Niin, akkukeississäkin oli kyse siitä, että sen laitteen käyttö oli mahdollisimman ok vaikka akku olisi jo paskana. Toki nykyinen valinta on hyvä missä käyttäjä voi tämän valinnan tehdä. Kampanjan ansiosta vaihdatin akun uuteen orkkisakkuun 39e töineen takuun lentämättä ilmaan.
Kyllä minä edelleen pidän kuluttajana tätä vaihtolaitepolitiikkaa hyvänä. Jos on takuunalainen korjaus (sisältää myös valmistajan virhevastuun, erinäiset korjausohjelmat jne) olet kuivilla jaloilla vähän laitteesta riippuen ainakin kaksi vuotta, ehkä jopa kolmannenkin.
Jos taas olet itse sössinyt jotain, että laite on liian paskana korjattavaksi valtuutetussa huollossa -> voit hommata sen vaihtolaitteen alle puolella siitä summasta mitä uusi laite kaupassa maksaa jos laite nyt ei ole aivan atomeina, vaan siinä on jäljellä riittävästi osia hyödynnettäväksi.
Itse kun käytän laitteita 2-3v yleensä, niin ei todellakaan kiinnosta onko miten huoltoystävällinen nyrkkipajoille tai kuluttajille.
Reilut 20v ollut kännykkä käytössä, ei ainuttakaan rikki tai huoltoon edes lasin takia. Pädeihin nyt saa yleensä edes mitään vikaa aikaiseksi ellei ole idiootti (puhutaan siis takuun ulkopuolisista vioista).
Itsellä on puhelimesta yleensä latausliitin vähintään antautunut takuuaikana. Syynä ei ole ollut väärinkäyttö, vaan yksinkertaisesti laaduttomuus ja se, että liitin on suojattu liian huonosti. Sitten on käynyt tulemaan pikkuhiljaa kaikenlaisia muita pikkuvikoja ja ongelmia, esim kuuloke on pitänyt vaihtaa (hikoontuminen, lika jne) Akku on pitänyt vaihtaa jne.
En näe mitään kuluttajaa hyödyttävää syytä esim sille, että akku on laitteen sisällä s.e. takaseinä tai näyttö voi helposti hajota (koska liimattu) akkua vaihtessa ja akun vaihdon jälkeen ko kohdat on hankala saada pysymään kasassa, ei korjaajan kädettömyyden takia, vaan siksi, että valmistaja ei myy oikeita tarvikkeita niiden kiinnittämiseen.
Myös monessa firmassa on korjauksilla takuu ja pitääkin olla. Tietenkään takuu ei voi koskea muuta kohtaa, joka hajoaa korjauksesta riippumatta.
Kun katsoo, miten hitaasti tekniikka nykyisin kehittyy, niin esim tabletin olisi syytä olla korjattavissa, koska sen tulisi kestää esim 6 vuotta helposti sinänsä, kunhan vain tyypilliset "kulutusosat" ovat järkevästi vaihdettavissa:
- Liittimet
- Akku
- Kytkimet
- Näyttö (ei sinänsä "kulu" tuossa ajassa, jos taustavalaistussta ei ole paskottu suunnitteluvaiheessa), mutta on herkästi hajoava, joten kosketuspinta (+näyttö) tulisi olla helposti saatavissa ja vaihdettavissa.
--------------
TIETYSTI Valmistaja saa vaihtaa laitteita ja huoltaa miten haluaa, kunhan ei monopolisoi / tahallaan vaikeuta asiaa, kuluttajien kustannuksella, niinkuin esim Apple kovasti yrittää..
Se, ettei asiakkaalla ole valinnanvapautta ei ole asiakkaan etu. Jos asiakas epäilee tai tutkii asiaa ja toteaa, että laitteen komponentin X vaihto on ilmeisesti ei virallisissa huolloissa helposti ongelmia aiheuttava asia, niin silloin hän voi käyttää valmistajan vaihto-ohjelmaa /huoltoa.
--------------
Valmistajalle on myös edullista, oikeudellisesti, jos muut eivät huolla laitteita, koska kun valmistaja ottaa ja säästää ja laitteista käy hajoamaan tietty kohta, niin on paljon vaikeampi todistaa, että kyseessä on selvä valmistusvirhe, joten säästöratkaisuja voidaan käyttää (asiakkaan kustannuksella) paljon useammin.