7 - 10 vuotta kestävä hiljainen pöytäkone?

Olen käyttänyt 9 vuotta CCleaner:in kolmea puhdistusta muutaman kerran vuodessa: Health Check, Mukautettu puhdistus ja rekisterin puhdistus. Kone palautuu joka kerran nopeaksi kuin uusi kone. Lisäksi olen samalla palauttanut Googlen alkuperäiseksi, joka nopeuttaa samoin selaimen. Mitään ongelmaa ei kuitenkaan ole koskaan tullut. Siis Windows 10:ssä.

Ovatko nämä kelvollisia toimia myös Windows 11:ssä?

Ovatko nämä kelvollisia toimia myös Windows 11:ssä?

Voi niitä tehdä, mutta en ole huomannut mitään hidastumisia tai tahmailuja, vaikka en ole käyttänyt. Lisäksi CCleaner on nykyään täysi mainoksia tai maksullinen.
Chromen pitäisi kyllä itse päivitellä itseään.. Samoin Edgen, joka on oletusselain.

Siis kuitenkin: ei noista ole haittaa. En kyllä näe hyötyäkään, niin "tee, jos siltä tuntuu".

Chromen pitäisi kyllä itse päivitellä itseään.. Samoin Edgen, joka on oletusselain.
Chromen settingseistä valitsen kolmanneksi alimman eli reset settings. Mm. kirjanmerkit jäävät ennalleen. Tässä vanhassa koneessa tämäkin on nopeuttanut selailua. Uudesta en tiedä vielä mitään.

Aikaisemman kannettavan koneeni osalta, esille tuli koneen puhdistaminen aiemmista käynnissäoloista. Koneen tukihenkilöstö sanoi, että kannattaa poistaa nämä asetukset sekä Windowsista että BIOS:ista. Huono asia on, että kone käynnistyy hieman hitaammin - olisiko n. + 3 sek. Hyvät asiat ovat: kone toimii nopeammin ja koneen toimintahäiriöt vähenevät.

Katsoin tästä uudesta koneesta. BIOS:ista ilmeisesti tämä asetus oli Gigantin jo valmiiksi päälle laittama tai sitten se vain oli jo tehdasasetus. Mutta Windows:ista laitoin tämän päälle.

Onko tämä huuhaata vai ei?

Tässä minun BIOS:issa se on "Fast Boot" ja se on nyt siis "Disabled".

Windows 11:ssä se on ohjaus paneelissa (Control Panel). Vaihdoin tämän siis pois päältä (Disable). Tässä on AI:n kuvaus:

How to Enable or Disable Fast Startup
Open: the Control Panel.
Select Hardware and Sound.
Choose Power Options.
Click on Choose what the power buttons do in the left-hand menu.
If the option is grayed out, click Change settings that are currently unavailable.
In the Shutdown settings section, you can then check or uncheck the box next to Turn on fast startup (recommended) to enable or disable it.
Click Save changes to apply your selection.
When to Disable Fast Startup
Troubleshooting: new or strange problems.
Dual-booting: with another operating system.
Accessing BIOS/UEFI: settings, as it can interfere with the process.
Installing certain Windows Updates: that require a full system shutdown.

Tämä on muistinvaraista, mutta tukihenkilö neuvoi ottamaan kummankin asetuksen pois päältä, kun joku ongelma oli silloin ratkaistavana. En nyt edes muista, että auttoiko tuo neuvo silloin. Luin silloin asiasta enemmän ja joku oli sitä mieltä, että joskus fast käynnistysten vaatimat koneen itsensä kasaamat käynnistystiedot olisivat ristiriitaisia keskenään tai joskus peräti haitallisia. Juuri tätä minä en vain tiedä.

Viimeksi muokattu:
Tästäkään ei ole haittaa (kuin pari sekuntia pidempi käynnistys) ja se voi jopa lisätä yhteensopivuutta.

..mutta ei noita magiatemppuja tarvitse nykyään tehdä, ihan tarpeeksi hyvin toimii ilmankin. BIOSista itse laitan kellon oikeaan aikaan ja EXPO:n päälle - aikoinaan säädin paljon enemmän.

No omassa kokoonpanossa winukan fast boot - asetuksen poisottamiseen katalyyttina toimi verkkokortin ajoittainen katoaminen (no ei varsinaisesti kadonnut, mutta ei vain herännyt eloon) sen päällä ollessa. Konehan ei oikeasti "sammu" sen käytössä ollessaan vaan siirtyy syvähorrokseen tms josta käynnistyy sitten joitain sekunteja nopeammin. Myös joissain muissa koneissa on vastaanvanlaatuisia nikotteluja ollut niin yleensä koneet jotka mun käsien kautta kulkee, kummasti poistuu mokoma asetus käytöstä, ihan varmuuden vuoksi.

Tässä minun BIOS:issa se on "Fast Boot" ja se on nyt siis "Disabled".

Windows 11:ssä se on ohjaus paneelissa (Control Panel). Vaihdoin tämän siis pois päältä (Disable). Tässä on AI:n kuvaus:

Joo, näillä lisätiedoilla ei ole pelkästä huuhaasta kyse. On ihan suotavaa ottaa Windowsin Fast Bootin rasti pois. Tällöin tulee oikeasti bootattua kone aina kun se sammutetaan illalla ja käynnistetään seuraavana päivänä. Tässä on siis erona lyhyesti se että järjestelmä varsinaisesti ajetaan alas ja käynnistetään alusta vs. käytäntö jossa syvemmän lepotilan kaltaisesti jatketaan samaa pakastettua sessiota katkoksen jälkeen. Tälle syvälle lepotilalle oli ehkä tilausta jossain vaiheessa kun se lanseerattiin mutta tuolloin koneet olivat kamalia perunoita joiden käynnistys oli minuuttien mittainen prosessi jota väkisin haluttiin lyhentää. Nykyään jo pidemmän aikaa on ollut tilanne, jossa asiallisen kuluttajatasoisenkin laitteiston ihan oikea kylmäkäynnistys kestää suunnilleen sen hetken kun perseensä saa istutettua eli enintään muutamia kymmeniä sekunteja. Jos nyt ei huonolla tuurilla ole vähän oikuttelevampi AM5-laitteisto joka miettii muistikokoonpanonsa toimivuutta etenkin toisen oikean asetuksen puuttuessa pidempään. Toki konetta nyt muutenkin tulee helposti bootattua aika riittävästi nykyisellä päivitystahdilla, vaikka sehän on kuitenkin eri jossain "vanhassa läppärissä" jossa moista saattaa huudella vain Windows Update. Monessa pelikoneessa ja vastaavassa voi laitteiston osien ajuripäivitysrumba tehdä samaa kolminkertaista vauhtia.

BIOSin asetusten osalta taas on kyseessä erilainen mukavuuskysymys. Yleensä laitteistot käynnistyvät kivan nopeasti ilmankin nykyään. On mielestäni ihan kiva ehtiä nähdä mitä POST-ruudussa lukee ja saada tilaisuus painaa BIOS setupin pikanäppäintä. Yleisesti sanoisin tuohon vanhaan läppäriin että jos ei ole kokenut ongelmaa, ei kannata tehdä tälle mitään. Ja jos teki jo eikä edelleen koe ongelmaa, sama juttu.

E, E2, E3: nämä (käyttöjärjestelmän sekä UEFIn) ovat siis erilliset asiat joille on yhteistä nimi.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
289 224
Jäsenet
79 601
Uusin jäsen
henbbe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom