4G/5G-reititin mökille heikkoon 4G-verkkoon? (Huawei B818-263 vai CPE 5 Pro 2 vai joku muu?)

Päivää. Kaksikerroksinen lautarakenteinen mökki sijaitsee metsän keskellä sähkömagneettisesti haastavalla alueella. Oma puhelinliittymäni on DNA:lta eikä tuolla alueella saa käytännössä lainkaan signaalia. Tai näyttää muka 4G yhdellä palkilla mutta data ei liiku lainkaan eikä soittamaankaan pysty. Toisessa puhelimessa minulla on Saunalahden prepaid, jolla saan kolme palkkia joka kohdassa mökkiä ja data liikkuu välttävästi. Speedtest näyttää ainakin ajoittain 20-30 megaa. Saunalahti myy tuolle alueelle periaatteessa jotakin 100- tai 150-megaista 4G-liittymää. 5G tuskin tulee vuosikausiin jos ikinä.

Ajatus on ollut hankkia tuonne joku edullinen 4G- tai 5G-reititin, kun puhelimesta yhteyden jakaminen on kömpelöä ja se menee ilmeisesti jatkuvasti johonkin virransäästötilaan ja laitteista pitää käynnistää yhteys uudestaan. No minähän en tiedä mitään mobiilireitittimistä, mutta olen ymmärtänyt vähän luettuani että ainakin noita kahta otsikon Huaweita pidetään kai aika hyvinä. Kumpaakin saisi käytettynä aika edullisestikin, B818 alle 50 ja Pro 2 vähän toista sataa. Tiedän, että toinen on 4G ja toinen 5G, mutta verkko on nyt ja pitkälle tulevaisuuteen 4G. Toisaalta tuskin 5G-kyvykkyydestä haittaakaan olisi.

Kumpi noista mahtaisi toimia paremmin heikohkossa 4G-kentässä? Vai olisiko joku muu saman hintaluokan kampe parempi? Tarkoitus olisi mennä sisätiloissa ihan laitteen omilla antenneilla.

B818 on mulla ollut vuoden verran käytössä mökillä, aika lailla metsän keskellä. Se paransi edelliseen laitteeseen (joku Huawei sekin) verrattuna huomattavasti Elisan 100-megaisen 4G-liittymän toimintaa. Sopivan paikan hakemalla sai yleensä hyvin lähelle luvattua maksiminopeutta. Sain taannoin puoli-ilmaiseksi vanhan ulkoantennin, joka meni mukavasti kaapin taakse piiloon. Sillä parani nopeus vielä hieman, ja muuttui vakaammaksi.

DNA/Moi oli joskus puhelimessa, ja datayhteys siihen verkkoon oli totaalisen surkea. Telialla oli vuosia hyvä nopeus, mutta pari vuotta sitten jostain syystä huononsivat palvelua niin piti vaihtaa Elisaan.

Päivää. Kaksikerroksinen lautarakenteinen mökki sijaitsee metsän keskellä sähkömagneettisesti haastavalla alueella. Oma puhelinliittymäni on DNA:lta eikä tuolla alueella saa käytännössä lainkaan signaalia. Tai näyttää muka 4G yhdellä palkilla mutta data ei liiku lainkaan eikä soittamaankaan pysty. Toisessa puhelimessa minulla on Saunalahden prepaid, jolla saan kolme palkkia joka kohdassa mökkiä ja data liikkuu välttävästi. Speedtest näyttää ainakin ajoittain 20-30 megaa. Saunalahti myy tuolle alueelle periaatteessa jotakin 100- tai 150-megaista 4G-liittymää. 5G tuskin tulee vuosikausiin jos ikinä.

Ajatus on ollut hankkia tuonne joku edullinen 4G- tai 5G-reititin, kun puhelimesta yhteyden jakaminen on kömpelöä ja se menee ilmeisesti jatkuvasti johonkin virransäästötilaan ja laitteista pitää käynnistää yhteys uudestaan. No minähän en tiedä mitään mobiilireitittimistä, mutta olen ymmärtänyt vähän luettuani että ainakin noita kahta otsikon Huaweita pidetään kai aika hyvinä. Kumpaakin saisi käytettynä aika edullisestikin, B818 alle 50 ja Pro 2 vähän toista sataa. Tiedän, että toinen on 4G ja toinen 5G, mutta verkko on nyt ja pitkälle tulevaisuuteen 4G. Toisaalta tuskin 5G-kyvykkyydestä haittaakaan olisi.

Kumpi noista mahtaisi toimia paremmin heikohkossa 4G-kentässä? Vai olisiko joku muu saman hintaluokan kampe parempi? Tarkoitus olisi mennä sisätiloissa ihan laitteen omilla antenneilla.

Kannattaa testata paljonko nopeudessa on eroa sisätilojen ja ulkotilojen välillä. Myös upload on tärkeä arvo. Cellmapperilla kannattaa katsoa millainen etäisyys tukiasemaan on ja miltä signaaliarvot näyttävät (lähinnä RSRP ja SINR). B818:n saanee ostettua johonkin 30-40€, joten se on aika riskitön sijoitus. Elisa lienee parempi vaihtoehto, jos DNA:lla ei ole kuuluvuutta. Oletko testannut Teliaa vai onko kyseessä Yhteisverkon alue? DNA:lla voit sitten käyttää VoWIFIä B818:n kanssa, jotta saat puhelut ja netin toimimaan. Ainahan olisi paras, jos voisi tuollaisessa haastavassa kohteessa asentaa harava-antennin (esim. Iskra P-60), mutta jos se ei ole mahdollista niin sitten B818 on ihan hyvä valinta.

Ja kenties oliis hyvä harkita ulkoista antennia jos haastavalla alueella. Itse hommaisn sellaisen viime kesänä kun oli kanssa haastetta nopeuksien ja yhteyden stabiilisuuden suhteen.

edit, juurikin tuon edellä mainitun Iskran

Kiitos, hyviä vinkkejä! Jos tulkitsen Cellmapperia oikein, niin n. 3-4 km päässä olevassa tolpassa on sekä Elisan että Telian 4G. Taisi siinä olla jomman kumman 5G myös mutta keila suunnattu ilmeisesti ihan eri suuntaan. DNA:n tolppa on eri, noin 10 km päässä. Tuo iPhone 7 on saanut tosiaan ihan kohtuudella yhteyden Elisan verkossa ja jos reititin saisi vähintään saman tasoisen yhteyden suht. vakaasti niin saattaisin pärjätä ihan reitittimen antenneillakin mutta toki pidän mielessä lisäantennin mahdollisuuden. Mutta tulkitsenko oikein, että ei ole mitään syytä pitää kumpaakaan noista Huawein malleista toista parempana 4G-verkossa? Siinä tapauksessa päätyisin ehkä kuitenkin tuohon 5G-malliin jos se uudempana olisi "vähemmän ajettu" ja siksi pitkäikäisempi. Käytettynä senkin hinta ihan maltillinen. Toisaalta oliko niin että tuohon Pro 2:een ei saisi ulkoista antennia? :/

Muoks: Itse asiassa se etäisyys Elisan tolppaan taitaa olla Google mapsista mitattuna vain reilut 1,5 km!

Viimeksi muokattu:
Nuo tolppien etäisyydet ei välttmättä ole avain onneen. Minulla mökillä lähin tolppa on 3-4 km päässä, mutta yhteys otetaan kuitenkin 10 km päässä olevaan tolppaan. Jotain maastonmuotoa on tuon lähitolpan ja mökin välissä, että yhteys on huonompi kuin tuon kaukaisen tolpan. Elisan tukiukkokin viime kesänä ihmetteli, että miksi roikun tuossa kaukaisessa tolpassa ja ihmetteli sitä , että ylipäätään pääsen siihen kiinni.
Cellmapparilla kartoitin yhteydet ja kaukotolppa oli parempi.

Statistiikka

Viestiketjuista
285 865
Jäsenet
79 071
Uusin jäsen
Scyber

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom