Vakuutus ja ajoneuvovahinko

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
5 408
En löytänyt moista ketjua ainakaan haulla. Mutta kaipailisin vinkkejä mitä tehdä ajoneuvovahingon suhteen.

Perustiedot:
-Ajoneuvo on rahoitusyhtiön ja haltijana minä.
-Vakuutukset minulla about kaikki mitä saa.
-Minuun peruutettiin kun istuin kuskin penkillä auto sammuksissa tien sivussa olevalla erillisellä parkkipaikalla. Törmäys oli niin kova että 2.8tonnia painava auto jossa käsijarru oli päällä ja vaihde P:llä heilahti oikein kunnolla.
-Kiinnitin auton ajotapaan huomiota niin paljon että otin autosta kuvan jo kun se kurvaa ruutuun.
-Kuvia on kuskista kuskin penkillä, autojen vaurioista, siitä että autot olivat peräkkäin jne jne.
-Omat vahingot: etupuskurissa kiinnikkeitä murtui, kilpi taipui ja pientä jälkeä siinä ja tässä. Toinen auto osui pääasiassa rekkarikilpeen.
-Toisen auton vahingot: Naarmuja takapuskurissa ja jälkiä pölykerroksessa.
-Toinen osapuoli kiistää ja ei ollut ainakaan alkoholin vaikutuksen alainen, mutta erittäin sekava.
-Ei todistajia jotka olisivat ainakaan olleet valmiita todistamaan.
-Kameroista ei näy mitään.
-Soitin poliisit välittömästi paikalle johtuen kuskin epämääräisestä käytöksestä ja käytöksen perusteella yhtyivät mielipiteeseeni täysin. Jouduin mm. useaan kertaan käskyttämään henkilöä ottamaan etäisyyttä.

Mitä pirua tuossa kannattaisi lähteä tekemään? Vauriot näkyvät kuvissa hyvin selkeästi molemmissa autoissa. Kuski on kuvattu kuskin paikalla ja autosta on kuva jo ennen kolahdusta johtuen kuskin epämääräisestä käytöksestä. Vinkkejä kaivataan, olen ollut vakuutuksen kanssa tekemisissä kahdesti koskien ajoneuvovahinkoja koko elämäni aikana ja ensimmäinen meni niin että jouduin syyttömänä osapuolena silti maksamaan sitä tätä ja tuota.
 
Tee sen vastapuolen liikennevakuutusyhtiöön vahinkoilmoitus tapahtuneesta ja dokumentoi se kuvin ja piirroksin mahdollisimman tarkasti.
Käytä ajoneuvosi merkkikorjaamolla tarkastettavana ja arviossa korjauksen osalta.
 
Tee sen vastapuolen liikennevakuutusyhtiöön vahinkoilmoitus tapahtuneesta ja dokumentoi se kuvin ja piirroksin mahdollisimman tarkasti.
Käytä ajoneuvosi merkkikorjaamolla tarkastettavana ja arviossa korjauksen osalta.
Tuo merkkikorjaamo ei ole huono idea, josta sainkin erään toisen idean.
 
En löytänyt moista ketjua ainakaan haulla. Mutta kaipailisin vinkkejä mitä tehdä ajoneuvovahingon suhteen.

Perustiedot:
-Ajoneuvo on rahoitusyhtiön ja haltijana minä.
-Vakuutukset minulla about kaikki mitä saa.
-Minuun peruutettiin kun istuin kuskin penkillä auto sammuksissa tien sivussa olevalla erillisellä parkkipaikalla. Törmäys oli niin kova että 2.8tonnia painava auto jossa käsijarru oli päällä ja vaihde P:llä heilahti oikein kunnolla.
-Kiinnitin auton ajotapaan huomiota niin paljon että otin autosta kuvan jo kun se kurvaa ruutuun.
-Kuvia on kuskista kuskin penkillä, autojen vaurioista, siitä että autot olivat peräkkäin jne jne.
-Omat vahingot: etupuskurissa kiinnikkeitä murtui, kilpi taipui ja pientä jälkeä siinä ja tässä. Toinen auto osui pääasiassa rekkarikilpeen.
-Toisen auton vahingot: Naarmuja takapuskurissa ja jälkiä pölykerroksessa.
-Toinen osapuoli kiistää ja ei ollut ainakaan alkoholin vaikutuksen alainen, mutta erittäin sekava.
-Ei todistajia jotka olisivat ainakaan olleet valmiita todistamaan.
-Kameroista ei näy mitään.
-Soitin poliisit välittömästi paikalle johtuen kuskin epämääräisestä käytöksestä ja käytöksen perusteella yhtyivät mielipiteeseeni täysin. Jouduin mm. useaan kertaan käskyttämään henkilöä ottamaan etäisyyttä.

Mitä pirua tuossa kannattaisi lähteä tekemään? Vauriot näkyvät kuvissa hyvin selkeästi molemmissa autoissa. Kuski on kuvattu kuskin paikalla ja autosta on kuva jo ennen kolahdusta johtuen kuskin epämääräisestä käytöksestä. Vinkkejä kaivataan, olen ollut vakuutuksen kanssa tekemisissä kahdesti koskien ajoneuvovahinkoja koko elämäni aikana ja ensimmäinen meni niin että jouduin syyttömänä osapuolena silti maksamaan sitä tätä ja tuota.

Vahinkoilmoituksen voi tosiaan tehdä toisen osapuolen vakuutusyhtiöön suoraan kuten edellä jo kerrottu, yhtiö löytyy Traficomin tiedoista rekkarilla ellei ole jo selvillä. Laitat mahdollisimman selkeän kuvauksen valokuvineen tapahtumasta, mitään tietoja vastapuolen sekavuudesta tai muusta en tosin lähtisi laittamaan vaan pelkät faktat mitä kävi, ja että mielestäsi syy oli yksin vastapuolen. Jos poliisit kävivät paikalla, niin heiltä saanee tuosta jonkin raportin, ainakin että ovat tällaisen tapauksen käyneet katsomassa? Vakuutusyhtiö sitten kontaktoi toisen osapuolen, eli sun ei ole tarve yrittää olla sinne suuntaan itse yhteydessä.

Itsellä oli toissa vuonna vähän vastaava tilanne, toinen tuli kolmion takaa eteen muttei suostunut paikan päällä tunnustamaan tilannetta omaksi syykseen. Vakuutusyhtiöltä saamani tiedon mukaan heillä on tällaisissa tapauksissa joku määräaika (3vk tms), jonka jälkeen he voivat tehdä päätöksen riippumatta siitä onko syyllisyyttä tunnustettu tai toista osapuolta saatu edes kuultua vai ei. Meidän tapauksessa onneksi oli myös yksi ulkopuolinen todistaja, joka antoi lausunnon, että toinen tuli kolmion takaa suoraan eteen. Kävin vielä jälkikäteen paikan päällä kuvaamassa päivänvalossa risteyksen ja kärkikolmion sijainnin, ja tein googlen karttapohjan päälle simppelin kuvan, jossa oli näytetty miten ajoneuvot tilanteessa olivat liikkuneet.

Kuukauden hiljaiselon jälkeen soitin vastapuolen yhtiöön ja sain sitten saman tien kommentin, että homma selvä ja he korvaavat. Jäin käsitykseen, että eivät olleet saaneet toiselta osapuolelta tunnustusta omasta vastuustaan hekään, mutta asia tosiaan hoitui lopulta ilmankin. Koska vauriot eivät estäneet autolla ajamista, niin itse vein auton arvioitavaksi vasta kun vakuutusyhtiön päätös oli tullut, mutta sen arvioinnin voi teettää tosiaan vaikka heti, vakuutusyhtiöltä saanee ilmoitusta tehdessä suosituksia sopivista korjaamoista jos ei ole jo tiedossa.
 
Vahinkoilmoituksen voi tosiaan tehdä toisen osapuolen vakuutusyhtiöön suoraan kuten edellä jo kerrottu, yhtiö löytyy Traficomin tiedoista rekkarilla ellei ole jo selvillä. Laitat mahdollisimman selkeän kuvauksen valokuvineen tapahtumasta, mitään tietoja vastapuolen sekavuudesta tai muusta en tosin lähtisi laittamaan vaan pelkät faktat mitä kävi, ja että mielestäsi syy oli yksin vastapuolen. Jos poliisit kävivät paikalla, niin heiltä saanee tuosta jonkin raportin, ainakin että ovat tällaisen tapauksen käyneet katsomassa? Vakuutusyhtiö sitten kontaktoi toisen osapuolen, eli sun ei ole tarve yrittää olla sinne suuntaan itse yhteydessä.

Itsellä oli toissa vuonna vähän vastaava tilanne, toinen tuli kolmion takaa eteen muttei suostunut paikan päällä tunnustamaan tilannetta omaksi syykseen. Vakuutusyhtiöltä saamani tiedon mukaan heillä on tällaisissa tapauksissa joku määräaika (3vk tms), jonka jälkeen he voivat tehdä päätöksen riippumatta siitä onko syyllisyyttä tunnustettu tai toista osapuolta saatu edes kuultua vai ei. Meidän tapauksessa onneksi oli myös yksi ulkopuolinen todistaja, joka antoi lausunnon, että toinen tuli kolmion takaa suoraan eteen. Kävin vielä jälkikäteen paikan päällä kuvaamassa päivänvalossa risteyksen ja kärkikolmion sijainnin, ja tein googlen karttapohjan päälle simppelin kuvan, jossa oli näytetty miten ajoneuvot tilanteessa olivat liikkuneet.

Kuukauden hiljaiselon jälkeen soitin vastapuolen yhtiöön ja sain sitten saman tien kommentin, että homma selvä ja he korvaavat. Jäin käsitykseen, että eivät olleet saaneet toiselta osapuolelta tunnustusta omasta vastuustaan hekään, mutta asia tosiaan hoitui lopulta ilmankin. Koska vauriot eivät estäneet autolla ajamista, niin itse vein auton arvioitavaksi vasta kun vakuutusyhtiön päätös oli tullut, mutta sen arvioinnin voi teettää tosiaan vaikka heti, vakuutusyhtiöltä saanee ilmoitusta tehdessä suosituksia sopivista korjaamoista jos ei ole jo tiedossa.
Tässä tapauksessa molemmilla sama vakuutusyhtiö, eli tieto sentään pitäisi kulkea firman sisällä.

Löin kasan valokuvia, GPS tietoineen, aikatietoineen jne. Mainitsin myös henkilön yleisen käytöksen pohjautuen oman arvioni lisäksi myös todistajien sekä poliisin huomioihin ja käytökseen. Kirjoitin mitä tapahtui, mitä vaadin ja ei auta nyt kai kun odottaa, ellei mieleen tule mitä lisätä. Onnekseni, tein turvajuttuja niin monta vuotta että raportin kirjoittaminen tulee hyvin pitkälti selkärangasta ja jokainen yksityiskohta on katsottavissa kuin filmistä.

IF:n tapauksessa he antavat vastapuolelle ensin viikon aikaa vastata, tämän jälkeen jos vastausta ei kuulu, he antavat toisen viikon ja YMMÄRTÄÄKSENI tämän jälkeen ovat valmiit tekemään päätöksensä. Pitääkö tämä paikkansa? Itsellä nyt on entisenä mekaanikkona hyvin helppo todeta että vauriot käyvät yhteen tapahtumien kanssa yms... mutta koska en voi olla todistajana, pitänee viedä auto ulkopuoliselle osapuolelle. MX-5:n katon varkausyrityksen kohdalla sain hyvää apua Autoklinikalta ja he hoitivat asiat kunnialla kotiin, joten pitänee mennä sinne maanantaina pyörimään jotta saan ulkopuolisen korjausarvion. Etenkin kun he tekevät IF:n kanssa yhteistyötä.

Tuleeko mieleen mitä muuta tehdä?
 
Odottelet sen viikon tai kaksi.
Kun vastapuoli saa tiedon päätöksestä samaan aikaan kuin sinäkin, siinä on ohjeet päätöksestä valittamiseen, jos on tyytymätön.
 
Vastapuolen vakuutusyhtiöön vaan ilmoitus niin kyllä se siitä selviää. Itsellä oli aikoinaan vastaavanlainen tilanne. Nyt jo edesmenneen Siklatalojen työntekijä ajoi oman autoni perään (onneksi vain pieni pusu) ja kun paikan päällä asiaa käytiin läpi, ei henkilöllä ollut mukanaan minkäänlaista korttia tai todistusta tai henkilöllisyydestään. Ei edes firman henkilökorttia. Jos ei olisi ollut liikkeellä firman autolla, olisin vaatinut poliisin paikalle, mutta koska itsellän oli kiire ja totesin että firman autolla ei "karkuun" pääse, niin otettiin puolin ja toisin tiedot ylös ja sovittiin että hän tekee työnantajansa kanssa vahinkoilmoituksen.

Tuosta pariin kertaan Siklalta kyselin ja kun ei homma pyynnöistä huolimatta tuntunut etenevän, tein itse vahinkoilmoituksen vastapuolen yhtiöön ja ei tuosta muistaakseni viikkoa kahta enempää mennyt, niin ilmoitettiin että homma ok, korjauta auto vastapuolen vakuutuksen piikkiin.
 
Noh, ei kai tuossa auta kuin odottaa. Ehtiipä odotellessa viedä auton arvioitavaksi. Molemmilla IF joten menen heidän hyväksymäänsä paikkaan tarkistamaan niin ei tule kenellekään ihmeteltävää. Vai olenko ihan hakoteillä?
 
Noh, ei kai tuossa auta kuin odottaa. Ehtiipä odotellessa viedä auton arvioitavaksi. Molemmilla IF joten menen heidän hyväksymäänsä paikkaan tarkistamaan niin ei tule kenellekään ihmeteltävää. Vai olenko ihan hakoteillä?
Merkkiliikkeeseen itse olen aina vienyt arvioitavaksi, se ei yleensä maksa mitään. Kolareista ei ole kokemusta, mutta 2 kertaa on pikapesussa auto vaurioitunut ja kerran parkkihallin puomi paukutti konttia :D
 
Merkkiliikkeeseen itse olen aina vienyt arvioitavaksi, se ei yleensä maksa mitään. Kolareista ei ole kokemusta, mutta 2 kertaa on pikapesussa auto vaurioitunut ja kerran parkkihallin puomi paukutti konttia :D
Tässä tapauksessa kun ei ole eurooppa auto, vien paikkaan jossa on hiukan enemmän JDM tuntemusta. Esimerkiksi tuo puskurin lippa, käännetyt ajovalot ja niiden mahdollinen suuntaus, onko vakkarin tutkissa eroja jne jne. En usko että Lexuksen euroopan osasto tietää tai heitä liikaa välttämättä edes kiinnosta mikä juttu, koska selvittelyyn voi mennä yllättävän kauan jos ei ole suoraan kontakteja ja reittejä asioille tiedossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 210
Viestejä
4 970 185
Jäsenet
79 742
Uusin jäsen
taunopeltonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom