Kaupassa myyjät sanoivat aina, kun myivät alaikäisille "se näytti yli 20v reilusti". Siksi tätä ohjeistusrajaa on nostettu, ja se on nykyään 25v.
Ainakin PTY:n suosituksen mukaan arvioikäraja on 30 vuotta, kun asiakas ostaa alkoholia tai tupakkaa, ja 23, kun ostaa ikärajaviihdettä, nikotiinia sisältäviä itsehoitolääkkeitä. Valvira vaatii tarkistamaan iän myös "selvästi täysi-ikäistä vanhemmilta" eli puukottaa sekin myyjää selkään.
Kauppojen omissa suosituksissa ja työntekijäohjeissa on myös ollut myynti-ikärajoja normaaleille elintarvikkeille kuten energiajuomille.
PTY ja jopa Valvira suosittelee, että edes alle 1,2% alkoholia sisältäviä juomia ei myydä alle 18-vuotiaille. Osoittaa kauppiaalta ääretöntä munattomuutta noudattaa tällaista, mutta mitä voi odottaa suuryrityksiltä.
Jos päivittäistavara-alalla olisi todellista kilpailua, voisi pidättäytyä ostamasta mitään kieltojen pahentajilta. Suurinta tekopyhyyttään nämä mulkut heiluttelevat maksavan asiak... orjan naaman edessä myymällä kaupan omalla tuotemerkillä vodkaa ulkomailla.
Lehdestä luin joskus vuosia sitten, että kolmen päivän alkoholinmyyntikielto aiheutti Espoolaiselle Prismalle 50 000 euron tappiot (joko voitossa tai liikevaihdossa, ei voi muistaa), niin tämä on vakava paikka kaupoille. Myyjät ei mielellään varmaan kyselisi papereita, kun niiden pitää viedä sun ostokset takaisin, jos kävelet suuttuneena pois ja et osta mitään.
Sillähän tätä perseilyä saa vähennettyä. Kuulostaa epäreilulta, mutta tätä asennettahan maahamme haetaan muutenkin. Kukin pärjätköön, saatana. Duopoli on kuitenkin osa systeemiä ja käytännössä siinä asemassa, että sanelee laitkin. On tärkeää huomata, että tämä ei haittaa myyjää, joka nauttii palkkaa myös turhasta työstä, vaan yritystä, joka perseilee.
Näin hyvään käytökseen palatakseni, oikeastihan pidän moista huonona käytöksenä enkä itse toimisi noin. On se toisaalta huonoa käytöstä myös mukailla kaikkia SJW-tempauksia ja asettaa 30 vuoden ikärajoja. Jokainen kauppayritys päättää itse, myykö alaikäiselle ja päättää itse, noudattaako PTY:n naurettavaa suositusta.
Yöelämässä näyttää olevan voimissaan portsareilla tapa kysellä irakilaisten ja afgaanien näköisiltä ukoilta paperit ja ei muuta kuin matkoihinsa pistää menemään jos ei ala virallista passia tai henkilötodistusta löytämään. Jo vuosien takainen klassikko on baarissa (keskiolut kuppila tai yökerho) kysyä eräältä pitkään Suomessa viihtyneelta heimon edustajilta paperit ja ei muuta kuin ulos vain jos ei ole nuorella tai vanhalla eläkeläisellä paperit mukana.
Jotain hyvää tietysti tässä drakonisessa ikärajakäytännössäkin. Parempi tietysti olisi, että näitä ei vaan tarvitsisi päästää sisään. Itse liikkeessä asioidessani toivon, ettei liikkeen tiloissa näitä epätoivottuja maleksi. Etenkään ravintoloissa, mutta myös kaupoissa ja kioskeissa.