Nokia uudisti legendaarisen logonsa – muutos ei koske Nokia-brändättyjä HMD Globalin puhelimia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
13 639
Nokia-uusi-logo-270223.jpg


Diizzel kirjoitti uutisen/artikkelin:
Kotimainen nykyisin verkkolaiteyhtiönä tunnettu Nokia on uudistanut ikonisen logonsa. Päivitetty logo erottuu varsin selvästi yhtiön vanhasta tyylistä, vaikka värimaailman osalta mukana onkin edelleen perinteinen sininen.

Valmistaja kertoo uuden logon kuvaavan energistä, dynaamista ja modernia Nokiaa yhtiön kulttuuriin ja toiminta-ajatukseen pohjaten. Sen lisäksi logo symboloi myös yhteistyötä, jota vaaditaan verkkojen potentiaalin täysimittaiseksi hyödyntämiseksi ja kestävän kehityksen tuottavuuden ja saavutettavuuden parantamiseksi.

HMD Globalin Nokia-merkkisiä puhelimia logouudistus ei koske. Sekä Nokia että HMD Global ovat vahvistaneet Nokiamob-sivuston mukaan, että Nokia-puhelimet jatkavat jatkossakin vanhan tutun Nokia-logon kanssa.

Lähde: Nokia, Nokiamob

Linkki alkuperäiseen juttuun
 

Liitteet

  • https___www.nokia.com_sites_default_files_styles_scale_720_no_crop_public_2023-02_nokia-refres...jpg
    https___www.nokia.com_sites_default_files_styles_scale_720_no_crop_public_2023-02_nokia-refres...jpg
    13,2 KB · Luettu: 801
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kaikella rakkaudella mutta ensivaikutelmaa luonnehtisin sanoilla sekava ja puutteellinen. :sori:

Edit: Kuten joku Twitterissä mainitsi, tyhjiössä ihan kiva ja sinänsä moderni logo. Mutta.

Ihan 90-luvun alusta lähes näihin päiviin asti Nokian brändityöskentely on ollut melkeinpä malliesimerkki siitä miten huippubrändiä kuuluu hoitaa. Pitkäjänteinen ja tarkkaan harkittu kehitystyö pienin, evolutiivisin askelin - kaikista bisneksen kompuroinneista huolimatta - on mahdollistanut brändin pysymisen raikkaana mutta silti vahvana ja tunnistettavana. Nyt on päätetty laittaa kertaheitolla koko paletti uusiksi.

Perinteinen Nokian logo on ainakin itselleni symbolisoinut luotettavuutta, vakautta ja rautaista ammattitaitoa, mutta myös jatkuvuutta ja historiaa josta voi syystäkin olla ylpeä. Siihen nähden nyt esitelty uusi logo antaa lähinnä kepeän, triviaalin ja pikkunokkelan vaikutelman. On vaikea välttyä vaikutelmalta että samalla kun yritetään näyttää rohkealta ja dynaamiselta, heitetään pois todella paljon vaivalla, ammattitaidolla ja aikanaan kovalla rahalla rakennettua brändiä edes kunnolla ymmärtämättä sen arvoa.

Erityisen omituista tässä on miten samalla menetetään uskomaton määrä tunnistettavuutta joka Nokian logolla on ollut. Tässä suhteessa ei edes ole mitenkään liioiteltua verrata Nokian logoa esim. Niken tai Applen vastavaan. Vaikea kuvitella kummankaan firman heittävän logoaan tuosta vaan pois?

Nokia on nyt kuitenkin valinnut seurata MSI:n (nyk. IISI) jalanjäljissä ja aika näyttää miten se onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Uusi logo kuvaa energistä, dynaamista ja modernia Nokiaa yhtiön kulttuuriin ja toiminta-ajatukseen pohjaten. Logo symboloi myös yhteistyötä, jota vaaditaan verkkojen potentiaalin täysimittaiseksi hyödyntämiseksi ja kestävän kehityksen, tuottavuuden sekä saavuttavuuden parantamiseksi.

En osaa sanoa kirjoittaako ihminen vai ChatGPT tällaisen haisevan läjän korporaatiojargonmarketinghypehäränpaskaa, jossa satuillaan parista viivasta yhtä paljon kuin energiakivien vaikutuksista.
 
Öh? No kai tuo sitten on jotenkin hienompi tai jotain. Pikavilkaisulla tosiaan aocia on se mikä tulee mieleen, eikä Nokia.
 
On kyllä säälittävää miten konsultinpaskat aina onnistuu lipevillä puheillaan huumaamaan päättävät elimet milloin missäkin. En kyllä ymmärrä miten noilla haminoilla ei ole maalaisjärkeä, eikä kukaan vihellä peliä poikki "ei vittu jätkät, ei me voida tälläistä".
 
Vanha logo oli hyvä ja tunnettu, nyt sitten pilattu täysin tällä nykyistämisellä, vähän niin kuin tuo KIA:n uusi logo joka pika vilkaisulla näyttää enemmän KN:ltä. Noh joku käsienheiluttelija tienasi tällä uuden Porssen, että ööö hyvä varmaan sitten talouden kannalta?
 
Jos tuo N ja K olisi kirjoitettu ihan normaalisti mutta tuolla fontilla niin tuo olisi varmasti oikein kiva ja kuitenkin sitten moderni ja freesi.
 
On kyllä säälittävää miten konsultinpaskat aina onnistuu lipevillä puheillaan huumaamaan päättävät elimet milloin missäkin. En kyllä ymmärrä miten noilla haminoilla ei ole maalaisjärkeä, eikä kukaan vihellä peliä poikki "ei vittu jätkät, ei me voida tälläistä".

Firmojen muutospöhinä tapahtuu sentään markkinaehtoisesti, ja markkinaehtoisesti se myös kumotaan, jos meni pieleen. Enemmän vahinkoa syntyy, kun muutoskonsultit päästetään mellastamaan julkiselle puolelle.
 
Vaihtuiko firman nimi samalla Aociaksi? :hmm: Vai säästääköhän nuo nykyään jo kirjaimissakin?
 
Firmojen muutospöhinä tapahtuu sentään markkinaehtoisesti, ja markkinaehtoisesti se myös kumotaan, jos meni pieleen. Enemmän vahinkoa syntyy, kun muutoskonsultit päästetään mellastamaan julkiselle puolelle.
Kuka täällä markkinoiden vastaanottavassa päässä pyysi tuota? En ainakaan minä.
 
Erittäin hyvä, että vihdoin logo muutettiin. Ois voinut esim. 2014 jälkeen jo vaihtaa, kun puhelinten teko saaga saatiin päätökseen. Mielestäni erittäin onnistunut logon päivittäminen, koska vanhassa oli ehkä vähän liikaa painolastia ainakin meille suomalaisille.
 
Mielestäni ihan toimiva uudistus. Nimenomaan uudistus, koska vanhasta fontista on riittävästi jätetty jäljelle kulmia kirjaimiin, että tuon vielä lukeekin nokia toisin kuin kia:n spagetin ja on tunnistettava.
 
Lyhyesti sanottuna paska. Mikä tuossa on energista tai dynaamista? Modernia se on, eli samaa kaavaa kuin muukin moderni taide, eli voi olla juopon oksennus tai taideteos, voi olla miljoonan taulu tai Ville-Petterin, 2-vuotta, vesiväri sotku.

Olisi kiva olla kärpäsenä katossa siinä kokouksessa jossa tuo valittiin, että millaiset ihmiset pitää tätä hyvänä. Vai oliko markkinointi osasto kaukaa viisas ja valitsi tarkoituksella niin huonon että kohta tulee pyyntö suunnitella uusi. Paljonhan tuolla sutaisulla oli hintalappua?

Täysin turhaa, mutta ehkä siellä joku Nokialla markkinoinnissa päätti että hänenkin tulee joskus tehdä jotain töitä ja tällaisen sai ylpeänä aikaan.
 
Nokia on B2B yritys. Vaikka logossa olisi kolme pistettä, se ei vaikuttaisi yritykseen mitenkään, Nokian toimittajat ja heiltä ostavat firmat toimivat jatkossakin kuten ennen.
Onkohan toimarilta unohtunut että se B2C business loppui jo vuosikymmen sitten...?
 
Mutta rahaa kyllä palaa tolkuttomasti tuohon logoon, kun nyt pitää kaikki vaihtaa.
Alkaen nyt vaikka tuosta Tampereen Arenan kylteistä.
 
Porukka ei oo päässyt yli edes Instagramin vuoden 2016 logo-uudistuksesta ja nyt TÄMÄ. Miksi yritys, joka haluaa eroon vanhaan liiketoimintaan yhdistetyistä mielikuvista, haluaa muuttaa ilmettään, miksi!?!?
 
Ihan toimiva tuo uusi on, ei henkilökohtaista ongelmaa sen kanssa. Miten sitte näkyy missäkin muussa toiminnassa, on eri juttu. Esimerkiksi HMD Global olisi ilmeisesti pitämässä puhelimissa vanhan logon käytössä jatkossakin:

Nokia Technologies confirmed that to our dear friend Ben Wood saying: ”Going forward Nokia brand licensed consumer products will use the classic Nokia logo. The classic logo is a good fit with consumer devices given our heritage in the device space.
Lähde: nokiamob.net
 
KL:n keskustelupalstalla vinoiltiin uudistukselle seuraavanlaisesti viime viikolla:

"Nokian logo uudistuu. Onko tämä myös uusi alku?"

"logo jo murenee, yhtiö perässä"

"Osoittaako nuoli nollaa."

"Uusi logo oli valitettava lapsus. Ei tämä "No CIA" sanaleikki Nokian verkkojen turvallisuuteen viitaten varmaankaan aukene kaikille. Luulevat, että painokoneesta loppui väri tai kirjaimet ovat japsien katakanaa."


Pakko myöntää että saatoin tirskahtaa kommenttien kohdalla.
 
Paljonkohan toi uusi logo on maksanut kun ei ole riitätänyt v
äri että kirjamet ei voisi tulkita muuksi kirjaimeksi.
 
'Nuamakirijassa' veisteltiin varsin osuvasti, notta tämä uusi logo puuttuvine viivoineen kuvaa hyvin sitä, kuinka yhtiön monet liiketoiminnan osat ovat murentuneet olemattomiin, kiitos ajan hampaiden.
 
Nokia oli hyvä sellaisenaan, ymmärrän kuitenkin ettei merkkiä haluta enää yhdistää noihin "puhelimiin" joita HMD koettaa valmistaa.
Silti, tuo on täysin epäonnistunut, mieleen tulee aavistus jostain Kreikasta löytyvästä rantaravintolasta.

Kuka mainostoimisto ottaa vastuun, onko tietoa kuka innovoinut paniikissa krapula-aamuna lautasliinaan?
 
Nokia on nyt kuitenkin valinnut seurata MSI:n (nyk. IISI) jalanjäljissä ja aika näyttää miten se onnistuu.
Meinasin vitsailla noilla, mut onhan ne täysin erinäköisiä. :tdown:
1677503077406.png


1677503119915.png

Mut joo, ROFL @ msi. :rofl2:
'Nuamakirijassa' veisteltiin varsin osuvasti, notta tämä uusi logo puuttuvine viivoineen kuvaa hyvin sitä, kuinka yhtiön monet liiketoiminnan osat ovat murentuneet olemattomiin, kiitos ajan hampaiden.
Kyllä sitä ahnetta ilman näkemystä olevaa johtoa, eli perinteistä suomalaista "liikemiestä" voi kehua tuosta. :psmoke:
 
Hyi vittu miten ruma ja epäselvä logo. Joku konsultti ja designeri kuitannut taas isot paalut kasasta paskaa. Kiitos kun teitte jutun tästä, oli jo mielessä, että pitääkö tehdä tunnukset johonkin toiseen palveluun, että pääsee julkisesti avautumaan tästä. :D

Ihan 90-luvun alusta lähes näihin päiviin asti Nokian brändityöskentely on ollut melkeinpä malliesimerkki siitä miten huippubrändiä kuuluu hoitaa.
Sun mielestä hmd globalin nokia-nimen päälle paskominen ei ole ollut merkittävää? Moni noiden kännyjen ostajista ja niihin pettyneistä eivät tajua, että noi ylihintaiset ja heikkolaatuiset bulkkikiinakännyt ja petetyt lupaukset päivityksistä eivät ole "nokian" firman aikaansaannoksia. Mielestäni nokia teki ison virheen hmd globalin kanssa ja nokian logo on sitä kautta erittäin paljon esillä. Onko tämä paska uusi logo toimenpide erottautua hmd globalista (jolle siis vanhan logon käyttö jää)? Häivytetään nokiaa nokiasta? ;)
 
Juu ei tästä kyllä Nokia käy ilmi mitenkään, ruma ku petolinnun perse vastatuulessa.
 
En osaa sanoa kirjoittaako ihminen vai ChatGPT tällaisen haisevan läjän korporaatiojargonmarketinghypehäränpaskaa, jossa satuillaan parista viivasta yhtä paljon kuin energiakivien vaikutuksista.
Veikkaisin ennemmin perinteistä puppulausegeneraattoria.

”Ei tarvita syvällistä ymmärtämystä sen käsittämiseen, että uusi Nokian logo näyttelee keskeistä osaa pohdittaessa yleisesti sovittuja ja toimiviksi todettuja organisaatio- ja johtamismallin muodollisuuksia.”

”Tosiasia on, että uusi Nokian logo todistaa oikeaksi ilmiöiden liiallista nonfiguratiivisuutta.”

”Käytännön täytyy turvautua tarkoituksenmukaisiin keinoihin, jos uusi Nokian logo pakottaa kohderyhmää huomioimaan runsain määrin esiintyvää suurpiirteisyyttä sekä rauhattomuutta.”
 
Luonnostelua... (1.)
2023-02-27-nok1.jpg

– #7E4BD3 ; [#CDE7E2] ; Caviar Dreams –
 
Viimeksi muokattu:
Sun mielestä hmd globalin nokia-nimen päälle paskominen ei ole ollut merkittävää? Moni noiden kännyjen ostajista ja niihin pettyneistä eivät tajua, että noi ylihintaiset ja heikkolaatuiset bulkkikiinakännyt ja petetyt lupaukset päivityksistä eivät ole "nokian" firman aikaansaannoksia.


Jos huomasit niin ilmaisu kuului "lähes näihin päiviin asti". Lisäksi brändinhallinta ja nimen alla myytävät tuotteet on kuitenkin aika eri asioita, vaikka pitkällä aikavälillä heijastuvatkin toisiinsa.

Pari ensimmäistä vuotta HMD:n Nokiatkin oli varsin asiallisia laitteita vaikka sittemmin kehityssuunta onkin ikävästi valunut kohti halpissegmenttiä. Ilmeisesti kyse on osittain taloudellisista realiteeteista ja koska nyky-HMD:llä ei yksinkertaisesti ole vanhan Nokian resursseja, paukut ei oikein enää riitä huippumallien kehittelyyn.

Mitään varsinaisia isoja möhläyksiä HMD ei kuitenkaan ole Nokian brändin kanssa tehnyt, ainakaan siinä mittakaavassa kuin esimerkiksi Elop muistioillaan. Ja jos oikein suurennuslasilla heikkolaatuisista tuotteista niin olihan siinä aika monen vuoden ajanjakso jolloin Symbianiakin käytännössä tekohengitettiin ihan puhtaasti Nokian brändillä vaikka toinen jalka oli jo haudassa. Samoin petetyt päivityslupaukset nähtiin jo aiemmin Windows Phonen kanssa.

Vaikka mullakaan ei ole mitään hyvien peruspuhelimien valmistusta vastaan, olen samaa mieltä että satasen Unisoc-luurien oksentaminen halpissegmenttiin ei ole pitkällä tähtäimellä kestävä strategia. Tuotevalikoiman laatua olisi parannettava jos puhelinbisnes halutaan pitää elinkelpoisena. Satunnaisia, pieniä hyviä signaaleita tuntuu vielä ajoittain tulevan kuten toissapäiväiset uutiset panostuksista laitteiden korjattavuuteen ja eurooppalaiseen laitevalmistukseen, mutta riittääkö nämä onkin asia erikseen.
 
HMD'n mahdollisuus länsimarkkinoilla lienee rajallinen mutta mahdollinen;
- hyödyntävät kierrätettyvyys-trendiä (kuten nyt jo yrittävät)
- eivät yritä liikaa vedättää varaosien/akkujen hinnoilla. 50€ akku 3-4v vanhaan puhelimeen EI ole myyntivaltti!
- pidentävät ohjelmistopäivityksiä niin pitkään kuin mahdollista (jossa ikävä Google-ongelma)
- avaavat bootloaderin (!)
Nokian 7- ja 8-mallit olivat vielä jopa teknisesti kilpailukykyisiä, nykyiset eivät.
Kehittyvien maiden markkinoista en sano mitään kosken moisia juuri näe.
 
Tuosta tulee mieleen msi:n epäonnistunut IISI logo, joka nyttemmin vaihvihkaa muutettu selkeämpään ”msi”-muotoon :)
 
Nokia-uusi-logo-270223.jpg


Diizzel kirjoitti uutisen/artikkelin:
Kotimainen nykyisin verkkolaiteyhtiönä tunnettu Nokia on uudistanut ikonisen logonsa. Päivitetty logo erottuu varsin selvästi yhtiön vanhasta tyylistä, vaikka värimaailman osalta mukana onkin edelleen perinteinen sininen.

Valmistaja kertoo uuden logon kuvaavan energistä, dynaamista ja modernia Nokiaa yhtiön kulttuuriin ja toiminta-ajatukseen pohjaten. Sen lisäksi logo symboloi myös yhteistyötä, jota vaaditaan verkkojen potentiaalin täysimittaiseksi hyödyntämiseksi ja kestävän kehityksen tuottavuuden ja saavutettavuuden parantamiseksi.

HMD Globalin Nokia-merkkisiä puhelimia logouudistus ei koske. Sekä Nokia että HMD Global ovat vahvistaneet Nokiamob-sivuston mukaan, että Nokia-puhelimet jatkavat jatkossakin vanhan tutun Nokia-logon kanssa.

Lähde: Nokia, Nokiamob

Linkki alkuperäiseen juttuun

a5bh0i9tf6vyljsj70lz.png


Minusta logon muutos on onnistunut eikä erityisen radikaali. Tärkeintähän ei ole se, mitä logossa on, vaan se, mitä siinä ei ole. Tulee mieleen legendaarinen Viking Linen riisuttu logo, jota ensi kertaa katsoessa tiesi heti, mikä firma on kyseessä. Lisäksi logon muutos on ihan relevanttia, kun Nokia pyrkii eroon mielikuviin jääneestä entisyydestään matkapuhelinvalmistajana. Firmahan tekee pelkkää B2B-bisnestä, joten sen ei edes tarvitse kosiskella kuluttajia. Vanha logo jääköön siis epäonnistuneen matkapuhelinyhtiön tunnusmerkiksi ja, jos verkkoliiketoiminta nostaa Nokian takaisin globaalin bisneksen kaapin päälle, uusi logo liitetään siihen.
 
Kala-logon jälkeen kaikki logot ollut paskaa eikä uusin tee poikkeusta.
 
a5bh0i9tf6vyljsj70lz.png


Minusta logon muutos on onnistunut eikä erityisen radikaali. Tärkeintähän ei ole se, mitä logossa on, vaan se, mitä siinä ei ole. Tulee mieleen legendaarinen Viking Linen riisuttu logo, jota ensi kertaa katsoessa tiesi heti, mikä firma on kyseessä. Lisäksi logon muutos on ihan relevanttia, kun Nokia pyrkii eroon mielikuviin jääneestä entisyydestään matkapuhelinvalmistajana. Firmahan tekee pelkkää B2B-bisnestä, joten sen ei edes tarvitse kosiskella kuluttajia. Vanha logo jääköön siis epäonnistuneen matkapuhelinyhtiön tunnusmerkiksi ja, jos verkkoliiketoiminta nostaa Nokian takaisin globaalin bisneksen kaapin päälle, uusi logo liitetään siihen.
No tuo Nokian uusi logo on varmaan maksanut enemmän kuin tuo Viking Linen 2 kaljakoria (molempiin logoihin viittaava blogikirjoitus Nokia-logo – voiko sitä enää vaihtaa?).
Olihan networks puolella aikoinaan eri logo verrattuna puhelin puoleen, joten ei kai tuo nyt niin outoa ole
 
Ei riittänyt että myyvät halpoja puhelimia ylihintaan vaan pitää myös logo pilata.:sfacepalm:
 
Ei riittänyt että myyvät halpoja puhelimia ylihintaan vaan pitää myös logo pilata.:sfacepalm:
Nokia ei myy mitään puhelimia mihinkään hintaan. Älä sekoita HMD Globalin Nokia-puhelimia Nokia-firmaan, kyse on vain lisenssistä valmistaa tuotteita. Vähän niin kuin telkkarissa jne.
 
On kyllä tyhmän näkönen. Toivottavasti konsulttitoimisto joka logon tehny laskutti yhtä järkyttävästi kuin miltä logo näyttää.
 
Ois voinut olla sama teksti mikä ömerikalaisilla lausunta:
No Keijo!

-mutta keskimäärn pirun hyvä, onhan jo hevimusassa nyrkkisääntönä, että jos bändin nimen logosta tajuaa, on musa huonoa, ja jos fontti on järjellinen, musa on järjetöntä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 400
Viestejä
4 821 858
Jäsenet
78 091
Uusin jäsen
DasMono

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom