Automuseo (lapsuutesi autot)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 281
Laitetaas tällanen pystyyn. :)

Juuri yksi päivä ajoi tällainen harvinaisuus vastaan, omilla vanhemmilla oli tällainen ja saman värinen uudesta asti.
Vuosimalli -74 ja paaluun meni pari vuotta sitten seistyään parikymmentä vuotta takapihalla läpimätänä. :(
Muistan vieläkin lapsuudesta kun faijan kanssa vaihdettiin renkaita ja kolmesta pultista yksi katkesi, sitten mentiin kahdella pultilla monta vuotta.. :D

images
 
[kuva poistettu ylläpidon toimesta, korvaa jollain toisella]

Kas vain, jos tämä olisi toimivampi linkki. Entiseen iski joku bugi.

Datsun%2B1965.jpg


Tälläinen luupää oli porukoilla, tai ainakin eka minkä muistan.

Sitten seuraavaksi

Volkswagen_Type_3_1600_TL_pre_facelift.jpg


Muuta sälää välissä ja sitten se auto millä ihan itse ajoin ensimmäistä kertaa, ja ikäähän oli jotain 12-13v..

volvo%201972%20142.jpg


Sitten useita volvoja myöhemmin 740:

14496133653_f593aa30d7_b.jpg


Jännä ja kumma että itselläkin ollut noita vanhempia volvoja jonkun verran sitten kun kortin sain.
 
Viimeksi muokattu:
Ensin oli pari tämmöistä

Fiat_127_green.jpg


Ja sitten pari tämmöistä

img_1142.jpg


Sitten tällainen

talbot-1510-6.jpg


Ja tällä pääsi jo itse ajamaan

1200px-Lancia_Motor_Club_AGM_2010_Thame_Oxford_IMG_2645_-_Flickr_-_tonylanciabeta.jpg
 
Vanhemmilla oli Peugeot 205 1.8 diesel jostain 1980 luvun alkupuolelta.
1983-1994-peugeot-205-4180_9265_969X727.jpg


Meillä pojilla oli sitten peltoautona Datsun 100A jostain 1970 luvulta.
Datsun_100A_JS-1-640x360.jpg


Fiat Tipo 1.6 DGT (digitaalinen mittaristo) oli myös vanhemmilla vuodelta 1989.
152907_3.jpg


Itsellä eka auto oli viisivaihteinen Opel Kadett 1.6 vuodelta 1989.
opel-kadett-e-14.jpg


Niin ja oliha isällä myös Bedford Blitz josta hajosikin moottori. Hän vaihtoi sitten vara-autosta toisen moottorin tilalle. Melkoinen melu moottorista oli tuossa autossa sisällä ja saikin pitää kuulosuojaimia päässä.
P1050536.jpg


Vanhemmilla oli myös 1972 mersu 20 vuotta joka oli museorekisterissä. Tuo auto on tänä vuonna myyty pois. Pientä fiksaamista on sillä seuraavalla omistajalla. 220D moottori, rattivaihteet, kattoluukku ja perän korkeuden säätö paineilmalla. Vetokoukku oli myös. Moottori oli varmaankin remontoitu ja hyvässä kunnossa. Ilmeisesti saksasta tuotu jossain vaiheessa suomeen. Väri tumman vihreä.
120bl14_mb220_001.jpg


Fiat 127 oli myös äidillä hetken aikaa, mutta siitä en oikein muista mitään muuta. Tuskin olen siinä kyydissäkään ollut. Toisena autona on ollut silloin se Peugeot 205.
280px-Fiat_127_mk1.jpg


Näitäkään ei näy enää oikein missään.
13-3-8413286.jpg
Jollain oli tosiaan Citroen BX ja sen jälkeen Citroen Xantia. Itselläkin on nyt tällähetkellä käyttöautona aika vanha peli jo. Xantia 2000 HDi. Useat on varmaan ajettu jo romuksi?
20accc89bfe6014eafdfbf3a04b3aad3.jpg


Jollain oli myös Ford Fiesta jostain 1980 luvulta.
1985_ford_fiesta-pic-54521-640x480.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Tämmönen oli porukoilla aikoinaan. Oli tosin jälkikäteen maalattu punaiseksi, edellinen omistaja lie ollut tosi neuvostohenkinen..
%D0%9C%D0%BE%D1%81%D0%BA%D0%B2%D0%B8%D1%87_412.JPG


En tiedä mitään muita henkilöautoja kuin nuo vanhat Mosset, jossa olisi äärivalot. Näkyvät tuolla takapilarissa. Valkoista eteen ja punaista taakse, kuin kuorma-autossa konsanaan.
 
Tuolla toisessa ketjussa oliki jo juttua, mutta sopiipa tämä kait tähänki.

Porukoilla oli tämmönen aikanaan, ensimmäinen auto mistä itellä on muistikuvia. 2,6 V6 koneella

hqdefault.jpg


Seuraavaksi tuli tämmönen, 2.5 dieselillä, just saman värinen ko kuvan yksilö mutta ilman noita ghian vanteita ja etuspoileria. Pakkauutena, hinta taisi olla 128000 mk, ja kaksi yksilöä suomessa ostoaikaan. Tuhannen laiska, mutta mukava matka-auto. Tällä tuli itekki ajeltua aika monet vuodet ja kilsat, pomminvarma vehje. Muoks: sanotaan että rautaan ei saa rakastua, mutta tähän grannuun tuli kyllä jonkumoinen rakkaussuhde, melkeinpä tippa linssissä tuomittin lopulta romuttamolle.

1280px-1983_Ford_Granada_2.8i_Ghia_%2814439998768%29.jpg


Eka oma auto oli heeno, taattua japsitekniikkaa, piristetty vaihtamalla isolohko 1.4 litranen motti. Tämä oli siis ennen tuon punasen granadan saantia itelle. Kuvasta poiketen 2-ovinen ja tipunkeltainen =) Tosi hauska vehje jääradalla. Paino muistaakseni 790 kg, ja tuo 1.4 motti anto jottain 80 SAE-heppaa vakiona. Yritettiin tuota tietenki piristellä, mutta taisi se tehonlisä olla marginaalinen, kulutus ja ääni kyllä lisäänty =) Hauskaa oli kummiski. Datsuni oli myös tilava, 9 henkilöä matkusti kyseisessä pirssissä 5 kilsaa. Jonka jälkeen takajouset oli sitte poikki :D

5548.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Toyotan takapenkillä aloitin autoilut. Ei tainnut olla mainstream-Toyota, koska naapurin autotietäjäpoika luuli autoa Isuzu Belletiksi.

1970-Toyota-Corona-Deluxe.jpg
 
Taidan mainita vain ensimmäiset autot mitkä muistan vanhempieni omistaneen sekä ensimmäisen oman autoni.

Faija kun oli raksahommissa niin sillä oli tällainen takavetoinen Toyota Hilux 2.4D jossa oli lavakate vielä lisänä.
wallpapers_toyota_truck_1986_3_640x480.jpg


Ja äidillä oli tällainen Datsun-Nissan Cherry jonka pienenä päästin vahingossa talon seinään. Olin saanut jotenkin käsijarrun pois päältä.
N10-06.JPG


Ensimmäinen oma autoni vuonna 2004 oli 160tkm ajettu Nissan Almera GTi vuosimallia 1998.
nissan-almera-gti.jpg
 
Paljon oli seattia ja Saabia, faija oli scan autolla töissä. Mieleenpainuvimmat oli faijan 900 aero ja mutsin Ibiza sxi. Varsinki tuo Saab oli jotain niin hienoa, täysin uusi ja miedolla virillä jätti ikuiset jäljet kun faija polki! Oma eka auto oli muuten myös Ibiza sxi, 12v vanha mutta vain 30tkm ajettu, ei olisi pitänyt antaa ekaksi autoksi tuollaista helmeä, vaikka pidän autoista hyvää huolta olisi tuo kuulunut säilöä jonnekki.


c3935a91a197dee45776063b23a7032c.jpg
8e0e0a3fd20b37fc3c9c3b037034dfc6.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Toyota Carina -72 oli porukoiden eka auto. Ostivat vuoden vanhana.
1972-Toyota-Carina-deluxe-automatic-Coupe-2-door-sedan-2tc-A10-2.jpg


Tämmönen Hiace tuli kaveriksi joku vuosi myöhemmin.
Toyota-Hiace-8f35c472d19effe3-medium.jpg


Carina vaihtu tämmöseen -87 Camryyn. Carina jäi mulle jää- ja peltoautoksi.
toyota_camry_87_8D8_06.jpg


Haisu vaihtu tähän uuteen -86:seen haisuliin. Tämä on edelleen vanhemmilla.
toyota__hiace_1986_1_lgw.jpg


Camry vaihtu -96 tämmöseen..
25256090005_large.jpg


Caarina vaihtu vuosi myöhemmin -94 c200merssuun. Siinäpä ne. Merssu ja Haisu niillä on edelleen.

Traktoreita tottakai maatilalla ollu. Ukon eka oli Valmet 565, sitte oli 602, seuraavaksi 455 turbo 4x4 ja nyt tämä viimeisin on 900 4x4.
 
Viimeksi muokattu:
Faijan ensimmäinen auto oli punainen kuplavolkkari.

Siitä ei ole omakohtaisia muistoja, mutta muistan kun mentiin autokauppaan hieromaan kauppoja uudesta autosta Toyota Crownista, niin pääsi itku etten halua tuommoista mustaa rumaa autoa meille.

Tulihan se kuitenkin, mutta ei tainnut olla kauaa kun vaihtui valkoiseen mustakattoiseen isolla koneella olevaan Ford Taunukseen, joita ei kuulemma ollut montaa suomessa.

Sitten tuli hopean värinen Saab 99 Combi Coube ja se olikin sitten viimeinen perheen yhteinen auto.

Kuvat haettu netistä.

1973-VW-Beetle.jpg


1970-toyota-crown-front-bumper


00931f8dd62cdf16ea97ca73af6bf381.jpg


f60cf4656e23b9ffd8cb5460e5b580ee.jpg
 
Tullee kyllä mahtavat retrofiilikset tästä triidistä, etenki tuo ylläoleva taunus (jep, voorttimies:) ) herättää tuntoja. Semmonen oli porukoilla ennen tuota granadaa minkä tuossa postasin. Jospa jostain löytys vielä kuvia noista yksilöistä. Ei kauhean useasti näe tämän triidin autoja ennään liikenteessä, vaan mukava noita on muistella.
 
Lisää kuvia jo romuksi menneistä omista autoista. Paitsi viimeinen vielä löytyy ja on ehjäkin.

Renault 19 1989 1.4
23cb77365f5d52c15a781a52a2129aac--renault--photos-of.jpg


Opel Vectra 1997 1.7 td
280px-Opel_Vectra_front_20080222.jpg


Alfa Romeo 1999 2.0
03646309_420__T201411061152T_AZL292_1.JPG


BMW 740 1996
1200px-BMW_7er_%28E38%29_20090314_front.jpg


Vielä toimii, Peugeot 406 2000 2.0 HDi
peugeot3.jpg
 
Isä osti Saab 9000:n joskus 80-luvun lopulla. Tuollainen vanhempi tylppäkeulainen malli. Oli todella hieno, hiljainen ja mukava auto, oman aikakautensa huippua. Ei siinä mitään isompia vikojakaan tullut ikinä, kun isä myi sen pois jotain 300t ajettuna. Saab oli luotettava peli silloin.
Sama auto tuli noin 10 vuotta sitten vastaan Etelä-Suomessa ja oli jo aika hyvin ruostuneen näköinen. Verotietojen mukaan edelleen tänäpäivänä rekisterissä!

maxresdefault.jpg

9000-interior.jpg
 
Isä osti Saab 9000:n joskus 80-luvun lopulla. Tuollainen vanhempi tylppäkeulainen malli. Oli todella hieno, hiljainen ja mukava auto, oman aikakautensa huippua. Ei siinä mitään isompia vikojakaan tullut ikinä, kun isä myi sen pois jotain 300t ajettuna. Saab oli luotettava peli silloin.
Sama auto tuli noin 10 vuotta sitten vastaan Etelä-Suomessa ja oli jo aika hyvin ruostuneen näköinen. Verotietojen mukaan edelleen tänäpäivänä rekisterissä!

maxresdefault.jpg

9000-interior.jpg

Sisusta kuva ei ole tuosta tylppäkeulasta vaan jostain 90-luvun tonnarista. Hienoja autoja, meillä oli kanssa 9000 Aero faijalla välillä ajossa, mutta se ei tykännyt noin isosta autosta vaan kuulemma 900 Aero oli parempi, tiedä sit.
 
Eikö kukaan ole Lada-lapsi? :lol:
images


No, voin tulla kaapista. Ylläolevan näköinen peli oli, n. koulun alkuun asti. Tosin tumman sinisenä. Hävetti aina ihan älyttömästi olla kyydissä.

Sitten tuli Civic taloon. Ei ollu luksusta sekään, mutta tuon kyytiin sentään ilkesi mennä kavereiden nähden.
e5ad79ad9629bf98458c9a11c8157ae9.jpg


Ja tuosta eteenpäin porukoilla on ollut vain erilaisia volvoja, joista voisi mainita tällaisen, millä oman korttini ajelin:
DSCF7092.jpg
 
Eikö kukaan ole Lada-lapsi? :lol:
images


No, voin tulla kaapista. Ylläolevan näköinen peli oli, n. koulun alkuun asti. Tosin tumman sinisenä. Hävetti aina ihan älyttömästi olla kyydissä.

Sitten tuli Civic taloon. Ei ollu luksusta sekään, mutta tuon kyytiin sentään ilkesi mennä kavereiden nähden.
e5ad79ad9629bf98458c9a11c8157ae9.jpg


Ja tuosta eteenpäin porukoilla on ollut vain erilaisia volvoja, joista voisi mainita tällaisen, millä oman korttini ajelin:
DSCF7092.jpg
Porukoilla ei ollut Ladaa, mutta naapurin vanha isäntä oli loppuun asti merkkiuskollinen. Oli nappisilmät ja kanttilamput kummatkin.
Oma katiskahistoria tarkemmin:
Saab 99 x2
Saab 900 x 2
BMW 750
Volvo 850 karvalakki vapari
Volvo 850 T-5
Volvo XC70 2.5T

Saabit kestivät pitkään, kunnes alkoivat lopulta ruostua tosi viheliäisistä paikoista etupyöräntuennan ympäriltä. BMW oli pakko luovuttaa eteenpäin kun ei silloin ollut omaa tallia missä ihemetellä Christinen mitä milloisisntakin oikkua. Oli kyllä toimiessaan hieno vekotin.
 
Viimeksi muokattu:
Omilla porukoilla oli ennen syntymääni ihan hienojakin autoja.

Faijalla oli tällainen Taunus 17M äitini treffatessaan.

20063787370_25f6811fe8_b.jpg


Muuttivat sitten aikanaan töiden perässä Ruotsiin muutamaksi vuodeksi ja elintason noustessa Taunus vaihtui Ford Corsairiin.

af3_6.jpg


Käytössä haitanneen pienen maavaran vuoksi Corsair vaihtui tuliterään 1965 Taunus 20M:n

110159_06936d7845245df4.jpg


Taunus varastettiin aika pian Ruotsi-Suomi maaottelun aikana stadionin parkkipaikalta.

Autoa tarvitsivat kuitenkin päivittäin joten hankkivat sitten tällaisen tilapäiskulkuneuvoksi.

vw-1959-zu-verkaufen.jpg


Taunus löytyi muutaman kuukauden päästä täysin rikottuna ja rääkättynä joltain metsäautotieltä. Se elvytettiin takaisin kuntoon vaikka ei kuulemma ollutkaan enää entisen veroinen. Kupla myytiin pois.

Palasivat sitten aikanaan takaisin Suomeen ja perustivat kauppapuutarhan. Taunus vaihtui naapurin Hankkijassa Fiat 238 pakettiautoon.

6139954371_1b6cb0d578_b.jpg


Fiatille kaveriksi hankittiin Mercedes 206D joka vaihtui toiseen samanlaiseen jolla äitini ajoi synnytyslaitokselle meikäläistä synnyttämään. Kyseinen mersu makaa edelleen akseleitaan myöten maahan uponneena aitan nurkalla.

16500339216_8831069357_b.jpg


Sähkövikojen riivaama Fiat vaihtui lähes yhtä onnettomaan Ford Transitiin.

Ford%20Transit%201981%20SWB%20Van%20front.jpg


Arvattavasti Transit vaihtui johonkin luotettavampaan.

1987_Toyota_HiAce_%28YH53V%29_van_%282015-08-07%29_01.jpg


Tuli vielä toinen samanlainen kaveriksi joka vaihtui aikanaan uuteen 1997 malliseen. 14 vuotiaana jenkkiautofanaatikkona kannatin palavasti Chevrolet Starcraftin hankintaa mutta Hiace yllättäen voitti. Lohdutuspalkintona sain sitten valita siihen lisävarusteeksi sähköpeilit. Jippii.

Hiace tuli isältä perintönä minulle ja on ikäisekseen erittäin hyväkuntoinen ja vain 197000 ajettu.

Toyota-Hiace-b5584339fc68ab09-medium.jpg


Uudenvuoden aatonaattona 1998 isään iski hillitön autokuume jonka seurauksena Hiace sai pikkuveljen. Pakettiautoksi rekisteröity 15000 km ajettu farmari-Corolla ilmestyi pihaan. Sillä hoidettiin iso osa teiniaikojen rillumareistä ja on myös edelleen tallessa.

toyota-corolla-1998_01_original.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaas tällanen pystyyn. :)

Juuri yksi päivä ajoi tällainen harvinaisuus vastaan, omilla vanhemmilla oli tällainen ja saman värinen uudesta asti.
Vuosimalli -74 ja paaluun meni pari vuotta sitten seistyään parikymmentä vuotta takapihalla läpimätänä. :(
Muistan vieläkin lapsuudesta kun faijan kanssa vaihdettiin renkaita ja kolmesta pultista yksi katkesi, sitten mentiin kahdella pultilla monta vuotta.. :D

images

Toi ole selvästi Renault 5?
 
Eikö kukaan ole Lada-lapsi? :lol:
images


No, voin tulla kaapista. Ylläolevan näköinen peli oli, n. koulun alkuun asti. Tosin tumman sinisenä. Hävetti aina ihan älyttömästi olla kyydissä.
Kyllä meillä kasarin lopulla oli pari kolme vuotta aito oikea aatteen värinen 1200L Laabori kakkosautona. Alle kouluikäisestä se oli lähinnä symppis. Yhtenä talvena elohopea laski alle -45 asteen niin tuo oli naapurustossa ainoita autoja, jotka liikkui.

lada-1200-07.jpg



Muuten meillä oli japskeja 80- ja 90-luku, kun faija oli aloittanut autoilu-uransa kolmella ooppelilla niin tykkäsi että autot toimii eikä ne pohjoisen silloin vähäsuolaisilla teillä ehtineet ruostuakaan.

Omat ekat muistikuvat on tuosta Mitsu Lancer Mk2:sta joka vaihtui jossain välissä pykälää uudempaan korimalliin, joka olikin meillä sitten liki 15 vuotta siirtyen jossain välissä kakkosautoksi.

7517330678_073433c10e.jpg


ja jossain välissä tuon Ladan tilalle tuli Datsun/Nissan Sunny B11, joka vaihtui N13 Sunnyyn.

3823800083_c8e38cc8fc_z.jpg



Noiden japsien jälkeen elintaso onkin siten noussut sen verran, että porukat tämän vuosituhannen ajelleet Volkkareilla yhtä Toyotaa lukuunottamatta.
 
Ei ikinä jäänyt oikein mitään selkeitä autoja, kun ukko niitä kroonisen persaukisuutensa johdosta jatkuvasti vaihteli, paalasi ja korjaili. Oli kuplaa, saabia 99 900, volvolta 240 340 740 745, nissan sunnyä ja cherryä, joku mersukin, ladoja numerosarjoista samaraan, taunusta, escorttia, joku audi, golffeja läjäpäin..

Ja elettiin tosiaan 1993-2003 akselia noin suurim piirtein, eli vehkeet ei tosiaankaan olleet uusia :vihellys:

Paskana ne oli koko ajan jostain, katsastuskonttoriin oli kausikortti. Ainakin leimaukoilla riitti viinaa.

Yhtään en kyllä ukon ajotyylin perusteella edes ihmetele että ne oli aina paskana. Talvella oltiin ojassa tuon tuosta, kesällä koluttiin kaikki vitun vaarat ja mettätiet millon mustikam, millon hillojen perässä. Ihme paikkoihin se niillä romuilla pääsi, mettäukot maastureilla vaan ihmetteli vieressä. Toki ukolla oli työttömänä aikaa harjotella..

Ainiim ja jotain skoodia jostain menneisyydestä sillä kans oli, vähän sellasia saabin näkösiä. Nene oli syvältä suolesta. Toinen levisi alta viikkoon, toinen kuoli jo kotimatkalle..

Pari kertaa oon jälkikäteen miettinyt onko ukkoa syyttäminen siitä, kun itsekkin nykyään ropaan lähinnä 80-90 lukujen paskoja harrastuksena, mitä rotempi raato sitä parempi :rolleyes:
 
Mitä porukoiden autoista muistan:

Peu404vitfr.jpg


Näitä oli parikin peräkkäin:
Renault~8~(1).jpg


Sitten Ladan vuoro...
Lada-1200-2.jpg


ja Skodan...
8698923_l_8875fd5b67ff6018.jpg


Uudempi Lada...
Lada-1200-c153005d8774f91c-medium.jpg


...ja uudempi Skoda.
Skoda120TurnovAlofok_%283%29.JPG


Nyt päästään takaisin länsiautoihin:
99-2fl-12.jpg


Saab-900-fc82494b02b23557-medium.jpg


CITROEN-XANTIA-0.jpg


PTD1.jpg


nissan-primera-2000-20.jpg


Ja lopuksi edelleen käytössä oleva Saab.
Saab-9-3-2002-hd.jpg
 
Autohistoria vuodesta 1985 eteenpäin. Vanhemmilla oli ensin Honda Accord:
TIcjZvC.jpg


Se vaihtui ~1992 ukin Honda Legendiin:
ilQU7rb.jpg


Ja lopuksi vuonna 2000 tilalle tuli Nissan Maxima:
z1zoEL3.jpg
 
Ihan ensimmäinen isäni auto, jossa olen itse ollut kyydissä:

VW Polo Classic -84, tämä oli ajossa vuoteen 2004 tai 2005 syksyyn asti. Isä osti muistaakseni aika vähän ajettuna naapuriltaan auton ollessa vuoden tai kaksi vanha.

27809363976_03696c851e.jpg


Polo sai vuonna 2000 kaverin, isä osti -97 Golfin (1.6 GL) 60 tkm ajettuna ja ajeli tyytyväisenä ~420 tkm asti (vuonna 2014 osti seuraavan autonsa), jonka jälkeen auto jäi minulle, veljelleni ja siskolleni käyttöön. Auto paalattiin vuonna 2016 alkuvuodesta ruosteisen korin takia, kilometrejä oli kertynyt lähemmäksi 520 tkm konetta avaamatta. Viimeinen varsinainen lapsuuteni auto. Isä itseasiassa edelleen muistelee tätä autoa lämmöllä, tykkäsi kovasti. Sama väri, muttei kattoikkunaa.

20160727_203025.jpg


Seuraava perheessä ollut auto oli kolmoskoppainen Golf myös, mutta farkkuna ja 1.8-litraisella koneella. Tämä ei kauaa ollut omistuksessa ja sen jälkeen tuli 2005-vuosimallin Corolla, joka on (valitettavasti) edelleen ajossa.

volkswagen__golf_1_8i_station_wagon_variant_milestone_1996_1_lgw.jpg


toyota-corolla_2662_2.jpg
 
Älkää nyt sitä omaa autohistoriaanne tänne ladelko, vaan autoja joita muistatte lapsuudestanne.. :D

Toi ole selvästi Renault 5?

Juu vitos-Relluhan se. Porukat osti myös tuon seuraajan, mutta joka ei sitten muutamaa vuotta pidempään perheessä viihtyny.

images


Faijalla oli myös Saabeja useampi, viimeisin oli 900 Combi Coupe jonka veti sitten lunastukseen.
Naapurissa oli tällanen komeus:

Wartburg-353W-97570f8cf8d5efa6-medium.jpg
 
Porukat olivat tainneet ehtiä vaihtaa laatokan 1200L:stä uudempaan juuri ennen syntymää, eli kuvaa vastaavasta loodasta.

ladamuisto51002MN_au.jpg


Tästä uudemmasta ladasta on sitten jotain muistoja jo, ei jättänyt muistaakseni tielle kertaakaan. Penkit oli tosi karkeat ja iskä aina sanoi että ajettavuus muistutti lähinnä tehtaan trukkia. Taisi tuosta joskus takajarru hirttää kiinni niin että savusi. Veljeltään iskä ton osti.

5.jpg


Tämäkin lada lähti sitten ryssille kun siihen aikaan ne osti noi pois, viinapullo ja X määrä rahaa taisi olla molemmille kauppahinta.

Seuraavana vuorossa samalta veljeltä kadetti, 1.6 ruiskulla. Ei tässäkään isompaa ongelmaa muistaakseni ollut, ruostuihan tuo. Jätti pari kertaa tielle, syynä oli sytytystulpat. Saman ongelman takia oli ollut huollossa jo kerran ja toisella käynnillä huoltomies älysi vaihtaa tulpat. Lähti sitten etelään jonnekkin hesan seudulle ja siellä mätäni parissa vuodessa, ribs.

Opel_Kadett_E_Caravan.jpg


Sitten tuli G kadetti 1.6 8v motilla joka juuri meni romuttamolle lukuisien ongelmien takia, kesti se nipussa 350 000km. Viimeinen kuva uskollisesta vihreästä. Nykyään porukoilla punanen H astra farkku.

gltP1mv.jpg
 
Noiden japsien jälkeen elintaso onkin siten noussut sen verran, että porukat tämän vuosituhannen ajelleet Volkkareilla yhtä Toyotaa lukuunottamatta.

Vähän naurahdin tälle. Tavallinen suomalainen käsitys japanilaisista autoista samalla kun pidetään Skodaa ja Volkkaria premiumina.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä meillä kasarin lopulla oli pari kolme vuotta aito oikea aatteen värinen 1200L Laabori kakkosautona.

Muuten meillä oli japskeja 80- ja 90-luku, kun faija oli aloittanut autoilu-uransa kolmella ooppelilla niin tykkäsi että autot toimii eikä ne pohjoisen silloin vähäsuolaisilla teillä ehtineet ruostuakaan.

Noiden japsien jälkeen elintaso onkin siten noussut sen verran, että porukat tämän vuosituhannen ajelleet Volkkareilla

Volkkarin omistaminen vaatiikin hyvää elintasoa. :D
 
Isällä oli lähinnä Saabeja lapsuudessani. Hän ajoi todella paljon työajoa ja tuollaisia 900-malleja taisi mennä parikin 80-luvulla. Luotettavia autoja aikanaan. Ihan perus 2D 3D korimalleja 2.0 kaasutinkoneilla. Jokin Turbo 16 Aero oli tietty päiväuni.

1583412007238.png
 
Eka auto mitä meille koskaan tuli oli Ascona. (isoveli oli jo vahvasti teini-ikäinen tuolloin, me varmaan oltiin jotain köyhiä...)
Opel_Ascona_B_-_back_view.JPG

Se päivittyi legendaariseen (huonoon) Talbottiin. Tällä reissattiin ympäri Suomea monena kesänä ja äiti ajoi opetusluvilla kortinkin.
Talbot-1510.jpg

Ja sitten palattiin takaisin nuoli ja salama-linjalle. C-Asconalla, jolla meikäkin ajoi kortin - 1.6D voimanpesä. Faija höyläsi Asconalla parhaillaan vissiin jonkun 40 tuhatta työajoja vuodessa. Kannatti lähtee ajoissa =)
Opel_ascona_c.jpg
 
Isäukolla ei ollut yhtään autoa, mutta isoveljen ensimmäinen auto oli varmaankin tämä, mutta 2-ovinen versio.

1973_Toyota_Corolla_%28KE20%29_%2814347726811%29.jpg
 
Saab 99 lähti ja aero 900 kautta 9000 aeroon, mutta ultimaattisesti hienoin oli
 

Liitteet

  • Saab-900-Turbo-12.jpg
    Saab-900-Turbo-12.jpg
    32,2 KB · Luettu: 58
Ihan mielenkiintoinen aihe. Itse olen vielä sitä sukupolvea että omat autot ei ihan vielä ole niin vanhoja mutta muistan mitä autoja ollut vanhemmilla itseni ollessa 5-10 vuotias. Aikalailla kuvankaltaisina väriä myöten;

Peugeot 205, oli kai joskus 2. autona käytössäkin mutta päätyi lopulta meikäläisen pulkkamäeksi.
6e3e087f5adc7d6bbd860e0860225021.png


Fiat Uno, tästä ei ole paljoa muistikuvia, vaihtui Peugeot 405:een
b165c391b301986d19588db4c5dd43c2.jpg


Ford Fiesta mk1, ei paljoa muistikuvia
bae77470d369e04888a291e9a51f4aaa.jpg


Peugeot 405, tämä oli pitkään käyttöautona. Ovenkahva jäi pakkasella käteen ja vesi tuli lapinreissulla jalkatilaan mutta silti jäänyt mieleen niin että joku hieno alkupään Mi16 kelpaisi itsellekin harrasteeksi. Aika reippaasti nämäkin on hävinnyt katukuvasta.
9aeaa0bbaf72338337d7c17de5b4b27b.jpg


