RAM tarve nyt ja tulevaisuudessa pelaamiseen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rune
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän ne muistit kehittyvät myös generaatioiden sisällä, eikä vain niiden välillä. Ddr4:kin kun tuli, niin nopeudet oli 2133MT/s ja pitkälle on tultu siitä. Generaatioiden välillä taas suurin kehitys on itse alusta, ei niinkään muistien nopeus. Latensseissa ddr5 ei pärjää ddr4:lle vieläkään. 3600cl16, joka normi ddr4 32gb alle satasella, on alle 9ns latenssit, johon ddr5 tarvisi 6400 nopeudella cas latessiksi 28. Siten loppuaikojen ddr4 ja ensimmäiset ddr5 aika lailla samat, minkä toinen voittaa toisessa, niin toinen toisessa. Varsinainen ddr5 ylivoima tulee vasta ajan ja kehityksen myötä.
 
ddr6 tulee 2028 tai 2029

Ja sen päälle se pari vuotta että se on tarpeeksi tuunattu että lastentaudit saatu pois. Yleensä ensimmäinen prosessorisukupolvi joka tukee uutta muististandardia on turhan extreme-urheilua sellaiselle joka haluaa luotettavaa kokoonpanoa.
 
Pitäisi saada 9800X3D pääkoneeseen muistit, ottaakko 2x16gb vai 2x32gb? Olisiko 64gb perusteltu päivitys, jos koneen aikoo uusia vasta 5v+ käytön jälkeen? Lähinnä pelaamista, ei juurikaan hyötyohjelmien käyttöä.
 
Pitäisi saada 9800X3D pääkoneeseen muistit, ottaakko 2x16gb vai 2x32gb? Olisiko 64gb perusteltu päivitys, jos koneen aikoo uusia vasta 5v+ käytön jälkeen? Lähinnä pelaamista, ei juurikaan hyötyohjelmien käyttöä.
Itse päivitin ramit tuonne 64GB ja ei tunnu oikeastaan mikään peli vielä vievän tuommosia määriä muistia. Onhan sitten resurssia jos joku peli joskus tommoset määrät vie.
Stalker 2 vie itsellä noin 22-28gb mut riippuu paikasta eikä ole monia ohjelmia taustalla päällä.
Ei tuo muisti ainakaan tällä hetkellä hirveitä maksa jos vaikka päivittäis sen 64GB suoraan jos meinaa samalla raudalla mennä monia vuosia.

edit. En näköjään osaa kirjoittaa niin korjailua :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Itse päivitin ramit tuonne 64GB ja ei tunnu oikeastaan mikä peli ainakaan vievän tommosia määriä muistia. Onhan sitten resurssia jos joku peli joskus tommoset määrät vie.
Stalker 2 vie itsellä noin 22-28gb mut riippuu paikasta eikä ole monia ohjelmia taustalla päällä.
Ei tuo muisti ainakaan tällä hetkellä hirveitä maksa jos vaikka päivittäis sen 64GB suoraan jos meinaa samalla raudalla mennä monia vuosia mennä.
Juu, mulla nyt lainassa kakkoskoneelta 2x16gb muistit ja stalker 2 pelattaessa fps sulaa aika useasti, muistin käytön olleessa n. 24gb. Eikö 32gb riitä vai onko se jostain muusta kiinni... jatkuu stalker 2 ketjussa.
 
64GB antaa jo nytkin hyötyä joissakin peleissä. AVG FPS ei nouse mutta ne ärsyttävät FPS dropit eli 1% ja 0.1% nousevat (siis tietyissä peleissä). Kone ei käytä lisää muistia 32GB vrt. 64GB mutta silti se vaikuttaa.
Winukka esimerkiksi käyttää hieman vähemmän virtuaali muistia (=sun kovalevyä) kun sille on antaa aitoa fyysistä muistia.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi saada 9800X3D pääkoneeseen muistit, ottaakko 2x16gb vai 2x32gb? Olisiko 64gb perusteltu päivitys, jos koneen aikoo uusia vasta 5v+ käytön jälkeen? Lähinnä pelaamista, ei juurikaan hyötyohjelmien käyttöä.

Paitsi jo mainittu 1% ja 0.1% FPS myös se että jos muistia on "juuri ja juuri tarpeeksi" tarvii tehdä ärsyttäviä temppuja kuten käynnistää kone aina ennenkuin alkaa pelaamaan tai jopa: sulkea kone, ottaa verkkopiuha pois, käynnistää kone siten että vain osa taustalla ladattavista ohjelmista on päällä (eli ei nettiin liittyä tai muitakaan päälle) ja sitten vasta käynnistää peli.

Ainakin itselleni tuo olisi oikeasti ärsyttävää kun tottunut AM4 kannalla että on se 32Gb joten selain voi ihan rauhassa viedä osansa, muutama idlepeli taustalla osansa ja silti voi hyvin pelata. Samaa ajattelin myös AM5 kannalla jatkaa:
1736168064292.png


Jos muistia olisi vähempi se tarkoittaisi että pitäisi sulkea softia taustalta ja ehkä jopa käynnistää kone hieman useammin:
1736168122115.png
 
Kiitos vastauksista nappaan siis jonkun kingstonin hynix 64gb kitin ja tuunaan latenssit tiukemmille.
 
Kiitos vastauksista nappaan siis jonkun kingstonin hynix 64gb kitin ja tuunaan latenssit tiukemmille.
Juurikin näin, ennemmin 64Gb "High" asetuksilla kuin 32Gb "Ultra" asetuksilla, koneen käyttö vaan on sulavampaa 64Gb muistimäärällä eli ei kannata tuudittautua pelkkiin peli-FPS testeihin.
 
Jos oletettavasti nyt paging saa tuota sulavuuden vähenemistä aikaan vaikka käyttö ei nouse yli 24GB ja muistia on 32GB saatavilla, niin sen page filen voi kyllä disabloida.
 
No poistappa Page File niin terve. Paljon sitten peleissä 0.1%?

Todettu jo kymmenissä riippumattomissa testeissä vuosien ajan ettei Page Filen poistaminen auta mitään, pahentaa vaan eli tulee yksi pullonkaula lisää kun Winukka on kummiskin niin tyhmä ettei se osaa korvata fyysisellä muistilla Page Filea.
 
Pagefile on Windowsin tallentama tiedosto levylle, johon siirretään vähän käytettyjä muistialueita, kun RAM alkaa täyttyä tai sitä ei ole tarpeeksi. Tämä voi hidastaa järjestelmää. Pagefilen korvaaminen keskumuistilla olisi järjetöntä, se söisi sivutustiedoston (pagefile) käyttötarkoituksen, eikä virtuaalimuistia olisi, sillä se koostuu kummastakin komponentista.

Osa sovelluksista voi tarvita sitä sivutustiedostoa, vaikka keskusmuistia olisi vapaana vaikka miten. En tiedä, että onko syy sovelluskehittäjän tai käyttöjärjestelmän. Näyttää siltä, että ainakin Windows 11 osaa hyödyntää vapaata keskusmuistia cachettamalla, jos sitä on vain tarjolla riittävästi (kuva alla). 32 GB keskusmuistia on aika maltillisesti jo ihan peruskäytössä. Jos kytkee pagefilen pois päältä, niin voi olla varma, että varattu (Committed) muisti syö sitä suhteellisen vähäistä vapaata keskusmuistia. Tästä on haittaa, jos muistin aktiivinen käyttöaste on jo valmiiksi korkea. Ohjelmat varaavat muistia etukäteen, (Committed) mutta eivät välttämättä käytä (In use) sitä kaikkea. On melko todenäköistä, ettei kaikki varattu muisti päädy koskaan aktiiviseen käyttöön. Jos pagefile on pois päältä, niin se Committed syö vapaata tilaa keskusmuistista, tekemättä välttämättä mitään hyödyllistä. Sitten kun RAM:ia on runsaasti, tästä ilmiöstä tulee vähemmän merkityksellistä. Tässä tapauksessa jos sitä varattua muista otetaan aktiiviseen käyttöön, saadaan se välittömästi käyttöön ilman pagefilea, joka näkyy sulavana moniajona.

Se mikä hävitään muistin taloudellisessa käytössä, voitetaan taas ajassa, eli suorituskyvyssä. Cached memory on tästä poikkeus, sillä Windows hyödyntää vapaata keskusmuistia taustalla tehokkaasti, ilman merkittävempiä haittoja. Tässäkin reilu määrä keskumuistia on eduksi.

TSKMGR.png


Se on sitten eriasia, että kuinka tehokasta millainenkin moniajo ja multitaskaaminen on.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
278 113
Viestejä
4 789 063
Jäsenet
77 708
Uusin jäsen
hmh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom