Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla on 12Gb ram ja näyttää menevän 9Gb kevyessä käytössä.Riittää. Tässä oma Galaxy A55 ja 8GB tuntuu ihan turhalta.
![]()
Tuossa lienee ongelmana liian tiukat virransäästöasetukset.se on kovastikin valmistaja ja jopa mallikohtaista kuinka hyvin muisti riittää.
itsellä ei ollut koskaan ongelmaa esimerkiksi Nokia 8 128gb kanssa jossa oli 6gb rammia ja Android 9, sama jatkui Xperia 1 mk1 kanssa jossa siinäkin oli 6gb rammia ja Android 11.
Mutta sitten ostin Xperia 5 IV puhelimen jossa oli ruhtinaaliset 8GB rammia ja ei edes valehtelematta Nordean verkkopankki toiminut.
ongelmaa ei ollut itse Nordean verkkopankki sovellusta käyttäessä, mutta heti kun teit jotain mikä vaati sen Nordea ID sovelluksen avaamista tapahtuman vahvistukseen, niin 9/10 kerroista Nordea verkkopankki tapettiin taustalta ja tapahtuma täten mitätöityi.
tämä ongelma alkoi heti kun otti puhelimen paketista Android 12 kanssa ja vain paheni kun päivitti Android 13. Vähän samaa kuin tuon verkkopankin kanssa, niin esimerkiksi Pokemon Go ei toiminut tuossa puhelimessa käytännössä ollenkaan.
kyllä se peli käyntiin lähti, mutta jos yritit ostaa esimerkiksi Raid passia tai jotain pelin tapahtumaan oikeuttavaa lippua, niin samoin kuin verkkopankin kanssa, tuo Nordea ID avaus maksun vahvistamiseksi tappoi pelin.
tuolloin sitten arvuuteltiin pelin käynnistyksessä miten kävi, usein itse maksu meni läpi, mutta peli ei sitä rekisteröinyt ja rahat meni sen sileän tien.
toki sitten noin 2h jälkeen ne rahat palautui tilille, mutta silti tuo pelleily söi miestä.
ensimmäisen viikon jälkeen puhelimen olisin palauttanut viallisena, mutta Elisa ja Sony inttivät että pitää tehdä kolme huoltoa ennen kuin puhelimen palautus tulisi kyseeseen.
onnekseni minulla oli tuo Squaretraden vakuutus ja puolen vuoden väännön jälkeen kun Elisa ja Sony eivät asiaa ottaneen hoitaakseen, soitin Squarelle ja kysyin miten toimitaan.
tarviiko puhelimelle sattua jotain luokkaa "oho kun tippui kymmenen kertaa autosta" vai meneekö sivistyneesti ehjänä valmistus/suunnitteluvikaisena palautukseen.
tuli siinä toki 200€ oppirahoja maksettavaksi, mutta mielummin se, kuin että jo esimerkiksi YouTube Musicin ja nettiselaimen käyttö samaan aikaan oli mahdotonta.
nyt on Xperia 1 V ja kyllä tässäkin huomaa että välillä olisi tullut 8gb rammia ahtaaksi, mutta onneksi tässä sitä onkin 12gb.
toki jos puhelin on tehty järkevästi ohjelmistonsa osalta, niin ei 8Gb ole mikään ongelma, mutta sitä on mahdotonta sanoa etukäteen.
moni esimerkiksi tuolla r/SonyXperia subredditin puolella ei ole muka kokenut samoja ongelmia 8gb Xperia puhelinten kanssa.
mutta itse kokeilin ihan varulta ennen tuon Xperia 5 IV lähetystä Squarelle vielä tehdasresettiä ja sen jölkeen annoin sen olla koskematta hetken jotta Play kauppa sai tehtyä kaikki päivityksensä.
sitten käynnistin puhelimen uudestaan ja asensin Nordea verkkopankin ja Nordea ID sovellukset ja otin pöydältä sähkölaskun, skannasin sen ja avasin Nordea ID sovelluksen ja arvatenkin Verkkopankki oli taas suljettu taustalta.
eli vika tuskin oli siinä että puhelinta olisi tungettu täyteen sovelluksia, kun käytännössä puhelimessa oli Googlen sovellukset ja muutama Sonyn bloat, sen lisäksi vain nuo Nordean sovellukset.
toki 8gb Samsungilla voi olla ihan käytettävä, mutta Sonyn kohdalla 8gb oli selkeästi liian vöhön.
no virransäästön ollessa kyseessä ramin sijaan, luulisi että Xperia 1 V olisi aivan yhtä paska kuin tuo Xperia 5 IV.Mulla on 12Gb ram ja näyttää menevän 9Gb kevyessä käytössä.
Tuossa lienee ongelmana liian tiukat virransäästöasetukset.