Ehkä, mutta edellen paperilla kirko on sitoutunut puhdasoppiseen luterilaisuuteen ja mutta käytäntö on toinen. Muuta paperia, tunnustusta ja nimeä jos ei se oppi kelpaa, tai perusta oma kirkko,Maailma muuttuu, niin kirkkokin. Ja hyvä näin.
2000 vuotisen kirkkohistorian opetus on aikasta painava peruste.Kas siinä Daniel Nummelan ja Juuso Mäkisen mielipiteet aiheesta. Miksi Danielin tai Juuson mielipide olisi sen parempi kuin kenenkään muunkaan?
Lisäksi nostin ne lainaukset tunnustuskirjasta ja raamatusta.
Ne tukee sitä. Ja argumentaatio pitää perustella Raamatulla ja tunnustuskirjoilla. Muuten kyse on jostain muusta kuin kristinuskosta tai luterilisuudesta.
Piispojen lätinä ei sisältänyt ainuttakaan raamatunkohtaa toisinkuin noi linkaamani jutut, jotka lähti itse raamatun tekstistä.
Ja mielpiteitä ja perusteita voi asettaa toisiaan vasten ja arvioida argumenttien vahvuuksia. Ja jos puhutaan kristinuskosta niin raamattu on se ylin auktoriteetti, jos puhutaan luterilaisuudesta, niin tunnustuskirjat on raamatun oikea selitys.
Eikö jeesuksen sanat sulle kelpaa? Matteus 9:5-6Pitäisikö itse Jeesuksen tulla selvittämään asiaa lopullisesti, niin ei tarvisi väitellä mikä se kanta oikeasti on. Itse olen taipuvainen sille, että vain rakkaudella on merkitystä. Jos nyt siis uskotaan kristittyjä ja kuinka he pasaavat, että UT on se rakkauden kirja.
Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.
Tässä siis korostetaan avioliittoa miehen ja naisen välisenä liitton, jonka Jumala on asettanut.
Ja jos rakkaus vain merkitsee niin lukumäärärajoitus on ihan turha.
Avioliiton osalta kyse ei raamatun mukaan pelkästä rakkaudesta.
Kannataa oikeasti vilkaista noi artikkelit jos oikeasti kiinostaa miksi raamatullisesti (kun kerta kristinuskosta puhutaan) avioliitto on vain miehen ja naisen välinen liitto.
Kyllä, koska se on vastoin tunnustusta ja luterilaista uskoa.Se alkuperäinen väite oli, että sukupuolineutraaliin liittoon vihkiminen kirkossa olisi laitonta ja vihkimisen tehneille papeille voisi antaa potkut.
Se potkujen anto oli vain looginen johtopäätös siitä että rikotaan tunnustuspykälää. Yksi pappi sai jo varoituksen homoparin vihkimisestä ja se piti KHO:ssa.
En väittänyt koskaan sitä kirkon omaksi kannaksi, koska kirkko on sekaoppinen. Sanoin vain mitä loogisesti seuraa tosta tunnustuspykälästä.Linkkaamasi mielipidekirjoitukset eivät näin sano ja vaikka sanoisivatkin, niin se olisi vain yksi mielipide muiden joukossa joka EI siis ole kirkon oma kanta. Väitteesi eivät siis pidä paikkansa, koska kirkkolaki, -järjestys eikä itse kirkkokaan ole tätä mieltä
Ja noi linkit käsittelee avioiliittoa raamatun valossa, joka on se ylin ohjenuora kristinuskossa.
Eli ammuit huti.
Tähän asti oikein.Laittomuutena ja erottamisperusteena käytät kirkkolain 2§ jossa viitataan vanhan kirkon kolmeen uskontunnustukseen, luterilaisiin tunnustuskirjoihin
Mutta nyt menee vikaan. Se avioliiton määritelmä nousee tunnustuskirjoista ja raamatusta. Siksi se tunnustuspykälä sitoutuu myös tähän.sekä siihen että pidät miehen ja naisen välistä avioliittona erillisenä ja eksplisiittisenä tunnustuspykälänä.
Ne ei ollut pääpaino vaikka allussa olikin. Ne oli lähinnä tukemssa että kyse ei ole henkilökohtaisesta tulkinnasta. Pointtinin ei ole niiden artikkeleiden varassa.Ongelmasi on nyt siinä, että niin kauan kuin linkkailet random danielnummisten ja juusomäkisten tulkintoja siitä mitä niissä kirjoissa sanottiin, löytyy vastapainoksi myös vesahirvoisia etc jotka lukevat niitä samoja tekstejä mutta päätyvät eri lopputuloksiin.
Mutta se ei silti muuta mitä niissä ja raamatussa sanotaan avioliitosta.On huomattava, että tunnustuskirjojen avioliittokohdat on lähinnä kirjoitettu perustelemaan miehen ja naisen pysyvää ja muuttumatonta oikeutta avioliittoon, ei avioliiton ikuista muuttumattomuutta kaiken kaikkiaan. Ne kirjoitettiin tilanteessa, jossa oli puolustettava selibaattilupauksen antaneiden pappien oikeutta mennä naimisiin; niitä ei kirjoitettu torjumaan samaa sukupuolta olevien avioliittoja, eikä niistä löydy mainintaa, että avioliitto on eksklusiivisesti miehen ja naisen välinen."
Se ettei käsitellä suoraan kertoo ettei asiasta ollut kiistaa. Eikä se että jotain perustetta käytetään pappien avioliittoon vähennä sen painoarvoa. Ja jos 2000 vuotta on ollut opetus joku, niin se itsessään on argumetti sen opin puolesta, tarkoittaa että pitää löytää raamatusta ne perusteet miksi nyt voidaan poiketa kirkkohistoriasta.
Lähimmäisenrakkaus ei ole sama asia kuin romattinen rakkaus tai avioliitto.Luterilaisuudessa kaikkien luotujen todellisuuksien tehtävänä on toteuttaa lähimmäisenrakkautta, niin avioliitonkin. Jos ja kun avioliitto velvollisuuksineen ja oikeuksineen edistää lähimmäisenrakkauden toteutumista myös silloin kun kumppanit ovat samaa sukupuolta, se on luterilaisuuden mukaan oikea ja toivottava elämänmuoto heidänkin tapauksessaan."
Et voi lähimmäisen rakkauden alle peittää sellaista jonta raamattu ja tunnustuskirjat ei hyväksy. Ja kuten sanoin jo aiemmin:
Eikä missään ole sanottu että avioliito olisi vain kahden henkilön vaan miehen ja naisen liitto.
Eikä lähimmäisen rakaus ole mistä kristinuskossa on kyse vaan syntien anteeksi annosta. JOH 3:16 on koko uuden testamentin ydin.
Subjektista tulkitaa avioliitosta harrastaaa vain ne jotka pyrkii tämän selvän 2000 vuoden opetuksen uudelleen tulkitsemaan, kuten osoitin. Lisäksi sopivasti ohitat lainauksien sisällön siitä Augsburgin tunnustuksesta ja raamatusta.Hassua miten ne by the book -viittaukset lipsahtavatkin subjektiiviseen tulkintaan kun vähän tarkemmin asioita katsoo. Ehkä sinunkin kannattaisi, ennen seuraavaa raflaavaa heittoa esim pappien erottamisesta.
.