Build Juntun puuhanurkka

Terveheimoi,

Joskus lokakuussa, kun lapsia olin päiväkodista hakemassa, poika tuumasi autoon kömpiessä:

"milloin minä saan pelitietokoneen? Pirkko-Petteri oli saanut semmosen synttärilahjaksi"

4-vuotiaalle pelitietokoneen hankkiminen tuntuu ainakin minun kaltaiselle varhais-boomeri absurdille ajatukselle, kun itse tuon ikäisenä osasin vain syödä käpyjä ja ainoa lelu oli isän lattiaan naulaama metrinen 2x4-lankku (höyläämätön), jota ei saanut rikkoa tai hävittää.

Ajatus koneen rakentamisesta kuitenkin vähän jäi takaraivoon, kun viimeksi olen koneen rakentanut ~10v sitten ja viimeisimmät 6v ollut täysi konsolipelaaja.

Tammikuussa bongasin Gigantin rakennussetin suht hyvästä(?) tarjouksesta seuraavilla osilla:

Kotelo: Fractal North Charcoal Black TGD
Näyttis: RX 9070 XT 16GB PRIME OC
Prossu: Ryzen 7 9800X3D
Jäähdytin: Cooler Master MasterLiquid 240mm Core II
Emolevy: ASUS TUF GAMING X870-PLUS WIFI
RAM: Corsair 32GB 6000 CL38 VENGEANCE
SSD: Samsung 990 Pro 2TB
PSU: Corsair RM850e 850W ATX 3.1

Isommin miettimättä lasten säästöpossut auki ja kone tilaten.

Samalla ajattelin, että kokeillaan vesijäähdytyksen rakentamista, koska tälläinen vielä kokeilemati.

Muutaman viikon päästä postihenkilö toi paketin kotiin. Paketteja availin yhtä riemuissaan, kuin pikkulapsi jouluaattona, mutta kotelo vähän jäi mietityttämään. Onhan tuo North tosi hieno, mutta ehkä turhan pieni omiin vesileilleihin.

Tulikettu auki ja koteloita selaamaan. Muutaman päivän ja yön katselin arvosteluita koteloista ja niiden ominaisuuksista. Kotelolta en oikeastaan muuta tarvitse, kuin paljon tilaa. En myöskään enää LANeilla kulje, joten painollaan ei ole väliä. Nykyisin muodissa olevat akvaarioledihelvetti-kotelot eivät kiinnosta myöskään. Thermaltake w100/w200 kävi muutaman kerran ostoskorissa, mutta kotelosta ~500€ tuntuu itselle vähän turhan paljolta.

Sitten se löytyi. Lian Li v3000+. Hinta oli kuitenkin hieman korkeahko 299€. Hintahistoriaa seuraamalla huomasin, että koteloa on myyty äskettäin hintaan 199€. Multitronicin aspaan laitoin sähköpostia, että olisivatko kilttejä ja myyvätkö minulle yhden kotelon alennetulla hinnalla. Yllätyin, kun nopeasti tulikin vastaus, että laita tietoja niin laitetaan tulemaan 199€ hintaa. (Multitronicin asiakaspalvelulle 5 tähteä ja papukaijamerkki).

Parin päivän päästä postiukko kiikutti paketin kotia ja ehkä vähän aliarvioin kotelon koon. Fractalin North sopii melkein sisälle.

1000028292.jpg

Tästä tuli sitten idea, että vedetään kunnon pallot seinään -setuppi.

----------------

Tehtyjä toimenpiteitä ja itse mietiskelyä:

- Ostetusta paketista myyty kotelo, cooleri ja virtalähde.

- 2kpl EK Quantum Surface X480M hankittu. Ainakin 1 paksu 480mm radi pitää saada lisää. Näitä jäähdytellään push/pullina ja tätä varten tänään postijäbä toi 30kpl Arctic P12 pro pst tuulettimia

- Emolevy myyntiin ja valkoinen lauta tilalle. (Gigabyte x870E Pro X3D?)

- Nestekierto putkilla vai letkuilla? Teräsputki-setupit aina miellyttäneet omaa silmää. Tämän kun päätetty, liittimien ihmettely.

- Käytettyjen blokkien metsästys. CPU-blokki pitäisi olla mallia iso (Alphacool Apex, EK Velocity²).

- Sisäelimien (omat) myynti paremman näytönohjaimen ja 64gb RAM-kitin hankintaan vai tyydynkö nykyisiin?

----------------
Kuvia:

Tilanne nyt:
1000028563.jpg

Lian Li vs Fractal Design Define S
1000028561.jpg

Päivittelen projektin kuulumisia tänne jos jaksan/muistan.

Komeeta!
Tulee mieleen oma vuoden takainen pelikoneen hankinta. Ostin käytettynä melkein kymmenen vuotta vanhan paketin muutamalla satasella ajatuksena, että pelailen BF3:sta ja 4:sta. vajaa pari kuukautta myöhemmin pöydällä oli 3000€ kone.

Komeeta!
Tulee mieleen oma vuoden takainen pelikoneen hankinta. Ostin käytettynä melkein kymmenen vuotta vanhan paketin muutamalla satasella ajatuksena, että pelailen BF3:sta ja 4:sta. vajaa pari kuukautta myöhemmin pöydällä oli 3000€ kone.
Joo äkkiä tämä valtautuu.

Paketin mukana tulleen virtalähteen möin siksi, koska muistelin, että minulla on vanhassa kotelossa kiinni jostain poistomyynnistä ostettu EVGA:n(?) 1600w virtalähde. Kaivelin kotelon kätköstä ja eipä virtalähde ollutkaan paikallaan. Mukana tulleita ylimääräisiä piuhoja kyllä löytyy irtonaisina välillä. Ei mitään muistikuvaa, että mitä sille olen tehnyt ja varmaan joudun uuden ostamaan.

Konetta en halua lattialla pitää pölyä syömässä ja setupin koon takia menee myös pöytäkin vaihtoon. Kotelo painaa ~35kg tyhjänä, articin tuuletin 185g, EK:n jäähy 2.6kg. Oletetaan, että noit EK:n jäähyjä tulee 3kpl ja tuulettimet molemmin puolin niin painoa on ~47kg 🏋️

Pöydällä on sitten vielä Samsungin 49" Odysseus G9 jykevällä monitorivarrella niin alkaa Martelan muovijalat olemaan kovilla.

Statistiikka

Viestiketjuista
300 653
Jäsenet
81 844
Uusin jäsen
tykinruoka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom