Kuinka vanhana työpaikkanne läppärit uusitaan?

Tuli tuossa tänään mieleeni, kuinka vanhoina työpaikkanne läppärit yleensä vaihdetaan uudempaan, vai onko mitään edes (epä)virallista sääntöä?

Saatte myös paljastaa työskentelettekö yksityisellä vai julkisella puolella, olen käsittänyt että monissa julkisen puolen työpaikoissa tehdään hommia vielä vaikka Commodore 64:lla jos se jotenkin vielä toimii purkan voimin.

Joskus muistan lukeneeni että jossain jo työnantaja vaatii vaihtamaan jos on 3-4 vuotta vanha läppäri, tiedä sitten miksi.

Syy miksi alkoi kiinnostaa oli että ilmoitin just esinahalle (yksityisen sektorin IT-firma) että vuonna 2018 saamani työläppäri on alkanut viimeinkin oireilemaan. Tuuletin rämisee joskus; olen puhdistanut pölystä avaamalla koneen mutta varmaan tuuletin alkaa olla viimeisillään. Sinänsä voisi riittää uuden tuulettimen vaihto mutta helpompaa vaihtaa näin vanha läppäri, voihan kohta joku toinen osa rikkoutua.

Vähän jäin vain miettimään koska saan tilalle... 2021 läppärin (alkuperäinen julkaisuvuosi 2020). No on se pari vuotta nuorempi, toivottavasti sen akku on edes kohtuullisessa kunnossa koska pyysin nimenomaan pitkää akunkestoa, jos on jossain ulkona läppärin kanssa päivystysvuorolla niin olisi kiva ettei akku sippaisi pian.

Googlasin nopeasti ja käytettyjä läppäreitä myyvät firmat myyvät tuota samaa läppäriä 200-400€ hintaan. Kuvittelenko vain vai onko työnantajani kovin kitsas?

Sama se kai kunhan toimii, myös se akku... mutta hieman mietin kun yksi kollega käsittääkseni sain 1500€ arvoisen M-Macin. Pitäisikö tämä tulkita arvostuksen puutteena vai luottamuksen puutteena minua kohtaan olematta rikkomatta kallista läppäriäni?

Niin ja yksi ex-kollega joka lähti kilpailijalle hommiin, mainosti että heillä saa lunastaa työläppärinsä (ilmaiseksi?) omaksi olikos se 3 vuoden käytön jälkeen.

Mietinkö liikaa? Pitäisikö vain niellä ylpeytensä ja pieraista äänekkäästi kaikkien kuullen? Pilven hopeisena reunuksena olkoot se että kyseisessä läppärissä on AMD GPU, ja ilmeisesti saisi luvan kanssa asentaa Windowsin tilalle Linuxin (Linux ja AMD yhteen soppii...).

Pakotetun 3-4 vuoden vaihtosyklin taustalla on yleensä se, että laitteet ovat liisattuja ja sopimukset tuon mittaisia. Samasta suunnasta nuo läppärit tulevat noille käytettyjä yritysläppäreitä myyville firmoille. Itse olen käyttänyt työlåppäriä selvästi pidempäänkin, mutta nuo koneet ovat olleet uutena malliston yläpäästä, jolloin niiltä voi odottaakin pidempää käyttöaikaa.

Pakotetun 3-4 vuoden vaihtosyklin taustalla on yleensä se, että laitteet ovat liisattuja ja sopimukset tuon mittaisia. Samasta suunnasta nuo läppärit tulevat noille käytettyjä yritysläppäreitä myyville firmoille. Itse olen käyttänyt työlåppäriä selvästi pidempäänkin, mutta nuo koneet ovat olleet uutena malliston yläpäästä, jolloin niiltä voi odottaakin pidempää käyttöaikaa.
Eli liisatut läppärit menevät "kunnostettuina" sitten myyntiin käytettyjä myyville firmoille? Makes sense luulisin. Tuo liisausrumba kai sitten selittää tuollaiset syklit, ehkä tällä firmalla ei samaa ole vaan hoitavat läppärikierrot itse ja uusiokäyttävät niitä.

Paitsi ne jotka saavat niitä 1500 euron mäkkejä, eli en minä... No, turha kai valittaa niin kauan kun palkkaa maksetaan.

Onsite takuu on sen 3 vuotta eli jos sen jälkeen tulee ongelmaa, niin vaihtoon yleensä menee.

Itse koen tuon vain ongelmaksi, koska aiheuttaa suurta vaivaa siirtää vanhasta kaikki uuteen :)

...olen käsittänyt että monissa julkisen puolen työpaikoissa tehdään hommia vielä vaikka Commodore 64:lla jos se jotenkin vielä toimii purkan voimin.
Nykyään monissa isommissa organisaatioissa (oli nyt sitten kyse julkisesta tai yksityisestä) koneet on liisattu ja vaihtoväli on siten juuri se 3-4 vuotta sopimuksesta riippuen.

Syy miksi alkoi kiinnostaa oli että ilmoitin just esinahalle (yksityisen sektorin IT-firma) että vuonna 2018 saamani työläppäri on alkanut viimeinkin oireilemaan. Tuuletin rämisee joskus; olen puhdistanut pölystä avaamalla koneen mutta varmaan tuuletin alkaa olla viimeisillään. Sinänsä voisi riittää uuden tuulettimen vaihto mutta helpompaa vaihtaa näin vanha läppäri, voihan kohta joku toinen osa rikkoutua.

Vähän jäin vain miettimään koska saan tilalle... 2021 läppärin (alkuperäinen julkaisuvuosi 2020). No on se pari vuotta nuorempi, toivottavasti sen akku on edes kohtuullisessa kunnossa koska pyysin nimenomaan pitkää akunkestoa, jos on jossain ulkona läppärin kanssa päivystysvuorolla niin olisi kiva ettei akku sippaisi pian.
En itse hyväksyisi tuollaista kehäraakkia, mutta riippuu tietenkin tehtävistä, että millaisen koneen tarvitsee.

Onsite takuu on sen 3 vuotta eli jos sen jälkeen tulee ongelmaa, niin vaihtoon yleensä menee.

Itse koen tuon vain ongelmaksi, koska aiheuttaa suurta vaivaa siirtää vanhasta kaikki uuteen :)
Oikeaoppisesti hallitussa ympäristössä data on jossakin verkkolevyllä tai pilvessä ja olennaiset softat asentuvat 90% automaattisesti. Ei tietenkään koske kaikkia paikkoja, mutta helpoimmillaan se ei vaadi juuri mitään vaivannäköä. Jos firma sallii jotain itse asennettuja Linuxeja, niin sitten ei varmaan ole mitään keskitettyä hallintaa missään.

Viimeksi muokattu:
Työpaikalla ollut koneita useilta valmistajilta ja vaihtokäytännöt vähän vaihdellut sen mukaan. Takuulaajennukset ilmeisesti 5v asti saatavilla niin silloin viimeistään lähtee vaihtoon.

Aikalailla kaikki data pilvipalvelussa niin eipä oikeastaan koneen vaihtoa huomannut kun suurinosa ohjelmista esiasennettu.

Joskus TinkPad-ilmoituksia katsellessa on kiinnittänyt huomiota, että käytettynä myytävässä laitteessa ilmoitetaan olevan vielä valmistajan On-site takuuaikaa jäljellä. Mahdollisesti kyseessä on lisämaksulla aikoinaan hankittu takuulaajennus, koska mallista päätellen laitteet ovat olleet 2 - 3 vuotta vanhoja.

Yksi Suomen työeläkeyhtiöistä ja koneet vaihtuvat 4 vuoden välein. Vielä muutama vuosi sitten sykli oli 3 vuotta.

Tällä hetkellä käytössä omaan työhön aivan overkill Lenovo X13 Yoga tablettimodella ja kosketusnäytöllä.

En itse hyväksyisi tuollaista kehäraakkia, mutta riippuu tietenkin tehtävistä, että millaisen koneen tarvitsee.
En tee graafista suunnittelutyötä, aja CAD/CAM tai käännä sorsia ko. koneella, eli tehoa ei pahemmin tarvitse. Lähinnä vaatimukset taitavat olla että voi ajaa Outlook, Office (joka sekin on kevytkäyttöä, kunhan saa jonkun excelin tai powerpointin auki tarvittaessa), Teams ja esim. RDP VPN:n yli jotta saa yhteyden palvelimeen jossa 95% oikeista töistä tehdään. Ja toki selain on monesti auki. Paria muutakin aika vaatimatonta client-softaa käytetään.

Hyvä akunkesto olisi kuitenkin kiva jos on läppäri mukana jossain ja tarttee avata ilman virtajohtoa. Eilen aamulla itseasiassa kävi näin, olin ajelemassa pidempää matkaa töihin kun asiakkaalta tuli kiireellinen juttu jota varten oli pakko pysähtyä tien sivuun ja alkaa tehdä autossa läppärillä.

Oikeaoppisesti hallitussa ympäristössä data on jossakin verkkolevyllä tai pilvessä ja olennaiset softat asentuvat 90% automaattisesti. Ei tietenkään koske kaikkia paikkoja, mutta helpoimmillaan se ei vaadi juuri mitään vaivannäköä. Jos firma sallii jotain itse asennettuja Linuxeja, niin sitten ei varmaan ole mitään keskitettyä hallintaa missään.
Windows siihen tulee IT-tuen kautta esiasennettuna ja tietty domainiin mennään kiinni. Edellisessä läppärissä minulla oli admin-oikeudet ja olisin pystynyt asentamaan ohjelmia itsekin, mutta tietty tietoturvapolitiikka ei salli sellaista ja pyörii siellä kai joku tietoturvavakoilusoftakin joka raportoi jatkuvasti mitäs paskaa koneelle on asennettu tai sillä ajetaan. En ole varma onko uudessa läppärissä minulla edes admin-oikeuksia, ei välttämättä. Sen kanssa kai sitten pitäisi tulla toimeen, luultavasti pyytäisin asentamaan edes 7-zip ja Notepad++, jos ei jo ole.

Muutama on ottanut Windowsin tilalle Linuxin mutta minun pitää vielä selvittää asennetaanko se itse vai esiasennetaan IT-tuen taholta, ja hoidetaanko Linuxissa AD miten (realmd?) vai hoidetaanko mitenkään. Linuxin asennus ei sinänsä ole välttämätöntä työlleni mutta saispahan lisäkokemusta miten työnteko sujuisi ilman amerikkalaista Windowsia kun nyt pitäisi niin kovasti boikotoida USA:ta. En enää edes käy Mäkkärissä taii Burger Kingissä vaan Hesessä, olen radikalisoitunut vasta näin vanhempana.

Edellisessä työpaikassani pystyin tekemään kaikki työni (samanlaista IT-alan työtä kuin tämä) Linuxissakin täysin ok, Teamsia myöten. MS Officen korvaajana toimi Libre Office.

Toki suurimman osan (jos joku puuttuu, niin voi siihen evaluoinnin pyytää ja se lisätään, jos ei ongelmia havaita) ohjelmista saa helposti SCCM/MECM/Mikälienykyäänonkaan kautta ja varsinainen datakin on muualla, mutta noiden XYZ ohjelmien konfiguroinnit/scriptit/kaikenlaisetympäristömuuttujat ja muut pienet osaset joutuu laittamaan takaisin omille paikoilleen.

Ei kiinnosta yhtään, vaikka se olisi 3% ohjelmista, mitä joutuu säätämään.

Ei se nosta statustani yhtään, jos läppärini on vaikka 5 vuotta vanha ja kaikki on edelleen hyvin ja kunnossa.

Kolmen vuoden sykleillä yleensä asiakkailla vaihdellaan tietokoneet, yleensä ovat kolmen vuoden on-site takuilla ja liisarilla. Onhan nuita takuita viiteenkin vuoteen satunnaisesti ostettu. Äkkiseltään sanoisin, että pidemmällä takuulla ovat suunnittelukäytössä olevat tehokannettavat ja pöytäkoneet. Akuthan nuista kannettavista ekana lähtee kupruilee ja kuolee vaikka muuten toimivia vehkeitä ovat.

Olisin todella kummissani jos jollakulla olisi edelleen vuoden 2018 kannettava ajossa, mutta jos kaikki toimii ja käyttäjä on tyytyväinen niin en vastustaisi. Monesti loppukäyttäjä on hiukka ihmeissään kun toimivaa konetta pitää lähteä vaihtamaan ja ymmärrän kyllä senkin. Takuun loppumisella olen sen sitten hälle yleensä perustellut ja aina se on läpi tähän mennessä mennyt. Eihän se heidän eikä mun käsissä kuitenkaan oo, eli mennään sillä mitä heidän IT haluaa.

Spesifisiä ohjauskoneita toki voi olla "siihen asti että se hajoaa" käytössä, kun yhen asian uusiminen johtaa isompiin toimenpiteisiin. Silloin vaan heitetään noppaa tai pidetään paria vastaavaa laitetta varalla.

Yksityisellä palveluntarjoajalla olen siis ite töissä ja meidän omilla kannettavilla on kolmen vuoden vaihtosykli, puhelimilla 2 vuotta.

Onsite-takuun loppumisen jälkeen jos kone hajoaa niin siinä on vähän enemmän käsien heiluttelua että saa koneen korjattua tai vaihdettua toiseen. Ennemmin työn tekee silloin kun se on helppoa, varsinkin jos käyttäjien määrä on isompi.

Onsite-takuun loppumisen jälkeen jos kone hajoaa niin siinä on vähän enemmän käsien heiluttelua että saa koneen korjattua tai vaihdettua toiseen. Ennemmin työn tekee silloin kun se on helppoa, varsinkin jos käyttäjien määrä on isompi.
Ja lisäksi pitää huomioida kaikka muut välilliset kulut levyjen tyhjennyksestä ja kierrätyksestä lähtien. Kattavien leasing-sopimusten sisältämille toimenpiteille huoltosopimuksineen on kyllä olemassa ihan oikeat perustelut, mutta se on sitten ihan kunkin yrityksen taloudesta, johdon tahtotilasta ja IT-yksikön osaamisesta kiinni, että mitä toimenpiteitä kannattaa tehdä itse ja mitä ulkoistetaan mm. tätä kautta muualle. Vanhat, päivittämättömät työasemat, jotka on vielä mahdollisesti käyttäjä saanut itse asennella epämääräisillä taidoillaan, ovat joka tapauksessa massiivinen red flag koko organisaation tietoturvalle, mikäli niillä on pääsy yrityksen sisäverkkoon.

Mitkä ovat ne kaikka muut välilliset kulut, jos organisaatiossa on ne palkatut Jarkko ja Jorma hoitamassa myös koneiden hautaan saattamiset?
Riippuu tilanteesta. Jos Jarkko ja Jorma kykenevät hoitamaan riittävällä turvatasolla muutakin yrityksen IT:n toimintaa, niin se voi olla ihan kannattavaa, mutta jossakin satojen henkilöiden fiirmoissa se ei välttämättä kuitenkaan enää riitä. Harvassa ovat yritykset, jotka tekevät kannattavasti omalla henkilöstöllä mitään koneiden komponenttien vianselvitystä ja vaihtoja jne. Koneen elinkaareen kuuluu kaikenlaista muutakin säätämistä kuin pelkästään joku putkifirma x:n ulko-oven vieressä olevalla ilmoitustaululla mainittu "muistakaa hakata vanha läppäri vasaralla paskaksi" -ohje.

Konesalit/palvelinjärjestelmät ovat sitten asia erikseen, joskin myös niissä on käytännössä aina onsite-huollot koko elinkaaren ajaksi, mutta vianselvitystä niissä tehdään vähän kattavammin myös itse ja niissä ei myöskään ole yhtä kattavasti mitään leasing-soppareita.

Riippuu tilanteesta. Jos Jarkko ja Jorma kykenevät hoitamaan riittävällä turvatasolla muutakin yrityksen IT:n toimintaa, niin se voi olla ihan kannattavaa, mutta jossakin satojen henkilöiden fiirmoissa se ei välttämättä kuitenkaan enää riitä. Harvassa ovat yritykset, jotka tekevät kannattavasti omalla henkilöstöllä mitään koneiden komponenttien vianselvitystä ja vaihtoja jne. Koneen elinkaareen kuuluu kaikenlaista muutakin säätämistä kuin pelkästään joku putkifirma x:n ulko-oven vieressä olevalla ilmoitustaululla mainittu "muistakaa hakata vanha läppäri vasaralla paskaksi" -ohje.

Konesalit/palvelinjärjestelmät ovat sitten asia erikseen, joskin myös niissä on käytännössä aina onsite-huollot koko elinkaaren ajaksi, mutta vianselvitystä niissä tehdään vähän kattavammin myös itse ja niissä ei myöskään ole yhtä kattavasti mitään leasing-soppareita.

Miksi Jarkon tai Jorman pitäisi hoitaa komponenttien vaihtoja tai vianselvitystä koneille joissa onsite-takuu on loppunut ja koneet vaihtuvat uusiin.

He hoitavat perus tuen jälkeen myös saattohoidon koneille. Hoitavat myös ne konesalit organisaation muiden kaverien avustamana, jotka ovat muissa maissa.

Miksi Jarkon tai Jorman pitäisi hoitaa komponenttien vaihtoja tai vianselvitystä koneille joissa onsite-takuu on loppunut ja koneet vaihtuvat uusiin.

He hoitavat perus tuen jälkeen myös saattohoidon koneille. Hoitavat myös ne konesalit organisaation muiden kaverien avustamana, jotka ovat muissa maissa.
Alkuperäinen kommentti johon vastasin oli: "Onsite-takuun loppumisen jälkeen jos kone hajoaa niin siinä on vähän enemmän käsien heiluttelua että saa koneen korjattua tai vaihdettua toiseen".

Ei nyt ihan hirveästi kiinnostaisi taivutella rautalankaa enempää tuon ulkopuolelta, kun ei se ole ketjun aihe. Lyhyesti sanottuna eri firmoilla on erilaisia tarpeita, mutta harvassa firmassa on kannattavaa tehdä ihan kaikkea itse ja niin pitkään kuin kone on firmalla jonkinlaisessa hallinnassa (joko käyttäjällä tai varastossa), sen pitää olla myös turvallinen. Jos firmalla on varaa pitää Jarkko ja Jorma palkkalistoilla tuota varten, niin se on ihan ok.

Viimeksi muokattu:
Akuthan nuista kannettavista ekana lähtee kupruilee ja kuolee vaikka muuten toimivia vehkeitä ovat.
Johtuneeko siitä että useimmilla läppäri on kuitenkin suurimman osan ajasta sähköpiuhan päässä, ja on jatkuvasti 100% täyteen ladattuna? Se kun tiettävästi nopeuttaa huomattavasti akun kapasiteetin laskua...

Olen nyt eläkkeelle siirtyvää läppäriäni ainakin viimeiset 3-4 vuotta rajoittanut yleensä 60-70% lataukseen koska on yleensä sähköpiuhassa kiinni. Jos olen tiennyt että tulen tarvitsemaan maksimaalista akunkestoa, sitten olen antanut latautua täyteen.

Ajoin battery report:n sekä vanhalle 2018 läppärilleni, että "uudelle" 2021 läppärilleni nähdäkseni kuinka terveet akut niissä on:

2018: 70,4% alkuperäisestä kapasiteetista jäljellä.
2021: 52,1% alkuperäisestä kapasiteetista jäljellä. :D

Ei vittttt... Ja kun just nimenomaan pyysin ykkösprioriteettina että akunkesto olisi hyvä. On tainnut edellinen omistaja pitää tätä läppäriä aina 100% täyteen ladattuna?

No, esinahka väitti että jos akussa on vikaa niin pyydän IT-heppuliinia joko vaihtamaan akun tai antamaan toinen lärppäri. Jos kokeilisi akun vaihtoa jos se kerran on mahdollista, saa tilalle kiinalaisen tarvikeakun joka menee rikki vuodessa, otaksun.

Mikä on konsensus, eikös 52,1% akku ole ns. paska eli sökö? Voiko vaatia tekemään töitä sellaisella, varsinkin jos on oikeasti välillä tarve olla akun varassa päivystysvuoroilla, jos pitää ottaa äkkiä läppäri esiin kesken kauppareissun tai omien häiden?

Olisin todella kummissani jos jollakulla olisi edelleen vuoden 2018 kannettava ajossa, mutta jos kaikki toimii ja käyttäjä on tyytyväinen niin en vastustaisi.
Ottaen huomioon yllämainitun akun kunnon eron, totta puhuen jatkaisin mieluusti vanhan 2018 läppärini käyttöä, jos siihen vaihdettaisiin uusi tuuletin (maksaa siilin kanssa muistaakseni muutaman kympin).

Muuten ko. läppäri toimii edelleen täydellisesti, ja mikä kummallisinta, siihen tuntuu tulevan edelleen BIOS-päivityksiäkin? Tänäkin vuonna tullut jo kahdet. En muista mitään muuta PC-valmistajaa joka tarjoaisi BIOS/UEFI-päivityksiä melkein 7 vuotta vanhaan läppäriin.

Takuu siihen toki on loppunut jo monia monia vuosia sitten.

Viimeksi muokattu:
Meidän firmassa saa vaihtaa jos kokee tarvetta sille ja sitten on jo pakko vaihtaa jos se vaikuttaisi turvlalisuuteen kuten esim. Windows 10 käyttö ei oe sallittua joten vanhemmalla prossulla konetta ei saa kohta enää käyttää.
Minä valitsin työkoneeksi 2018 vuonna HP EliteBook 850 G5 jossa on 8000 sarjan intel prosessori joten Windows 11 siinä pyörii ja on loistava peli edelleen. Eiköhän tuon kanssa vielä mennä useampi vuosi helposti lisää. En näe mitään järkeä uuteen viahdossa ennen kun oiekasti sille tarvetta. Meillä vanhan koneen saa pitää kunhan "turvavastaava" on hoidellut koneen niin ettei tietoja enää voida palauttaa jne.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 121
Jäsenet
77 709
Uusin jäsen
immu62

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom