Testissä AMD Ryzen Threadripper 9980X

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
13 702
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Testikokoonpano:

- AMD Ryzen Threadripper 9980X -prosessori
- 128 Gt G.Skill T5 Neo DDR5-6400 RDIMM
- Asus Pro WS TRX50-SAGE WIFI -emolevy
- Crucial 1 Tt T705 PCIe Gen5 NVMe M.2 SSD
- NVIDIA GeForce RTX 5090 FE
- Silverstone XE360-TR5 -AIO-nestecooleri
- FSP Mega TI 1650W -virtalähde
 
Jos nyt pelitestiä täytyisi tällä tehdä niin Cities Skylines 2 simulaationopeus(ei fps) miljoonakaupungilla olisi mielenkiintoinen tapaus verrattuna parhaisiin kuluttajaprossuihin(9950X3D luultavasti paras tässä tapauksessa). Ytimille löytyy kyllä tekemistä.
 
Jos nyt pelitestiä täytyisi tällä tehdä niin Cities Skylines 2 simulaationopeus(ei fps) miljoonakaupungilla olisi mielenkiintoinen tapaus verrattuna parhaisiin kuluttajaprossuihin(9950X3D luultavasti paras tässä tapauksessa). Ytimille löytyy kyllä tekemistä.
Hmm, mahtaisikohan jostain löytyä save game +1 miljoonan populaatiolla testejä varten.
 
Hmm, mahtaisikohan jostain löytyä save game +1 miljoonan populaatiolla testejä varten.
Pelin sisäisestä modipankista löytyy kaksi "Vanilla1MPopulation"-alkuista, näistä tiheästi rakennettu CorralRiches-versio oli brutaali minun 5800X3D:lle. Peli melkein jäätyy toimintakelvottomaksi(simu 0-0.05 ja alle 5 fps). Toinen väljemmin rakennettu pienemmällä liikenteellä pyöri paremmin(0.1-0.3, ~15fps), toki ei lähellekkään pelattavasti.
Edit: Mainitaan vielä niille jotka ei ole peliä pelannut, esim 0.2 simunopeus tarkoittaa että peli edistyy ja toimii viidesosa nopeudella.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole luvassa arvosteluartikkelia, vai alkaako io-tech mennä video-only tuotantoon?
Kyllä on, mutta tässä tapauksessa osat olivat sen verran erikoiset, niille meillä ei ole ihan suoria verrokkeja, keskitytään pääasiassa kuluttaja eikä workstation puoleen niin osiin tutustuminen ja kokoonpanon kasaus ja fiilistely tehtiin video ensin.
 
TRX50 emo kuulostaa pullonkaulalta 128 säikeen suorittimelle. Olisiko TRX80 ollut liian kallis vai joku muu syy? Mitä itse olen EPYCllä ajellut niin työ käytössä Linuxilla niin 2GB/säie on melkein minimi.
 
Kyllä on, mutta tässä tapauksessa osat olivat sen verran erikoiset, niille meillä ei ole ihan suoria verrokkeja, keskitytään pääasiassa kuluttaja eikä workstation puoleen niin osiin tutustuminen ja kokoonpanon kasaus ja fiilistely tehtiin video ensin.

Mites jos ottaisitte verrokiksi esim. meharin nykyisen videotyöaseman ja testaus sitten siinä mielessä että paljonko hommat nopeutuisi uudella threasripperillä.
 
Kyllä on, mutta tässä tapauksessa osat olivat sen verran erikoiset, niille meillä ei ole ihan suoria verrokkeja, keskitytään pääasiassa kuluttaja eikä workstation puoleen niin osiin tutustuminen ja kokoonpanon kasaus ja fiilistely tehtiin video ensin.

Tämä oli ihan hyvä ja riittävä tubevideo, sillä nää kamat lienee ulkona 99% normi techiläisten tarpeista. Tässä kävi selväksi, mihin prossu on tarkotettu ja se ei ole normikäyttö/pelaaminen. Tosin hinnan perusteella tämä oli selvää lähes kaikille.
 
Mites jos ottaisitte verrokiksi esim. meharin nykyisen videotyöaseman ja testaus sitten siinä mielessä että paljonko hommat nopeutuisi uudella threasripperillä.
Eipä tuossa nyt ole kuin valmiin aikajanan renderöinti 4k-videoksi ja Premiere hyödyntää GPU:ta siinä ja on nopeampi kuin prosessori.
 
TRX50 emo kuulostaa pullonkaulalta 128 säikeen suorittimelle. Olisiko TRX80 ollut liian kallis vai joku muu syy? Mitä itse olen EPYCllä ajellut niin työ käytössä Linuxilla niin 2GB/säie on melkein minimi.
Tuo TRX80 on ensisijaisesti suunnattu noille Pro WX -prosessoreille, jotka tukevat 8-kanavaista muistiohjainta. TRX50 tukee maksimissaan 1 teratavun verran keskusmuistia, TRX80 2 teratavua.
 
Tämä oli ihan hyvä ja riittävä tubevideo, sillä nää kamat lienee ulkona 99% normi techiläisten tarpeista. Tässä kävi selväksi, mihin prossu on tarkotettu ja se ei ole normikäyttö/pelaaminen. Tosin hinnan perusteella tämä oli selvää lähes kaikille.
Hyvä, juuri tämä oli tarkoitus. Kirjoitettuun artikkeliin tulee mukaan vielä pelitestit.
 
Eipä tuossa nyt ole kuin valmiin aikajanan renderöinti 4k-videoksi ja Premiere hyödyntää GPU:ta siinä ja on nopeampi kuin prosessori.
Tämä on siis sellaisen tahon näkemys joka tuottaa yhtä / paria videota yhtä aikaa ja jonka videoita kukaan ei katso siinä formaatissa missä ne koneesta ulos tulevat.

Esim. teidän tapauksessa varmaankin videolla on tasan yksi katsoja: Youtuben ingest-engine. Se purkaa ensimmäisenä videon ja uudelleentranskoodaa sen ainakin tusinaksi, ellei pariksi tusinaksi eri resoluutio + kodekki + asetusyhdistelmäksi. Silloin käytännössä ei ole mitään väliä mitä tuotetaan, kunhan output on sellainen että Youtube hyväksyy sen sisään. Ja outputteja on rinnakkain tasan yksi.

Jos taas sulla on erilaisia päätelaitteita joilla videota katsotaan suoraan siinä formaatissa joka sun editointivehkeistä tulee ulos ja haluat laajaa taaksepäinyhteensopivuutta, niin et välttämättä voi ottaa 2025 Adobe Premieriä, klikata GPU-kiihdytystä päälle ja olettaa että se yksi output toimii sekä 2008 itse koodaamallasi PS3 appsilla ja raspberry pi 2:lla samalla tavalla kuin modernilla viimeisimmän sukupolven videokiihdytyspiirillä olevalla 3nm SOC-kännykällä.

Jos sun työnä on pyörittää yle-areenaa / netflixiä / katsomoa ja tarjota ~kaikille kuviteltavissa oleville päätelaitteille videota, niin output-prosessi on vähän monimutkaisempi kuin premierin yksi GPU-kiihdytetty output.

Kun tuotat itse ABR-videota (adaptive bitrate) johonkin areenan tyyliseen palveluun, niin riippuen siitä että kuka katsoo ja millä päätelaitteella + nettiyhteydellä, niin sun pitää outputtaa 4K, 1440p, 1080p, 720p, 540p, 480p, 360p ja 240p laadut, osan kylkeen on syytä mixata dolby atmos äänet, vähemmän fancyjä kotiteatterikuluttajia varten 5.1 DD äänet ja 2.0 äänistäkin ehkä kaksi versiota, yksi kompressoitu versio läppärikajareilla katsojia varten ja toinen niitä varten jotka haluavat vähän enemmän dynamiikkaa. Ja osa videoista pitää pakata kodekilla joka toimii legacy-laitteilla - ja osa taas haluaa AV1:stä...

4K:n voi ehkä surutta enkoodaata H.265:sella ja/tai AV1:llä olettaa että päätelaite hanskaa sen, mutta monet low-end kännykät tai edes pc-koneet eivät tue uusimpia kodekkeja, joten h.264 on yksi liki pakollinen output. Ja jos asiakkaasi ovat maksavia asiakkaita, niin ulinaa on luvassa jos heidän kiinalainen neverhörd-androidinsa ei pyöritä vähintään 720p:tä miracastilla 2013 vuoden smart-tv:ssä huonosti kuuluvan 2.4GHz ja ruuhkaisen N-wifin yli...

--
Mutta ei teidän tuollaista kannata benchmarkata. Huomautan vaan että ammattikäytössä output ei välttämättä ole yksi video, vaan esim. 20 eri formaatin / resoluution videota ja niitä usein transkoodataan rinnakkain, jolloin 128-threadiä saattaa mennä paljon parempaan käytöön kuin yhtä 1080p outputtia jauhaessa.

--
Meillä on töissä satoja rack-unitteja X86-servereitä jauhamassa videota juuri yllä mainittujen syiden takia. Ja X86 lähinnä koska silloin on helpompi tukea kaikkia haluttuja kodekkeja ja cpu-enkoodauslibeissä on eniten asetus- ja compatibility-vipuja joilla saa asiat toimimaan kaikilla kuviteltavilla vehkeillä yhtä aikaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 225
Viestejä
4 882 088
Jäsenet
78 778
Uusin jäsen
juntune

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom