adguardaccount.com - Ei toimi - DNA Oulu

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Varsin erikoinen ongelma on tässä vaivannut nyt muutaman päivän. Kun yritän traceroutettaa adguardaccount.com niin ensimmäisen hypyn jälkeen tulee request timed outtia. Tämä tarkoittaa sitä, että tällähetkellä mun koko Adguard on kaput, kun se ei pysty varmistamaan lisenssin aitoutta.

Perjantaina soittelin DNA :n aspaan ja sieltä sain jonku teknisen puolen äijän kiinni lopulta, joka aikoi verkkopuolelle laittaa tikettiä. Eilen soitteli ja sano etteivät ole saaneet paikannettua vikaa/syytä. Pyysi kuitenkin pitämään yötä vasten palomuurin/reitittimen kiinni, jotta saa uuden IP :n tänään. Ja näin tapahtui, mutta ei muutosta. Edelleen sama ongelma. Muutamilta kavereilta varmistelin, että heidän Elisan ja Telian verkossa traceroutetus ja sivu toimii ihan normaalisti.

Nettitekniikkana mulla Ethernet ja oma OPNSense muuri hoitaa reitityksen ja palomuurin hommat. Testattu myös traceroutettaa suoraan muurilta käsin, mutta ei pääse yhtään sen edemmäs. Pingaus myös epäonnistuu 100%.

1754478485040.png

Välillä ei pääse tuota 2 hyppyä ollenkaan vaan siinäkin tulee request timed outtia.

Erikoista tässä on myös se, että kaverilla, joka myöskin asuu Oulussa, DNA :n verkossa, mutta yhteystekniikkana kaapeli, on ihan sama ongelma.

1754478714396.png

Onko tässä nyt vika 99% varmasti DNA :n verkon puolella vai voinko itse tehdä asian eteen jotakin vielä?

Lisätään vielä sen verran, että VPN kautta sivusto toimii ihan normaalisti ja Adguard samoin. Myöskään DNS-osoitteen vaihtaminen ei vaikuta asiaan.

Tässä DNA:n kaapelinetin kautta

Tracing route to adguardaccount.com [217.72.12.1]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1
2 13 ms 15 ms 13 ms 87-95-128-2.bb.dnainternet.fi [87.95.128.2]
3 23 ms 14 ms 14 ms lah1-sr21.net.dnaip.fi [62.78.100.208]
4 * * 16 ms hel7-sr1.net.dnaip.fi [217.78.199.66]
5 * * * Request timed out.
6 18 ms 15 ms 16 ms 217.72.12.1

Trace complete.

Ja tässä DNS:
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 62.241.198.245
.....................................................:62.241.198.246

Tässä DNA:n kaapelinetin kautta

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1
2 13 ms 15 ms 13 ms 87-95-128-2.bb.dnainternet.fi [87.95.128.2]
3 23 ms 14 ms 14 ms lah1-sr21.net.dnaip.fi [62.78.100.208]
4 * * 16 ms hel7-sr1.net.dnaip.fi [217.78.199.66]
6 18 ms 15 ms 16 ms 217.72.12.1

Trace complete.
Onko sijainti mikä?

Varsin erikoinen ongelma on tässä vaivannut nyt muutaman päivän. Kun yritän traceroutettaa adguardaccount.com niin ensimmäisen hypyn jälkeen tulee request timed outtia.

Tämä ei tarkoita yhtään mitään.

Tämä tarkoittaa sitä, että tällähetkellä mun koko Adguard on kaput, kun se ei pysty varmistamaan lisenssin aitoutta.

Ei. Traceroute ei ole tapa millä eri koneet netissä keskustelevat keskenään. Traceroute pingaa kohdetta nollasta kasvavalla TTL arvolla. Tälläin se on näyttävinään reittiä jota pitkin yhteys toimii. Mutta teknisesti se näyttää vain vastauksia näihin TTL rajoitettuihin pingeihin.

Yksikään kone, palvelin tai reititin ei ole velvollinen vastaamaan pingeihin tuon taivaallista.

Täten, näiden pingien puuttumisesta ei voi päätellä tuon taivaallista. Koska traceroute perustuu vain näihin pingeihin, sama pätee siihenkin.

Tracing route to www.op.fi [157.124.1.11]

1 9 ms 9 ms 10 ms bb.dnainternet.fi []
2 14 ms 10 ms 8 ms rai1-sr21.net.dnaip.fi [62.78.100.209]
3 * * * Request timed out.
4 14 ms 13 ms 13 ms netnod-ix-ge-a-sth-1500.as32787.akamai.com [194.68.123.70]
6 * * * Request timed out.
7 * * * Request timed out.
8 * * * Request timed out.
9 * ^C

Jos haluat olla eri mieltä siitä mitä traceroute näyttää ja tarkoittaa, niin näytä tracert www.op.fi :)

Ja se että kyseinen sivusto ei toimi. Kyseinen sivu toimii siis täysin mainiosti, vaikka moni reititin reitin varrelta ei vastaa pingeihin.

Eilen soitteli ja sano etteivät ole saaneet paikannettua vikaa/syytä. Pyysi kuitenkin pitämään yötä vasten palomuurin/reitittimen kiinni, jotta saa uuden IP :n tänään. Ja näin tapahtui, mutta ei muutosta. Edelleen sama ongelma. Muutamilta kavereilta varmistelin, että heidän Elisan ja Telian verkossa traceroutetus ja sivu toimii ihan normaalisti.

Nettitekniikkana mulla Ethernet ja oma OPNSense muuri hoitaa reitityksen ja palomuurin hommat.

No niinpä. Eli kun tuollainen perusasia kuten se, mitä traceroute näyttää ja mitä se ei näytä, jos se on vähän hakusessa, niin sitten luultavasti sun oma erillinen palomuuri voi myöskin olla säädetty väärin.

Kokeile kokonaan ilman.

Testattu myös traceroutettaa suoraan muurilta käsin, mutta ei pääse yhtään sen edemmäs.

Pingaus myös epäonnistuu 100%.

Sama pätee www.op.fi. Ei vaikuta mihinkään koska palvelin ja sen edessä olevat reitittimet eivät vaan vastaa pingeihin.

1754478485040.png

Välillä ei pääse tuota 2 hyppyä ollenkaan vaan siinäkin tulee request timed outtia.

Erikoista tässä on myös se, että kaverilla, joka myöskin asuu Oulussa, DNA :n verkossa, mutta yhteystekniikkana kaapeli, on ihan sama ongelma.

Et ole kertonut mitään ongelmasta, etkä edes itse ongelmaa. Ilmeisesti rivien välissä sun joku adguard ei toimi, koska se ei pysty kirjautumaan heidän palvelimelleen katsoakseen että sulla on voimassa oleva tilaus kyseiseen softapalveluun.

Selaimeen syötettynä "adguardaccount.com" ->

1754507449118.png

Tietysti kyseista palvelinta ei välttämättä ole tarkoitus käyttää https, mutta lähtisin ensin siitä että vastaako se selaimelle yhtään mitään. Ja jos ei, vastaako vaikkapa ////www.op.fi

Jos jälkimmäinen vastaa niin miten jos otat pois välistä kokonaan tuon erillisen palomuurin.

DNA:n verkko tietysti koostuu monista pienemmistä verkoista eri alueilla, joten tietysti niiden täsmällisissä reiteissä on eroja.

Tälläistä Turussa DNA:n valokuituplussalla.

1 9 ms 12 ms 10 ms dnainternet.fi []
2 8 ms 9 ms 8 ms rai1-sr21.net.dnaip.fi [62.78.100.209]
3 11 ms 11 ms 11 ms hel7-sr1.net.dnaip.fi [217.78.199.66]
4 12 ms 12 ms 13 ms cloudflare-T1027344.o.dnaip.fi [217.78.199.67]
5 12 ms 12 ms 13 ms 217.72.12.1
Trace complete.

Onko tässä nyt vika 99% varmasti DNA :n verkon puolella vai voinko itse tehdä asian eteen jotakin vielä?

1% todennäköisuus että DNA:n verkosssa on juuri tuon palvelimen reititystä koskeva vika. Koska se selaimella kokeiltuna toimii mulla, ja sullakin VPN päällä. Ja tästä sun kaverista ei tiedetä koska sä olin ohjeistanut häntä vaan pingailemaan.

Lisätään vielä sen verran, että VPN kautta sivusto toimii ihan normaalisti ja Adguard samoin.

Joka implikoi voimakkaasti sun viritelmien puoleen.

Et ole kertonut mitään ongelmasta, etkä edes itse ongelmaa. Ilmeisesti rivien välissä sun joku adguard ei toimi, koska se ei pysty kirjautumaan heidän palvelimelleen katsoakseen että sulla on voimassa oleva tilaus kyseiseen softapalveluun.

Selaimeen syötettynä "adguardaccount.com"

Ongelmana on tosiaan se, että tuohon sivustoon ei saa yhteyttä. Sivulle ei pääse lainkaan.

This site can’t be reached​

adguardaccount.com took too long to respond.

ERR_CONNECTION_TIMED_OUT

Kaikki muut sivustot tai palvelut toimivat ongelmitta. Sama juttu kaverilla, jolla on vain DNA :n oma kaapelipurkki, eikä OPNSense niinkuin minulla.

Et ottanut myöskään huomioon, että muilla ystävilläni, joilla Telian ja Elisan yhteys, tracert ja sivusto toimii normaalisti.

Selvittelin asiaa myös Google Gemini 2.5 Pro :n kanssa, joka kertoi seuraavaa:
Tässä on tiivistelmä tehdyistä toimenpiteistä, niiden tuloksista ja lopputuloksesta.

Ongelma​

Et päässyt OPNsense-reitittimen takaa osoitteeseen adguardaccount.com. Selain antoi virheilmoituksen ERR_CONNECTION_TIMED_OUT.

Suoritetut Toimenpiteet ja Tulokset​

1. Palomuurin lokien tarkistus
    • Tulos: Lokit osoittivat, että yhteys osoitteeseen 217.72.12.1 (adguardaccount.com) sallittiin (vihreä kuvake), ei estetty.
    • Välipäätelmä: Vika ei ollut palomuurin estossa.
  2. AdGuard Homen tarkistus
    • Tulos: Vahvistit, että et käytä AdGuard Home -ohjelmistoa.
    • Välipäätelmä: AdGuard Home ei voinut olla syynä.
  3. DNS-nimipalvelun tarkistus
    • Tulos: OPNsensen oma "DNS Lookup" -työkalu selvitti onnistuneesti, että adguardaccount.com vastaa IP-osoitetta 217.72.12.1.
    • Välipäätelmä: Nimipalvelu OPNsense-reitittimessä toimi oikein.
  4. Verkkoasetusten ja yhteyksien nollaus
    • Tulos: Palomuurin tilataulun (state table) tyhjentäminen, tietokoneen DNS-välimuistin nollaus ja MSS Clamping -asetuksen säätäminen eivät korjanneet ongelmaa.
    • Välipäätelmä: Vika ei ollut jumittuneissa yhteyksissä tai pakettikoon ongelmissa.
  5. Reitityksen jäljitys (traceroute)
    • Tulos: tracert-komento näytti, että verkkoliikenne eteni onnistuneesti omasta lähiverkosta OPNsensen kautta ulos internetiin ja saavutti operaattorisi (DNA) verkon. Yhteys kuitenkin katkesi välittömästi DNA:n verkon sisällä.
    • Välipäätelmä: OPNsense-reitittimesi ja oma verkkosi toimivat täysin oikein.

Lopullinen Johtopäätös 🎯

Ongelma ei ole OPNsense-reitittimessäsi, sen asetuksissa tai omassa lähiverkossasi. Traceroute-tulos todistaa yksiselitteisesti, että vika on verkkosi ulkopuolella, todennäköisesti internet-operaattorisi (DNA) verkossa tai sen ja AdGuardin palvelinten välisessä reitityksessä.

Ratkaisu: Ota yhteys DNA:n tekniseen tukeen ja esitä heille traceroute-tulokset todisteena ongelman sijainnista.

Buy license | AdGuard sivusto näyttää minulla ja kaverilla tältä:

1754513049735.png

Eli täsmälleen samat viat Oulussa kahdella kaverilla, molemmilla DNA :n netti, mulla Ethernet, toisella kaapeli. Mulla OPNSense, toisella DNA :n oma purkki.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 346
Jäsenet
78 644
Uusin jäsen
Stobe99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom