonlopun tilastoja kommentoi myös Twitterissä myös apulaispoliisipäällikkö Maria Hoikkala.
– Synkkääkin synkempi viikonloppu onnettomuuksien osalta, Hoikkala twiittasi.
Liikenneturvan Juha Valtonen: Eivät yllätä
– Suhtauduimme uudistukseen varauksin jo sen valmisteluvaiheessa. Siinä mielessä viikonlopun onnettomuusuutiset eivät tulleet yllätyksenä, tutkimuspäällikkö Juha Valtonen Liikenneturvasta kertoo Ilta-Sanomille.
Valtosen mukaan korona-aika tuo ylimääräisen tekijän nuorten käyttäytymiseen liikenteessä.
– Kun tapaamisten mahdollisuudet vähenevät, kokoonnutaan liikenteessä. Suurin osa 17-vuotiaista toimii aikuismaisesti liikenteessä, mutta 17-vuotiaat ovat kokemattomia ja heihin kohdistuu sosiaalisia paineita liikenteessä, mikä näkyy impulsiivisena käyttäytymisenä liikenteessä, hän arvioi.
Hän arvelee, että uudistuksessa painoi paljon se, että haluttiin luoda nuorille itsenäisen liikkumisen mahdollisuuksia.
– 17-vuotiaiden ajokortin saamisen helpottamista tuskin vedetään takaisin, mutta täytyy keksiä keinoja ongelmien korjaamiseksi, Valtonen arvioi.
Traficom selvitti: Ei vaikutusta nuorten pärjäämiseen
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin oman alustavan selvityksen mukaan muuttunut ajokorttilaki ei näytä vaikuttaneen merkittävästi nuorten kuljettajien pärjäämiseen liikenteessä
Uudistuksen voimaantulon jälkeen 17-vuotiaana ajokortin saaneista 2,3 prosenttia oli saanut ajokieltoa viime talveen mennessä. Vuotta vanhempana kortin hankkineilla luku oli 7,1 prosenttia ja 19-vuotiaiden joukossakin 5,3.