Testissä NVIDIA GeForce RTX 5060

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
13 604
rtx5060-6-1024x574.jpg

NVIDIA esitteli huhtikuussa edullisemmat GeForce RTX 5060 -sarjan näytönohjaimet, joista ensimmäisenä myyntiin saapuivat Ti-mallit 8 ja 16 gigatavun näyttömuistilla. 19. toukokuuta myyntiin saapui 337 euron hintainen Full HD -pelaamiseen suunnattu 5060-malli. io-techin testiin saatiin Asukselta suositushintainen Dual OC -malli.

Tutustumme artikkelissa näytönohjaimien ominaisuuksiin ja vertailemme 5060:n suorituskykyä ensisijaisesti edellisen sukupolven 4060-malliin. Suorituskykytesteissä on mukana tulokset Full HD -resoluutioilla puhtaalla rasteroinnilla sekä säteenseuranta ja DLSS-ominaisuudet käytössä. Lisäksi mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

Lue artikkeli: Testissä NVIDIA GeForce RTX 5060

 
Viimeksi muokattu:
Lähtee ostoon jos 9060xt ei säväytä. eli odotellaan vielä viikko ja päätetään sitten.

Toi DLLS 4 on kyllä yllättävän kehuttu ollut.
 
Hyvä julkaisuhan tämä äkkiseltään näyttää olevan:
"Pelistä ja asetuksista riippuen 5060 oli ilman ylimääräisten ruutujen generoimista io-techin testeissä 22-36 % suorituskykyisempi kuin 4060"
Mitähän NVidia ajatteli saavuttavansa estämällä arvostelujen julkaisemisen etukäteen?
 
Hyvä julkaisuhan tämä äkkiseltään näyttää olevan:
"Pelistä ja asetuksista riippuen 5060 oli ilman ylimääräisten ruutujen generoimista io-techin testeissä 22-36 % suorituskykyisempi kuin 4060"
Mitähän NVidia ajatteli saavuttavansa estämällä arvostelujen julkaisemisen etukäteen?

4060 oli ihan surkea tuote - kannattaa vertailla esim 3060ti tai 3070 tai 7700xt
 
Minä en kyllä kahdeksan gigan korttia enää ostaisi. Pelkästään jos haluaa kokeilla jotain tekoälylaskentaa, esim "DeepSeekkiä" lokaalisti, niin kahdeksalla gigalla ei tee yhtää mitään.
 
Arc B580 vaikuttaa yllättävän hyvältä, ainoa huono puoli on TBP 190W joka on aivan liian korkea. Ennemmin sen hankkisin kun tämän 5060.
 
Onhan se ihan sukka kun 3070 ja 2080ti on nopeampia. 2080ti sentään voi pitää parempia kuva-asetuksia kun muisti riittää
 
Soppa sakeni entisestään, kun NVIDIA tarjosi muutamille medioille ajureita etukäteen, jos kyseiset julkaisut ajaisivat testitulokset yhtiön sanelemilla säännöillä. Testit piti ajaa Full HD- eli 1920×1080-resoluutiolla, peleistä sallittuja olivat Avowed, Doom: The Dark Ages, Marvel Rivals, Cyberpunk 2077 ja Hogwarts Legacy, verrokkeina sai ainoastaan käyttää GeForce RTX 2060- ja 3060-näytönohjaimia ja DLSS 4:n uusi Multi Frame Generation -ominaisuus piti olla käytössä, jota 2060 ja 3060 eivät luonnollisesti tue
Luulisi tyhmemmänkin PR osaston tajuavan että tuolla saadaan lähinnä negatiivista julkisuutta, mutta ilmeisesti Nvidialla ei paljoa kiinnostele.
 
Luulisi tyhmemmänkin PR osaston tajuavan että tuolla saadaan lähinnä negatiivista julkisuutta, mutta ilmeisesti Nvidialla ei paljoa kiinnostele.
Näin NVIDIA haluaisi, että media testaa näytönohjaimet, myös me mukaanlukien.

Yhdestä näkökulmasta se on ihan hyvä vertailu, mutta ongelma on että NVIDIA haluaisi, että se on ainoa.
 
Minä en kyllä kahdeksan gigan korttia enää ostaisi. Pelkästään jos haluaa kokeilla jotain tekoälylaskentaa, esim "DeepSeekkiä" lokaalisti, niin kahdeksalla gigalla ei tee yhtää mitään.

Eiköhän tekoälyihmisille ole ihan eri kortit olemassa. :) Näitä ostaa 99-prosenttisesti teinit joilla ei ole rahaa/kiinnostusta parempaan tai äidit ja isit jotka katsoo ainoastaan hintalappua. Ja kaikki pakettikonevalmistajat.
 
4060 oli ihan surkea tuote - kannattaa vertailla esim 3060ti tai 3070 tai 7700xt
Oli se kuitenkin siihen ~300€:n hintaan paras vaihtoehto jos uutta korttia oli ostamassa.
Niin kauan kun muisti riittää tuo 5060 vaikuttaa ihan ok kortilta, katsotaan sitten miten 9060XT vertautuu siihen.
 
Näin NVIDIA haluaisi, että media testaa näytönohjaimet, myös me mukaanlukien.

Yhdestä näkökulmasta se on ihan hyvä vertailu, mutta ongelma on että NVIDIA haluaisi, että se on ainoa.
No siis kyllä, pointtina juurikin se että selkärangan omaavat mediat ei tuohon mukaan lähde ja kirsikkana kakun päälle tekevät lähinnä tuohon sekoiluun tarttuvaa sisältöä (YouTubessa käytännössä kaikilta tekkikanavilta). Jotenkin outoa että 5060 myyntien parantamiseksi ollaan valmiita paskomaan firman mainetta näin rajusti.

Odotin paljon huonompia testituloksia. Mitä helvettiä tässä nyt oikein sekoiltiin.
Toisaalta ei ole edes nopeampi kuin 3070. Ehkä tuo olisi ollut ihan hyvä olla myös iotechillä mukana. Ainakin omasta mielestä kehitys ei ole kovin hyvää jos kahdessa sukupolvessa ei saada 70 sarjalaista kiinni.
 
Eiköhän tekoälyihmisille ole ihan eri kortit olemassa. :) Näitä ostaa 99-prosenttisesti teinit joilla ei ole rahaa/kiinnostusta parempaan tai äidit ja isit jotka katsoo ainoastaan hintalappua. Ja kaikki pakettikonevalmistajat.
Kyseessä on markkinoiden myydyin näytönohjainsarja, joten varsin laajalla rintamalla näitä ostetaan myös nuo luettelemasi joukot mukaanlukien:

1748598970276.png
 
Eiköhän tekoälyihmisille ole ihan eri kortit olemassa. :) Näitä ostaa 99-prosenttisesti teinit joilla ei ole rahaa/kiinnostusta parempaan tai äidit ja isit jotka katsoo ainoastaan hintalappua. Ja kaikki pakettikonevalmistajat.

On 8 gigaa liian vähän myös pelaamiseen, ainakin jos pelaa mitään muuta kuin eSportsia ja vanhoja pelejä.
 
Eurogamer hyvä artikkeli missä jopa vanha sotaratsu 2080Ti löylyttää 5060

Hauska miten narratiivi on muuttunut. 2080ti suurinpiirtein hakattiin kuoliaaksi julkaisussa ja nyt onkin fine wine. dlss1.0:sta on tultu todella kauas. Yllätti miten raskas dlss4 on 2080ti:lla versus vanha dlss3.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään voi olla asiasta eri mieltä jos on kortin ostanut julkaisussa. vrt. toi eurogamer/digital foundry löydökset ja siitä fine wine päätelmä.

Niin no, RTX 2080 ti rahoilla olisi helposti ostanut ensin perus RTX 2080:n ja sitten päivittänyt sen RTX 4070:hen...
 
Ymmärrän että monella kiehuu tämä mutta tuo frame generointi ja DLLS on vain tulevaisuutta. Itse en näe tuota yhtään pahana.
Samaa on tehty videomaailmasa heti alusta lähtien eli streemattu kuva on huimasti pakattua. Ei ole mitään järkeä katsoa videokuvaa ns "RAW" muodossa jossa tunti kuvaa vie teran SSD tilaa kun esim tubelaatu on 95% kansasta täysin kelpoa pikku kuva virheineen.
Menee ostoon media koneeseen heti. 5070Ti tule isoon koneeseen.
 
Ymmärrän että monella kiehuu tämä mutta tuo frame generointi ja DLLS on vain tulevaisuutta. Itse en näe tuota yhtään pahana.
Samaa on tehty videomaailmasa heti alusta lähtien eli streemattu kuva on huimasti pakattua. Ei ole mitään järkeä katsoa videokuvaa ns "RAW" muodossa jossa tunti kuvaa vie teran SSD tilaa kun esim tubelaatu on 95% kansasta täysin kelpoa pikku kuva virheineen.
Menee ostoon media koneeseen heti. 5070Ti tule isoon koneeseen.

Eipä varsinkaan DLSS:ssä mitään vikaa ole, ja framengeneroinnillekkin on paikkansa. Lähinnä RTX 5060 ongelma on muisti ja silti suht. korkea hinta.
 
Myös TPU sai arvostelunsa valmiiksi, joten on aika katsoa kuinka lähelle toisessa ketjussa veikkaamani +26 % vs. 4060 osui (ja prosentin hitaampi kuin 4060 Ti 8).


"Päättelyni sanoo, että tulevassa TPU:n 5060-arvostelussa sen nopeus on 87 % vs. 5060 Ti 8 GB@1080p. Sillä laskien sukupolviparannus 4060:stä olisi 26 % ja 5060 olisi vain prosentin hitaampi kuin 4060 Ti 8. Ainakin ne yllättyisivät, jotka veikkaavat vain noin 10 %."

Viesti keskustelussa 'NVIDIAn raportoidaan estävän GeForce RTX 5060 -arvostelut ennen myyntiintuloa' NVIDIAn raportoidaan estävän GeForce RTX 5060 -arvostelut ennen myyntiintuloa


TPU:n relative performance 1080p-kuvaajan mukaan:
4060, 79 %
5060, 100 %
4060 Ti 8, 101 %

Aika hyvin osui kohdalleen arvioimani +26 % ja -1 %, kun toteutunut oli +26,58 % vs. 4060 ja -0,99 % vs. 4060 Ti 8.


Ja varmasti he yllättyivät, jotka veikkasivat sukupolviparannuksen olevan vain 10 %.


Näköjään eräät silti russuttavat, että ei voita edes 3070:ä. Noh, reaalihintakin on alle puolet, 299 USD vs. 614 USD (499 USD CPI-korjattuna).

Yhden sukupolven parannus (ei refresh-supereita), TPU 5060-arvostelu:

Vs. RTX 4000
5060, +26,6 %@1080p
5060 Ti 8, +13,9 %@1080p
5060 Ti 16, +14,3 %@1440p
5070, +20,3 %@1440p
5070 Ti, +20,6 %@1440p (edeltäjä vain 12 Gt)
5080, +13,1 %@2160p
5090, +31,3 %@2160p

Jos lippulaivaa ei lasketa, niin 5060 paransi eniten suorituskykyä yhdessä sukupolvessa.

Tottakai myös hinta ja inflaatio pitää huomioida. Samoilla resoluutioilla yhden sukupolven parannus per reaali-USD, CPI 320 vs. 304:

Vs. RTX 4000
5060, +33,2 %
5060 Ti 8, +26,2 %
5060 Ti 16, +39,9 %
5070, +38,2 %
5070 Ti, +35,4 %
5080, +42,8 % (koska hinta laski 200 USD)
5090, +10,6 % (koska hinta nousi 400 USD)

Suorituskyvyn, hinnan ja inflaation huomioiden 5060 on parantanut yhdessä sukupolvessa kolmanneksi vähiten voittaen vain jumboksi romahtaneen lippulaivan ja 5060 Ti 8:n. Lippulaiva romahti kärkisijalta jumboksi, koska hinta nousi 1 599 USD -> 1 999 USD.


Moni hyppää päivityksessä yhden sukupolven yli. Kahden sukupolven puhdas suorituskykyparannus (ei refresh-supereita), TPU 5060-arvostelu:

Vs. RTX 3000
5060, +44,9 %@1080p
5060 Ti 8, +27,8 %@1080p
5070, +53,7 %@1440p
5070 Ti, +80,8 %@1440p
5080, +67,4 %@2160p
5090, +128,4 %@2160p

Kahdessa sukupolvessa 5060 parantaa toiseksi vähiten suorituskykyä, voittaen vain 5060 Ti 8:n, jonka edeltäjä 3060 Ti oli poikkeuksellisen nopea.

Tottakai myös hinta ja inflaatio pitää huomioida. Samoilla resoluutioilla kahden sukupolven parannus per reaali-USD, CPI 320 vs. 260:

Vs. RTX 3000
5060, +96,3 %
5060 Ti 8, +65,6 %
5070, +71,9 %
5070 Ti, +77,9 %
5080, +44,2 % (3080 oli niin edullinen)
5090, +110,8 %

Suorituskyvyn, hinnan ja inflaation huomioiden 5060 on parantanut kahdessa sukupolvessa toiseksi eniten häviten vain lippulaivalle. Mukava 96,3 % lisää suorituskykyä per reaali-USD vs. RTX 3060.


Viimeisin lista on normipäivittäjän kannalta oleellisin, ja siinä 5060 on sukupolvensa toiseksi eniten kahdessa sukupolvessa parantunut malli. Toki pitää huomioida 8 Gt:n rajoitukset, mutta parempi 5060 on kuin 5060 Ti 8, päivitti sitten 3000- tai 4000-sarjan vastaavasta mallista.
 
Ymmärrän että monella kiehuu tämä mutta tuo frame generointi ja DLLS on vain tulevaisuutta. Itse en näe tuota yhtään pahana.
Samaa on tehty videomaailmasa heti alusta lähtien eli streemattu kuva on huimasti pakattua. Ei ole mitään järkeä katsoa videokuvaa ns "RAW" muodossa jossa tunti kuvaa vie teran SSD tilaa kun esim tubelaatu on 95% kansasta täysin kelpoa pikku kuva virheineen.
Menee ostoon media koneeseen heti. 5070Ti tule isoon koneeseen.
Aika loppuunhakattu aihe, mutta siitä framegenistä ei hirveän hyötyä ole ellei se FPS ole alunperinkin tarpeeksi korkea. Siinä on myös pieni ero että kuvaa pakataan versus kirjaimellisesti yritetään ennustaa mitä seuraavassa kuvassa tapahtuu.
 
Aika loppuunhakattu aihe, mutta siitä framegenistä ei hirveän hyötyä ole ellei se FPS ole alunperinkin tarpeeksi korkea. Siinä on myös pieni ero että kuvaa pakataan versus kirjaimellisesti yritetään ennustaa mitä seuraavassa kuvassa tapahtuu.
Juu mutta jokaisessa pelissä DLLS kanssa framet on noin 30-60 eli framegen toimii moiteetta kuten tubessakin näistä videoita tuosta löytyy. Käytännössä 5060 pyörittää mitä tahansa peliä yli 60fps 1080p:nä, riittää siis 85% pelaajista täysin. Jopa mun vanha 3050 8G pyörittää DLLS:n kanssa mitä vaan peliä noin 60fps 1080p:nä. Ja sitten voi käyttää lossless scalingia ja naps ei ole nykyään mitään peliä missä 60fps 1080 ei irtoa.
 
Juu mutta jokaisessa pelissä DLLS kanssa framet on noin 30-60 eli framegen toimii moiteetta kuten tubessakin näistä videoita tuosta löytyy. Käytännössä 5060 pyörittää mitä tahansa peliä yli 60fps 1080p:nä, riittää siis 85% pelaajista täysin. Jopa mun vanha 3050 8G pyörittää DLLS:n kanssa mitä vaan peliä noin 60fps 1080p:nä. Ja sitten voi käyttää lossless scalingia ja naps ei ole nykyään mitään peliä missä 60fps 1080 ei irtoa. EDIT ja nimenomaan HIGH asetuksilla sekä RT:t päällä. Ultrana ei ihan pyöri mutta high on 1080p aivan riittää ja eroa ei edes huomaa ultraan nähden
 
Yhteenveto io-techin kirjoitetusta testiartikkelista katsottavissa myös Youtube-videona:

 
huvittavaa tuo jatkuva ulina 8GB korteista

kyllä siinä kohtaa on isompia ongelmia (sub 60fps) kun 8GB täyttyy tällä
 
Myös TPU sai arvostelunsa valmiiksi, joten on aika katsoa kuinka lähelle toisessa ketjussa veikkaamani +26 % vs. 4060 osui (ja prosentin hitaampi kuin 4060 Ti 8).


"Päättelyni sanoo, että tulevassa TPU:n 5060-arvostelussa sen nopeus on 87 % vs. 5060 Ti 8 GB@1080p. Sillä laskien sukupolviparannus 4060:stä olisi 26 % ja 5060 olisi vain prosentin hitaampi kuin 4060 Ti 8. Ainakin ne yllättyisivät, jotka veikkaavat vain noin 10 %."

Viesti keskustelussa 'NVIDIAn raportoidaan estävän GeForce RTX 5060 -arvostelut ennen myyntiintuloa' NVIDIAn raportoidaan estävän GeForce RTX 5060 -arvostelut ennen myyntiintuloa


TPU:n relative performance 1080p-kuvaajan mukaan:
4060, 79 %
5060, 100 %
4060 Ti 8, 101 %

Aika hyvin osui kohdalleen arvioimani +26 % ja -1 %, kun toteutunut oli +26,58 % vs. 4060 ja -0,99 % vs. 4060 Ti 8.


Ja varmasti he yllättyivät, jotka veikkasivat sukupolviparannuksen olevan vain 10 %.


Näköjään eräät silti russuttavat, että ei voita edes 3070:ä. Noh, reaalihintakin on alle puolet, 299 USD vs. 614 USD (499 USD CPI-korjattuna).

Yhden sukupolven parannus (ei refresh-supereita), TPU 5060-arvostelu:

Vs. RTX 4000
5060, +26,6 %@1080p
5060 Ti 8, +13,9 %@1080p
5060 Ti 16, +14,3 %@1440p
5070, +20,3 %@1440p
5070 Ti, +20,6 %@1440p (edeltäjä vain 12 Gt)
5080, +13,1 %@2160p
5090, +31,3 %@2160p

Jos lippulaivaa ei lasketa, niin 5060 paransi eniten suorituskykyä yhdessä sukupolvessa.

Tottakai myös hinta ja inflaatio pitää huomioida. Samoilla resoluutioilla yhden sukupolven parannus per reaali-USD, CPI 320 vs. 304:

Vs. RTX 4000
5060, +33,2 %
5060 Ti 8, +26,2 %
5060 Ti 16, +39,9 %
5070, +38,2 %
5070 Ti, +35,4 %
5080, +42,8 % (koska hinta laski 200 USD)
5090, +10,6 % (koska hinta nousi 400 USD)

Suorituskyvyn, hinnan ja inflaation huomioiden 5060 on parantanut yhdessä sukupolvessa kolmanneksi vähiten voittaen vain jumboksi romahtaneen lippulaivan ja 5060 Ti 8:n. Lippulaiva romahti kärkisijalta jumboksi, koska hinta nousi 1 599 USD -> 1 999 USD.


Moni hyppää päivityksessä yhden sukupolven yli. Kahden sukupolven puhdas suorituskykyparannus (ei refresh-supereita), TPU 5060-arvostelu:

Vs. RTX 3000
5060, +44,9 %@1080p
5060 Ti 8, +27,8 %@1080p
5070, +53,7 %@1440p
5070 Ti, +80,8 %@1440p
5080, +67,4 %@2160p
5090, +128,4 %@2160p

Kahdessa sukupolvessa 5060 parantaa toiseksi vähiten suorituskykyä, voittaen vain 5060 Ti 8:n, jonka edeltäjä 3060 Ti oli poikkeuksellisen nopea.

Tottakai myös hinta ja inflaatio pitää huomioida. Samoilla resoluutioilla kahden sukupolven parannus per reaali-USD, CPI 320 vs. 260:

Vs. RTX 3000
5060, +96,3 %
5060 Ti 8, +65,6 %
5070, +71,9 %
5070 Ti, +77,9 %
5080, +44,2 % (3080 oli niin edullinen)
5090, +110,8 %

Suorituskyvyn, hinnan ja inflaation huomioiden 5060 on parantanut kahdessa sukupolvessa toiseksi eniten häviten vain lippulaivalle. Mukava 96,3 % lisää suorituskykyä per reaali-USD vs. RTX 3060.


Viimeisin lista on normipäivittäjän kannalta oleellisin, ja siinä 5060 on sukupolvensa toiseksi eniten kahdessa sukupolvessa parantunut malli. Toki pitää huomioida 8 Gt:n rajoitukset, mutta parempi 5060 on kuin 5060 Ti 8, päivitti sitten 3000- tai 4000-sarjan vastaavasta mallista.
Ihan sama miten tätä vääntelee, yli 230€ ja onneton tuote. Hikiseen nopeampi kuin vuosia sitten n.300€:lla myyty 6700xt.
 
Ymmärrän että monella kiehuu tämä mutta tuo frame generointi ja DLLS on vain tulevaisuutta. Itse en näe tuota yhtään pahana.
Toki, täysin samaa mieltä. Tuo on 4K pelaamisessa oikein tervetullut lisä ja varmasti viimeistään kun kansa alkaa siirtymään 8K pelaamiseen sitä aletaan kaivata. Mutta ongelmaksi nousee se että tämä kyseinen haiseva kikkare minkä Nvidia nyt pullautti ulos ei kykene edes 1440p pelaamiseen saati 4K missä siitä olisi hyötyä.

Se että armon vuonna 2025 julkaistaan näytönohjain missä on vain 8Gt muistia on törkeää kuluttajan aliarvioimista. Ehkä se voisi vielä mennä "hinnat alkaen" alle 200€ kortilla mutta olen ymmärtänyt että näitäkin kortteja myydään päälle 300, jopa päälle 400€ hintaan ( esim: ASUS Prime GeForce RTX 5060 8 Gt GDDR7 OC Edition näytönohjain 409,99 ) täällä Suomessa.

Lisäksi se kiistaton fakta että Nvidian mukaan he eivät osanneet / pystyneet / mitenkään saaneet ulos mitään sellaisia ajureita millä tämä kortti olisi toiminut (paitsi tietyille käsin valituille henkilöille) ennen julkaisua ettei vaan mitään puolueetonta arvostelua voisi julkaista minkä takia sitten osa paineli varmaan F5 nappia koska "jopa 750+% parempi pelitulos kuin 2060 kortilla Cyberpunkissa joten sen täytyy olla sama ihan jokaisella pelillä"...
 
huvittavaa tuo jatkuva ulina 8GB korteista

kyllä siinä kohtaa on isompia ongelmia (sub 60fps) kun 8GB täyttyy tällä
tietyissä peleissä ongelmia on jo 1080p ja medium asetuksilla. Kun ei lataa tekstuureita, fps romahtaa ja peli on kelvoton. tulevaisuudessa näiden pelikelvottomien pelien määrä vain kasvaa. CS pelaamiseen saa halvemmallakin pelikelposia kortteja kuin 5060
 
tietyissä peleissä ongelmia on jo 1080p ja medium asetuksilla. Kun ei lataa tekstuureita, fps romahtaa ja peli on kelvoton. tulevaisuudessa näiden pelikelvottomien pelien määrä vain kasvaa. CS pelaamiseen saa halvemmallakin pelikelposia kortteja kuin 5060
No, näillä reilun 300 euron korteilla pitää muutenkin tyytyä asetuksia laskemaan jotta saisi pelikelvollisen fps:n. Esim. Black Myth: Wukongissa 1% low romahtaa kun muisti loppuu, mutta fps on muutenkin vain 40, eli asetuksia täytyy joka tapauksessa tiputtaa. Muissakin testatuissa peleissä fps on siinä rajoilla. Fiksumpaa on toki varmaan yrittää säästää vähän lisää ja hommata 12/16gb:n kortin, etenkin nyt kun hintaero ei ole ihan älytön.
 
Ihan sama miten tätä vääntelee, yli 230€ ja onneton tuote. Hikiseen nopeampi kuin vuosia sitten n.300€:lla myyty 6700xt.
Mooren laki on kuollut jos hinta on minkäänlainen kriteeri. Kaupaksi tuntuu kuitenkin käyvän blackwell, nvidia teki pelipuolelle liikevaihdolla mitattuna ennätyskvartaalin. AI konesali(39 miljardia) on kyllä jotain muuta versus pelipuoli.
First-quarter Gaming revenue was a record $3.8 billion, up 48% from the previous quarter and up 42% from a year ago.
 
Täälläkin ihmetyttää miten innokkaasti nvidia halusi rajoittaa arvosteluja. Perinteinen rasterisuorituskykyhän on sentään parantunut selvästi jos vertaa 4060'een. Mutta edelleen 8GB... Ei tätä voi selittää muulla kuin nvidian äärimmäisen vähäisellä kiinnostuksella näytönohjaimiin, hillonsahan tulevat nykyisin ihan muualta.
Vanhemmille peleille ihan ok-kortti 1080-resolla, 1440 sekin onnistunee mutta RT-käytönhän saa unohtaa jos yksityiskohtia ei laske todella rajulla kädellä. 12GB tai 16GB muistilla olisi ollut toimiva peruskortti vuosia eteenpäin. Enkä laske vähäisintäkään arvoa framegeneration-*usetukselle, jopa DLSS on IMO hyödytön 1080-tarkkuudella eikä siitä ole muutenkaan hyötyä kuin vain peleille jotka sitä tukevat.

Kuriositeettina kiinnostaa testikortin kuvauksessakin mainittu "Piirilevy on varustettu BIOS-kytkimellä, josta saa valittua käyttöön Performance-vakiotilan sijaan hiljaisemman Quiet-tilan."
Testasitteko vaikuttavatko valinnat mitenkään esim. virrankulutukseen tai lämpöihin? Oletan jotta testit ajettiin Performance-tilassa, mutta muuttaako Quiet-tila mitään ja miten? Quiet-tilalla voisi kuitenkin olla käyttöä pienemmillä koteloilla ja virtalähteillä, siis jos moinen tekee mitään eroa? 5060'n TBP-oletushan (145W) on ihan sillä rajalla jotta toimiiko kortti yhdellä 6-pin lisävirtaliittimellä (8-pin muuntimella) vai ei. Monissa markettipaketeissa kun oli pitkään vain 6-pinninen lisävirtaliitin vaikka power olisi ollut 400-500W. Eli näistä saa kortille vain 75+75W vaikka power periaatteessa riittäisikin parempaan.
 
huvittavaa tuo jatkuva ulina 8GB korteista

kyllä siinä kohtaa on isompia ongelmia (sub 60fps) kun 8GB täyttyy tällä
Jatkuvasta ulinasta huolimatta sinultakin on mennyt ohi, että etenkin DLSS:n kanssa ja ehkä hiukan säteenseurantaa päälle, niin 8 Gt tippuu kyydistä, vaikka GPU jaksaisi pyörittää yli 60 fps.


Tuossa nyt muutama esimerkki, joissa pykälää hitaampi 5060:kin jaksaisi pyörittää, jos siinä vain olisi 16 Gt.

TLoU II, 1440p DLSS Q Very high:
-16 Gt pyörii reilusti yli 60 fps (1 %-min 85 fps)
-kasigigaisen minimit noin 25 fps (edes high ei toimi yli 60 fps
-16:lla toimii very high, mutta 8:lla pitää pudottaa mediumille, jotta pysyy yli 60 fps

Indy, 1440p medium:
-16 jaksaa mediumilla (min 79 fps), mutta 8 ei (min 43 fps, low ehkä toimisi, mutta sitä ei testattu)

Spider-Man 2, 1440p DLSS Q high:
-16 jaksaa high (min 68 fps)
-8 ei jaksa high (min 14 fps), mutta ehkä medium/low toimisi

Horizon, 1440p DLSS Q very high:
-16 jaksaa hyvin very high (min 80 fps )
-8:lla ei (min 17 fps), vaan vasta low toimii hyvin (mediumilla "occasional frame time issues")




Lisäksi olen aiemmin kirjoitettanut siitä, että kasigigainen 4060 Ti/5060 ottaa pahasti (minimeissä jopa -75 %) osumaa, jos se ei ole uusimmassa PCIe5:ssä 5060-tapaisen x8-kortin kanssa. Vanha PCIe3 (B450, Ryzen 3600) riittää, jos kortissa on 16 Gt. Uudempi PCIe4 toimii toistaiseksi ihan ok kasigigaisella, mutta kortin elinkaaren aikana se alkaa hidastaa samaan tapaan kuin PCIe3 jo nyt, joten en suosittele ostamaan uutta näin suorituskykyistä 8 Gt x8-korttia PCIe4-myllyyn.

Screenshot_2025-05-30-21-55-43-46_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-05-30-22-00-02-07_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-05-30-22-03-11-76_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-05-30-22-07-46-09_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
 
Mooren laki on kuollut jos hinta on minkäänlainen kriteeri. Kaupaksi tuntuu kuitenkin käyvän blackwell, nvidia teki pelipuolelle liikevaihdolla mitattuna ennätyskvartaalin. AI konesali(39 miljardia) on kyllä jotain muuta kun liikevaihto 10xpelipuoli
Mooren laki ei ole pakottanut pudottamaan piirin kokoa kahden generaation aikana xx60 sarjassa 35% ja xx60 Ti sarjassa yli 50% ja leikkaamaan muistikaistaa kolmanneksella. Eikä edes valmistusprosessin hinta varsinaisesti, vaan se että ne kiekot menee juurikin sinne konesalipuolelle hintaan 10x.
 
On kyllä aika takapakkia menty Nvidialla, kun 2025 lasketaan markkinoille RTX 5060 8Gt, mutta reilut 4v aiemmin julkaistaan RTX 3060 12Gt....

Olisiko se oikeasti nostanut näytönohjaimen valmistuskuluja/hintaa niin paljon ettei esimerkiksi 12Gt GDDR7 olisi ollut järkevin ratkaisu 5060:iin? Miksi julkaista näytönohjain joka on jo julkaistessa aikansa elänyt ja jää kauppojen hyllyille pölyttymään? Mitä sillä yritetään saavuttaa?

Itse luulen, että syynä oli se, että Nvidialla kai ajateltiin, että RTX 5060 12Gt olisi tehnyt RTX 5060 TI 16Gt:sta vähemmän houkuttelevan monelle. Samalla myös RTX 5070 12Gt olisi todennäköisesti saanut vielä huonommat arvostelut, jos RTX 5060 12Gt olisi ollut olemassa.
 
Olisiko se oikeasti nostanut näytönohjaimen valmistuskuluja/hintaa niin paljon ettei esimerkiksi 12Gt GDDR7 olisi ollut järkevin ratkaisu 5060:iin? Miksi julkaista näytönohjain joka on jo julkaistessa aikansa elänyt ja jää kauppojen hyllyille pölyttymään? Mitä sillä yritetään saavuttaa?

Sillä yritetään saavuttaa se, että ihmiset ostaa tuotteita jotka on mahdollisimman halpoja valmistaa ja jotka myös vanhenee mahdollisimman nopeasti, eli he joutuvat ostamaan uuden varsin nopeasti. Ihmiset on kuitenkin aika tyhmiä, ja keskivertokuluttaja haluaa vaan että pakettikoneen spekseissä lukee RTX, kaiken muun ollessa toissijaista. :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Tuo olisi kuitenkin 330€ hintaan ja esim. 12 tai 16Gt muistilla varustettuna ihan kelpo tuote jos olisivat jättäneet "emme millään ehdi tuottaa toimivia ajureita ajoissa koska emme vaan osaa koodata niitä vaikka käyttäisimmen miten paljon rahaa vaan joten ette saa arvostelukappaleita" perseilyn myös välistä.

Vaikka nostaneet hintaa sitten tuosta 330€ => 350€ ja saaneet kaiken sen julkisen hyväksynnän kun tuota olisi verrattu 330€ hintaiseen AMD:n tulevaan 8Gt versioon missä muisti olisi loppunut kesken (vaikka se ehkä muuten olisi selkeästi ollut parempi ja nopeampi tuote murskaten tämän muissa testeissä).
 
On kyllä aika takapakkia menty Nvidialla, kun 2025 lasketaan markkinoille RTX 5060 8Gt, mutta reilut 4v aiemmin julkaistaan RTX 3060 12Gt....

Olisiko se oikeasti nostanut näytönohjaimen valmistuskuluja/hintaa niin paljon ettei esimerkiksi 12Gt GDDR7 olisi ollut järkevin ratkaisu 5060:iin? Miksi julkaista näytönohjain joka on jo julkaistessa aikansa elänyt ja jää kauppojen hyllyille pölyttymään? Mitä sillä yritetään saavuttaa?

Itse luulen, että syynä oli se, että Nvidialla kai ajateltiin, että RTX 5060 12Gt olisi tehnyt RTX 5060 TI 16Gt:sta vähemmän houkuttelevan monelle. Samalla myös RTX 5070 12Gt olisi todennäköisesti saanut vielä huonommat arvostelut, jos RTX 5060 12Gt olisi ollut olemassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 655
Viestejä
4 793 701
Jäsenet
77 786
Uusin jäsen
SanttuNenonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom