Anna kun ei-Applekäyttäjä vastaa selvälle Apple-vihaajalle.
Mikä laatu?
- kaikki emolevyyn juotettua kiinalaisroskaa jota ei voi huoltaa itse
Aika rankka väite. Apple ei ole tietääkseni ihan hirveästi jäänyt kiinni huonojen komponenttien käytöstä. Siis sellaisia liittimiä, jotka hajoaisi normaalikäytössä. Tai konkkia, jotka kuivuu ennen aikojaan. Kaikkien Apple-käyttäjäkaverien koneet tuntuu kestävän pidempään normaalikäytössä ehjinä kuin PC-ihmisten.
- Akku liimattu runkoon ja näppäimistö pultattu
Eikö Applella ole yksi suoraviivaisimmista akun vaihtopaveluista? Ja, vieläpä tolkullisen hintainen sellainen. Siis, toki poislukien nuo yrityskoneet, joissa on vielä oikeasti pikairrotettava akku. (Tosin, Lenovoissakin on myös sisäinen akku.)
Joku Asus on ongelmajätettä, tai itse huollettava tuossa kohtaa. Applen vie kauppaan ja antaa (suhteessa koneen hintaan) pienen tukun rahaa... ta-daa... taikuutta.
- Usbi paikkoja ei ole edes suojattu häiriöltä.
Kysymysmerkki? Kai nuo ihan standardinmukaisia USB-paikkoja on, ja ihan standardinmukainen häiriösuojaus siitä metallisesta maadoitetusta liittimen rungosta. Ei siellä mitään sen kummoisempaa pitäisi varmaan edes ollakaan? Joten, mitä hait tällä?
- Roskanäppäimistöt jotka menee rikki pölystä ja ties mistä pikkujutusta.
Siis tuo yksi epäonnistunut näppäimistödesign, jossa on osalla käyttäjillä ilmenevä vika?
Johon Apple vastasi antamalla tuolle yhdelle mokatulle näppäimistösukupolvelle ilmeisesti ilmaisen takuuvaihdon myös takuun umpeuduttua?
- windowsin asennus (bootcamp) joka räjäytti kaiuttimet rikki.
Tasan yhdessä mallissa oleva ajurivika. Ja, jälleen takuuvaihtona korjattiin nuo. Koskaan ei ole kenelläkään muulla ollut pahoja ajurivikoja.
- runko joka muuttuu pizzakiveksi kun tekee jotain raskaampaa kuin facebookin selaaminen
Tästä olen samaa mieltä.
- ei touchbar mallit joissa on huononnettu korkeataajuuksinen metelöivä tuuletin
Lähdettä tälle? Ettei vaan olisi tuossa ei-Touchbar-mallissa ihan se sama tuuletin kuin siinä edeltäjämallissaankin. Touchbar-malli sitten sai päivityksenä paremman jäähdytyksen. (Vrt. tuo edellinen kohta muutenkin.)
- usb-c portit jotka eivät toimii täydellä thunderbolt nopeudella.
Lähdettä? Siis kaikki portit vai vain osa? Jos vain osa, niin tuo pätee moneen muuhunkin koneeseen. Siellä Intelin piirisarjassa ei vaan ole tarpeeksi kaistaa laittaa kaikkiin portteihin täyttä nopeutta.
- käyttöjärjestelmä bugit jotka antavat root oikeudet ilman salasanaa.
Ei se ole tyhmä ketä pyytää...
Tuo kirjautumiskehotebugi oli kyllä hauska bugi. Mutta, ei tyhmät ja pahat bugit ole Applen yksinoikeus, itse muistan kyllä myös hyvin erään Blaster-madon, joka saastutti omankin koneen alle minuutissa käyttöjärjestelmän asennuksesta. Miten tuo etätulostinväylän toteuttaminen vaikka siten, että se ei... Eikä tuo ollut edes ainoa laatuaan. Myös CIH oli hieno. (Itse vaihdoin pois Windows-puolelta yli vuosikymmeneksi jossain XP SP1 -jälkeen, niin nuo myöhemmät on vähemmän tuttuja. Mutta uutisten perusteella ihan säännöllisiä.)
Eikä muukaan *NIX-maailma ole ilman bugeja ollut. Myös vakavia. Suorastaan sydänverta valuttavia.
Sitä paitsi paikallisen koneen haavoittuvuudet on ”yleisessä bugiluokittelussa” alimman tason kansalaisia. Tuo poistetaan olemattomia merkkejä -bugi siis käsittääkseni vaati oikean fyysisen pääsyn koneelle.
Bugeja nyt ylipäänsä riittää maailmassa. Myös sillä entisellä Suomen parhaalla foorumilla pystyi joskus kerran aikoinaan kirjautumaan porilaisena sisään ja kertomaan yksityisviestillä, että bugikorjaus ei vielä välttämättä onnistunut. Mikä tahansa salasana kelpasi kenelle tahansa käyttäjlle, kun vaan muotoili oikein sen kirjautumispyynnön. Ja, tämä oli vieläpä ihan puhdas vahinko... ;-)
PS. Miksi muuten unohdit mainita, että Applen koneiden metallirunko kelluu kapasitiivisesti reilusssa sadassa voltissa vakiolaturilla. Koska laturissa ei ole suojamaakarvaa... (Sama bugi on toki myös nykyisessä Asuksessani. Tuon tuntee sormenpäissä oikein kivasti.)