Honda Prelude gen2, en muista että tällä olisi koskaan ajettu mutta tuli istuttua autossa sisällä akku tyhjäksi monet kerrat.. ehkä siksi ei juuri tien päällä ollutkaan... En edes muista koska olen viimeksi luukkulamppuisen Preluden nähnyt.
56ef6e78f84c544ec3c3c22964964673.png


Porsche 924, tää oli pienen silmissä niin hieno auto aikanaa. Ensimmäinen auto mitä itse (sylistä) päässy "ajamaan".
fa9bd8627644b077d63c40b0b0cbe943.jpg


Alfa Romeo 164, tämä tuntui ihan lentokoneelta sisältä silloin, pyöritettävien nuppien aikaan tässä oli nappirivistöjä keskikonsolissa, katossa, penkeissä...
89f408b5c214c92a5d9f77f28f516e96.png


Tämän jälkeiset meneekin sitten jo ysärin loppupuolelle.

Neljä viimeistä haluaisin itsekin nykyään harrasteautoina omistaa. Kyllä ne vanhempien autovalinnat vaikuttaa ainakin omalla kohdalla siihen mitkä merkit ja mallit kiinnostaa.
 
pienikuva2.aspx


Ainut lapsuuteni auto. 1984 Corolla SE 1.6. Alkoi viime vuosinaan olemaan sen verran ruosteessa että vaihtui lopulta uudempaan autoon. Tarkan markan miehenä isäni ajoi reilut 20 vuotta samalla autolla. Olisiko jotain 70k maksanut uutena.
 
Ensimmäinen isäukon auto, josta itselläni on muistikuvia oli kaksiovinen punainen BMW E21 315i, vuosimalli oli jostain 70-luvun lopulta.

E21.jpg


BMW:n vaihtui melko nopeaan minulle tuntemattomasta syystä vihreään kaksioviseen Ascona B:hen, olisiko koneena ollut 1,9S, vuosimalli taisi olla tässäkin 70-luvun loppua.

Ascona_b.jpg


Ascona vaihtui jonkun vuoden sisään todelliseen klassikkoon, eli BMW E30 318i:hin neliovisena ja värinä taisi olla tummemman punainen weinrot, auto oli jostain 80-luvun puolivälistä ja tällöin elettiin 80/90-luvun taitetta.

E30.jpg


E30 sai vaihtua muutaman vuoden kuluttua Vantaan Virkatiellä silloin sijainneessa Metroautossa muistaakseni 89-90 malliseen harmaaseen kaksioviseen 4. koppaiseen Ford Escorttiin huimalla 1,6 CVH koneella.

Escort.jpg


Escort taisi osoittautua jo vuodessa melko surkeaksi autoksi ja se vaihtui muistaakseni jossain Herttoniemen jobbariliikkeessä punaiseen nelioviseen E Kadettiin 1,8i koneella.
Tällä autolla sitten reissattiin ympäri suomea ja pohjoismaita, tekniikka ei ollut tässä yksilössä kovin luotettavaa ja muistan että ainakin jäähdytysnesteet tulivat pihalle useampanakin kesänä, kun oltiin reissun päällä.

kadett.jpg
 
Kadetti palveli isäukkoa ja silloin jo kortin ajanutta äitimuoria useamman vuoden, kuitenkin jossain vaiheessa vuosien 94-95 välillä isäukko kyllästyi Kadettin korjailuun ja kävi vaihtamassa sen Vantaan VV-autossa -92 malliseen 3. koppaiseen nelioviseen 1,8i ( 75 hp ) VW Golffiin CL-varustetasolla.
Kyseinen auto oli palvellut aluksi VV-Auton työsuhdeautona ja siihen oli ruuvattu siihen maailmanaikaan hienot Hellan tuplavalot, tummemmat Hellan takavalot, Luisin puuratti, Blaupunktin soitin 6-levyn CD-vaihtajalla sekä hienot 5-puolaiset 15" alut kesäpyöriin.

Golf.jpg


Vuonna 1997 isäukko päätti hankkia hiukan tilavamman auton, ja tilasi ensimmäisen uuden autonsa, 3. koppaisen CL-varustellun farkku Golffin tehokkaammalla 90 hp 1,8i koneella varustettuna, sähkölasit ja ilmastointi jäivät tästäkin mallista puuttumaan, vaikka kyseessä olikin 3. koppaisten loppupään autot, kun 4. koppa oli jo esitelty.
Hintaa tällä autolla oli muistaakseni 120 000 markkaa.
Suurimpana ulkonäöllisenä muutoksena edelliseen Golffiin olivat farkku korin lisäksi korinväriset puskurit.

golf2.jpg


Golffilla vanhempani ajoivatkin sitten pidempään, vuoteen 2004 asti, jolloin minä sain ko. auton hetkeksi itselleni ajoon, ennen kuin isäukko möi sen naapurin taksikuskille, joka ajoi sillä siviiliajonsa johonkin 2008 asti ennen kuin häneltä vapautui Toyota Avensis taksikäytöstä.
Golffin tilalle isäukkoni osti uuden 1,9 TDI Touranin manuaalina Highline varustelulla ja vaihtoi sen vuonna 2010 uuteen face liftattuun malliin samalla 1,9 TDI koneella, mutta DSG:llä varustettuna.
Tämä 2010 vuoden Touran vaihtui sitten 2017 uuteen 2. koriseen Touraniin 2,0 TDI:llä ja DSG:llä.
 
Isällä oli lähinnä Saabeja lapsuudessani. Hän ajoi todella paljon työajoa ja tuollaisia 900-malleja taisi mennä parikin 80-luvulla. Luotettavia autoja aikanaan. Ihan perus 2D 3D korimalleja 2.0 kaasutinkoneilla. Jokin Turbo 16 Aero oli tietty päiväuni.

1583412007238.png
Wanhassa 900:ssa oli kyllä tosi tehokas lämppäri, siinä suhteessa oikein oivallinen talviauto. 99/90 malleissa piti osata siirtää sitä termostaatin kapillaariputkea hitusen "kylmän kanavan" puolelle jolla sai lämppäriin vielä vähän lisää ytyä. Noita kun olisi saanut nelivedolla...
 
Oijoi, monta edellä olevaa autoa omistettu itseni tai kaverien toimesta, useimapaa niistä rempattu kinppatallilla. Aikaa tuli noiden kanssa vietettyä pajalla sen verran ettei viitsi enää vaihtaa edes öljyjä käyttökulkineisiin. Toki jos noista jonkun harrasteen saisi hankittua niin taas pestäisiin osia astianpesukoneessa. :) A tai B-mallin Manta on tavoitteena hankkia käyttöautoksi, katsotaan miten etenee.
 
Lapsuuden autoista muistuu ekana mieleen porukoiden Passatti. Suunnilleen kuvassa olevan kaltainen. Eipä noita paljoa enää näy liikenteessä.

Volkswagen_Passat_sedan_B3.jpg
 
Isällä oli lähinnä Saabeja lapsuudessani.

Sama juttu, niin pitkälle kuin muistan oli kotona aina 99 saabeja. Joskus 90-luvun lopussa kun silloinen 99 saab antoi viimein periksi vaihtui alle muutamaksi vuodeksi toyota carina II ja sen jälkeen oli pitkään mersu. Kun mannelavetti viimein vaihtui, palattiin tuttuun ja turvalliseen, eli taloon tuli saab 9-3 vuositunannen alusta ja sillä on faija ajanut jo vuosia.
 
Lapsuuden autoista muistuu ekana mieleen porukoiden Passatti. Suunnilleen kuvassa olevan kaltainen. Eipä noita paljoa enää näy liikenteessä.

Vanha kunnon B3 umpikeula, nuo ovat kyllä tehokkaasti hävinneet, samoin kuin seuraavat B4:setkin.

Joskus 90-luvun lopulla tuli monesti kuolattua naapurin ukolla ollutta mustaa B4 2.9 Syncro Passat farkkua, jossa oli mustat sporttinahat, kattoluukku ja jotkut ilmeisesti 16" BBS:ät.
Naapurin ukko kun oli asunut töiden takia 80-luvun loppupuolelta 90-luvun puoliväliin Saksassa, niin toi sieltä sitten kunnon muuttoauton mukanaan.
 
Vanha kunnon B3 umpikeula, nuo ovat kyllä tehokkaasti hävinneet, samoin kuin seuraavat B4:setkin.

Näitä oli Puolassa farkkuina aivan helvetisti tossa 2014 nurkilla. Sitten alkoi olla Daewoo Matizia ja nykyään Audia. :D
 
Taitaa olla ensimmäinen auto minkä muistan lapsuudesta Toyota corolla -72 näytti olevan kuvakin semmoisesta tuossa edellä. Sitten vaihtui Corolla DX tiuhaan tahtiin tais olla 3 kpl niitä muutaman vuoden sisään. Kunnes isukki hommasi Carinan sitten se vaihtui Carina II malliin jolla itsekkin ajelin sitten. Joten toyota elämää on lapsena eletty. Ja itsekkin kyllä aika pitkälle on niillä menty. Corollaa ja Carinaa sekä Avensista omassa hallinnassa ollut. Pari Volvoo ja mersukin välissä käynyt. Mutta edelleen on Toyota pihassa taas.
 
280px-Peugeot_304,_Malta_feb_2011_-_Flickr_-_sludgegulper_slightly_less_rakish_angle.jpg
amazon.jpg
mini.jpg
morris.jpg
transit.jpg

Siinä on lapsuuteni autot, ei mitenkään kronologisessa järjestyksessä. Minin kyydissä tulin synnytyslaitokselta joten eka auto jonka kyydissä olen ollut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 166
Viestejä
4 791 241
Jäsenet
77 711
Uusin jäsen
J3rb4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom