Riittääkö 6 GB muistia puhelimelle.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Butler
  • Aloitettu Aloitettu
Olen ostamassa Samsung Galaxy A35 128/6GB puhelinta äidilleni. Riittääkä 6GB muistia sujuvaan käyttöön?

The Galaxy A36 offers adequate performance for a midranger and it will do a good job for most day-to-day tasks and light games. It is far from a powerhouse, and we'd say it is on the verge of being below average as there are more powerful phones for a few bucks more. But still, we'd say it is a solid performer in its price range.

And speaking about the Galaxy A34, we can also say the raw performance hasn't improved since, despite featuring new chip models.

Riittävä suorituskyky keskihintaluokan puhelimelle, selviytyy hyvin useimmista päivittäisistä tehtävistä ja kevyistä peleistä. Kaukana tehopelistä, siinä ja siinä onko teholtaan keskiarvon alapuolella, ok suorittaja hintaluokassaan. Raaka teho ei ole kehittynyt sitten A34:n.

Päivityksiä saa pitkään mutta mahtaako alkaa lagaamaan ajan myötä.

e. olitkin A35:sta ostamassa, no jääköön tämä nyt tähän kuitenkin. Pikaisesti katsottuna GSMarenan arvostelun mukaan A35 olisi parempi kuin A36.

Riittää. Samsungilla kyllä on aktiivinen muistihallinta, joka voi vähän vaikeuttaa/hankaloittaa käyttökokemusta. Itsellä on Galaxy A34.

Itse katsoisin lähinnä, että mikä on valmistajan päivityslupaus, ts. kuinka monta vuotta on vielä käyttöaikaa, että tulee päivityksiä. Oma äitini käyttää puhelinta ihan viimeiseen asti, niin 5v pitää vähintään olla tukea luvassa vielä ostohetkestä.

Tämähän riippuu ihmisestä. Mulle riittää 4 GB, ostin tuollaisen viime BF. Harkitsin myös +30e 8 GB mallia, mutta päädyin tuohon koska siinä oli uudempi piirisarja. Toisaalta jos nyt ostaisin, niin ehdottomasti 8 GB, koska niitä saa vähän väliä tarjouksesta satasella. (ymmärrän toki että jonkun satunnainen äiti ei välttämättä haluisi just sitä sattumanvaraista mallia joka täyttäisi tarjouksessa tuon kriteerin, itse kuitenkin lähinnä katsoisin tuon koska se on merkittivän erottava tekijä halvemmissa)

Mutta onko tuo muutoin suositeltava puhelin? 6 GB ja 250 euroa? Samsung lisällä eikö tuon pitäisi olla jotain 150-180? Mä en tietenkään näistä niin ymmärrä mutta en välittömästi näe spekseissä mitään mikä selittäisi tuollaista hintaa. Kahta 8 GB mallia saa hieman edullisemmin, niinkuin Samsungeista. Esim. millä tavalla tuo on parempi kuin A25 joka on 200 euroa 8 GB malli?

Riittää. Tässä oma Galaxy A55 ja 8GB tuntuu ihan turhalta.

1744827827668.png

se on kovastikin valmistaja ja jopa mallikohtaista kuinka hyvin muisti riittää.
itsellä ei ollut koskaan ongelmaa esimerkiksi Nokia 8 128gb kanssa jossa oli 6gb rammia ja Android 9, sama jatkui Xperia 1 mk1 kanssa jossa siinäkin oli 6gb rammia ja Android 11.
Mutta sitten ostin Xperia 5 IV puhelimen jossa oli ruhtinaaliset 8GB rammia ja ei edes valehtelematta Nordean verkkopankki toiminut.
ongelmaa ei ollut itse Nordean verkkopankki sovellusta käyttäessä, mutta heti kun teit jotain mikä vaati sen Nordea ID sovelluksen avaamista tapahtuman vahvistukseen, niin 9/10 kerroista Nordea verkkopankki tapettiin taustalta ja tapahtuma täten mitätöityi.
tämä ongelma alkoi heti kun otti puhelimen paketista Android 12 kanssa ja vain paheni kun päivitti Android 13. Vähän samaa kuin tuon verkkopankin kanssa, niin esimerkiksi Pokemon Go ei toiminut tuossa puhelimessa käytännössä ollenkaan.
kyllä se peli käyntiin lähti, mutta jos yritit ostaa esimerkiksi Raid passia tai jotain pelin tapahtumaan oikeuttavaa lippua, niin samoin kuin verkkopankin kanssa, tuo Nordea ID avaus maksun vahvistamiseksi tappoi pelin.
tuolloin sitten arvuuteltiin pelin käynnistyksessä miten kävi, usein itse maksu meni läpi, mutta peli ei sitä rekisteröinyt ja rahat meni sen sileän tien.
toki sitten noin 2h jälkeen ne rahat palautui tilille, mutta silti tuo pelleily söi miestä.

ensimmäisen viikon jälkeen puhelimen olisin palauttanut viallisena, mutta Elisa ja Sony inttivät että pitää tehdä kolme huoltoa ennen kuin puhelimen palautus tulisi kyseeseen.
onnekseni minulla oli tuo Squaretraden vakuutus ja puolen vuoden väännön jälkeen kun Elisa ja Sony eivät asiaa ottaneen hoitaakseen, soitin Squarelle ja kysyin miten toimitaan.
tarviiko puhelimelle sattua jotain luokkaa "oho kun tippui kymmenen kertaa autosta" vai meneekö sivistyneesti ehjänä valmistus/suunnitteluvikaisena palautukseen.

tuli siinä toki 200€ oppirahoja maksettavaksi, mutta mielummin se, kuin että jo esimerkiksi YouTube Musicin ja nettiselaimen käyttö samaan aikaan oli mahdotonta.

nyt on Xperia 1 V ja kyllä tässäkin huomaa että välillä olisi tullut 8gb rammia ahtaaksi, mutta onneksi tässä sitä onkin 12gb.

toki jos puhelin on tehty järkevästi ohjelmistonsa osalta, niin ei 8Gb ole mikään ongelma, mutta sitä on mahdotonta sanoa etukäteen.
moni esimerkiksi tuolla r/SonyXperia subredditin puolella ei ole muka kokenut samoja ongelmia 8gb Xperia puhelinten kanssa.
mutta itse kokeilin ihan varulta ennen tuon Xperia 5 IV lähetystä Squarelle vielä tehdasresettiä ja sen jölkeen annoin sen olla koskematta hetken jotta Play kauppa sai tehtyä kaikki päivityksensä.
sitten käynnistin puhelimen uudestaan ja asensin Nordea verkkopankin ja Nordea ID sovellukset ja otin pöydältä sähkölaskun, skannasin sen ja avasin Nordea ID sovelluksen ja arvatenkin Verkkopankki oli taas suljettu taustalta.

eli vika tuskin oli siinä että puhelinta olisi tungettu täyteen sovelluksia, kun käytännössä puhelimessa oli Googlen sovellukset ja muutama Sonyn bloat, sen lisäksi vain nuo Nordean sovellukset.

toki 8gb Samsungilla voi olla ihan käytettävä, mutta Sonyn kohdalla 8gb oli selkeästi liian vöhön.

Riittää. Tässä oma Galaxy A55 ja 8GB tuntuu ihan turhalta.

1744827827668.png
Mulla on 12Gb ram ja näyttää menevän 9Gb kevyessä käytössä.
se on kovastikin valmistaja ja jopa mallikohtaista kuinka hyvin muisti riittää.
itsellä ei ollut koskaan ongelmaa esimerkiksi Nokia 8 128gb kanssa jossa oli 6gb rammia ja Android 9, sama jatkui Xperia 1 mk1 kanssa jossa siinäkin oli 6gb rammia ja Android 11.
Mutta sitten ostin Xperia 5 IV puhelimen jossa oli ruhtinaaliset 8GB rammia ja ei edes valehtelematta Nordean verkkopankki toiminut.
ongelmaa ei ollut itse Nordean verkkopankki sovellusta käyttäessä, mutta heti kun teit jotain mikä vaati sen Nordea ID sovelluksen avaamista tapahtuman vahvistukseen, niin 9/10 kerroista Nordea verkkopankki tapettiin taustalta ja tapahtuma täten mitätöityi.
tämä ongelma alkoi heti kun otti puhelimen paketista Android 12 kanssa ja vain paheni kun päivitti Android 13. Vähän samaa kuin tuon verkkopankin kanssa, niin esimerkiksi Pokemon Go ei toiminut tuossa puhelimessa käytännössä ollenkaan.
kyllä se peli käyntiin lähti, mutta jos yritit ostaa esimerkiksi Raid passia tai jotain pelin tapahtumaan oikeuttavaa lippua, niin samoin kuin verkkopankin kanssa, tuo Nordea ID avaus maksun vahvistamiseksi tappoi pelin.
tuolloin sitten arvuuteltiin pelin käynnistyksessä miten kävi, usein itse maksu meni läpi, mutta peli ei sitä rekisteröinyt ja rahat meni sen sileän tien.
toki sitten noin 2h jälkeen ne rahat palautui tilille, mutta silti tuo pelleily söi miestä.

ensimmäisen viikon jälkeen puhelimen olisin palauttanut viallisena, mutta Elisa ja Sony inttivät että pitää tehdä kolme huoltoa ennen kuin puhelimen palautus tulisi kyseeseen.
onnekseni minulla oli tuo Squaretraden vakuutus ja puolen vuoden väännön jälkeen kun Elisa ja Sony eivät asiaa ottaneen hoitaakseen, soitin Squarelle ja kysyin miten toimitaan.
tarviiko puhelimelle sattua jotain luokkaa "oho kun tippui kymmenen kertaa autosta" vai meneekö sivistyneesti ehjänä valmistus/suunnitteluvikaisena palautukseen.

tuli siinä toki 200€ oppirahoja maksettavaksi, mutta mielummin se, kuin että jo esimerkiksi YouTube Musicin ja nettiselaimen käyttö samaan aikaan oli mahdotonta.

nyt on Xperia 1 V ja kyllä tässäkin huomaa että välillä olisi tullut 8gb rammia ahtaaksi, mutta onneksi tässä sitä onkin 12gb.

toki jos puhelin on tehty järkevästi ohjelmistonsa osalta, niin ei 8Gb ole mikään ongelma, mutta sitä on mahdotonta sanoa etukäteen.
moni esimerkiksi tuolla r/SonyXperia subredditin puolella ei ole muka kokenut samoja ongelmia 8gb Xperia puhelinten kanssa.
mutta itse kokeilin ihan varulta ennen tuon Xperia 5 IV lähetystä Squarelle vielä tehdasresettiä ja sen jölkeen annoin sen olla koskematta hetken jotta Play kauppa sai tehtyä kaikki päivityksensä.
sitten käynnistin puhelimen uudestaan ja asensin Nordea verkkopankin ja Nordea ID sovellukset ja otin pöydältä sähkölaskun, skannasin sen ja avasin Nordea ID sovelluksen ja arvatenkin Verkkopankki oli taas suljettu taustalta.

eli vika tuskin oli siinä että puhelinta olisi tungettu täyteen sovelluksia, kun käytännössä puhelimessa oli Googlen sovellukset ja muutama Sonyn bloat, sen lisäksi vain nuo Nordean sovellukset.

toki 8gb Samsungilla voi olla ihan käytettävä, mutta Sonyn kohdalla 8gb oli selkeästi liian vöhön.
Tuossa lienee ongelmana liian tiukat virransäästöasetukset.

Mulla on 12Gb ram ja näyttää menevän 9Gb kevyessä käytössä.

Tuossa lienee ongelmana liian tiukat virransäästöasetukset.
no virransäästön ollessa kyseessä ramin sijaan, luulisi että Xperia 1 V olisi aivan yhtä paska kuin tuo Xperia 5 IV.
unohtui mainita vielä sekin ongelma, ettei tuo 5 IV tukenut edes Mobvoi TIcwatch Pro 3 Ultra GPS WearOS kelloa.

juu kyl sen sai paritettua ja käyttöön puhelimen kanssa, mutta tuo sama ramin riittämättömyys tai virransäästö tappoi WearOS taustapalvelun jonka puhelin sitten avasi takaisin noin 3 sekunnis sisään vain tappaakseen sen uudestaan.
kellossa tuo näkyi niin että aina WearOS palvelun kaatumisen jälkeen kello menetti Bluetooth yhteytensä ja sai sen sitten takaisin melkein heti.
tuo sitten sai puhelimen lähettämään kymmenen viimeisintä ilmoitusta kelloon uudestaan, eli kello oli jatkuvassa ilmoitushorkassa tärisemässä.
ainoa keino korjata tuo oli käynnistää puhelin uudestaan ja sen jälkeen noin 3 tuntia oli rauha maassa, kunnes ilmoitus epilepsia iski kelloon uudestaan.
ja jos puhelimella teki jotain "raskasta" niin ilmoitushorkan sai aikaan alle 30 minuuttia uudelleenkäynnistyksestä.

kellossa tai Mobvoin Mobvoi Health sovelluksessa tuskin vika oli, kun sama kello samalla apusovelluksella toimi normaalisti Xperia 1 V puhelimella.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 121
Jäsenet
77 709
Uusin jäsen
immu62

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom