F1 2025 - Britannian GP

Mitä onboardilta näin niin näkyvyys oli edelleen huono eikä tuollaisia äkkijarrutuksia pidä käsitellä yhtä löysin rantein kuin kuivalla radalla. Huonon näkyvyyden lisäksi myös jarrutusmatka pitenee. Vaikka olisin Piastrille toivonut voittoa niin rangaistus oli aiheellinen, mutta ehkä hieman liian kova.
 
Jälkimmäistä argumenttia en ihan ymmärrä. Onko se jotenkin enemmän OK pelleillä radalla, jolla turva-autoa vaativa tilanne on päällä kuin turva-auton ollessa poistumassa radalta?

Eikö se tässä tapauksessa vähän näin ole, konteksti ratkaisee. Kun turva-auto sammuttaa valot ja näinollen ilmoittaa poistuvansa radalta, kärkikuskista tulee letkan vetäjä ja kisa alkaa sillä hetkellä kun johtava auto painaa kaasun pohjaan, sen jälkeen ei enää jarrutella kesken suoran koska koko muu letka takana olettaa että nyt mennään. Toki ohituksia ei saa suorittaa ennenkö ohittaa viivan(tm), onko se nykyään Control Line vai millä nimellä.

Ei tietenkään saa pelleillä myöskään turva-auton takana, mutta Piastrin tempaus oli ainakin kontekstista johtuen vaarallisempi kuin Russellin. Bottas ja 2020 Mugello/Tuscan tulee mieleen, vaikka se hieman erilainen tilanne olikin. Tietyissä tilanteissa ei voi kikkailla määräänsä enempää tai alkaa sattumaan.
 
Kommentteja Silverstonesta:

Iso-Britannia ---------
The Race
Lando Norris saapui maaliin hymyssä suin, rimastuneena saavutuksestaan: voitto koti-gp:ssä, omien fanien, perheen ja ystävien edessä.
Hän sanoi viikonlopun alussa, että olisi valmis vaihtamaan kaikki muut F1-sarjan voittonsa kotikisansa voittoon. "Se ei osoittanut parastani", hän myönsi, viitaten siihen että hän sai kisan kärkipaikan tiimikaveriltaan Oscar Piastrilta, kun Piastri sai rangaistuksen "liiallisesta jarruttamisesta" turva-auton takana, "mutta se oli parasta mitä olisi voinut tapahtua".
...
Tilanne olisi voinut olla toinen, jos Norris olisi ollut Verstappenin sijaan toisella sijalla uusintastartissa. Ilman ylimääräisiä ongelmia, Piastri olisi ollut suosikki voittamaan kisan; hän ajoi kisan johdossa ja piti parasta vauhtia. Jos Norrisilla olisi ollut ongelmia varikkopysähdyksellä, Piastri olisi voittanut kisan.
...
Kisan aikana tullut sadekuuro oli ennusteita kovempi, jolloin Verstappenin autoon valittu ohuempi takasiipi osoittautui huonoksi valinnaksi. Se auttoi Verstappenia ajamaan aika-ajoissa paalulle, mutta kylmässä sadekelin kisassa se heikensi renkaita, ei antanut pitoa eikä kunnollista balanssia.
...
On mahdollista, että kuivalla kelillä paalulta startannut Verstappen - autolla, joka suorastaan lensi suorilla - olisi ollut täysin voittamaton. Jopa McLarenien ulottumattomissa. Sen sijaan hän tuli maaliin monien sattumusten jälkeen viidentenä, valittaen, miten huono ajettavuus autossa oli.
...
Piastri jarrutti 135mph vauhdista 32 mph:een juuri, kun Verstappen kysyi kisainsinööriltään Gianpiero Lambiaselta uusintastartissa tarvittavista säädöistä. Se saattoi pahentaa tilannetta - ja sai Piastrin hidastamisen näyttämään todellista pahemmalta, kun Red Bull pyyhälsi Piastrin ohi. Tässä tilanteessa Piastri menetti kisan voiton.
...
Hamiltonin kisa oli tapahtumarikas, ohitettuaan hetkellisesti Norrisin avauskierroksella, jäätyään kauas taakse liian suuren rengaskulumisen takia, kamppaillessaan Pierre Gasleyn kanssa, George Russelin ohitettua hänet ja Hamiltonin ohittaessaan Georgen uskaliaalla tavalla, päästyään ohi sekä Russelista että Esteban Oconista samalla tavalla, ohitettuaan Strollin ja käytyään aikaisella varikkopysähdyksellä vaihtaakseen kuivan kelin renkaat, häviten kahdeksan sekuntia, mutta radan kuivuttua, saavuttaakseen Hulkenbergin renkaiden kuluttua kuitenkin loppuun.
Näin Hulkenbergin ensimmäisestä palkintopallisijasta tuli totta, täysin ansaitusti ja kaikkien ollessa hänen puolestaan onnellinen.
...
Norrisin voitossa oli ripaus onnea, mutta se ei juurikaan Landoa häirinnyt.


Italia ----------------------
Autosprint
Lewis Hamilton uskoi ja yritti kaikkensa, mutta lopulta hän tuli Ferrarillaan maaliin neljäntenä. Seitsenkertaisen mestarin kisassa nähtiin kuitenkin positiivisia merkkejä, alkaen hyvästä lopputuloksesta ja 12 MM-sarjan pisteestä, sekä siitä tiedosta, että ainakin kuivalla kelillä hänellä on entistä enemmän luottamusta SF-25 -autoonsa.
...
"Emme saaneet autoa tasapainoon, jokaisessa mutkassa auto luisui, se ei pysy hallinnassa. Hitaissa mutkissa autoa oli vaikea kääntää, ja oli vaikeaa löytää sopivaa balanssia. Mielestäni hävisimme sijoja myös varikkostrategiamme vuoksi, se teki kaikesta entistä hankalampaa. Saimme kuitenkin hyviä pistetä, nyt suunnittelemme seuraavaa kisaa ja toivomme saavamme sieltä paremman tuloksen" Hamilton sanoi.
...
"Luulen, että pystyn nyt kuvaamaan tallille, mitä en halua nähdä ensi kauden autossa, koska tällä hetkellä autoa on hankala ajaa, varsinkin näissä olosuhteissa"


Ferrari poistuu Silverstonesta vain 12 pisteen turvin, kiitos Lewis Hamiltonin neljännen sijan. Tämä ei ollut se tulos, jota Vasseur ja tiimi odotti kisan aattona, sillä SF-25 näytti vihdoinkin kilpailukykyiseltä, mutta osoittautui monella tavalla puutteelliseksi äärimmäisissä olosuhteissa.
...
Vasseur: "Se oli hankala kisa ensimmäisestä kierroksesta lähtien, kun Charles otti riskin kuivan kelin renkailla. Jälkeenpäin on helppo sanoa, että se oli väärä päätös, mutta sillä hetkellä oletimme sen olevan hyvä idea ja Charles sai päättää asian itse. Kisa oli kokonaisuutena vaikea, 10 kierroksen välein radalla nähtiin turva-auto ja olimme jatkuvasti välikelin renkaiden ja kuivan kelin renkaiden sään välillä. Vauhtimme ei ollut huonoa, päinvastoin. Mutta ohittaminen oli vaikeaa."
...
"Mutta oli viikonlopussa positiivistakin: kuten sanoin, olemme ottaneet askeleen eteenpäin kuivalla kelillä. MM-sarjassa kasvatimme eroa Mersuun ja Red Bulliin, joka on positiivista, mutta tavoitteena on vain voitto."
...
Seuraava kisa ajetaan vasta kolmen viikon kuluttua, tällä vlin Ferrari testaa Belgian kisaan saapuvia uusia osia Mugellossa: kehitysputkessa on tärkeitä kehitysosia uuteen takajousitukseen. Tämän, sekä Itävallassa autoon asennetun uuden alustan pitäisi ratkaista SF25:n ongelmat.


Silverstonen kisan tulos ei ollut erikoinen McLarenin kaksoisvoiton johdosta, tuloksesta johon olemme tällä kaudella saaneet tottua, vaan kolmannelle sijalle yltäneestä Nico Hulkenbergin saavutuksesta Sauberin ratissa. Tämä oli saksalaiselle ensimmäinen palkintopallisija yli 240:n GP-kisan jälkeen, eikä sveitsiläistalli ollut päässyt top-3 sijoille sitten vuoden 2012 Japanin GP:n, jossa Kamui Kobayashi tuli maaliin Sebastian Vettelin perässä toiselle sijalle.
...
Binotto: "Olen iloinen tiimin ja Nicon puolesta. Tämä oli hänen ensimmäinen palkintopallisijoituksensa, hän on tavoitellut sitä jo pitkään ja se tuli melkein yllättäen. Se oli hyvä suoritus koko tiimiltä. Olimme kisassa vähän onnekkaitakin, mutta Nico ajoi hyvän kisan. Hän ei ottanut lähdössä ylimääräisiä riskejä, ajoi koko kisan virheettömästi ja hän valitsi juuri oikeat hetket varikkopysähdyksille."
...
"Odotinko palkintopallisijaa vielä näin nopeasti? En, mutta tänään minulla oli kisasta hyvä tunne." Binotto kertoi.
Sauber pomppasi tuloksen myötä valmistajien MM-sarjassa kuudennelle sijalle Williamsin taakse.


Saksa -----------------------
Auto, motor und sport

Viimeinkin, 37-vuotias saksalainen saavutti sen minkä hän on jo ansainnut pitkään. Matka 19:stä lähtöruudusta maaliviivan kolmanteen sijaan oli upea. Hän toteutti kisastrategian täydellisesti.
...
Ennen kisaa Nico Hulkenbergin ei odotettu nousevan palkintopallille. Jälleen kerran aika-ajot eivät sujuneet odotetulla tavalla. Sauber-kuski joutui starttaamaan kisaan viimeisestä rivistä. 17-vuotias reininmaalainen on kuitenkin tänä vuonna onnistunut parantamaan sijoitustaan huomattavasti kisojen aikana. Melbournessa 17:stä seitsemänneksi, Espanjassa 15:stä viidenneksi, Spielbergissä 20:sta yhdeksänneksi ja nyt Englannissa 19:stä kolmanneksi.
...
Hulkenberg oli ehtinyt ajaa 239 GP:tä saavuttaakseen tämän. Tällä kertaa, mestarillisen kisasuorituksen lisäksi, myös onni ja taidot olivat hänen puolellaan. Hän ohjeisti talliaan oikea-aikaisiin varikkopysähdyksiin. Hän pysyi radalla silloin, kun muut joutuivat käymään radan ulkopuolella.
...
"Tiesin, että Lewis antaisi kotiyleisönsä edessä kaikkensa, mutta minun täytyi aiheuttaa heille pettymys: tämä oli minun päiväni." Hulkenbergin suoritukselle voi antaa vain täydet pisteet. Muuten, Hulkenberg on jo yhdeksäntenä kuljettajien MM-sarjassa 37:llä pisteellään.


Hollanti -----------------------
De Telegraaf
Norris sai taas uutta virtaa, voitettuaan myös edellisenä viikonloppuna Itävallassa. Ero MM-sarjaa johtavaan Piastriin on enää kahdeksan pistettä, kun puolet kaudesta on vielä ajamatta.
Verstappen pyörähteli englantilaisella asfaltilla toisen turva-auton jälkeen, vähän sen jälkeen kun Piastri teki virheen ja sai tempustaan rangaistuksen. McLarenien takana Nico Hulkenberg tuli maaliin kolmantena saavuttaen uransa ensimmäisen palkintopallisijoituksensa.
...
Kierroksella 21 tulleen turva-auton jälkeen kaikki meni pieleen. Piastri kiihdytti liian nopeasti ja sen jälkeen jarrutti nopeasti, jonka vuoksi Verstappen meni hetkellisesti hänen ohitseen. Tämän jälkeen Piastri lähti taas kiihdyttämään, mutta hollantilainen pyörähti ja tippui lopulta 10:lle sijalle. Piastri pysyi kisan kärjessä, kunnes tuomaristo antoi hänelle 10 sekunnin aikarangaistuksen.
...
Verstappen tuli varikolle samaan aikaan muiden kuskien kanssa, mutta keskikovilla renkailla hänellä oli aluksi suuria vaikeuksia pitää auto valkoisten rataviivojen sisäpuolella. Hän kutsui RB12-autoaan "ajokelvottomaksi" ja joutui tyytymään viidenteen sijaan, ohitettuaan vielä Strollin kisan lopussa.


Lauantaina Verstappen hyötyi RB12-autonsa pienestä takasiivestä ja sen antamasta pienestä downforcesta. Mutta kisassa sadekelillä hän ei voinut tehdä mitään ja tuli maaliin viidentenä.
"Odotin vaikeaa kisaa, kun kelistä tuli tällainen. Mutta en näin vaikeaa", Verstappen kommentoi Viaplaylle. "Minulla ei ollut alusta alkaen ollenkaan vauhtia, auto yli- ja aliohjasi. Minun piti todella pitää ratista kiinni."
...
"Kun painoin kaasua, auto lähti samantien alta. Sitten jouduin ruuhkaan, enkä ollut sillä hetkellä juuri sen nopeampi kuin muut edelläni ajavat. Autossa ei ollut juurikaan putoa. Edessäkään ei ollut pitoa, mikään ei toiminut kunnolla. Se oli turha kisa."


Italia - blogi ------------------
Leo Turrini
Olemme nyt kauden puolivälissä, eikä tilanne näytä hyvältä Ferrarin näkökulmasta katsottuna. Mitä muuta olisi vielä odotettavissa?
Voisi tulla sadekeli ja Silverstoneen sellainen saatiinkin. Sadekelillä, isolla riskillä, epäonnekkaiden tapahtumien ja kuljettajien virheiden myötä, lyhyesti sanottuna, tuloksena on taas yksi pettymys kaudelle, joka voidaan jo unohtaa. Hamilton tuli maaliin neljäntenä, Binotton tallin Hulkenbergin takana. Leclerc jäi jopa ilman pisteitä.
...
Minun täytyy myöntää, että kuultuani Maranellon toimitusjohtaja Benedetto Vignian kommentin, pidin sitä erikoisena. Kun häneltä kysyttiin Fred Vasseurin tulevaisuudesta tallissa, Vasseurin sopimus on päättymässä kauden jälkeen, hän sanoi suurin piirtein näin: meillä on vielä aikaa miettiä sitä.
Huolestuttavaa, mielestäni.
Ei, F1 ei toimi noin. Valinnat ihmisistä ja suunnitelmista pitää tehdä pitkällä tähtäimellä ja mahdollisimman aikaisin.
...
Jos he ovat menettäneet uskonsa Vasseuriin, heidän tulisi toimia sen mukaisesti. Kiitos.
Ja toivotaan ettei seuraavassa kisassa tule vettä, eikö niin.
 
Ei tietenkään saa pelleillä myöskään turva-auton takana, mutta Piastrin tempaus oli ainakin kontekstista johtuen vaarallisempi kuin Russellin. Bottas ja 2020 Mugello/Tuscan tulee mieleen, vaikka se hieman erilainen tilanne olikin. Tietyissä tilanteissa ei voi kikkailla määräänsä enempää tai alkaa sattumaan.
Muistaakseni Bottas ei edes pahemmin kikkaillut, ajoi tasaisen hidasta vauhtia kärjessä. Ongelmana oli että näytti siltä aivan kuin joku keskellä letkaa jätti isomman välin edellä ajavaan, ennakoiden että Bottas avaa kaasun tietyssä paikassa, ja kiihdytti tarkoituksena kerätä vauhtia jo etukäteen jotta turva-autoviivan kohdalla saisi hyötyä ja ehkä ohituksen tehtyä. Bottas ei vaan avannut kaasua vaan jatkoi hidasta etenemistä. Tämän kiihdyttävän sankarin takana loppuletka luuli, nähdessään kiihdytyksen, että nyt on urku avattu keulalla ja nyt mennään. Kunnes sitten kiihdyttäjälle tuli auto perä edellä vastaan, joutui jarruttamaan nopeasti, ja jonossa homma eskaloitui siten että takana tulevalla oli vähemmän reagointiaikaa ja sen takana vielä vähemmän ja sitten jo liian vähän välttääkseen kolaroinnin.
 
Jälkimmäistä argumenttia en ihan ymmärrä. Onko se jotenkin enemmän OK pelleillä radalla, jolla turva-autoa vaativa tilanne on päällä kuin turva-auton ollessa poistumassa radalta?
Sääntöjen mukaan, kyllä. 55.14.

In order to avoid the likelihood of accidents before the safety car returns to the pits, from the
point at which the lights on the car are turned out drivers must proceed at a pace which involves
no erratic acceleration or braking nor any other manoeuvre which is likely to endanger other
drivers or impede the restart.

Tässä vielä telemetria.
4tnfb5ko3bbf1-2.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
281 691
Viestejä
4 840 559
Jäsenet
78 280
Uusin jäsen
Jommu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom