Nordea mobiilipankki

Linkki korjattu. Verrattuna perinteiseen verkkopankkiin.

Suurimman osan ajasta käytän mobiilia.
En edes ymmärrä mikä tässä on kysymys, ota se mobiili kokeiluun.

Tosin tuo taitaa olla asuntolainalliselle edelleen maksuton.
 
Suurimman osan ajasta käytän mobiilia.
En edes ymmärrä mikä tässä on kysymys, ota se mobiili kokeiluun.

Tosin tuo taitaa olla asuntolainalliselle edelleen maksuton.

Asuntolaina maksettu *smoke.

No kaveri tossa kuittasi, että mobiililla ei näy palkkatiedot. Ja sitten, toimiiko copy paste jos käyttää Windowsin päällä? Mulla useassa appsissa ei toimi copy paste.
 
Onhan jotkut toiminnot, ainakin minun mielestäni, helpompaa työpöytäselaimella. Tosin, itsekin käytän enemmän mobiilia perusjuttuihin, useat laskus vahvistan sieltä. Että on se mobiilipankki ihan toimiva juttu, pieniä puutteita vain.

On aika hanurista tuo Nordean hinta verkkopankille. Olisi aika katsella muita pankkeja, mutta mitä kavereilta nähnyt pintapuolisesti, Nordean palvelut ovat edellä muita.
 
Tänään Nordean mobiilipankki-appi oli kadonnut kännykän aloitusnäytöltä. Syynä ilmeisesti se, että nimi oli hiukan vaihtunut. Sovellus oli joka tapauksessa laitettu täysremonttiin. Sovellus on aiempaa monipuolisempi, mutta en nyt vielä osaa sanoa, että pärjääkö selainverkkopankille.
 
Pakko kommentoida, että varsin huvittavaa kyllä seurata Wall Streetin menoa USA:n ja Kiinan heitellessä kasvavia uhkauksia toisilleen. Vähäinenkin kommentti jostain päin Washingtonia, että joo kyllä me varmaan kohta neuvotellaan laukaisee kurssirallin, vaikka jos esim. tämän päivän Kauppalehden uutisia katsoo niin eivät ne kyllä juuri jännitteiden helpottumisesta kerro. Kunnon spekulointi siis menossa. :D

Ja Kauppalehdestä puheenollen:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...emme-ohjaa-hinnoittelulla-asiakkaita/efYV9LBs

Nordea ilmeisesti yhdenmukaistamassa hinnoitteluaan kalliiksi kaikille, jotka eivät pelkkään mobiiliin luota. Asiakaslähtöinen palvelu taas huipussaan. :facepalm:
Mediassa ei ole lukenut kaikkia yksityiskohtia Nordean hintamuutoksista. Monella ehti siksi mennä pulla väärään kurkkuun. Asiakkaat saavat huhtikuun aikana tiedon hintamuutosten vaikutuksista omalla kohdallaan. Tänään Nordean sivuille oli ilmestynyt pakettien UKK:n toiseksi viimeiseksi vastaukseksi "Premium-asiakkailla ei oteta käyttöön pakettihinnoittelua 1.7.2018. Tässä yhteydessä vain Debit-kortin hinta muuttuu, mutta muut hinnat säilyvät ennallaan.". Maksutta saa siis käyttötilejä, etutilejä, pankkitunnarit/sovelluksen, varainhoitajan, Nordea Investorin, 10ke Mastercard Gold jne. Arvopaperisäilytys koti- ja ulkomaisille lapuille ei maksa mitään, kunhan edellisen kvartaalin aikana on maksanut sentinkin välityspalkkioita (huomaa uusi prosenttikatto, eli 10e kaupasta palkkio on kohtuullinen 0,10e). Puhelinaspaan pääsee 24/7 jonon ohi.

Mobiili Plus ja Peruspaketti

Toinen tapa välttyä Nordean palvelumaksuilta: asuntolaina + mobiilipankki. No ok, silloin herkästi joutuu maksamaan lainanhoitokulua 2,30e/kk, mutta tuo kyseinen maksu yleensä menee vaikka laina olisi missä tahansa pankissa.
 
Näköjään enää ei pääse sormenjäljellä kirjautumaan. Muuten näytti toimivan. Useimmin tulee käytettyä tuota mobiiliversiota mm. viivakoodinlukijan takia. Jotkut ominaisuudet on tosin puuttunut mobiilista kuten e-laskuttajien lisäys.
 
Nordea vie nyt jo 7.5 e/kk (90 e vuodessa :mad:), nyt viimeistään kannattaa vaihtaa pankkia :tup:
 
Näköjään enää ei pääse sormenjäljellä kirjautumaan. Muuten näytti toimivan. Useimmin tulee käytettyä tuota mobiiliversiota mm. viivakoodinlukijan takia. Jotkut ominaisuudet on tosin puuttunut mobiilista kuten e-laskuttajien lisäys.

Kyllä ainakin iOS versiossa onnistuu kirjautuminen sormenjäljellä tälläkin hetkellä.
 
Itsellä on ollut jo mobiilipankki käytössä jonkun aikaa. En nyt tarkemmin osaa sanoa mitä eroa noilla sitten on.

Kumminkin mobiiliin vaihdan, niin hinta säilyy 4 eurossa. Mieluusti vaihaisi vaikka s-pankkiin, mutta nordean tilille tulee niin paljon noita maksuja, että ei taida enää viitsiä pankkia ja tililumeroa vaihtaa. Mieluummin toki maksaisi 0 € kuin 4 €/kk. Myös osuuspankki taitaisi olla aika halpa vaihtoehto.
 
Itseänikin hämäsi tuo Mobiili Plus - ilmoitus. Ajattelin ensin että siinä saa käyttää vain mobiilipankkia mutta Nordean sivuilta löytyi kuitenkin:

Saanko käyttää myös verkkopankkia jos minulla on Mobiili Plus -paketti?
Totta kai - verkkopankkia voit käyttää normaalisti ilman lisämaksua Mobiilipankin rinnalla.

Eli tässä kai vaan halutaan selkeyttää paketteja ja ajaa ihmisiä käyttämään tuota mobiilia vähän pakolla.
 
Ja Kauppalehdestä puheenollen:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...emme-ohjaa-hinnoittelulla-asiakkaita/efYV9LBs

Nordea ilmeisesti yhdenmukaistamassa hinnoitteluaan kalliiksi kaikille, jotka eivät pelkkään mobiiliin luota. Asiakaslähtöinen palvelu taas huipussaan. :facepalm:
Ei kannata muiden pankkien propagandaa ihan purematta niellä:
Mobiilipankin rinnalla voit käyttää myös verkkopankkia ilman lisämaksua.

Varsinkin S-pankin ihan turha jeesustella ilmaisista palveluista, kun pitkään aikanaan mainostivat ilmaista asiointia ja sen jälkeen iskivät visalle kk-hinnan (jos sitä käyttää). Mun profiililla esim. Nordea on halvempi uudistuksen jälkeenkin S-pankkiin ja OP:n nähden.
 
Kannattaako vaihtaa s-pankkiin jos yli puolet vuodesta menee ulkomailla? Miten nopeasti pankkien väliset maksut nykyään siirtyy? Esim: Nordea - S-pankki?
 
Vähän ihmetyttää tuo Nordean mobiilipakotus. Itse en ainakaan omaan kännykkääni asenna mitään kriittisiä toimintoja. Ymmärsin että mobiilisovellus on asennettava jos halaa "edullisen" verkkopankin käyttöön(?) Koko logiikka on hämärän peitossa, verkon yli molemmat kuitenkin toimivat joten miksi asiakkaita yritetään kammeta mobiilikäyttäjiksi. Eikö riitä että asiakkaat pysyvät poissa konttoreista, käyttävät sitten tietokonetta tai mobiilia? :confused:

Itse harkitsin tilin avaamista Nordeaan lähinnä edullisten välityspalkkioiden vuoksi ulkomaisissa pörsseissä. Asian voinee unohtaa.
 
Vähän ihmetyttää tuo Nordean mobiilipakotus. Itse en ainakaan omaan kännykkääni asenna mitään kriittisiä toimintoja. Ymmärsin että mobiilisovellus on asennettava jos halaa "edullisen" verkkopankin käyttöön(?) Koko logiikka on hämärän peitossa, verkon yli molemmat kuitenkin toimivat joten miksi asiakkaita yritetään kammeta mobiilikäyttäjiksi. Eikö riitä että asiakkaat pysyvät poissa konttoreista, käyttävät sitten tietokonetta tai mobiilia? :confused:

Itse harkitsin tilin avaamista Nordeaan lähinnä edullisten välityspalkkioiden vuoksi ulkomaisissa pörsseissä. Asian voinee unohtaa.
Yrittivät pakottaa kaikkia ottamaan sen mutta joutuivat jatkamaan perinteisten lappujen lähettelyä.
Mummini joutui ostamaan 80 euron arvoisen laitteen jotta pystyi jatkamaan pankkiasiointia (silloin vielä luultiin että pakko siirtyä). Hänellä ei ole älypuhelinta. Typerää toimintaa :/
 
Yrittivät pakottaa kaikkia ottamaan sen mutta joutuivat jatkamaan perinteisten lappujen lähettelyä.
Mummini joutui ostamaan 80 euron arvoisen laitteen jotta pystyi jatkamaan pankkiasiointia (silloin vielä luultiin että pakko siirtyä). Hänellä ei ole älypuhelinta. Typerää toimintaa :/
Mikähän tää 80 euron laite on?
 
Yrittivät pakottaa kaikkia ottamaan sen mutta joutuivat jatkamaan perinteisten lappujen lähettelyä.
Mummini joutui ostamaan 80 euron arvoisen laitteen jotta pystyi jatkamaan pankkiasiointia (silloin vielä luultiin että pakko siirtyä). Hänellä ei ole älypuhelinta. Typerää toimintaa :/

Tunnuslukulaitteen saa kyllä Nordealta ihan ilmaiseksi tilattua.
 
Yrittivät pakottaa kaikkia ottamaan sen mutta joutuivat jatkamaan perinteisten lappujen lähettelyä.
Mummini joutui ostamaan 80 euron arvoisen laitteen jotta pystyi jatkamaan pankkiasiointia (silloin vielä luultiin että pakko siirtyä). Hänellä ei ole älypuhelinta. Typerää toimintaa :/

On muuten EU-direktiivin ansiota, että paperisia tunnuslukulistoja ei jatkossa enää saa käyttää. Tunnistautumiseen ei saa käyttää lappusia, joita voi helposti kopioida. Ihan perusteltua sekin.
 
On muuten EU-direktiivin ansiota, että paperisia tunnuslukulistoja ei jatkossa enää saa käyttää. Tunnistautumiseen ei saa käyttää lappusia, joita voi helposti kopioida. Ihan perusteltua sekin.

Miksi esim Danske sitten käyttää edelleen lappusia?!? Danske oikeuteen!
 
Miksi esim Danske sitten käyttää edelleen lappusia?!? Danske oikeuteen!

Kyllä ne Danskestakin häviää. Nordea nyt on vaan ensimmäisenä pääsemässä lapuista eroon.

Kyllä nämä pankkiasiat tuntuvat nostavan helpolla tunteet pintaan. Nordealta oli kyllä huonoa tiedoittamista. Tuntuu että puolihuolimattomasti Nordealta lähtenyt (taas) tiedote uudistuksista matkaan ja suurin osa ihmisistä ei ole sisäistänyt tulevia muutoksia ja syitä, mistä ne johtuvat.
 
Kyllä ne Danskestakin häviää. Nordea nyt on vaan ensimmäisenä pääsemässä lapuista eroon.

Kyllä nämä pankkiasiat tuntuvat nostavan helpolla tunteet pintaan. Nordealta oli kyllä huonoa tiedoittamista. Tuntuu että puolihuolimattomasti Nordealta lähtenyt (taas) tiedote uudistuksista matkaan ja suurin osa ihmisistä ei ole sisäistänyt tulevia muutoksia ja syitä, mistä ne johtuvat.

Itsehän siis läpällä laitoin tuon oikeus jutun.
Hyvä vaan et lapuista pääsee eroon, ainakin pari kertaa kun ovat laittaneet postissa uuden lapun niin posti hukannut koko jutun ja sit saanut maksaa 10€ siitä että lähettävät uuden...
 
Itsehän siis läpällä laitoin tuon oikeus jutun.
Hyvä vaan et lapuista pääsee eroon, ainakin pari kertaa kun ovat laittaneet postissa uuden lapun niin posti hukannut koko jutun ja sit saanut maksaa 10€ siitä että lähettävät uuden...

Ja tilalle tulee sitten mitä? Kaikki pankin kirjautumistiedot siihen samaan Android-kännykkään, jolla luetaan myös spämmisähköpostit ja joihin joko käyttäjä itse tai vaikka käyttäjän lapset latailevat ties mitä sovelluksia? Ja jonka pin-koodikin on se perinteinen 1234? Varmasti nousee tietoturva huippuunsa. :rolleyes: @TommiZeliard myös.

Vähän ihmetyttää tuo Nordean mobiilipakotus. Itse en ainakaan omaan kännykkääni asenna mitään kriittisiä toimintoja. Ymmärsin että mobiilisovellus on asennettava jos halaa "edullisen" verkkopankin käyttöön(?) Koko logiikka on hämärän peitossa, verkon yli molemmat kuitenkin toimivat joten miksi asiakkaita yritetään kammeta mobiilikäyttäjiksi. Eikö riitä että asiakkaat pysyvät poissa konttoreista, käyttävät sitten tietokonetta tai mobiilia? :confused:

Itse harkitsin tilin avaamista Nordeaan lähinnä edullisten välityspalkkioiden vuoksi ulkomaisissa pörsseissä. Asian voinee unohtaa.

Täysin samaa mieltä kyllä. Mieluummin vaikka sitten maksaisin niistä avainlukulistoista joitakin euroja kuukaudessa.
 
On muuten EU-direktiivin ansiota, että paperisia tunnuslukulistoja ei jatkossa enää saa käyttää. Tunnistautumiseen ei saa käyttää lappusia, joita voi helposti kopioida. Ihan perusteltua sekin.

:(

jos tarkastellaan asiaa rikollisen näkökulmasta niin satunnaisen vapaavalintaisen ihmisen kännykän pwnaaminen vaan on selvästi helpompi homma kuin tunnuslupulappusen kopiointi. Toinen voi onnistua etänä, toinen ei.



Ja jos jotain tietoturvaa halutaan parantaa niin voisi keskittyä siihen osaan mikä vuotaa kuin seula, eli korttimaksujärjestelmään, josta ei ole edes YRITETTY tehdä millään tavalla tietoturvallista vaan kuka tahansa saa velottaa toista visa-numeron perusteella, ja sitten systeemissä vaan "luotetaan siihen että niitä luvattomia maksuja ei tehdä".
 
Mistä syystä silmäjumppa?

Nordean tiedotus hintamuutoksista epäonnistui kunnolla, mistä sietääkin heittää kuraa. Ei se silti tarkoita, etteikö Nordea olisi jatkossakin monelle asiakkaalle ihan kilpailukykyinen tai jopa maksuton.

Sanoit aiemmin:
"Nordea ilmeisesti yhdenmukaistamassa hinnoitteluaan kalliiksi kaikille, jotka eivät pelkkään mobiiliin luota."

Tuossa on väärää tietoa "kaikille" ja "pelkkään". Premium-asiakkaat saavat maksutta perusjutut kuten tilit, tunnarit ja luottokortin, vaikkei heillä olisi mobiilipankkia ollenkaan. Asuntolaina-asiakkaiden sen sijaan pitää ottaa mobiilipankki käyttöön, jos haluavat perusjutut jatkossa maksutta, mutta ei heidän ole pakko pelkkään mobiiliin luottaa. Verkkopankkia voi hyvin käyttää siinä rinnalla.

Pyörittelitkö silmiä siksi, että ajattelit premium- ja asuntolaina-asiakkaita olevan jotenkin marginaalinen määrä? Ensin mainitun ehdot täyttäviä on Suomessa luokkaa 100k kotitaloutta ja jälkimmäisiä 900k kotitaloutta. Maksuttoman hinnoittelun piirissä on siis yli 1,5 miljoonaa ihmistä, jos palveluiksi riittävät tilit, tunnarit ja luottokortti. Aika iso joukko. Sitten taas mobiilia vierastavalle vähävaraiselle vuokra-asujalle/iäkkäälle omistusasujalle esim. S-pankki on sopivampi valinta kuin Nordea.
 
Suomessa on paljon omistusasunnossa asuvia jotka eivät täytä tuota 80k varallisuuden / velkaisuuden rajaa kun velat on jo maksettu pois tai sen määrä on vähentynyt niin paljon.

Tosin eipä sellaisesta asiakkaasta paljon pankille iloa olekaan, joten ehkä heidät halutaankin ulos...
 
Mobiilipankki on niin paska idea, että eipä ole paljoa muuta enää tullut käytettyä käyttöönoton jälkeen (S-pankki ja Nordea). Netpostin takia lähinnä rekkaa (s-)verkkopankkiin.

Zepi, mihin niitä asiakkaita ollaan muka työntämässä (enemmän kuin ennen), kyllähän nuo vähän tuottavat asiakkaat jo nyt maksavat palveluistaan. Taitaa jopa hinta tippua joillakin muutoksen myötä.
 
Nordea premium bankingissä pitää olla 80k€ säästöjä tai sijoituksia. Lainaa ei lasketa tuohon mukaan.
 
Suomessa on paljon omistusasunnossa asuvia jotka eivät täytä tuota 80k varallisuuden / velkaisuuden rajaa kun velat on jo maksettu pois tai sen määrä on vähentynyt niin paljon.

Tosin eipä sellaisesta asiakkaasta paljon pankille iloa olekaan, joten ehkä heidät halutaankin ulos...
Jos velat on jo maksettu pois, niin silloin ei kuulu mainitsemaani 900k kotitalouden joukkoon (joilla asuntolainaa). Jos taas velan määrä on vähentynyt paljon, niin on silti se asuntolaina, joten asentaa vain mobiilipankin, niin saa pankkipalvelut maksutta. Poislukien lainanhoitokulu.

Aa, ajattelit varmaan, että velat laskettaisiin avain-asiakastyyliin mukaan säästöihin. Premiumissa ei mene niin, vaan Nordeassa oleva rahoitusvarallisuus pitää olla se 80ke tai sitten pitää olla tavallista selvästi suurempi liksa.

Lopussa kehotin valitsemaan S-pankin, jos on vähävarainen iäkäs omistusasuja. Vähävarainen on ehkä väärä sana, mutta tarkoitin, että on alle 80ke rahoitusvarat, ja että iäkäs on yleensä jo maksanut lainan pois ja uutta ei enää saa.
 
Mistä syystä silmäjumppa?


Nordean tiedotus hintamuutoksista epäonnistui kunnolla, mistä sietääkin heittää kuraa. Ei se silti tarkoita, etteikö Nordea olisi jatkossakin monelle asiakkaalle ihan kilpailukykyinen tai jopa maksuton.


Sanoit aiemmin:

"Nordea ilmeisesti yhdenmukaistamassa hinnoitteluaan kalliiksi kaikille, jotka eivät pelkkään mobiiliin luota."


Tuossa on väärää tietoa "kaikille" ja "pelkkään". Premium-asiakkaat saavat maksutta perusjutut kuten tilit, tunnarit ja luottokortin, vaikkei heillä olisi mobiilipankkia ollenkaan. Asuntolaina-asiakkaiden sen sijaan pitää ottaa mobiilipankki käyttöön, jos haluavat perusjutut jatkossa maksutta, mutta ei heidän ole pakko pelkkään mobiiliin luottaa. Verkkopankkia voi hyvin käyttää siinä rinnalla.


Pyörittelitkö silmiä siksi, että ajattelit premium- ja asuntolaina-asiakkaita olevan jotenkin marginaalinen määrä? Ensin mainitun ehdot täyttäviä on Suomessa luokkaa 100k kotitaloutta ja jälkimmäisiä 900k kotitaloutta. Maksuttoman hinnoittelun piirissä on siis yli 1,5 miljoonaa ihmistä, jos palveluiksi riittävät tilit, tunnarit ja luottokortti. Aika iso joukko. Sitten taas mobiilia vierastavalle vähävaraiselle vuokra-asujalle/iäkkäälle omistusasujalle esim. S-pankki on sopivampi valinta kuin Nordea.

Nordealla siis ilmeisesti tällä hetkellä ongelmana liiallinen asiakaspaljous, kun heitä näin täytyy pyrkiä karsimaan?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nordea-vastaa-palvelumaksuporuun-hinnoittelumuutos-ei-tuo-pankille-tuottoja/aA5YtGPk

"Nykyisen avainasiakkaan, jolla on asuntolainaa, tili, verkkopankkitunnukset, Nordea Gold -luottokortti ja Visa Electron, hinta nousee 1,50 euroa. Jos asiakas ottaa verkkopankin rinnalle mobiilipankin, hinta on nolla euroa.

"Hinnoittelumuutos ei tuo pankille tuottoja eli se ei ole muutoksen taustalla", Tommiska sanoo."

Eli lisärahaa ei pankki kuulemma tästä saa, mutta silti on pakko kiittää entisiä avainasiakkaita nostamalla heidän hintojaan? (Tai pakottamalla jonkun mobiilipankin käyttöön?)

No onneksi nyt ei sinänsä niin itseäni koske, kun en Nordean asiakas ole, mutta eipä tarvitse varmaan jatkossakaan miettiä asioinnin siirtoa sinne. Hienoa, että kotimaiset pankit kilpailevat lähinnä siitä mikä on vähiten surkein asiakkaan kannalta eikä siitä mikä on paras. Tällä menolla jatkossa varmaan täytyy olla sitten kaksi kännykkääkin. Yksi puheluille ja nettiselaukselle ja yksi pankkia varten. :(
 
Viimeksi muokattu:
Näin kärjistäen, kuinka vainoharhainen autisti täytyy olla ettei halua/uskalla käyttää mobiilipankkia herran vuonna 2018? Tunnuslukusovellusta varten täytyy joka tapauksessa olla älypuhelin, siihen asentaa mobiilipankinkin ja simsalabim ei maksa mitään. :facepalm:
 
(Tai pakottamalla jonkun mobiilipankin käyttöön?)

Se "joku mobiilipankki" on oikeasti ihan näppärä sovellus, jolla on nopea tarkastaa saldot, korttien saldot, lainatilanne. Kännykän kameralla paperilaskun maksaminen helpottuu kun voi skannata viivakoodin. Verkkopalkka mobiilipankissa ei vielä taida olla, mutta eiköhän sekin sinne joskus saada. Foliohatut eivät toki käytä mobiilipankkia, mutta muiden osalta se on ihan kätevä palvelu.

Tiedotuksessa Nordea mokasi ja olisi saanut korostaa, että mobiilipankin käyttäjä voi vapaasti käyttää myös verkkopankkia ilman lisämaksuja. Mutta kun savu hälvenee, niin kyllähän tämä selkeyttää palvelutarjontaa. Aiemmin piti hetki selvittää etuohjelman säännöistä, mille tasolle voi kukin asiakas päästä.

EDIT: Tää melkein kyllä kuuluisi johonkin toiseen ketjuun.
 
Näin kärjistäen, kuinka vainoharhainen autisti täytyy olla ettei halua/uskalla käyttää mobiilipankkia herran vuonna 2018? Tunnuslukusovellusta varten täytyy joka tapauksessa olla älypuhelin, siihen asentaa mobiilipankinkin ja simsalabim ei maksa mitään. :facepalm:

Niin että kaikki tunnusluvut ja kirjautumistiedot vaan siihen samaan aina mukana kannettavaan kännykkään jossa vielä tietysti selain oletuksena tallentaa nuo kaikki kätevästi valmiiksi? Sitten kun sen hukkaa, niin hups no eihän siinä ollutkaan kun vain kaikki pankkitiedot tai mahdollisesti joku syöpäinen pankkisovellus vielä valmiiksi auki.

Onneksi ainakin vielä on olemassa pankkeja, jotka eivät kyseistä syöpää asiakkailleen pakota käyttöön.
 
Joo, pankkitili on vapaasti rosvon käytössä, kunhan pääsee ensin näyttölukosta ja tunnuslukusovelluksesta ohi. Ja vielä siinä ajassa, ettei sovellukset ehdi kirjautumaan automaattisesti ulos.
 
Nordealla siis ilmeisesti tällä hetkellä ongelmana liiallinen asiakaspaljous, kun heitä näin täytyy pyrkiä karsimaan?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nordea-vastaa-palvelumaksuporuun-hinnoittelumuutos-ei-tuo-pankille-tuottoja/aA5YtGPk

"Nykyisen avainasiakkaan, jolla on asuntolainaa, tili, verkkopankkitunnukset, Nordea Gold -luottokortti ja Visa Electron, hinta nousee 1,50 euroa. Jos asiakas ottaa verkkopankin rinnalle mobiilipankin, hinta on nolla euroa.

"Hinnoittelumuutos ei tuo pankille tuottoja eli se ei ole muutoksen taustalla", Tommiska sanoo."

Eli lisärahaa ei pankki kuulemma tästä saa, mutta silti on pakko kiittää entisiä avainasiakkaita nostamalla heidän hintojaan? (Tai pakottamalla jonkun mobiilipankin käyttöön?)

No onneksi nyt ei sinänsä niin itseäni koske, kun en Nordean asiakas ole, mutta eipä tarvitse varmaan jatkossakaan miettiä asioinnin siirtoa sinne. Hienoa, että kotimaiset pankit kilpailevat lähinnä siitä mikä on vähiten surkein asiakkaan kannalta eikä siitä mikä on paras. Tällä menolla jatkossa varmaan täytyy olla sitten kaksi kännykkääkin. Yksi puheluille ja nettiselaukselle ja yksi pankkia varten. :(
Eikö tossa köyhillä asiakkailla hinta halpene, jos siis on kännykässä sovellukset?
 
EDIT: Tää melkein kyllä kuuluisi johonkin toiseen ketjuun.

Totta kyllä.

Joo, pankkitili on vapaasti rosvon käytössä, kunhan pääsee ensin näyttölukosta ja tunnuslukusovelluksesta ohi. Ja vielä siinä ajassa, ettei sovellukset ehdi kirjautumaan automaattisesti ulos.

Joo ja se näyttölukko varmaan onkin kovin monella varsin vaikea ohittaa, kun ovat lyöneet siihen jonkun 1234 koodin kuten monesti salasanojen kohdalla. Esim. se sormenjälkitunnistin kun ei toimi kaikissa oloissa.
 
Joo, pankkitili on vapaasti rosvon käytössä, kunhan pääsee ensin näyttölukosta ja tunnuslukusovelluksesta ohi. Ja vielä siinä ajassa, ettei sovellukset ehdi kirjautumaan automaattisesti ulos.
Mikäli minun puhelimella haluaa päästä Nordean mobiilipankkiin pitää tietää näyttölukon kuvio, Nordean asiakastunnus ja lisäksi pin-koodi mobiilipankkiiin. Tervetuloa kokeilemaan. Tämä oli siis suunnattu Don Stupidolle
 
Joo ja se näyttölukko varmaan onkin kovin monella varsin vaikea ohittaa, kun ovat lyöneet siihen jonkun 1234 koodin kuten monesti salasanojen kohdalla. Esim. se sormenjälkitunnistin kun ei toimi kaikissa oloissa.
Omapa on häpeäsi jos käytät koodia 1234 joka paikassa ja pankkikortinkin tunnuslukuna ;)
 
Mikäli minun puhelimella haluaa päästä Nordean mobiilipankkiin pitää tietää näyttölukon kuvio, Nordean asiakastunnus ja lisäksi pin-koodi mobiilipankkiiin. Tervetuloa kokeilemaan. Tämä oli siis suunnattu Don Stupidolle

Ja oot varma ettei näitä saa puhelimen uumenista vähänkin edistyneempi rosvo kaivettua esiin tai Kiinalaisten valmistajien osalta päädy suoraan datana Kiinaan?
 
Niin että kaikki tunnusluvut ja kirjautumistiedot vaan siihen samaan aina mukana kannettavaan kännykkään jossa vielä tietysti selain oletuksena tallentaa nuo kaikki kätevästi valmiiksi? Sitten kun sen hukkaa, niin hups no eihän siinä ollutkaan kun vain kaikki pankkitiedot tai mahdollisesti joku syöpäinen pankkisovellus vielä valmiiksi auki.

Onneksi ainakin vielä on olemassa pankkeja, jotka eivät kyseistä syöpää asiakkailleen pakota käyttöön.
Ketä käyttää mobiilipankkia kännykän selaimella? Eikö kaikilla pankeilla ole erilliset sovellukset ja niissäkin on salasanan takana tilit? Onko sulla pankkikortissa lähimaksu käytössä?
 
Ketä käyttää mobiilipankkia kännykän selaimella? Eikö kaikilla pankeilla ole erilliset sovellukset ja niissäkin on salasanan takana tilit? Onko sulla pankkikortissa lähimaksu käytössä?

Ja kyseisen sovelluksen tietoturva on sitten aina taattu eikä esim. mitkään PC:n keyloggeiden kaltaiset ohjelmat voi muodostua ongelmaksi? Monet kun latailevat ainakin Android-kännyköihinsä vähän mitä sattuu sovelluksia.
 
Ja kyseisen sovelluksen tietoturva on sitten aina taattu eikä esim. mitkään PC:n keyloggeiden kaltaiset ohjelmat voi muodostua ongelmaksi? Monet kun latailevat ainakin Android-kännyköihinsä vähän mitä sattuu sovelluksia.
Monethan latailevat PC-koneisiinsa vähän mitä sattuu sovelluksia. Ja selaavat ties missä sivustoilla.
 
Monethan latailevat PC-koneisiinsa vähän mitä sattuu sovelluksia. Ja selaavat ties missä sivustoilla.

Totta, mutta ainakaan mulla ei ole PC:llä kaikkia kirjautumisiin tarvittavia tietoja kokoaikaa sisässä, kuten käsittääkseni noissa mobiilipankki jutuissa kännykässä käytännössä on.
 
Totta, mutta ainakaan mulla ei ole PC:llä kaikkia kirjautumisiin tarvittavia tietoja kokoaikaa sisässä, kuten käsittääkseni noissa mobiilipankki jutuissa kännykässä käytännössä on.
Pystyykö jonkun pankin mobiilisovelluksella siirtämään rahaa ilman vaihtuvia tunnuslukuja by default? Mulla on OP ja ei tolla onnistu. Tai siis itse voi valita ottaako mobiilitunnuksen käyttöön. Sit voi kuitata maksut kiinteällä itse valitulla koodilla. Mutta toi pitää erikseen aktivoida.
 
Totta, mutta ainakaan mulla ei ole PC:llä kaikkia kirjautumisiin tarvittavia tietoja kokoaikaa sisässä, kuten käsittääkseni noissa mobiilipankki jutuissa kännykässä käytännössä on.

Ei ole. Saat laittaa PIN-koodiksi jotain muuta kuin 1234. Mobiilipankkia ei käytetä selaimessa, vaan ainakin Nordealla on oma sovellus. Ei tarvitse (tai edes voi?) tallettaa kirjautumistietoja sinne. Esim. jos voro haluaa tehdä jotain jäynää, tämän pitää:

  1. varastaa kännykkäni
  2. ohittaa sormenjälkitunnistus (katkaista sormeni?)
  3. (Tässä kohdassa voi tarkastella tilitietoja, mutta ei tehdä mitään, kuten lukea viestejä tai siirtää rahaa)
  4. urkkia jotain muuta kautta 8-numeroinen käyttäjätunnukseni
  5. urkkia taas jotain muuta kautta 4-numeroinen PIN-koodini (joka voi olla joku muukin kuin 1234).
Tämä kaikki pitäisi tehdä ennen kuin estän tuon kaiken omalta tietokoneeltani tai soittamalla aspaan. Taidat olla ihan hiukkasen vainoharhainen :think: Myös siinä postissa lähetettävässä tunnuslukukortissa on kaikenlaisia hyökkäysvektoreita. Se kulkee monien käsien kautta ennen kuin se tupsahtaa postilaatikkoosi. Jos joku saa sen haltuusi, riittää yllä olevasta listasta kohta 4 ja tieto, milloin vanha listasi lakkaa toimimasta.

Olen tyytyväinen, että tuo tunnuslukusovellus on tullut käyttöön.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 423
Viestejä
4 788 135
Jäsenet
77 754
Uusin jäsen
Pahkina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom