Ei ole sitten vittuilua: mutta kerro nyt ihmeessä tulevaisuudessa hyväksyikö katsuri koiranluut.
Ei ole minullakaan vittuilua. Olen käynyt kasastuksessa jossa katsastaja totesi edessä kolisevan monttuihin ajaettaessa. Sanoin, että koiranluut kolisee ja vaihdan ne (kuten teinkin). Kyllä se kolina kertoo, jos siellä on vikaa.
En tiedä ko. korjaamosta, mutta kyllä ainakin itse pyrin töissä vaihtamaan jo välyksellisiä alustahilppeitä uusiin kun se auto kertaalleen jo siellä korjaamolla on. Ei ne välykset siitä itsekseen pienene vaikkei ko. palikka just sillä hetkellä kolisekkaan. Tyhmäähän se olisi jättää korjaamatta ja katsastuksesta ottaa hylky + uusi käynti korjaamolle. Toisaalta ihan ymmärrettävää, on tullut havaittua että suomalaiselle autoilijalle ennakoiva huolto on täysin tuntematon käsite...
Eihän ne pienene, mutta on kyllä taloudellisesti järjetöntä, vaihtaa osa vain varmuuden vuoksi, ennen sen todellisen käyttöiän umpeutumista. Niissä, jotka ovat oikeasti vaarallisia rikkoutuessaan on ne varmuusrajat sellaisia, että ne oikeasti kestää sen, että kuluvat yli suositellun vaihtovälin.
Varsinkin noi koiranluut on niin helppo homma vaihtaa vaikka renkaanvaihdon yhteydessä.
"Ammattitaitoinen katsuri" näemmä tässä yhteydessä tarkoittaa kotikylän tuttua patua, joka on aina päästänyt kaikki vehkeet läpi jotka sattuu pysymään läjässä iskaritesterin ajan...
En valitettavasti tunne yhtään katsastusmiestä

Ammattitaitoinen katsatusmies, ja soisin myös asentajan, ymmärtää mihin suuntaan ko. osa on tarkoitettu ottavan voimia vastaan. Insinöörit suunnittelevat osan ohueksi siihen suuntaan missä siihen ei kohdistu voimia. Ja vahvistavat sitä (pokkauksin/ paksuntaen) sitä suuntaan vasten missä voivat kohdistuvat. Iskaritesti kyllä todella ravistaa autoa, kyllä siinä osat hajoaa, jos ovat huonossa kunnossa.
Jarrujen osalta se todennäköisin keissi on silti ne alimittaiset levyt. Noita varaosien nimiä/kiinakäännöksiä päivittäin tuijottelevana tuo jarrupinnoitesarja kuulostaisi äkkiseltään ihan vaan jarrupaloilta ja hintakin täsmäisi (vaikka ko. kikkareeseen kalliin puoleiset). Kai sitä kuittia on sen verran edes lueskeltu ettei siellä erikseen lue jarrupaloja?
Joo olet todennäköisesti oikeassa.
Tekstit"
2 ETUJARRULEVYN JA PALAN I & A 122241MUA <-ei tuostakaan oikein selvää saa :-(
JARRULEVY 16....
JARRUPINNOITESARJA18....
Kaikille hinta erikseen, ovat vaan niin isot, että oletin asennuksen sisältyvän hintaa, mutta toi eka saattaa tarkoittaa asennusta ja sen perusteella vois arvata JARRUPINNOITESARJA18....
tarkoittavan jarrupalasarjaa.
Luulisi merkkikorjaamon tietävän osien nimet, ja laittavan alkuperäisosia kiinaversioiden sijaa, ainakin "suolaisten" hintojen perusteella vois niin olettaa.
Ja kyllä, ne korjaamot kun pääsääntöisesti on voittoa tavoittelevia instansseja, niin kyllähän se ajoittain ottaa aivoon kun asiakkaan mielestä homma X ei mitenkään voi maksaa summaa Y, koska hän olisi itse sen tehnyt naapurin tallissa ajassa Z ja ilmaiseksi. No olisit sitten tehnyt sen siellä?
Joo korjaankin oman autoni (myös jarrut, juuri vaihdoin aivan turhaan rumpujarrujen jarrukengät

), ei nyky merkkikorjaamohinnoilla voi vanhaa autoa korjaamoissa korjauttaa, uuden osto tulee silloin järkevämmäksi taloudellisesti.
Nykykorjaamot (poisluettuna nyrkkipajat) toimii lähes yksinomaan ohjeaikaveloituksella, jolloin asiakas tietää tasan tarkkaan etukäteen mitä mikäkin homma maksaa. Veloitus menee silloin ohjeajan/ennalta sovitun mukaan riippumatta siitä saako kokenut asentaja sen miljoona kertaa suorittamansa jarrupalojen vaihdon tehtyä puolessa ajassa vai taisteleeko jonkun sodanaikaisen ruostepultin kanssa puoli päivää.
Ei niiden ruostepulttienkaan kanssa, aivan noin kauan kestä. Tai asentajalla ei ole työkaluja/ homma hallussa. Oikeasti tuossa on takana, että saadaan noin parempaa katetta. Jos et itse ymmärrä helpommin maksat turhasta.
Minun kokemuksen mukaan todella vanhojen romujen kunnostus tehdää pääosin tuntiveloitustyönä, jos yleensä suostuvat tekemään.
Sitten on vielä oma lukunsa se turhaan työjonossa asiakkaan autoa pitäminen.