48V LiFePo4 DIY kotiakku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja busted
  • Aloitettu Aloitettu
Laitetaas tänne ennemmin.

Vinkkejä millä purkaa paria täyttä kennoa kun muut vajaat? Oli aika isoa vaihtelua suoraan kiinan pojalta tullessa. Aluksi latasin paria vajaampaa kennoa yksinään virtalähteestä, että sain ne about samoihin missä muut. Nyt 4 päivää ollut akkupaketti kasassa, jolloin BMS 2A virralla tasaillut. Viimeiset 24h lataillut ja purkanut 10-20A virroilla, mutta eipä se juuri mittään auta. 13 kennoa 3,333-3,338 ja sitten 3 kennoa 3,440-3,450 Tossa on sen verran eroa, että menee puolikas ikuisuus tolla balancerin 2A virralla 320Ah kennoja...

Solarfoorumilta osu silmään, että olisi kannattanut kytkeä kennot rinnan ja joku ehdotus pitkällä johdolla ja oikosulkulenkillä. Tällee nopeasti oikosulkulenkki kuulostaa erikoiselta, mutta jos matikka toimii niin miksi ei. Muita vinkkejä?
Helpoin, mutta aikaa vievä tapa on laittaa laturi lataamaan pikkuvirralla ja antaa BMS:n balansoida. Aikaa se ottaa, mutta se on turvallinen tapa, kunhan asetukset on kunnossa. Toinen tapa on purkaa akku ja laitta kennot rinnan. Sen jälkeen lataa CV/CC-laturilla jännite tasolle 3,45-3,55 ja odottaa että virta hiipuu. Sekin ottaa paljon aikaa.

Oma ensimmäinen komissiointi oli vaivaton ja akku balanssissa alle 12 tunnissa. Ostin kennot NKONilta ja ne oli hyvin balanssissa.

Ole varovainen noiden kanssa varsinkin mikäli joudut purkamaan. Yksi huonoon paikkaan tiputettu metallityökalu tai busbar voi tarkoittaa spektaakkelimaista valopalloa ja kallista pamausta. Näiden kennojen oikosulkuvirta on 15-20KA luokkaa.
 
Vielä
Laitetaas tänne ennemmin.

Vinkkejä millä purkaa paria täyttä kennoa kun muut vajaat? Oli aika isoa vaihtelua suoraan kiinan pojalta tullessa. Aluksi latasin paria vajaampaa kennoa yksinään virtalähteestä, että sain ne about samoihin missä muut. Nyt 4 päivää ollut akkupaketti kasassa, jolloin BMS 2A virralla tasaillut. Viimeiset 24h lataillut ja purkanut 10-20A virroilla, mutta eipä se juuri mittään auta. 13 kennoa 3,333-3,338 ja sitten 3 kennoa 3,440-3,450 Tossa on sen verran eroa, että menee puolikas ikuisuus tolla balancerin 2A virralla 320Ah kennoja...

Solarfoorumilta osu silmään, että olisi kannattanut kytkeä kennot rinnan ja joku ehdotus pitkällä johdolla ja oikosulkulenkillä. Tällee nopeasti oikosulkulenkki kuulostaa erikoiselta, mutta jos matikka toimii niin miksi ei. Muita vinkkejä?
Vielä kysymyksenä: paukuttelee nuo korkeamman jännitteen kennot ylijänniterajoja? Mikäli ei, niin anna ladata vaan. Pidä tuo ylijänniteraja tasolla 3,6-3,65V. Laita alussa tavoitejännite vaikka 3,4V (tai 54,4V jos säädät latausjännitettä) ja balansoinnin aloitus 3,3V. Tällöin saat laturin hoitamaan tuota virran rajoitusta automaattisesti ja balansoija saa tehdä töitä rauhassa. Mikäli yksittäiset kennot ovat ylijännitteellä koko ajan, niin sen jälkeen vasta purkaisin noita kolmea esim. halogeenilampulla.
 
Vielä

Vielä kysymyksenä: paukuttelee nuo korkeamman jännitteen kennot ylijänniterajoja? Mikäli ei, niin anna ladata vaan. Pidä tuo ylijänniteraja tasolla 3,6-3,65V. Laita alussa tavoitejännite vaikka 3,4V (tai 54,4V jos säädät latausjännitettä) ja balansoinnin aloitus 3,3V. Tällöin saat laturin hoitamaan tuota virran rajoitusta automaattisesti ja balansoija saa tehdä töitä rauhassa. Mikäli yksittäiset kennot ovat ylijännitteellä koko ajan, niin sen jälkeen vasta purkaisin noita kolmea esim. halogeenilampulla.

Jos luet edellisen sivun viimeisen viestin niin päästään nykyhetkeen. Eli odotellaan uutta BMS:ää 😅
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 797
Viestejä
4 992 313
Jäsenet
80 147
Uusin jäsen
ArnoArska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom