Keskustelua kevytautoista

Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
135
Paljon on puhuttanut tämän kevääan aikana uusi tuleva "auto luokka", eli kevytauto. Toisaalta ei se ihan kevyt ole kuitenkaan kun saa painaa jopa 1500 kg!! Ja sähkö/hybridi versiona 1800...

Perheen kakkosautoksi ihan pätevä joku fiesta / Yaris / polo tyyppinen pikkuauto. Alhainen nopeus voi ohjata pienempään auton koko luokkaan. Ja keskiluokka on myös mahdollinen, ainakin mitä painorajaan tulee. Toki muuntaminen takas "perus" autoksi voi onnistua helpostikkin. Joka taas pidentää auton käyttöikää.

Ensimmäiset "kuristimet/rajoittimet" onkin jo ilmestynyt verkkosivuille ja kohta jo tilattavissa.

Perus kauppareissun heittää kummalla vaan, nopeusrajoitetulla kevytautolla tai normi autolla.

Heitelkäähän vapaasti mielipiteitä ja ideoita Kevytautoista.
 
Mä tykkäisin että noi ämpärimuoviset rämistimet siirtyy historiaan. Olikos se niin että nuo painorajat olivat kohdennettuja laitteen OMAmassaan, ei kokonaismassaan? Tähän en ole oikein nähnyt virallisia totuuksia - sekatermejä senkin edestä.

Tuo 1500kg omamassa vs kokonaismassa rajaa ihan eri tapaan laitteita ulos kevytautoluokasta.
 
Tuopa leventää mukavasti laitekantaa jota tähän käyttöön voisi valjastaa. Omalle jälkikasvulle laitan mieluummin tuollaisen kuin muovikipon tai kaarettoman mönkijän..
 
Olen aatellut pojalle hommata kevytauton. Ois kiva, kun ois tarkkaa tietoa tosta rajoittimen asennuksesta (ja poistosta). Jossain oli, että n. 1000e.
Auton saanee alle 10te tai sitten jopa joku kk-maksullinen 2-4v soppari pienillä kilsoilla, jos hyvä tarjous osuu kohdalle (viime vuonna oli esim. autoverkkokaupalla 99e/kk melkein uusia autoja. nytkin on 139e/kk Rellun Twingoja 3v/45tkm)
 
Itseä kiinnostaa eniten tuo kohta

"3) jonka ensimmäisen käyttöönottovuoden päättymisestä on kulunut enintään 10 vuotta, kuitenkin niin, että ensimmäinen käyttöönotto on 1 päivänä tammikuuta 2015 tai sen jälkeen; ja"

Tarkoittaako tuo sitä että tuo kevytauto ei voi olla yli kymmenvuotias, eli 15 vuotiaalle pitää ostaa maksimissaan 7 vuotta vanha peli, ellei halua joka vuosi vaihtaa toiseen?
No eipä toi nyt ihan hetkeen tule vastaan. Taitaa tällä hetkellä olla raja 2015 ja uudemmat. Eli 2025 alkaa ekat happanemaan...
 
Itseä kiinnostaa eniten tuo kohta

"3) jonka ensimmäisen käyttöönottovuoden päättymisestä on kulunut enintään 10 vuotta, kuitenkin niin, että ensimmäinen käyttöönotto on 1 päivänä tammikuuta 2015 tai sen jälkeen; ja"

Tarkoittaako tuo sitä että tuo kevytauto ei voi olla yli kymmenvuotias, eli 15 vuotiaalle pitää ostaa maksimissaan 7 vuotta vanha peli, ellei halua joka vuosi vaihtaa toiseen?
Niinhän tuon voisi ymmärtää.
 
Saapa nähdä miten kauan kuluu aikaa ennen kun varakkaammilla alueilla alkaa näkyä 60 km/h rajoitettuja Ferrareita, yms. superautoja. Osa kun on sopivasti alle tuon 1500kg painoisia eikä kevytauton tehoille ole asetettu mitään rajoituksia.
 
Viimeksi muokattu:
Saapa nähdä miten kauan kuluu aikaa ennen kun varakkaammilla alueilla alkaa näkyä 60 km/h rajoitettuja Ferrareita, yms. superautoja. Osa kun on sopivasti alle tuon 1500kg painoisia eikä kevyt auton tehoille ole asetettu mitään rajoituksia.
Ei tule tapahtumaan Suomessa. Puuttuu ökyrikkaat ja ökykulttuuri.
 
No Robin
Notta jos Robinille tuli samantien alle Bemarin i8 kun ikä tuli täyteen, niin en näkisi mitenkään mahdottomana skenaariona
Robin taisi ostaa ihan omilla rahoillaan ton. I8 ei kyllä mitenkään vertaudu Ferrariin, vaikka hieno auto onkin. I8 maksaa n. 150te, Ferrarit 400te...
 
Niin eli puhutaan ihan marginaaliporukasta. Se että joku jossain tekee noin, ei tarkoita että olisi yleistä Suomessa.
 
Saikos noilla kevytautoilla sitten ajella kaikkialla muualla paitsi moottoritiellä?

Kyllä, kaikkialla muualla paitsi moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä.

[edit]
Tai siis kesäkuusta 2020 alkaen voimaantuleva tieliikennelaki rajaa pois edellämainituilta teiltä ajoneuvot joiden rakenteellinen nopeus on enintään 70km/h. Nykyisessä laissa raja on 50km/h.
[edit2]
Onhan ne näköjään kielletty nykyisessäkin tieliikennelaissa:

91 a § (18.1.2019/132)
Kevytauton käyttö

Kevytautoa ei saa kuljettaa moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä. Moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä tarkoitetaan moottorikäyttöisille ajoneuvoille tarkoitettua liikennemerkillä osoitettua tietä.
 
Viimeksi muokattu:
Saikos noilla kevytautoilla sitten ajella kaikkialla muualla paitsi moottoritiellä? Tosi hienoa kun porukka sitten ajelee tuolla maanteillä 60km/h lasissa 80-100 alueella ja ohituspaikkoja 10km välein (Muurame-Jämsä väli esimerkiksi) :rolleyes:
Tuskin ainakaan liikenneturvallisuutta lisää kun tulee vain enemmän niitä raivon vallassa tehtyjä ohituksia.

Näinhän se menee. Olisi pitänyt rajoittaa painon lisäksi ulkomittoja. Vaikuttaa ohittamiseenkin onko "kevytauto" esim. edellä mainittu 1,7m leveä Twingo vai yli 2m leveä V40:stä.

Uudistuksessa on toki puolensa, mutta todella typeriäkin piirteitä on. Ainakin seuraavat olisi mielestäni pitänyt määritellä tärkeysjärjestyksessä:
1) Autokoulu. Sama, joka vaaditaan "täysautoon" ilman moottoritieajoa, jonkinlainen "pikku-b". Korotus B-korttiin suorittamalla motariajokurssi. Ihan käsittämätöntä, että muutamalla teoriatunnilla ja vieläkin harvemmalla ajotunnilla pääsee tuon rattiin. 60km/h kuitenkin on jo melko tappava vauhti taajamassa (kevyelle liikenteelle).
2) Edellä mainitut maksimimitat.
3) Maksimiteho.
4) Nykyisessä päästökeskustelussa olisi luullut tulevan jonkinlaisen kulutusrajan.
-) Sen sijaan tuo rajoittaminen alkuun alle 5 vuotiaisiin autoihin on mielestäni jokseenkin käsittämätön. Turvallisuudellahan tätä perusteellaan, mutta kyllä se 10 vuotta vanha (vm 2009, tai vanhempikin) pikkuauto on huomattavasti kuitenkin mopoautoa turvallisempi.

Mielenkiintoista on myös mihin näillä asettuu vakuutusten hinnat. Mopoautoillahan on käsittääkseni olleet aika reippaat.
 
Mielenkiintoista on myös mihin näillä asettuu vakuutusten hinnat. Mopoautoillahan on käsittääkseni olleet aika reippaat.

Kaverin teinillä OLI mopoauto, vakuutukset sellaiset noin 800€ vuodessa, ei mitään bonuksia edes mahdollisuuksia saada. Vanhemmat kun sitä vakuutusta maksoi, niin loppui leikki lyhyeen ja takaisin mopo/piikki linjalle. Kyseinen jonne ajaa nyt autokorttia isänsä opettamana, kai se siitä jotenkin kun noita kilsoja kertyy ihan hyvin.

Hinnasto | Ligier-mopoautot

Tuossa nyt vähän hintaa mitä mopoauto maksaa, eli ihan vitusti ja eihän noita ruuhkaksi asti ole. Lähinnä mitä näkee niin vanhoja rojuja. Saa nähdä mitä kalustoa tulee liikenteeseen sitten kun laki sallii. Tuollakin rahalla saa kyllä ihan uutta autoa, tai 2015> Menee ihan vanhempien maksuhalukkuuden mukaan.
 
Eniten itselläni huolettaa juurikin jalankulkijat ja pyöräilijät. Liikennevalvonta on ajettu niin vähiin, että osa nykyisistä mopoautoista ja mönkijöistä huitoo ihan miten sattuu tuolla liikenteessä. Ehkä koko kuitenkin rajoittaa sen verran ettei kevytautoilla sentään ajella pyöräteitä kuten nykyisillä "teini" kulkuneuvoilla.
Ajokorttivaatimus pitäisi olla tosiaan sama kuin henkilöautolla, taajamaliikenteessä nuilla ei kuitenkaan ole mitään eroa.
 
Meillä päin lippispäät ovat huomanneet että moottoritie oikaisee kivasti parin liittymän välillä ja niinpä ajavat mopoautoilla motarin kautta. Mauto kulkee yleensä kaistan sivussa mutta kevytauto tuskin? Tapojaan tuskin muuttavat kun menopeli vaihtuu.
 
Meillä päin lippispäät ovat huomanneet että moottoritie oikaisee kivasti parin liittymän välillä ja niinpä ajavat mopoautoilla motarin kautta. Mauto kulkee yleensä kaistan sivussa mutta kevytauto tuskin? Tapojaan tuskin muuttavat kun menopeli vaihtuu.
No laitontahon toi on. Luulis että jos toi yleisempää on, poliisiakin saattais kiinnostaa. Pari kertaa kun joku saa sakot, niin luulis sanan leviävän...
 
Näinhän se menee. Olisi pitänyt rajoittaa painon lisäksi ulkomittoja. Vaikuttaa ohittamiseenkin onko "kevytauto" esim. edellä mainittu 1,7m leveä Twingo vai yli 2m leveä V40:stä.
Juu ei vaikuta, ja voisi ehkä jättää ne ohitukset ihan kokonaan tekemättä, jos edes kuvittelee tuollaisen vaikuttavan. Sopiva väli ohitettavaan on n. 1,5 metriä. Ei 30 senttiä.
 
Tämähän on pelkästään hyvä asia. Mopoautot saadaan tällä käytännössä kokonaan pois liikenteestä ja tilalle sekä kuskeille, että muulle liikenteelle turvallisempia ajoneuvoja. Toki jos voitaisiin palata aikaan ennen mopoautoja niin olisi ehkä vielä parempi, mutta sitä ei ole tapahtumassa, joten tämä on ehdottomasti toiseksi paras vaihtoehto.

Siellä maanteillä ajelee nyt niitä mopoautoja, jotka kulkee tasaisella sen 50 km/h ja ylämäkeen 40 km/h. Tilalle tulee kevytautoja jotka kulkee maastosta riippumatta sen 60 km/h. Miten tuo on huonompi tilanne kuin nykyään? Ohitse pääsee edelleen melko helposti ja monesti jopa ilman, että tarvitsee edes ajaa ylinopeutta.

Ja se turvallisuus. 2015 autoissa on kaikissa vähintään ABS ja ESC. Lisäksi on alkanut kovaa vauhtia yleistymään myös AEB, joka lisää huimasti turvallisuutta kaupunkinopeuksissa. Jalankulkijan osalta on melko sama tömähtääkö siihen 300 kiloinen mopoauto vai 1500 kiloinen kevytauto. En ole testejä nähnyt, mutta veikkaisin, että saattaa olla jalankulkijaturvallisuus kevytautossa jopa parempi kuin mopoautossa.

Eikä varmaan tarvitse perustella, että kevytauto on kyydissäolijoille huomattavasti turvallisempi kuin mopoauto?

Talouksien rahankäytöllekin tämä on positiivista. Kevytauto maksaa uutena jonkin verran enemmän kuin mopoauto, mutta se pitää arvonsa paremmin ja sille on käyttöä huomattavasti pidempään, kun sen voi myöhemmin helposti muuttaa normaaliksi henkilöautoksi.

En siis keksi äkkiä yhtään huonoa puolta tässä muutoksessa nykytilanteeseen verrattuna.
 
Vaikeampihan sitä on ohi mennä jos ohitettava kulkee 60 km/h eikä 45.
Varsin usein tullut kohdattua tulppia missä mopoauton taakse jäänyt yhdistelmä kökkimään ja sitten kukaan muukaan ei mene enää ohi.
Tosin se hyvä puoli uudistuksessa että myt madellaan sitten kuuttakymppiä neljänkympin sijaan.

Aika pienestä erosta puhutaan nykyaikaisella autolla ohittaako 45 km/h vai 60 km/h kulkevan auton. Oletetaan siis, että rajoitus on esim. 80km/h.

Varmasti sekuntikellolla mitattuna ohitus pitenee, mutta aika vähän varmaan on reaalimaailman tilanteita, missä hitaammasta pääsisi ohi, mutta nopeammasta ei. Eri asia sitten kun halutaan satasen alueella ohittaa se 80 km/h kulkeva auto. Siinä nopeudessa alkaa jo peruskinnerin kiihtyvyys olemaan selvästi heikompi.
 
Jalankulkijan osalta on melko sama tömähtääkö siihen 300 kiloinen mopoauto vai 1500 kiloinen kevytauto. En ole testejä nähnyt, mutta veikkaisin, että saattaa olla jalankulkijaturvallisuus kevytautossa jopa parempi kuin mopoautossa.
.
Ei se nyt oo ihan sama tömähtääkö 45km/h 300kg mopoauto vain 60km/h 1500kg henkilöauto oikein kenenkään kannalta.
 
Nyt kun tietotekniikkafoorumilla ollaan, mikä on raadin mielipide, miten helposti rajoitin voidaan ohittaa ilman, että sitä huomataan katsastuksessa?
 
Ei se nyt oo ihan sama tömähtääkö 45km/h 300kg mopoauto vain 60km/h 1500kg henkilöauto oikein kenenkään kannalta.

Kun huomioidaan jarrut niin todennäköisesti nopeusero kapenee aika paljon. Jalankulkijalle käy aika lailla yhtä huonosti molemmissa tapauksissa, mutta henkilöauton tapauksessa koko törmäyksen voi estää AEB, jota ei löydy yhdestäkään mopoautosta.

Pointtini on, että mopoautot on ihan helvetin turvattomia kaikille osapuolille ja kevytautot (tai henkilöautot ylipäänsä) nykyään hyvinkin turvallisia.
 
Kevytauto - turvallisempi askel autoiluun

Tuon perusteella voisi päätellä että vaan nyppäsee katsastusten välillä matolaatikon väylästä pois ja joku harrastelija laittaa softasta bitin toiseen asentoon ja kovaa ajoa.
Katsastuksessa taas boksi kiinni ja leimaa papruun.

Ne boksien kiinnitykset kyllä sinetöidään, että ei sitä niin vaan ilman jälkiä pois saa. Siitä ei taida pahemmin ollut juttua, että mikä sitten on sanktio kun tien päällä tai katsastuksessa tulee vastaan ensimmäinen kevytauto missä on rajoittimen sinetit rikki.
 
Eiköhän suurin riski ole ajaa ohitetulla värkillä ylinopeutta ratsiaan tai kilvet lukevaa poliisiautoa vastaan.Jos lainsäätäjillä on yhtään järkeä niin tuo ohitus tehdään niin kalliiksi ettei se kannata.
 
Siitähän nasahtaa sakko, ajajalle kortin menetys jos ei B-korttia löydy, sekä mahdollisesti B-kortin saaminen viivästyy. Verotuksesta riippuen voi tulla myös veromätkyjä (jos näitä verotetaan eri tavalla kuin henkilöautoja).

Vakuutuksethan noissa on todennäköisesti normi henkilöautoa suuremmat, joten täysi-ikäiselle B-kortin omistajalle ei ole mitään järkeä rekisteröidä kevytautoksi normi henkilöauton sijaan.
 
Onko tuolle 10 vuoden maksimi-iälle muuta perustetta, kuin että rajoitetaan herrojen mukuloille tämäkin?
 
Eiköhän suurin riski ole ajaa ohitetulla värkillä ylinopeutta ratsiaan tai kilvet lukevaa poliisiautoa vastaan.Jos lainsäätäjillä on yhtään järkeä niin tuo ohitus tehdään niin kalliiksi ettei se kannata.

Noihinhan vissiin vaaditaan hitaan ajoneuvon kolmio perään, eli kun suhauttaa tuollaisella siviilikestan ohitse satasta niin nasahtaa satavarmasti, ja varmaan pääsee jonkun dashcamin kautta myös pollarin tietoon jos ei muuten osu.
 
Onko tuolle 10 vuoden maksimi-iälle muuta perustetta, kuin että rajoitetaan herrojen mukuloille tämäkin?

Turvallisuus. Pidetään kevytautokanta riittävän uutena, että siinä on ainakin suht ajantasaiset turvajärjestelmät. Korreloi mukavasti sitä, että kuskien ajokokemus on varmaan keskimääräistä heikompi ja asenne voi olla myös keskimääräistä vastuuntunnottomampi.

10 vuotta vanha B-segmentin auto ei muuten montaa tonnia maksa, eli sinänsä ei tämä tuon alun jälkeen (kun alkuun saa olla ikää vaan 4 vuotta johtuen 2015 rekisteröintivaatimuksesta) jää pelkästään herrojen muksujen huviksi.
 
Vaikeampihan sitä on ohi mennä jos ohitettava kulkee 60 km/h eikä 45.
Varsin usein tullut kohdattua tulppia missä mopoauton taakse jäänyt yhdistelmä kökkimään ja sitten kukaan muukaan ei mene enää ohi.
Tosin se hyvä puoli uudistuksessa että myt madellaan sitten kuuttakymppiä neljänkympin sijaan.

Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se että 60 tiellä mopoauto vetää letkaa 45km/h ja ylipäätänsä se että kuinka hitaasti noi mopoautot kiihtyy.

80 tiet on leveämpiä ja niissä on enemmän tilaa sivusuunnassa joten ohitettavuus helpottuu ja jos normaalilla autolla ei tuollaisesta pääse ohi niin parempi jäädä kotiin.
 
Onko tuolle 10 vuoden maksimi-iälle muuta perustetta, kuin että rajoitetaan herrojen mukuloille tämäkin?

alle 10v vanhaa autoa saa reilusti alle 3k€, ei pitäisi jäädä hinnasta kiinni?

Halvin 2015 vuoden auto on 5700€ tällä hetkellä, eli ei sekään ole juuri mitään.
 
"Jatkossa kevytautoksi muunnettava auto saa olla enintään 10 vuoden ikäinen. "..

Niin. 15v ajaa sillä tod näk 18 asti. Monella on lapsia, parin-kolmen vuoden ikäerolla.

Eli pitäisi ostaa aina 7v vanha, ja vaihtaa sitä 3v välein 7v vanhaan.

Vaihtoehtoisesti voisi ostaa yhden auton ja kaikki mukulat ajaa sillä samalla.
 
Niin. 15v ajaa sillä tod näk 18 asti. Monella on lapsia, parin-kolmen vuoden ikäerolla.

Eli pitäisi ostaa aina 7v vanha, ja vaihtaa sitä 3v välein 7v vanhaan.

Vaihtoehtoisesti voisi ostaa yhden auton ja kaikki mukulat ajaa sillä samalla.

No jos 4v vanhaa saa alle 6k€ niin sitä 7v saa jo alle 4k€, eli ei paljon mitään ja sillä voi sitten jatkaa lapsi ajoa B-kortin saannin jälkeen.
 
"Arvion mukaan rajoitinlaitteiston asennuskustannukset tulevat olemaan noin 400–600 euroa. Tähän lisätään vielä katsastusmaksu, noin 40 euroa. "

Tämä toinen älyttömyys. Miksei riitä, että koodataan auton tietokoneeseen maksiminopeus? Miksi pitää olla joku älytön purkki?

EDIT: Tässä evidenssi suomalaisten persaukisuudesta.

Autokannan keski-iän kehitys - Autoalan Tiedotuskeskus

Jos normaali suomalainen ajaa itse keskimäärin yli 12 vuotta vanhalla autolla, niin mistä se löytää rahat ostaa lapselleen 5-7 vuotiaan auton?
 
Jos normaali suomalainen ajaa itse keskimäärin yli 12 vuotta vanhalla autolla, niin mistä se löytää rahat ostaa lapselleen 5-7 vuotiaan auton?

Siitä samasta purkista, josta tähän mennessä on mopoautot ostettu. Ei kai ole tarkoituskaan, että kaikille teineille saadaan autot?
 
Liian vähällä ajo-opetuksella noita pääsee ajamaan. Itse laittaisin kevytautot ajettavaksi 18v kuskeille samalla vähimmäiskoulutuksella kun mitä henkilöauto vaatii ja korotus normaali B-korttiin kahden vuoden sakottoman ajohistorian kautta tai haastavamman ajokokeen taakse.
 
Seuraava naurettava


Sulla ei taida lapsia olla?

On mulla, mun lapsi ei mopoautoa saa, koska mopolla se haluaa ajella mielummin, koska niin tekee kaikki kaveritkin.

Edelleen se ei muuta sitä asiaa että 4k€ ei ole paljon autosta mikä on 1000x turvallisempi kuin muovikorinen mopoauto mikä maksaa saman verran ja on joka suhteessa huonompi!
 
Muutenkin uusi eu ajokorttidirektiivi päästää kohta 16 vuotiaat normaalin auton rattiin valvojan ollessa kyydissä, niin kevytautoista tulee aika lyhytaikainen harmi.
 
Mitä konkreettisia turvajärjestelmiä uusissa autoissa on, joita ei ole esim 15 vuotta vanhassa?
Vanhat ässämersut ja vastaavat eivät massansa takia käy kevytautoksi. Sopivimpia varmaankin ovat B- ja C-segmentin autot, jos ajatellaan hintaa, massaa, tiloja sekä jatkokäyttöä ensiautona. Näiden luokkien autoissa ei 15v sitten käytännössä ollut:

1. AEB, eli automaattinen hätäjarrutus, jos tutkat/kamerat huomaavat törmäysvaaran edessä. Oma '16 Auris ja äidin '17 Yaris varoittavat ensin suurella (5x10 cm) punaisella vilkkuvalla neliöllä mittaristonäytössä sekä kovalla piippauksella lähestyvästä tilanteesta. Jos kuljettaja ei välittömästi jarruta tai väistä, niin auto vetää itse liinat kiinni alle 80 km/h nopeuksissa. Tätä suuremmissa 130:een asti on käytössä vain vilkkuvalo ja piippaukset.
Erittäin hyödyllinen turvavaruste. Nuorella saattaa huomio herpaantua liikenteestä kavereiden tms. takia.

2. ESP, ajonvakautus ei ollut yleistynyt vielä 15v sitten kyseisiin autoluokkiin. Tuo lisäturvaa lähinnä liukkaammilla alustoilla johtuen kevytautojen alhaisesta nopeudesta, 60 km/h. Estää tehokkaasti vaaralliset kylki edellä luisumiset tolppiin, puihin tai vastaantulijan keulaan.

3. Kaistavahti, auton varoituspiippaus/itsenäinen ohjausliike auttavat pitämään auton kaukana pientareesta. Kaverit/some saattavat herpaannuttaa huomion, niin vahdin ansiosta voi välttyä voimakkaalta korjausliikkeeltä. Tuo turvaa kevytautolla matkaavien lisäksi pientareella kulkeville/pyöräileville, koska varoittaa/ohjaa takaisin kaistalle jo hieman ennen reunaviivan ylitystä.

4. Jos kaikesta huolimatta rysähtää, niin uudemmissa on keskimäärin enemmän turvatyynyjä kuin 15v autossa. Korit ja törmäyspalkitkin ovat nykyään keskimäärin vahvempia. Astrassa ('00) oli kaksi tyynyä, kun 16v uudemmassa Auriksessa on 7 kpl, eli myös kuljettajan polville, etupenkkiläisten kyljille sekä kaikkien ikkunapaikkalaisten päille (ikkunatyynyt lasketaan kahdeksi vaikka suojaavat neljää). Sillä ei ole liikenneturvallisuutta mietittäessä merkitystä, jos vuodelta 2004 löytyykin joku yksittäinen turvallinen auto, vaikkapa Volvo S80, vaan keskiarvojen ja tilastojen mukaan pitää tehdä rajaukset.

Voihan tuossa ikärajauksessa olla muitakin juttuja taustalla, kuten CO2 ja rajoittimen asennettavuus. Kevytautoilla ajettaneen enimmäkseen taajamassa, jolloin uudemmat kuluttavat ihan oikeastikin vähemmän, eikä vain paperilla. Downsizing/sylinterinlepuutus toimii nimenomaan hitailla nopeuksilla, ja S&S liikennevaloissa sekä mäkkärin autokaistalla.
 
Jos kevytauto modataan autoksi niin vakuutus ei ole voimassa ja eikös ilman vakuutuksia ajo palkita viisinkertaisella vakuutusmaksulla?
 
Vanhat ässämersut ...

Kaikissa uusissakaan autoissa ei ole ajonvakautusta, tai hätäjarrutusta.

Jos suomalainen ajaa keskimäärin 12 vuotiaalla autolla, niin miten hitaammaksi modattu auto on turvattomampi, kuin rajoittamaton?

Alle 60kmh esp muutenkin vähän niin ja näin. Luistonesto ja abs tärkeämmät.

Jos kevytauto modataan autoksi niin vakuutus ei ole voimassa ja eikös ilman vakuutuksia ajo palkita viisinkertaisella vakuutusmaksulla?

Tämä on myös hölmöys laissa. Miksei se auto voi olla ns. valet -tyyppinen, eli eri avaimella auto on joko normaali auto, tai rajoitetulla nopeudella?
 
Kaikissa uusissakaan autoissa ei ole ajonvakautusta, tai hätäjarrutusta.

Jos suomalainen ajaa keskimäärin 12 vuotiaalla autolla, niin miten hitaammaksi modattu auto on turvattomampi, kuin rajoittamaton?

Alle 60kmh esp muutenkin vähän niin ja näin. Luistonesto ja abs tärkeämmät.



Tämä on myös hölmöys laissa. Miksei se auto voi olla ns. valet -tyyppinen, eli eri avaimella auto on joko normaali auto, tai rajoitetulla nopeudella?
Esp ajonvakautus tuli ilmeisesti pakolliseksi 1.11.2014.

Tekniikan Maailma

Tuota edeltävä keksinto on abs jarrut. Täytyy tarkistaa milloin ne tuli.

Moottoripyörille 2016?
EU päätti: Moottoripyörien ABS-jarrut pakollisiksi

Wiki:
ABS-jarrut ovat olleet pakollinen varuste uusissa henkilöautoissa vuoden 2005 alusta lähtien.[2]
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
278 617
Viestejä
4 792 543
Jäsenet
77 781
Uusin jäsen
Fythern

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom