Noin puolet törmäystesteistä ajetaan kiinteää muuria tai kylkitörmäystolppaa päin, jolloin massa ei auta. Vastuullinen (ei liian suurta nopeutta, hyvät renkaat ja valot, ei lähde ajamaan väsyneenä/sairaana, luopuu ajoissa kortista) kuljettaja harvemmin törmää kiinteään tolppaan, sillanpieleen tai kallioleikkaukseen.
Jos toinen henkilöauto törmää, niin massoilla on väliä. SUV on keskimäärin raskaampi kuin sedan/farkku. Siksi itse ottaisin toiselta henkilöautolta osumaa mieluummin Mazda CX-80:ssä (2,2 tn) kuin Skoda Superbissa (1,6 tn), vaikka Mazdan adult safety onkin vain 92 % vs. Skodan 93 %.
Edit. Jos kerran sähköautot saavat parempia testituloksia kuin polttikset, niin nehän ovat kaksin verroin turvallisempia (niissä matkustaville) kuin polttikset, koska niissä on akun ansiosta enemmän massaa. Toki saattaa olla, että sähköautot saavat vain sen verran parempia tuloksia kuin ne saavat mobility-testeissä etua massastaan. Liikenteessä henkilöautojen välisissä kolareissa sähkisten etu silti kasvaisi, sillä silloin on kyseessä puhtaasti liikkuva kohde, eikä kuten Euro NCAP, missä vain puolet pisteistä tulee liikkuvan perusteella. Sähkö-SUV olisi vielä turvallisempi matkustajilleen, koska:
1. Sähköauto saa mukaasi paremmat pisteet.
2. Henkilöautojen välisissä kolareissa sähköauton massa auttaa enemmän kuin testituloksista voisi päätellä
3. Henkilöautojen välisissä kolareissa SUV-korimallin tuoma massa hillitsee matkustajiin kohdistuvaa kiihtyvyyspiikkiä. SUV:n korkeudestakin voi olla hyötyä (kunhan pysyy pyörillään)
@blastermaster
Euro NCAP 2024 safety rating of the Mazda CX-60: detailed results, crash test pictures, videos and comments from experts
www.euroncap.com
Euro NCAP 2024 safety rating of the Škoda Superb: detailed results, crash test pictures, videos and comments from experts
www.euroncap.com