Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Riippuu vähän minkä ikäisestä lapsesta kyse ja mihin rahaa tarvitsee? Jos alakouluikäinen ja massin tarve vaan herkkuihin ja Pokémon kortteihin, niin varmaan joku 10-20€ riittää hyvin.Erehdyin lukemaan erään vauvapalstan keskustelua ja oletetut akat oli sitä mieltä ettei mitään rahaa pitäisi antaa. Olen sitä mieltä että pitää antaa ja silleen että pärjää ja oppii käyttää rahaa. Mut paljonko se olisi sitten?
Älkää ainakaan tätä opettako. Säästäväisyys on hyvästä, mutta piheys, varsinkin sairaalloinen, on kyllä aivan sairasta. Tiedän ihmisiä jotka esim maksavat kortilla mikäli ostos on 99cnt, mutta käteisellä mikäli ostos on 1,01€. Elämästä pitää nauttia, kaikki sen verran mihinkä rahkeet riittää, ei sitä rahaa hautaan saa.opettaa sairaanloista piheyttä, päättäkää itse.
Se oli tuollainen loppukevennys, olen kanssasi toki samaa mieltä. Tässä on tullut harjoiteltua lepsummaksi rahankäyttäjäksi, mutta silti koen, että jos pitäisi valita niin mielummin pihi kuin tuhlari, että siitä saa kyllä kiittää omia vanhempia/isovanhempia. Tuo sinun esimerkki nyt on aivan ääripäästä. Sitten on toki näitä työpaikalla lataajia - vessapaperin rohmuajia. Ei mennä näihin.Älkää ainakaan tätä opettako. Säästäväisyys on hyvästä, mutta piheys, varsinkin sairaalloinen, on kyllä aivan sairasta. Tiedän ihmisiä jotka esim maksavat kortilla mikäli ostos on 99cnt, mutta käteisellä mikäli ostos on 1,01€. Elämästä pitää nauttia, kaikki sen verran mihinkä rahkeet riittää, ei sitä rahaa hautaan saa.
Millaisia eri viikkorahaehtosopimuksia on? Onko täällä monien lapsi tai lapset yleissitovan viikkorahaehtosopimuksen piirissä?
Joo, tämä on tärkeää. Yksityiskohtaisempi kohtelu riippuu siitä, luokitellaanko perheessä viikkoraha yrittäjän perheen työpanoksen vastikkeeksi, elantomenoihin vai palkaksi. Tästä joissakin VRES säädetään tarkemmin.Verot pitää myös muistaa.
Eiköhän lapset ole pitkälti mielivallan alla. Maksetaan mitä halutaan ja tekevät mitä vaaditaan. Aina voi molemmat osapuolet halutessaan yrittää neuvotella, mutta viimekädessä kaikki on mielivaltaa.Millaisia eri viikkorahaehtosopimuksia on? Onko täällä monien lapsi tai lapset yleissitovan viikkorahaehtosopimuksen piirissä?
Viikkoraha toimii tietysti tosielämässä paikallisen sopimisen periaatteella ja yhteistoimintaneuvottelut voivat olla haastavia. Uhkailu, kiristys ja lahjonta ovat tuttuja mutta kiskonnan kaltainen työsyrjintä menee jo yli moraalini. Sehän olisi melkein ihmiskauppaa ja lapsityövoimaa.Eiköhän lapset ole pitkälti mielivallan alla. Maksetaan mitä halutaan ja tekevät mitä vaaditaan. Aina voi molemmat osapuolet halutessaan yrittää neuvotella, mutta viimekädessä kaikki on mielivaltaa.
Juuri siksi niitä kannattaa sivistää mahdollisimman paljon ja välttää olemasta mulkku. Toisaalta kaikista muistakin syistä tulee toimia samoin.Kannattaa olla valppaana. Ne samat lapset tulevat päättämään loppusijoituspaikkasi.
Itsehän kasvoin metsässä jossa ei enää silloin ollut mitään rajapintaa käyttää rahaa. 80-luvulla olisi ollutkin mutta taputtelin kakkaa hiekkalaatikon tapaisella. Täten koko kysymystä käytännön tasolla ei lapsena ollut. Vasta yläkoululaisena aloin välillä käyttää kolikkoautomaatteja tai peräti joskus karata karkkikauppaan, jollaiset nekin olivat kuolevaa kansanperinnettä jo silloin suurten kaupunkien ulkopuolella."Viikko" tai muuta irtorahaa ei ikinä. Kaupasta voi pyytää jotain, jos ja kun oli mukana ja samoin lahjaksi (Esim jouluksi / synttäriksi). Saattoi saada tai sitten ei.
Yleensä rahaa sai työtä vastaan, joko kotona tai muualla.
Ja näin myöhemmin: Noin sen pitikin mennä.
Jos taas yläasteikäinen tai vanhempi ja istutaan kavereiden kanssa kahviloissa, käydään syömässä ym, niin nykyhinnoilla joku 50€ ei ole kuin näyttää. Jos oma lompakko antaa periksi, niin huntti varmaan ihan jees.
Kyllä mulla on, tosin ovat jo parikymppisiä ja elättävät tätä nykyä itse itsensä.5200 euroa vuodessa yläastelaiselle viikkorahaa, okei. Sulla ei vissiin ole omia lapsia.
Tämä varmasti toimii pienten lasten kanssa. Teinien kanssa vähän hastavampaa toimia noin.Ei säännöllistä viikko eikä kk rahaa. Joka kk kuitenkin 50€/lapsi rahastoon.
Pyytäessä saavat rahaa kun kertovat mihin tarvii. Summat sen mukaa eikä ihan kaikkiin hömpötyksiin suostuta rahaa antamaan.
Omat lapset 14v sekä 10v. Ihan hyvin toiminut.Tämä varmasti toimii pienten lasten kanssa. Teinien kanssa vähän hastavampaa toimia noin.
Minusta on hyvä opettaa rahankäyttöä siten että antaa säännöllisesti rahaa, mutta velvoittaa sitten itse ostamaan ne mihin varattu. Eipähän mene yli sitten kun sitä rahaa vihdoin saa kun tietää mihin se menee. Alkuun voi olla leffakäynnit ja mätöt taikka pelit. 10-vuotiaalle noi menee peleihin ja leluihin. Sitten vanhempina vaaterahat niin alkavat mietimään millaisia vaatteita kannattaa ostaa.En ikinä saanut rahaa "automatic". Jos jotain piti ostaa, niin se piti perustella hyvin ja sitten se ostettiin tai ei ostettu.
Ja tuo oli mielestäni hyvin fiksua, opetti ettei raha kasva puussa, jos jotain tarvii, niin sitten yhdessä pohdittiin, että onko se sen arvoista. Vaatteita saattoi saada "kesken vuoden", mutta lelut ja muut oli odotettava joulu ja synttärit.
En ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että keskustelun taso tai ymmärrys viikkorahasta ainakaan paranee jos "lapsettomat", nuo demonit, jättävät kommentoimatta aihetta.lapsettomat voinee ottaa tästä vähän vinkkiä kommentoidako vai ei.
Asutteko niin skutsissa että muksu ei saa itse karkkeja haettua? Meillä 10v&13v saa 5e/vko karkkirahaa ja namunsa/keksit/what ever namuun viittaavaa hakevat itse kaupasta (ja syödä saa lauantaisin). Helpotti paljon kun ihan sama milloin itse käy kaupassa kun aiemmin siellä oli käytännössä pakko käydä pe-ilta tai la-aamu että sitä karkkia olisi kun lauantain ruoka oli syöty.Vklp karkit kasilaiselle on vielä pyhälehmä jos niitä ei ole muistettu ostaa niin on käytävä hakemassa. Hese/keba rahaa ruinataan, mutta tähän yleensä auttaa, että tuu kotiin syömään tai osta omista rahoista.
Hyvä systeemi, mutta miten tuossa jaksaa tuon käytännön kirjanpidon hoitaa saati hankkia niitä yksittäisiä kolikoita "tuhlattavaksi"? Toisaalta muksut sen ikäisiä että tuskin itse käyvät kaupassa eli ehkä sitä rahaa ei fyysisessa muodossa tarvita (tämä ei taas omalle muksulle toiminut kun hänen mielestä rahaa oli aikoinaan vain käteinen omassa kädessä eli ruksit jääkapin ovessa edustivat vain katteettomia lupauksiaMeillä kaksi poikaa, jotka täyttävät tänä vuonna 5 ja 7. Viikkorahana toimii "hyvän käytöksen tikut".
Lähtötasona on 5 tikkua ja niitä voi menettää tai ansaita eri tavoilla. Kerran viikossa tikut lasketaan ja jokaisesta saa euron. Ääripäät on tainnu tähän mennessä olla 3-12.
Tuolla omalla rahalla sitten ostavat leluja/karkkia yms. Hyvin on toiminut ja pienempikin oppinut vähän rahan arvoa ja käyttöä.