1.st gen intel i-prosuista puuttuu avx-käskyt kokonaan joten tiettyjä pelejä niillä ei edes pysty käynnistämään. Näin se menee, Sandy prosuissa tuli ensimmäiset avx-käskylaajennukset mukaan. Että siinä voi
@Zetteri ajella niitä pelejä huippunopealla westmere xeonillaan. Kyllä se aika on vaan ajanut noiden ohitse jo kun niissä emoissakin oli vaan hyvällä tuurilla usb 3.0 ja sata III erillisillä piireillä toteutettuna ja myöskin vain pci-e 2.0 (joskin tämä ei niin paljoa vaikuta jos ei ole nopeeta näyttistä alla)
Häh ?
En ole sanonut että ne mitään huippu nopeita ole vai olenko ?
Virtaa syöviä kuumakalleja ne ovat, mutta edelleen kyllä suoriutuvat todella hyvin. Mutta eihän niitä kenellekkään voi suositella kuin jos haluaa kellotella ja sitä kautta "leikkiä" niillä.
Näin siis LGA1366 kohdalla, mutta tuo LGA1156 on niin halpa alusta ja helppo kellotettavakin. Niin se on enemmän kuin hyvä vielä budjetti koneisiin.
Sitten näemmä sinä et tiedä mitä pelit vaativat.
Kun jopa Phenom 1:llä pystyy vielä "pelaamaan" suurimpaa osaa uusista peleistä kaikista käskylaajennus puutteista huolimatta.
Sitten taas Phenom 2:t, varsinkin 6-ydin mallit ovat yllättävän hyviä vieläkin, mutta niiden ongelma on SSE4.x käskylaajennusten puute mikä näkyy silleen että moni peli ei starttaa.
Sama myös Core 2 Duo ja Core 2 Quadejen kanssa, kun niistä SSE4.2 uupuu ja sen takia jokunen peli ei niillä enää toimi, mutta suurin osa toimii kuitenkin.
AVX:ää vaativiin peleihin en ole törmännyt vielä ensimmäiseenkään, kun kaikki ne mitkä ovat mukamas sitä tarvinneet ovat ihan nätisti startanneet prossuilla joissa ei sitä ole.
Joten varmaan voi kertoa mitkä sitä vaatii OIKEASTI niin voi testailla ?
Mutta ihan oikeasti ei ollut mikään hääppöinen muutos X5650:sta Ryzeneihin eli 1700 tai 2700:n. Toki kone on paljon hiljaisempi kun sitä extra 100W lämpökuormaa ei tarvitse jäähdyttää ja video hommat ovat jonkin verran nopeampia.
Toki samalla päivitin SATA3 SSD:stä NVMe SSD:ksi, mutta senkin hyöty oli yks tyhjän kanssa.
Mainittakoot että tässä taloudessa hyrrää siis 4 pöytäkonetta ja kaikki ovat Zen ja Zen+ pohjaisia (ja kaikissa NVMe SSD:t):
Ryzen 3 2200G (HTPC)
Athlon 200GE (KotiServeri)
Ryzen 7 1700 (Rouvan kone)
Ryzen 7 2700 (Oma kone)
Ja tämän mainitsin sen takia ettet sinä tai kukaan muu luule että kehun noita vanhoja Lynnfieldejä ja Westmere sen takia että itse käyttäisin semmoista.
Kohta 5:45
4c/8t Haswel on samaa tasoa tai jopa hitaampi kuin zen+
2600 (edit. Ja 1600af) on siis budjettiratkaisu. 3600 maksaa n. 100 € enemmän. Ja suosittelen sitä tai i5 10400 jos vain riittää rahat.
Game Nexuksen kaikki SER tulokset ovat aina minua ihmetyttäneet, koska eivät koskaan ole sinne päinkään kun mitä itse ole nähnyt omilla roinillani.
Mutta mitä itse ole testaillut niin Zen ja Zen+ kamat ovat siellä Westmerejen ja Sandyjen kanssa about samoissa. Tosin Crysis Remasted oli ensimmäinen peli jossa Ryzenit pärjäs sika hyvin verrattuna noihin kyseisiin Inteleihin.
Siinä pelissä jopa Athlon 200GE (leikattu Zen Ryzeni) pääsi about samaan suorituskykyyn kun 4c/8t Ivy Bridge 4820K@4.6GHz. Mikä on mahtava suoriutus halppis dual core prossulta.