Guitar hero ohjaimesta, soitettava soitin.

Eli minulla on ollut nyt suuniteilla tehdä vanhasta Guitar hero ohjaimesta, soitin. Olen pähkäilyt tätä pari päivää ChatGPTn kanssa ja haluaisin vielä kysyä oikeilta ihmisiltä, että kuinka hyvin nykyinen suunitelma toimisi ja jos sille olisi jotakin parannus ehdotuksia.

Seuraava teksti on suora kopio minun työsuunitelmasta
Tavoite:
Tehdä Guitar hero ohjaimesta oikeasti soittava soitin.

Tarkoituksena olisi saada ohjain soittamaan basson kielien ääniä, kun kielestä vastaava nappia ja ohjaimen
”strum bar” pidetään pohjassa.

Tällä tavalla pitäisi päästä tilanteeseen missä ohjaimella pystyy soittamaan basson nuteja, pitämällä kieliä, ns
”päinvastaisesti”. Esim. A-nuotti saadaan oikeassa bassosta sillä, että pidetään G ja E kielistä kiinni. Tällä
minun soitimella A-nuotin saamiseksi pitää pitää kiinni D ja A ”kielistä”.

Äänen kuuluu katkaista heti, jos strum barsta päästetään irti, mutta jatkua vielä vähän aikaa jos "kielestä" päästää
irti, mutta strum bar on vielä kytkettynä. Tämän olisi tarkoitus simuloida oikeaa kielisoitinta.

Bonuksena olisi tarkoitus antaa vaihtoehto, että äänen saa kuulumaan itse soitimesta tai kytkeä ulkoiseen
kaiuttimeen.

Toteutus tapa:

Strum bar kytketään päävirtalähteen katkaisimeksi, jolloin laiteessa ei kulje virta, jos se ei ole kytkettynä.

Ohjaimen 4 ensimmiäistä nappia kytketään valmiisiin NE555-piirillä toteutetuihin pulsigeneraatoreihin,
joiden taajuus on säädetty vastaamaan basson kieliä. Moduulin viran syöttöön lisätään 470 μF
elektrolyyttikondensaattori, jotta saataisiin haluttu viive soinnun loppumiseen.

NE555-pulssigeneraattoreiden signaali siiretään LM386-piirillä tehtyyn valmiiseen vahvistin moduuliin. Josta
signaali viedään ON-ON kytkimelle, jonka yksi napa vie soitimen omalle sisäiselle kaiuttimelle ja toinen vie
audioliitimelle.

Linkit valmiisiin moduuleihin
NE555 pulssigeneraattori
LM386 vahvistin
Viran syöttö

Kytkentäkaavio:
Kytkentäkaavio 2.PNG

Aino "miinus" nykyisessä suunitelmassa, minkä minä tiedän on se, että nuo NE555 piirit ei vissiin ole kovin tarkoja. Joka ei ainakaan minua haittaa. Se vain lisää uniikkisuuta ainakin minun mielestä.

Kyllähän tuostakin varmaan jonkinlaisen soittimen saa aikaiseksi, nuo modulit vaan vievät pirusti tilaa ja tulevat kalliiksi. Noissa moduleissa olevat komponentit maksavat varmaan yhteensä kympin verran, jostain AliExpressistä tilaamalla vielä paljon vähemmän. Ja tuo StrumBar-virtakytkin ei välttämättä ole hyvä idea, saattaa aiheuttaa kaikenlaista napsuntaa tai muuta jännää. Muutenkaan tuo sinun StrumBar -määritys ei ihan pidä paikkaansa, nythän kun sen vapauttaa niin se vastaa vain kaikkien kielien nappien vapauttamista. Ja yleensähän audiolaitteissa signaalitielle ei mitään diodeja laitella ellei haluta säröä mutta tuossa tuo saattaa toimiakin jotenkin kun oskillaattorin kanttiaaltoja summaillaan.

Itse ehkä tekisin tuon jollakin mikrokontrollerilla, siihen suoraan napit ja softalla sitten tekee sopivaa PWM-signaalia (tai jos kapasiteettia riittää kontrollerissa niin jopa ihan sampleja).

Kyllähän tuostakin varmaan jonkinlaisen soittimen saa aikaiseksi, nuo modulit vaan vievät pirusti tilaa ja tulevat kalliiksi. Noissa moduleissa olevat komponentit maksavat varmaan yhteensä kympin verran, jostain AliExpressistä tilaamalla vielä paljon vähemmän. Ja tuo StrumBar-virtakytkin ei välttämättä ole hyvä idea, saattaa aiheuttaa kaikenlaista napsuntaa tai muuta jännää. Muutenkaan tuo sinun StrumBar -määritys ei ihan pidä paikkaansa, nythän kun sen vapauttaa niin se vastaa vain kaikkien kielien nappien vapauttamista. Ja yleensähän audiolaitteissa signaalitielle ei mitään diodeja laitella ellei haluta säröä mutta tuossa tuo saattaa toimiakin jotenkin kun oskillaattorin kanttiaaltoja summaillaan.

Itse ehkä tekisin tuon jollakin mikrokontrollerilla, siihen suoraan napit ja softalla sitten tekee sopivaa PWM-signaalia (tai jos kapasiteettia riittää kontrollerissa niin jopa ihan sampleja).

Kiitos palauteesta.
Ja huomaan mitä tarkoitat. Tuo stum bar ei ole merkattu kytkentäkaavioon oikein. Sen oli tarkoitus katkaista virat kokonaan. Mutta kun tuon vahvistimien VDC on merkattu niin, että se menisi suoraan virtalähteelle, niin eihän se silloin tosiaan toimi niin. Ehkä parempi, jos sen laitaisi NE555 piirien ja vahvistimen väliin? Silloinhan sille saisi haluton toiminnon, ilman että tarvitsee katkaista piiristä virtoja.

Ja mitä noihin diodeihin tulee. Ensimäinen kerta kun teen mitään audioon liittyvää. Ja ChatGPT halusi että laitan ne sinne, koska "kaikki NE555-moduulit on yhdistetty rinnakkain suoraan vahvistimeen. Tämä voi aiheuttaa signaalihäiriöitä tai ristivuotoa, jos useampi nappi painetaan. Suosittelen käyttämään diodeja jokaisen signaalilinjan ja yhteisen vahvistinsyötön välissä". Tästä syystä on hyvä aina kysyä myös oikeitten ihmisten mielipiteitä :D

Ja ymmärän sen, että viksuin tapa toteuttaa tämä olisi käyttää mikrokontrollereilla. En vain henkilöäkohtaisesti tykkää ohjelmoinista. Ja vältelen sitä niin kuin ruttoa.

Siinä vielä päivitetty kytkentäkaavio
Kytkentäkaavio 3.PNG

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
281 891
Jäsenet
78 322
Uusin jäsen
Ale.M

Hinta.fi

Back