Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Ostin Playstation 5:n käyttäjältä @HideMe. Maksoin konsolin keskiviikkona 25.6 eikä pakettia ole vieläkään lähetetty lupauksesta huolimatta. OmaPostissa ei näy tulossa olevaa pakettia. Nämä kaksi viestiä olen saanut häneltä lähetykseen liittyen:

torstaina klo 10:30
"Joo tuli perille. Laitan pakettia matkaan tänään."

sunnuntaina klo 10:05
"En saanut laitetta matkaan loppuviikosta kiireiden vuoksi.
Olen tämän pv vielä reissunpäällä. Huomenna kotiudiun niin laitan tulemaan."
Saman tyypin kanssa pieniä kuumotuksia paraikaa.

Rahat näyttiksestä laitettu eilen muttei ole kuitannut asiaa tai vastaa viesteihin täällä tai puhelimessa. Toki mitään velvollisuutta Prime deliveryyn ei ole, enkä itsekään lupaile koskaan toimitusta kuin parin päivän päähän kaupoista. Mut yleensä tulee ainakin tieto, koska paketin pystyy viemään kuriirille.
 
Tosin käyttäjä 2kk vanha tunnus minkä suurin osa viesteistä myyntipuolelle ja siellä aika paljon tavaraa liikkeellä. Tosin kuten mainittua ei vielä yhtään negatiivista tai edes neutraalia kokemusta mikä tuntuu oudolta jos esim. PS5 piti lähteä jo viimeviikolla ja viimeistään maanantaina...

Tuo on aika yleistä että tehdään ensin muutama pienempi ostos/myynti että saadaan positiiviset palautteet ja sitten useamman sadan euron kupruja (mielellään monta) että saadaan sitä rahaa.

Ei sillä, voihan ihan rehellisesti olla että hänellä on monia konsoleita mistä myy ylimääräistä tosi halvalla ja hän myy kohtuu uusia tuotteita koska ei tarvitse niitä ja on ostanut uudempia tilalle..
 
Tosin käyttäjä 2kk vanha tunnus minkä suurin osa viesteistä myyntipuolelle ja siellä aika paljon tavaraa liikkeellä. Tosin kuten mainittua ei vielä yhtään negatiivista tai edes neutraalia kokemusta mikä tuntuu oudolta jos esim. PS5 piti lähteä jo viimeviikolla ja viimeistään maanantaina...

Tuo on aika yleistä että tehdään ensin muutama pienempi ostos/myynti että saadaan positiiviset palautteet ja sitten useamman sadan euron kupruja (mielellään monta) että saadaan sitä rahaa.

Ei sillä, voihan ihan rehellisesti olla että hänellä on monia konsoleita mistä myy ylimääräistä tosi halvalla ja hän myy kohtuu uusia tuotteita koska ei tarvitse niitä ja on ostanut uudempia tilalle..

Jos en olisi kasvotusten tavannut tätä kaveria, niin olisin sanasta sanaan samaa mieltä.

Kuitenkin niitänäitä hänen kanssaa rupateltii ja ei ole olemukseltaan mikään elämänkallukoijari. Kaikinpuolin asiallinen oli 👍

Uskon ja toki toivon, että käynyt jokin el normal katastrof ja luonnollinen syy löytyy tälle, että tuotteita ei ole toimitettu.

En lähtisi vielä huijariksi leimaamaan ja suosittelen ostajia pitää jäitä hatussa tämän viikon ajan vielä.

Toivotaan parasta 👍
 
Viimeksi muokattu:
ei ketään voi tuomita, mutta tuntuu et huijarit ensin hakee meriittejä luotettavana ja sitten rupee nykyään huijaamaan.
 
Käyttäjän myyntipalaute pelkkää plussaa, vaikuttaa olevan luotettava myyjä.
Se ei tarkoita, etteikö lähtisi homma väärälle polulle. Elämäss voi tulla tilanteita jotka johtaa taloudellisiin ongelmiin, laskut rästissä jne joista sitten syyt ja seuraukset voi johtaa "helpon" rahan kalasteluun joka johtaa todennäköisesti sitten poliisin kanssa tekemiseen jne. Ei olisi ensimmäinen eikä varmasti viimeinen kerta.
 
Se ei tarkoita, etteikö lähtisi homma väärälle polulle. Elämäss voi tulla tilanteita jotka johtaa taloudellisiin ongelmiin, laskut rästissä jne joista sitten syyt ja seuraukset voi johtaa "helpon" rahan kalasteluun joka johtaa todennäköisesti sitten poliisin kanssa tekemiseen jne. Ei olisi ensimmäinen eikä varmasti viimeinen kerta.
Tai sitten kyse oli siitä, että vaikka on mahdollisesti PS5:n hinta kusetettu, niin siltikin pelkkää positiivista. Ilmeisesti ei ollut huono kokemus mahdollinen rahojen menetys.
 
Mikä merkitys tuolla Verified-statuksella on tässä tilanteessa, kun homma alkaa 99 % varmuudella näyttää verkkopetokselta? Onko esim. ylläpidolla sen kautta joitain tietoja kyseisestä henkilöstä, jotka voi auttaa rikoksen selvittämisessä?

Ja pitääkö käyttäjäprofiili raportoida? Ainakaan sitä ei nyt pitäis sulkea, että tiedot jää esille,

Musta olis hieman ihmeellistä, että alustalla annetaan rikollisille matalan kynnyksen työkaluja lisätä omaa legitimiteettiä, jos niillä ei sitten kusetuksen sattuessa ole mitään väliä.
 
8 euron sijoituksella pääsee heti huijaamaan. En tosin käsitä kenellä rehellisellä kauppiaalla on niin suuri tarve päästä juuri tänne kaupittelemaan romujaan, ettei pysty 2 viikkoa odottelemaan.
 
8 euron sijoituksella pääsee heti huijaamaan. En tosin käsitä kenellä rehellisellä kauppiaalla on niin suuri tarve päästä juuri tänne kaupittelemaan romujaan, ettei pysty 2 viikkoa odottelemaan.

Se on myös ostajille este, kun YV ei kai toimi alussa ja ketjuun ei voi kirjoitella.

--

Tosin kannatan myynti-alueen piilottamista kirjautumattomille käyttäjille. Sitten ei tule näitä.
 
Mikä merkitys tuolla Verified-statuksella on tässä tilanteessa, kun homma alkaa 99 % varmuudella näyttää verkkopetokselta? Onko esim. ylläpidolla sen kautta joitain tietoja kyseisestä henkilöstä, jotka voi auttaa rikoksen selvittämisessä?

Ja pitääkö käyttäjäprofiili raportoida? Ainakaan sitä ei nyt pitäis sulkea, että tiedot jää esille,

Musta olis hieman ihmeellistä, että alustalla annetaan rikollisille matalan kynnyksen työkaluja lisätä omaa legitimiteettiä, jos niillä ei sitten kusetuksen sattuessa ole mitään väliä.

Verified-status kertoo siitä, että huijari on maksanut provisiot työstään Sampsalle. :tup:

Voiskohan nämä vähentää verotuksessa hankintakuluina? :hmm:
 
Suurin osa huijauksista pystyttäisiin välttämään jos käytettäisiin hetki aikaa. Mutta ihmiset varmaan pelkäävät että "tosi hyvä diili" jää sivu suun.

Yleensäkin kun tulee (varsinkin YV:llä) se viesti missä tarjotaan PS5 PRO:ta 250€ tai IPhone 16 Pro Max:a 500€ jne jne. herää kysymys miksi niin halpa ja miksi sitä ei voi laittaa suoraan ostoilmoituksen perään (koska muut alkaisivat ihmettelemään ja kävisi ilmi että sama henkilö on kirjoittanut ehkä satoja "tarjouksia" peräkkäin todella monelle juuri siitä tuotteesta mitä he haluaisivat ostaa todella halvalla parin päivän sisään. Lisäksi aina valitettavasti asutaan niin kaukana että joudutaan postilla lähettämään ja niin pienessä paikassa ettei siellä asu ketään kavereita edes... lisäksi se paikkakunta vaihtelee eri ilmoituksissa.)

Monesti (lähes aina) se myyjä on uusi käyttäjä, ehkä sen kuukauden tai pari ollut. Kaikki tai lähes kaikki viestit myyntipuolella. Ehkä muutama onnistunut osto ja myynti (jopa noudolla) mutta kummasti kun pitäisi sitten ostaa häneltä jotain isompaa hän ei olekaan kyseisellä paikkakunnalla enää itse...

Jos viestejä on muuallakin ne ovat yleensä tässä ketjussa tuomiten muita huijaajia ja antaen ymmärtää että hän ei itse moista käytöstä ymmärrä, sulata ja hän on sentään pitkän linjan kauppaa tekevä henkilö joka ei huijaa..

Kannattaa muistaa että suurin osa käyttäjistä ei huijaa. Suurin osa käy kauppaa ns. harvakseltaan (ei löydy kymmenittäin myynti-ilmoituksia samaan aikaan tai satoja myyntejä alle vuodessa) ja on rekisteröitynyt jo aikaa sitten. Suurin osa EI myy juuri myyntiin tulleita todella kalliita tuotteita alle puoleen hintaan ja ole valmis tinkimään vielä siitäkin ja hoida kauppoja lähettelemällä juuri sinulle yksityisviestillä tarjouksia.

Lisäksi JOS joutuu huijatuksi se rikosilmoitus kannattaa aina tehdä. Jos ei muuta niin varkaan elämä käy vaikeaksi kun ei saa lainoja, ei saa työtä, ei saa kännykkäliittymää, ei asuntoa, ei pankkikorttia ei mitään. Lisäksi kun noita kertyy tarpeeksi joutuu oikeuden eteen ja monesti jos elävät tarpeeksi pitkään alkavat haluamaan avioliittoa, lapsia, työtä ja muuta jolloin viimeistään ne rahat joutuu maksamaan takaisin.
 
Tässä nyt käsillä olevassa tapauksessa vaan
- ei ollut "tosi hyvä diili" vaan tavanomaisten raamien sisällä oleva kauppahinta
- tavaroihin tuli useita tarjouksia, eikä tietääkseni kukaan ollut missään niistä epäillyt ilmoitusten legitiimiyttä
- kuvaa ei ollut otettu netistä vaan selvästi myyjällä on/oli tavara hallussaan (itse asiassa tavara oli täältä ostettu, ja se todella on ostettu, koska ko. tavaran aiempi omistaja sen vahvisti)
- myyjällä oli useita palautteita kaupoista, joiden arvo oli ollut isompi kuin näissä huijauksissa tai "huijauksissa"
- myyjällä oli muuallakin kuin kauppa-alueella viestejä, joiden sisältö on tavanomainen
- maksu meni mobilepaylla, jossa on vahva tunnistautuminen, eli tietääkseni et voi välttää kiinni jäämistä
- noutoja on tehty myyjän osoitteesta, joka on tiedossa
- myyjällä on tämä Verified, joten ylläpidollakin on jotain tietoja (paypal-tili?) henkilöstä

Mihin se due diligenssin taso pitäisi siis asettaa, ja eikö tässä vaiheessa viimeistään pitäisi systematisoida kaupankäynnin sääntöjä tiukemmiksi? Sen sijaan, että tarjotaan jotain rahastus-pellemerkkejä, jotka antavat vääriä mielikuvia ja edistävät huijaamista.

Kaikenhan voi vääntää "hyväuskoisten hölmöjen" syyllistämiseksi ja sanoa että voi voi, rikosilmoitusta tulille, mutta 250 sivua keskustelua tästä aiheesta viestii ongelmasta, jota ei voida tai haluta ratkaista. Tuhlataan nyt sitten kaikkien ja kyttien aikaa tästä jeesustelemiseen ja kallujen törttöilyjen esitutkintoihin. T. kaupantekoa huutonetissä, muusikoiden.netissä ja Torissa vuodesta 2007
 
Mun lisäksi @HideMe kanssa kauppaa on tehnyt myös @bladE_666 @Spielberg jotka ostanut tuotteita häneltä ja ollut positiivinen kauppakokemus hänen kanssaan palautteen perusteella. Jos kasvotusten törmäsitte, niin vaikuttiko yhtään epäilyttävältä millään tavalla?

Joku pikavippi systeemi tässä voinee olla, ja perusteluna tyypillinen " ei ollu saldoa/nettiä/olin reissussa " tyyppisesti ja " ei päässy ilmottaa ". Sit rikosilmon aikoihin otetaan yhteyttä 😅
Näyttis meinaa häneltä löytyy, kun sen olen hänelle myynytkin.

Facebookissa marketplacessa tällä kaverilla on ollut komponentteja , oheislaitteita, auton vanteita jne myynnissä esim ryhmässä mm. Konsoli ja Tietokone kirppis - joka sekin vähän outoa kun omalla nimellä sekä kuvalla siellä ja tulla tänne sit tahraamaan maineensa.
Niissä ryhmissä tai kommenteissa jne ei ole mitään huijaussyyttelyihin viitteitä tms.

Noh, paska homma. Harmittaa ostajien puolesta tilanne ja antakaa myyjälle palautteet sekä rikosilmotusta vaan kehiin.
 
Tässä nyt käsillä olevassa tapauksessa vaan
- ei ollut "tosi hyvä diili" vaan tavanomaisten raamien sisällä oleva kauppahinta
- tavaroihin tuli useita tarjouksia, eikä tietääkseni kukaan ollut missään niistä epäillyt ilmoitusten legitiimiyttä
- kuvaa ei ollut otettu netistä vaan selvästi myyjällä on/oli tavara hallussaan (itse asiassa tavara oli täältä ostettu, ja se todella on ostettu, koska ko. tavaran aiempi omistaja sen vahvisti)
- myyjällä oli useita palautteita kaupoista, joiden arvo oli ollut isompi kuin näissä huijauksissa tai "huijauksissa"
- myyjällä oli muuallakin kuin kauppa-alueella viestejä, joiden sisältö on tavanomainen
- maksu meni mobilepaylla, jossa on vahva tunnistautuminen, eli tietääkseni et voi välttää kiinni jäämistä
- noutoja on tehty myyjän osoitteesta, joka on tiedossa
- myyjällä on tämä Verified, joten ylläpidollakin on jotain tietoja (paypal-tili?) henkilöstä

Mihin se due diligenssin taso pitäisi siis asettaa, ja eikö tässä vaiheessa viimeistään pitäisi systematisoida kaupankäynnin sääntöjä tiukemmiksi? Sen sijaan, että tarjotaan jotain rahastus-pellemerkkejä, jotka antavat vääriä mielikuvia ja edistävät huijaamista.

Kaikenhan voi vääntää "hyväuskoisten hölmöjen" syyllistämiseksi ja sanoa että voi voi, rikosilmoitusta tulille, mutta 250 sivua keskustelua tästä aiheesta viestii ongelmasta, jota ei voida tai haluta ratkaista. Tuhlataan nyt sitten kaikkien ja kyttien aikaa tästä jeesustelemiseen ja kallujen törttöilyjen esitutkintoihin. T. kaupantekoa huutonetissä, muusikoiden.netissä ja Torissa vuodesta 2007

Samoilla linjoilla olen, ei tuo Verified ole muuta kuin tapa ostaa mahdollisuus huijata, kauppa-alueen puolesta. Foorumin tukeminen sitten täysin asia erikseen.

Toisaalta tässä tapauksessa myyjällä oli karenssiajan ylittänyt tili ja nähtävästi taustat kunnossa, että ei olisi ollut tuolla merkitystäkään, mutta juuripa siksi sääntöjä voisi muokata.

Eräällä toisella foorumilla on muistaakseni esimerkiksi näin, että:

- tilillä ei saa olla yhtään varoitusta (kauppa-alue menee piiloon heti jos sellainen tulee, oli se ollut jo käytettävissä tai ei)
- tilin on oltava vähintään 60 pv vanha (eikä tätä voi kiertää mitenkään)
- tilillä on oltava vähintään 150 postausta (jos vaan spämmii saadakseen viestimäärän täyteen, sen kyllä huomaa ja ylläpidon mahdollista sitten puuttua)

vasta sitten kauppa-alue on käytettävissä.

Jääkö noin usea asiallinenkin kauppias ulkopuolelle? Kyllä, mutta idea onkin tehdä huijareille elämä mahdollisimman vaikeaksi, harva viitsii tuon vaivan nähdä vain kusettaakseen, jonka jälkeen tietysti tili lukkoon ja uudestaan täytettävä kriteerit toisella tilillä.
Asiasta kysyttäessä on ko. alustan ylläpidon kanta ollut sama kuin täällä, tämä on keskustelupaikka ja kauppa-alue on sen jatke vakiojäsenille, ei mikään Facebook marketplace.
 
Tässä vaan on se, että joidenkin mätien omenien takia koko kauppa-aluetta tehdään vaikeaksi käyttää. Nämä on niitä yksittäistapauksia, ja niitä pesiytyy kaikkialle, kunhan tarpeeksi suuri paikka on tehdä kusetuksiaan.
 
Hieman kehittyneemmässä maassa missä vastaavanlainen kauppa-foorumi kuten tääkin, siellä harvemmin joutuu huijatuksia koska käyttäjiltä näkee 2 oleellista asiaa (osto/myynti historian lisäksi), yksi on että onko lisännyt maksutiedot, eli tämä on vastaava kuin IO-techin verified user, mutta summa voi olla vaikka 0.10€.

Toinen, vielä oleellisempi, on se että käyttäjä on "authentikoinut" itsensä ID kortilla (voi siis tehdä myös mobiilisti, riittää että kerran tekee ja menee vain pari sekuntia siihen). Virossa kun "sotu" ei ole salaista tietoa, vaan voit vaikka naapurin "sotun" tsekata netistä. Auhtentikoinnin lisääminen siis kuitenkin vaatii vahvan tunnistautumisen, joko fyysisellä ID kortilla tai mobiililla.

Eli jos rikos tapahtuisi, olisi poliisilla erittäin helppo käydä koputtamassa huijarin ovelle. (pointti siinä että poliisin ei tarvitse käyttää resursseja henkilön selvittämiseen).
1751967384878.png
 
Hieman kehittyneemmässä maassa missä vastaavanlainen kauppa-foorumi kuten tääkin, siellä harvemmin joutuu huijatuksia koska käyttäjiltä näkee 2 oleellista asiaa (osto/myynti historian lisäksi), yksi on että onko lisännyt maksutiedot, eli tämä on vastaava kuin IO-techin verified user, mutta summa voi olla vaikka 0.10€.

Toinen, vielä oleellisempi, on se että käyttäjä on "authentikoinut" itsensä ID kortilla (voi siis tehdä myös mobiilisti, riittää että kerran tekee ja menee vain pari sekuntia siihen). Virossa kun "sotu" ei ole salaista tietoa, vaan voit vaikka naapurin "sotun" tsekata netistä. Auhtentikoinnin lisääminen siis kuitenkin vaatii vahvan tunnistautumisen, joko fyysisellä ID kortilla tai mobiililla.

Eli jos rikos tapahtuisi, olisi poliisilla erittäin helppo käydä koputtamassa huijarin ovelle. (pointti siinä että poliisin ei tarvitse käyttää resursseja henkilön selvittämiseen).
1751967384878.png
Eikös täälläkin huomattava osa huijareista ole henkilöitä joiden henkilötiedot on selvillä/saadaan selville helposti. Huijareille ei vain tule sanktioita kun ei ole omaisuutta, joten ulosotosta ei saa mitään.
 
Eikös täälläkin huomattava osa huijareista ole henkilöitä joiden henkilötiedot on selvillä/saadaan selville helposti. Huijareille ei vain tule sanktioita kun ei ole omaisuutta, joten ulosotosta ei saa mitään.
Totta, suomen lainsäädäntö on aika rikollisia suosiva valitettavasti (mm paljousalennukset). Ja se yhdistettynä siihen että poliisia ei pahemmin kiinnosta (resurssipula?) näitä selvitellä vaikka henkilö olisikin tiedossa niin se on vain ajan kysymys kun astuu miinaan, oli kuinka luotettavalta tuntuva kauppa tahansa. Karu fakta suomesta kyllä. Onneksi ei tarvitse enää siellä puolella merta asustella. Täällä etelänaapurissa rikollisia ei pahemmin ole, sen takia Viro nykyään tuo Ruotsista rikollisia jotta ei tarttis vankiloita alas ajaa. :)
 
Kyllä poliisi saa huijarit kiinni jo tilinumerolla ei siihen tarvita sen enempää ja näissä huijauksissa kaista se onkin varmasti tiedossa.
Eriasia on sitten yrittää saada näille huijareilla jokin oikea rangaistus ja tyhjätaskuilta vaikea repiä edes ulosotosta korvauksia
 
Totta, suomen lainsäädäntö on aika rikollisia suosiva valitettavasti (mm paljousalennukset). Ja se yhdistettynä siihen että poliisia ei pahemmin kiinnosta (resurssipula?) näitä selvitellä vaikka henkilö olisikin tiedossa niin se on vain ajan kysymys kun astuu miinaan, oli kuinka luotettavalta tuntuva kauppa tahansa. Karu fakta suomesta kyllä. Onneksi ei tarvitse enää siellä puolella merta asustella. Täällä etelänaapurissa rikollisia ei pahemmin ole, sen takia Viro nykyään tuo Ruotsista rikollisia jotta ei tarttis vankiloita alas ajaa. :)
Eli esityksesi ei siis korjaa mitään ongelmaa ja jotakuinkin tiesit sen itse kun sen kirjoitit?
 
Eli esityksesi ei siis korjaa mitään ongelmaa ja jotakuinkin tiesit sen itse kun sen kirjoitit?

Kyllä se varmasti huijaamisen kynnystä nostaisi. Siitä ei epäilystäkään. Ainut vaan että suomessa tuon toteutus ei ole ihan yhtä simppeli teknisesti kuten etelänaapurissa.

Etelänaapurissa kun ID kortti on jokaisella olemassa, sitä kun tarvitsee joka ikinen päivä. Virossa lainsäädäntö esim kieltää yritysten omien asiakkaiden henkilötietojen keräämistä, niin sen takia jos yritys haluaa kanta-asiakkaita, ainut vaihtoehto on käyttää ID korttia. Data kun saa olla vain yhdessä tietokannassa. Sen takia esim kaupat eivät voi kerätä itse henkilötietoja.

Tämä taas on aivan loistava kuluttajille, koska ID kortin takana on kaikki kanta-asiakkuudet. Esim virossa Prismassa ei ole S-etukorttia, vaan ID-korttin takana sekin. Ja jos ostat alkoholia virossa, voit täysi-ikäisyyden kuitata lennosta puhelimella, mikä on erittäin näppärää (toki kaikki kaupat ei tätä vielä tue).
 
Viimeksi muokattu:
Ylläpito on todennut jo pitkään, ettei tämä ole ensisijaisesti kauppapaikka, joten tänne ei ole tulossa mitään sähköistä tunnistautumista.

Muutenkin tällaisista asioista keskusteleminen kuuluisi mielestäni mielummin tuonne tai johonkin muuhun vastaavaan ketjuun.

👇

 
Kyllä se varmasti huijaamisen kynnystä nostaisi. Siitä ei epäilystäkään. Ainut vaan että suomessa tuon toteutus ei ole ihan yhtä simppeli teknisesti kuten etelänaapurissa.

Etelänaapurissa kun ID kortti on jokaisella olemassa, sitä kun tarvitsee joka ikinen päivä. Virossa lainsäädäntö esim kieltää yritysten omien asiakkaiden henkilötietojen keräämistä, niin sen takia jos yritys haluaa kanta-asiakkaita, ainut vaihtoehto on käyttää ID korttia. Data kun saa olla vain yhdessä tietokannassa. Sen takia esim kaupat eivät voi kerätä itse henkilötietoja.

Tämä taas on aivan loistava kuluttajille, koska ID kortin takana on kaikki kanta-asiakkuudet. Esim virossa Prismassa ei ole S-etukorttia, vaan ID-korttin takana sekin. Ja jos ostat alkoholia virossa, voit täysi-ikäisyyden kuitata lennosta puhelimella, mikä on erittäin näppärää (toki kaikki kaupat ei tätä vielä tue).
Paras olisi sellainen "luottotiedot kunnossa" merkintä.
 
Luin ja hyväksyin ne..
Kauppa-aluetta voi käyttää uusilla tunnuksilla 30 vuorokauden karenssin jälkeen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
281 691
Viestejä
4 840 564
Jäsenet
78 280
Uusin jäsen
Jommu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom