Kodin rempat(DIY)

Tässä nyt kai arvuuteltiin sitä, onko brändin X "pohja & kattomaali, valkoinen" nyt sävyttämätöntä ja näinollen soveltumatonta käytettäväksi esimerkiksi sinne kattoon pintamaaliksi?

Maalarit...
Ei vaan sitä arveltiin, ettei sävytettyä maalia edes käytettäisi isommilla työmailla. Kyllä käytetään.
Nykyään osa maalausliikkeistä ei erottele katto- ja seinämaaleja, vaan ruikitaan samaa maalia joka paikkaan. Riittää yksi ruisku, yksi rulla, yhdet pöntöt, eikä tarvi rajailla.
Aiemmin käytettiin, ja osa käyttää edelleen, himmeämpää katossa.
Kotitarvemaalauksissa kukin tekee oman mielensä mukaan ja maalilinjat yms käytössä.

Ja ei, en ole maalari. En ole koskaan ollutkaan.

Ei vaan sitä arveltiin, ettei sävytettyä maalia edes käytettäisi isommilla työmailla. Kyllä käytetään.
Nykyään osa maalausliikkeistä ei erottele katto- ja seinämaaleja, vaan ruikitaan samaa maalia joka paikkaan. Riittää yksi ruisku, yksi rulla, yhdet pöntöt, eikä tarvi rajailla.
Aiemmin käytettiin, ja osa käyttää edelleen, himmeämpää katossa.
Kotitarvemaalauksissa kukin tekee oman mielensä mukaan ja maalilinjat yms käytössä.

Ja ei, en ole maalari. En ole koskaan ollutkaan.
Noh, itse olen ammattimaalari/tasoitemies, joten: Ainakin meidän työmailla (uudis ja saneeraus) katot vedetään lähes aina kiiltoaste 1 tai enintään 3. Yleensä siis Ässä 1 tai Ässä 3. Myös Ykköskattoa ja ihan perus Ykköspohjaa on tullut vedettyä usein. Poikkeuksia toki on tilanteet joissa katto nimenomaan vaaditaan vaikka seiskalla, mutta 99,5% maalatuista katoista menee ykkösellä nykyäänkin. Seinissä taas lähes poikkeuksetta seiskaa.

Noh, itse olen ammattimaalari/tasoitemies, joten: Ainakin meidän työmailla (uudis ja saneeraus) katot vedetään lähes aina kiiltoaste 1 tai enintään 3. Yleensä siis Ässä 1 tai Ässä 3. Myös Ykköskattoa ja ihan perus Ykköspohjaa on tullut vedettyä usein. Poikkeuksia toki on tilanteet joissa katto nimenomaan vaaditaan vaikka seiskalla, mutta 99,5% maalatuista katoista menee ykkösellä nykyäänkin. Seinissä taas lähes poikkeuksetta seiskaa.
Ykköspohja on oikeen hyvä kattoon - mut keittiöön ehkä vois aatella jotain joka kestää pikkusen paremmin pyyhkimistä. Se kun ei juuri pyyhkimistä kestä (tai kestää, mut jäljet näkyy).

Juu, kuten kirjailinkin, osa maalausliikkeistä käyttää eri maaleja, osa vetää samoilla. Tällä hetkellä työmaalla urakoitsijan valintana seiska seinät ja katot, kun tilaajalla ei ollut intressiä ohjata kiiltoastetta.

Juu, kuten kirjailinkin, osa maalausliikkeistä käyttää eri maaleja, osa vetää samoilla. Tällä hetkellä työmaalla urakoitsijan valintana seiska seinät ja katot, kun tilaajalla ei ollut intressiä ohjata kiiltoastetta.
Joo kyllä se seiskakin kattoon käy. On vaan ihan huomattavan paljon haastavampi telata siistiksi (ilman telausjälkiä) jos tilaan tulee minkäänlaista päivänvaloa ikkunoista, oli kyseessä miten taitava maalari tahansa.

Koira kävi kusi viime yönä olohuoneen lattialle sillä seurauksella, että laminaattilattian yksi sauma imaisi kusta siihen malliin, että se paisui ja haiskahtaa tietenkin ihanalle. Kaksi vierekkäistä lankkua on siis pilalla. Ilmeisesti laminaattilattiaakin voi korjata muutenkin kuin vaihtamalla sen kokonaan. Mikä mahtaisi olla oikea työkalu leikata nuo pilalle menneet lankut irti, että tilalle saisi ujutettua jolloin opilla uudet? Tuota itse materiaalia meillä vielä varastossa on, mutta vaurio on niin keskellä lattiaa, että koko lattia purkaminen jommasta kummasta päästä olisi niin iso homma, että sama olisi siinä vaiheessa uusia koko lattia (tämä on yhtenäinen olohuoneen / ruokailutilan lattia, joten neliöitä on aika paljon). Eli jotenkin pitäisi nyt yrittää kaivaa vaan ne pilaantuneet lankut irti ja saada turattua tilalle uudet. Tuskin siitä kaunis itse tekemällä tulee, mutta jo se olisi jotain, jos ei lattia haisisi kuselle.

Koira kävi kusi viime yönä olohuoneen lattialle sillä seurauksella, että laminaattilattian yksi sauma imaisi kusta siihen malliin, että se paisui ja haiskahtaa tietenkin ihanalle. Kaksi vierekkäistä lankkua on siis pilalla. Ilmeisesti laminaattilattiaakin voi korjata muutenkin kuin vaihtamalla sen kokonaan. Mikä mahtaisi olla oikea työkalu leikata nuo pilalle menneet lankut irti, että tilalle saisi ujutettua jolloin opilla uudet? Tuota itse materiaalia meillä vielä varastossa on, mutta vaurio on niin keskellä lattiaa, että koko lattia purkaminen jommasta kummasta päästä olisi niin iso homma, että sama olisi siinä vaiheessa uusia koko lattia. Eli jotenkin pitäisi nyt yrittää kaivaa vaan ne pilaantuneet lankut irti ja saada turattua tilalle uudet. Tuskin siitä kaunis itse tekemällä tulee, mutta jo se olisi jotain, että ei lattia haisisi kuselle.
Fein tyyppisellä monitoimikoneella pienii entiset palasiksi ja uutta tilalle.

Tuohon vaihtoon keskelle lattiaa löytyy videoita vaikka youtubesta jos kaipaa vähän ohjetta. Mutta tosiaan vaihdettava osa keskeltä halki ja tarpeen mukaan muualtakin jos tarve.

Joo, ehkä niiden pilalla olevien lankkujen halkaisu vielä jotenkin onnistuu, jos jostain saa työkalun, mutta enemmän arveluttaa, että millä ilveellä sinne saa tarpeeksi tarkasti uuden palan tilalle.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 007
Jäsenet
81 893
Uusin jäsen
Kastikus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom