2t-moottorin imuäänenvaimennin

Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
372
Mietin tuossa keinoja millä saisin kalaveneen 18hp tohatsun korvia raastavaa rääkynää vaimennettua. Koppaa voisi vaimentaa lisäämällä massaa bitumimatolla ja sen päälle liimatulla ääntä imevällä matolla, mutta pahin ongelma on todennäköisesti imupuolelta tuleva ääni. Pakokaasut menee potkurin navan läpi veden alle, eikä sitä voi oikein parannella.

Pystyisin vääntämään pellistä aika lailla minkälaisen vaimentimen tahansa, mutta tarvitsisi löytää jokin perus design lähtökohdaksi. Toimisiko esim. kotelo jonka päissä on läpiviennit ja joka on jaettu osastoihin rei'itetyillä välilaipoilla hieman aseen äänenvaimentimen tapaan. Entä helmholtz-resonaattori? Toimii ilmeisesti hyvin yksittäisillä taajuuksilla, mutta voiko niitä olla useampia rinnakkain ja miten sellainen mitoitetaan ja mitä lähtötietoja vaaditaan.

Perinteiset 2t-perämoottorit on yksinkertaisina laitteina kaikki suunnilleen samanlaisia, mutta osa niistä on hyvinkin hiljaisia ja osa taas ei ole, joten jokin juju siinä on.
 
Aikoinaan kun radoille tuli ensimmäisiä desipelimittauksia, ottivat isäni 90 luvun CR125 asiakseen. Ensimmäisenä piti laittaa isompi vaimennin, ei auttanut paljoakaan. Sitten paisuntasäiliö vuorattiin pakoputkinauhalla ja palokitillä. Ääni muuttui terävästä paukutuksesta enemmänkin mekaaniseksi laakerirallatukseksi ja sen jälkeen sai ajaa rauhassa, vaikka ääni oli vieläkin kova.

Nyt on DRZ400E nelari jälkikäteen kilvitettynä. Siinä riitti kun alkuperäisen vaimentimen vaihtoi Gixxerin pönttöön. Pysynyt kilpi ainakin toistaiseksi paikoillaan.

2t tapauksessa veikkaisin kyseessä olevan mekaaniset äänet, jotka tulevat moottorirungon läpi. Siihen auttaa kotelointi, bitumi, massan lisääminen ja imukanavan jatkaminen etäämmälle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 871
Viestejä
4 826 921
Jäsenet
78 176
Uusin jäsen
numminen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom