4G vs 5G 700mhz

heps
Eli minulla on tässä ollut jo jonkin aikaa Telian 300mbit netti , 4G reitittimessä, 5G reitittimet tahtoo olla vielä hieman kalliit.

Nyt oli ajatus hankkia uusi reititin jotta saa nähdä mihin nopeuksiin tämä 5G toimii täällä landella, lukiessani jonkun verran tietoa etc ( ei hirveästi tietoa näistä ennestään ) ja kun katsoo Cellmapperia niin minulla on vain saatavilla tuolla 700mhz tajuudella,

Googlettamalla niin maksimi nopeus 700mhz taajuudelle olis vain 100mbit/s ? ja minun 4G toimii jo sillä nopeudella, eli ei mitään järkeä päivittää ?
Mutta sitten taas puhelimella ( eri liittymä, myös Telia 300mbit ) niin se kyllä pärähtää sinne 250-300mbit/s.

Ja toinen kyssäri, kun reitittimiä katsoin , niin jossain ZTE MC888 oliko? luki että lisäantennit tukee vain 3,5Ghz taajuutta, ja minulla on lisäantennit talon katolla jo käytössä tuossa 4g reitittimessä, joten niistä ei olis hyötyä ?

Pahoittelut hieman sekavasta viestistä, itsekki menny hieman sekaseks kun lukee liikaa :rolleyes:

Apuja , selvennystä kaipailisin.

Kiitos
1758028478796.png

Tuossa reitittimessä ei ole antenneille paikkaa. Todennäköisesti 5G päivityksessä voit saada aavistuksen download/upload parannusta, mutta ping nousee. Jos tarvitset lisää download/upload kaistaa, niin sitten kannattaa päivittää. Muussa tapauksessa säästäisin rahat. Itsellä oli tuo sama reititin ja mitään iloa siitä ei ollut verrattuna legendaariseen 4G B818:iin pelaamisessa tai nettisurffailussa. Nyt on onneksi kuitu käytössä.

Puhelimet ja reitittimet käyttävät yhtäaikaisesti useampaa taajuutta ja teknologiaa (Carrier Aggregation). Eli vaikka ainoa 5G taajuus johon laite voi yhdistää olisi se 700Mhz, niin todennäköisesti saatavilla on myös liuta 4G taajuuksia. Tällöin päästään suurempiin nopeuslukemiin mitä yksittäinen taajuus pystyy antamaan.

5G modeemit toimivat parhaiten jos ne pystyy sijoittamaan ulos. Eli jos sullakin menee jo antennijohdot jonnekin, niin vaihda tilalle cat-kaapeli ja laite ulos perään. Näin signaali on vahvimmillaan, eikä tarvi murehtia kaapelihäviöistä tai mitä taajuuksia antenni vastaanottaa tms.

Statistiikka

Viestiketjuista
287 229
Jäsenet
79 318
Uusin jäsen
Backmaan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom