Mistä syystä silmäjumppa?
Nordean tiedotus hintamuutoksista epäonnistui kunnolla, mistä sietääkin heittää kuraa. Ei se silti tarkoita, etteikö Nordea olisi jatkossakin monelle asiakkaalle ihan kilpailukykyinen tai jopa maksuton.
Sanoit aiemmin:
"Nordea ilmeisesti yhdenmukaistamassa hinnoitteluaan kalliiksi kaikille, jotka eivät pelkkään mobiiliin luota."
Tuossa on väärää tietoa "kaikille" ja "pelkkään". Premium-asiakkaat saavat maksutta perusjutut kuten tilit, tunnarit ja luottokortin, vaikkei heillä olisi mobiilipankkia ollenkaan. Asuntolaina-asiakkaiden sen sijaan pitää ottaa mobiilipankki käyttöön, jos haluavat perusjutut jatkossa maksutta, mutta ei heidän ole pakko pelkkään mobiiliin luottaa. Verkkopankkia voi hyvin käyttää siinä rinnalla.
Pyörittelitkö silmiä siksi, että ajattelit premium- ja asuntolaina-asiakkaita olevan jotenkin marginaalinen määrä? Ensin mainitun ehdot täyttäviä on Suomessa luokkaa 100k kotitaloutta ja jälkimmäisiä 900k kotitaloutta. Maksuttoman hinnoittelun piirissä on siis yli 1,5 miljoonaa ihmistä, jos palveluiksi riittävät tilit, tunnarit ja luottokortti. Aika iso joukko. Sitten taas mobiilia vierastavalle vähävaraiselle vuokra-asujalle/iäkkäälle omistusasujalle esim. S-pankki on sopivampi valinta kuin Nordea.