Vanjoki-kommentti oli kyllä paras
Tässä on pakosti osa sitä, että firman mies myy oman firmansa tuotteita. Sonyn järkkärit ja kennot (joita käyttää monet muut valmistajat, ellei peräti kaikki jossain malleissaan) myyvät kyllä muutenkin, vaikka kuinka väitetään olevan puhelimen olevan parempi.
Fyysisesti ei vaan mahdu isompia sensoreita puhelimeen, kun isohkoon järjestelmäkameraan. Kikkailulla, esim. juuri tuolla "folded optics" ja käyttämällä kiinteitä linssejä, joissa on yksinkertainen rakenne, esim. tripletti sekä korjaamalla kuvan vääristymiä laskennallisesti saadaan kyllä järjestelmäkameraa paremmat olosuhteet samankokoisille kennoille. Mutta sitä järjestelmäkameraa voi muokata, laittaa kiinni eri polttovälin linssejä ja muita kuvauksen apuvälineitä.
--
Ei ole tarkoitus aiheetta kehua tätä palstaa, mutta aiheesta kyllä: täältä olen oppinut , että AI:lla on suuri merkitys modernien kännykkäkameroiden kuvanlaadussa. Kaikista vertailuista ja artikkeleista. Kerran oli Kokkosen testissä
samalla sensorilla saatu eroja, jotka minäkin näin paljaalla silmällä.
Kännykkä on käytännössä kannettava tietokone nykyään, niin sillä pystyy kyllä prosessoimaan niitä kuvia ja jos tuota kalvoa katsoo, niin AI:han siellä on joka paikassa. AI tekee SuperHDR, AI laskee paremman videokuvan ja AI feikkaa niihin kuviin efektit, joita linssien koosta johtuen ei saada suoraan.
Minulla on järjestelmäkamera (APS-C) ja on niitä ollut useampia ja varmaan joku 15 vuotta jo (APS-C, M4/3, FF).. Silti, jos pyydetään pari vuotta ennustamaan tulevaisuuteen, niin kyllä sanoisin, että lippulaivapuhelimilla alkaa tulla parempaa out-of-the-box. Pelkkä kenno ja sen ajurit voivat tehdä enemmän käsittelyä kuvaan suoraan kamerasta kuin itse tekisin Lightroomilla puolessa tunnissa. Lisäksi kun AI:lla on syötteenä 100 megapikseliä+, se osaa kyllä kaivaa sieltä täydellisen 10 mpix kuvan , joka on sitä luokkaa, että kuvaajan on pitänyt LR:n lisäksi ottaa myös Photoshop käyttöön ja sillä säätää se skaalattu kuva. Sitten AI laskee tätä reaaliaikaisesti myös videolle, niin siinä mennään nopeasti ohi, vaikka olisi taikalamppufirmwaret, kun muistikortilta loppuu isompien resoluutioiden kanssa kaista kesken..