Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mikähän siinä on, että pysäköidessään auton esimerkiksi kyytiin ottoa varten, ei osata kääntää "parkeille" valoja. Näyttää niin perusteellisen avuttomalta, kun parkkipaikalla istuu autot 5-15 min ajovalot päällä. Vain siksi ettei kuskilla sytytä.
Ei kannata, jos parkkit pakottaa parkit päälle, niin iso riski että ne unohtuu.
 
Ei kannata, jos parkkit pakottaa parkit päälle, niin iso riski että ne unohtuu.
Onneksi tämäkin on jo fiksummissa autoissa estetty. Paikallaan ollessa on mahdollista kytkeä valot parkeille tai kokonaan pois päältä mutta kun lähtee ajamaan niin ajovalot syttyvät väkisin, joko päiväajovaloina tai varsinaisina ajovaloina riippuen siiitä miten valoisaa ulkona on.
 
Onneksi tämäkin on jo fiksummissa autoissa estetty. Paikallaan ollessa on mahdollista kytkeä valot parkeille tai kokonaan pois päältä mutta kun lähtee ajamaan niin ajovalot syttyvät väkisin, joko päiväajovaloina tai varsinaisina ajovaloina riippuen siiitä miten valoisaa ulkona on.
Tästä yksiversio on se että ajovalot sammuu viiveellä (ja syttyy lähtiessä), sekin ihan ok yleistän, mutta jos usein tarvii ja haluaa pitää ajovalot päällä niin ärsyttää sekin.

Vanhassa virta-avain käyttöliittymässä pidän siitä että asennot, jos halusi sähköt päälle, niin sille oma asento. "moottorivirta ja valot" niin seuraava
 

Aamuruuhkassa kun liityn tästä Kaivokselan liittymästä Hämeenlinnan väylälle, niin liian usein edellä ajava auto hidastaa heti sulkuviivan päättyessä alkaakseen etsiä ensimmäistä mahdollista väliä liittymiseen. Ja kaikki sen perässä tulevat autot joutuvat tekemään samoin. Tämän johdosta myös pääväylällä kulkeva liikenne hidastuu, kun liittyvä liikenne tulee liian hitaasti ja liian pieniin väleihin.

Tuossa on satoja metrejä kaistaa liittymäkaistaa, jolta voi etsiä sopivan välin johon liittyä sulavasti. Epäilen että ongelman ydin on suomalainen mielenlaatu, että ei kehdata "etuilla" jonossa. Sitä kuitenkin kannattaisi peilata myös liikenteen sujuvuuteen.
Vastaavaan törmää kehä 1:n länsipäässä, kun Pohjois-Tapiolan / Otaniemen liikennevalot jumittavat liikenteen itään. Keilalahden/Otaniemen kombo-liittymästä tulevat tukkivat liittymiskaistojen alkupään ja ruuhka leviää entistä laajemmalle alueelle. Luonnollisesti kehällä ollaan tappituntumalla eli sieltäkään suunnasta ei tilannetta haluta ratkoa. Hajoais kyllä kasetti, jos ei pääsisi koukkaamaan muuta kautta.
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
"lyhyiden" tai päivävalojen häikäisy on oikeastaan erillinen ongelma
Omasta näkökulmasta se on ihan samaa ongelmaa, eli ei ymmärretä että valojen käytölle (tsii käyttämärrömyydelle) on paikkansa.

Kyllä ne aika hyvin häikäisevät parlkiksella (ei tarvita kummoista kaltevuutta niin ongelma on ihan kohtuullisen suurikin). Varsinkin kun ollaan jossain harrastepaikan pihassa jossa sekä jalankulku- että muuta liikennettä on ja peräpää autosta on oven suunnassa. Ei tuossa vaan pimeällä.näe vastavaloon yhtään mitään. Sopiva pieni ylämäki niin sopivassa tapauksessa ajoradallakin hidastellaan kun ei ole selkeää että auto on ensinnäkään edes parkissa.

Ei tarvita siis mitään ajovalojen suuntausongelmaa, vaan kyse on ihan samasta asiasta eli ei osata käyttää niitä valoja.
 
Vastaavaan törmää kehä 1:n länsipäässä, kun Pohjois-Tapiolan / Otaniemen liikennevalot jumittavat liikenteen itään. Keilalahden/Otaniemen kombo-liittymästä tulevat tukkivat liittymiskaistojen alkupään ja ruuhka leviää entistä laajemmalle alueelle. Luonnollisesti kehällä ollaan tappituntumalla eli sieltäkään suunnasta ei tilannetta haluta ratkoa. Hajoais kyllä kasetti, jos ei pääsisi koukkaamaan muuta kautta.

Nämä on juuri näitä asioita mistä itsekin sanonut, kun ihmiset ei osaa rampeissa ajaa (tai oikeastaan missään missä kaksi liikkuvaa autoa pitäisi mennä limittäin yhteen jonoon), ruvetaan seuraamaan sitä pääväylän liikennettä ja jarrutelemaan, vaikka oma tyhjä kaista jatkuu vielä satoja metrejä tai jopa kilometrejä.

Kotiin kun menen niin en voi ruuhka-aikana mennä lyhintä reittiä (7km) kun kestää pidempää kuin pidempi reitti (12km), yksi syy juurikin rampit. Noustaan isolta tieltä pois ja rampin päässä risteys, no siellä jokainen pysähtyy (normaali risteys kolmiolla) risteykseen odottamaan vaikka lähin auto on sadan metrin päässä = yksi auto kerrallaan ehtii risteyksestä ja taas seuraava odottaa, johtaa lopulta siihen, että tuossa seisoo 600m pitkä jono ja tuon 600m pitkän rampissa seisominen ottaa aikaa 5-10min! :facepalm:
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Ei. Hyvä kuski ei tunaroi valojen kanssa. Jos ei osaa laittaa ajaessa oikeita valoja päälle, niin sellainen ei ole hyvä kuski.
Hyvä kuski eriasia kuin virheetön kuski. Virheettömät kuskit on sitten niitä nuotiotulien taruolentoja.

Hyvä kuski on sellainen joka varoittaa kanssa autoilijaa valottomuudesta.
 
Hyvä kuski eriasia kuin virheetön kuski. Virheettömät kuskit on sitten niitä nuotiotulien taruolentoja.

Hyvä kuski on sellainen joka varoittaa kanssa autoilijaa valottomuudesta.
Oon pohtinut miten toi varoittaminen pitäisi tänä päivänä tehdä. Ennen vanhaan ku väläytti valoja, valottomat aika usein tajusivat mistä on kyse ja laittoivat valot päälle. Tänä päivänä saa lähinnä keskaria vastaukseksi.

Plus ironisesti oman auton automatiikka on sitä mallia, jos yrität väläyttää valoja niin auto pohtii useemman sekunnin että mitä sää ny oikein yrität.
 
Viimeksi muokattu:
Oon pohtinut miten toi varoittaminen pitäisi tänä päivänä tehdä. Ennen vanhaan ku väläytti valoja, valottomat aika usein tajusivat mistä on kyse ja laittoivat valot päälle. Tänä päivänä saa lähinnä keskaria vastaukseksi.

Eteläisessä Suomessa valojen vilauttaminen edelleen ihan tätä päivää. Jos joku keskeria kaivaa niin kuullostaa ihan siltä että ajaa tietoisesti valoitta (rikki) ja neljäskymmenennen vilautuksen jälkeen alkoi se oma romu ärsyttää liikaa.

Se on totta että valottomolla voi mennä hetki ennenkuin tajuaa tilanteen, ja sen jälkeen aikansa miten korjaa. Ihan ymmärettävää jos kaikki näyttää hyvältä, niin ensin katsoo hirviä vai mitä. jne.

Toisto usein johtaa lopputulokseen, pitkillä suorilla jos edellä oleva näyttää vastaantulijalle merkkiä, seuraava, niin ehkä jo kolmannen jälkeen löytyy se syy.

No yksi vilauksen voimaa syönyt ovat nämä tarujen kirurkit mitkä vilkuttelee asiattomast milloin mistäkin.

Plus ironisesti oman auton automatiikka on sitä mallia, että päivällä jos yrität väläyttää valoja niin auto pohtii useemman sekunnin että mitä sää ny oikein yrität.

Takaraivoon mennyt se valoviiksen veto, tai muu liike, niin on ollut ratissa missä jäänyt hämärän peittoon että miten voi vilauttaa valoja.

Joissain ihan päävalokytkimestä valot pois/takaisin, mutta jos haluaa nimenomaan eteenpäin näyttää, niin takana voidaan ihmetellä mitä nyt. Ja mistä tuonkaan toimivuutta tietooa ei niin tutussa autossa.
 
Eteläisessä Suomessa valojen vilauttaminen edelleen ihan tätä päivää. Jos joku keskeria kaivaa niin kuullostaa ihan siltä että ajaa tietoisesti valoitta (rikki) ja neljäskymmenennen vilautuksen jälkeen alkoi se oma romu ärsyttää liikaa.

Se on totta että valottomolla voi mennä hetki ennenkuin tajuaa tilanteen, ja sen jälkeen aikansa miten korjaa. Ihan ymmärettävää jos kaikki näyttää hyvältä, niin ensin katsoo hirviä vai mitä. jne.

No yksi vilauksen voimaa syönyt ovat nämä tarujen kirurkit mitkä vilkuttelee asiattomast milloin mistäkin.



Takaraivoon mennyt se valoviiksen veto, tai muu liike, niin on ollut ratissa missä jäänyt hämärän peittoon että miten voi vilauttaa valoja.

Joissain ihan päävalokytkimestä valot pois/takaisin, mutta jos haluaa nimenomaan eteenpäin näyttää, niin takana voidaan ihmetellä mitä nyt. Ja mistä tuonkaan toimivuutta tietooa ei niin tutussa autossa.
aika räveltämiseksi menee noilla pihasta nykyään löytyvillä autoilla kun pitäisi automaatikat ottaa pois päältä erillisestä napista ja sitten näpytellä viiksellä. Tässä mielessä japanilaisten ”UI” on kyllä aivan pers****ä. Saksalaisilla oli helpompaa. Saksalaisten automatiikkakin toimii huomattavasti paremmin, japseilla joutuu itse koskemaan valokytkimeen huomattavasti useammin.
 
aika räveltämiseksi menee noilla pihasta nykyään löytyvillä autoilla kun pitäisi automaatikat ottaa pois päältä erillisestä napista ja sitten näpytellä viiksellä. Tässä mielessä japanilaisten ”UI” on kyllä aivan pers****ä. Saksalaisilla oli helpompaa. Saksalaisten automatiikkakin toimii huomattavasti paremmin, japseilla joutuu itse koskemaan valokytkimeen huomattavasti useammin.
hmm, täytyykin muistaa etusumarit, jos selkeällä kytkimellä.

Vilkkukin on pilattu, siis nämä automatiikat mitkä pakko vilkuttaa vähintään muutaman kerran. Hätävilkut saa nykyään käyttää ajaessa, mutta ehkä vähän raju. Jollain se viesti pitää lähettää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 556
Viestejä
5 035 387
Jäsenet
80 711
Uusin jäsen
juuroxin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom