ADHD/ADD

Jos pojallas on ADHD niin se yksinään on jo savuava ase. Ei siinä muu auta kuin että puhelin kouraan ja varailees aikaa sille pelottavalle valkotakille. Mutta varotan että aikaa voi mennä, itellä meni ekasta psykakäynnistä pikkusen päälle 6kk diagnoosiin ja siitä 5kk et oli lääkkeet tassussa. Ja ihan julkisella tämä.
Joo ei mulla sinänsä mikään kiire ole, mutta kun luin että oireita pitäis olla jotenkin kirjattu lapsuudessa niin melkein tekee mieli sanoa, ettei Suomessa juuri tiedetty koko kirjainyhdistelmästä tuolloin:D

Järjestelmällisyys puuttuu kaikesta tekemisestä ja keskeneräisiä asioita on kerralla 50-100 ja valmiita 0-1.
Huutis, tutunoloiselta kuulostaa re; omat harraste-tekemiset.

Miljoonaa rautaa tulessa mutta valmiiksi tulee yksittäisiä pikkujuttuja jollain 2-10v aikajänteellä. Helposti voi jotain projekta pakertaa 90% completion rate:een asti muutamassa kuukaudessa, ja sitten se viimeiset 10 viimeistelypintaa seisookin pöydällä seuraavat 5 vuotta.... :D

Näin setämiesiässä diagnoosin saanneena itsekin niin kyllä nuo työt helpotti lääkityksellä.

En mä edelleenkään ole erityisen hyvä organisoimaan tai "johtamaan" omaa tekemistä (kaikki "meta"-tason jutut) kun siihen ei oikein koskaan ole elämän aikana eritysen hyvin oppinut vaikka syytä olisi, mutta siitä varsinaisesta tekemisestä on tullut paljon suoraviivaisempaa ja sellainen turhanpäiväinen kivesten neppailu jossa joku parinkymmenen minuutin homma vie puolitoista tuntia koska ???? haihtui kuin pieru saharaan.

Viimeksi muokattu:
Huutis, tutunoloiselta kuulostaa re; omat harraste-tekemiset.

Miljoonaa rautaa tulessa mutta valmiiksi tulee yksittäisiä pikkujuttuja jollain 2-10v aikajänteellä. Helposti voi jotain projekta pakertaa 90% completion rate:een asti muutamassa kuukaudessa, ja sitten se viimeiset 10 viimeistelypintaa seisookin pöydällä seuraavat 5 vuotta.... :D

Näin setämiesiässä diagnoosin saanneena itsekin niin kyllä nuo työt helpotti lääkityksellä.

En mä edelleenkään ole erityisen hyvä organisoimaan tai "johtamaan" omaa tekemistä (kaikki "meta"-tason jutut) kun siihen ei oikein koskaan ole elämän aikana eritysen hyvin oppinut vaikka syytä olisi, mutta siitä varsinaisesta tekemisestä on tullut paljon suoraviivaisempaa ja sellainen turhanpäiväinen kivesten neppailu jossa joku parinkymmenen minuutin homma vie puolitoista tuntia koska ???? haihtui kuin pieru saharaan.
Juu siis saatan alkaa aamulla paahtaa hommia ja huomata iltapäivällä että ajatus karkaa, olen ehkä tehnyt viimeiset 15min jotain päin vihkoa ja korjaan sitä seuraavan vartin. Sitten 7,5h päivä venyykin yhtäkkiä yli 10h päiväksi, koska hylkään aamupäivän valmistuneen osuuden ja alan tehdä sitä suunnitelmallisemmin tai paremmin uudelleen...

Mulla on nyt henkilökohtaisen talouden korjaussarjasta varmaan 5 Exceliä, kunnes vihdoin sain uusimmasta sellaisen minkä halusin. Se on kaavoineen ja päivämäärineen valmis ja alan noudattamaan sitä, etten hairahda. Muuten en saa hommaa hanskaan ikinä.

Edit: niin ja keväälle ja kesälle on autotallin viimeistely (sisäpinnat + sähköt), lopputarkastus rakennusvalvonnasta, koiran aitaus about 60-80m2, pihavaja ruohonleikkurille, lumilingolle, autonrenkaille ja polttopuille ja nyt mulla on vapaa-ajalle vireillä pari ohjelmointiprojektia myös. Ilmeisesti kesää kohti alan laatimaan lisää suunnitelmia, vaikka vanhojakin on jonossa aloittamatta ja kesken:D

Viimeksi muokattu:
Mulla itellä ehkä se kaikkein pahin ja ihan oikeasti, kirjaimellisesti lamaavin on ns "adhd-halvaus" joka on siis toiminnanohjauksen aivan totaalijumi, et voi tehdä yhtään mitään vaikka haluaisit, kroppa vaan sanoo "noooopppeeee". Sitä voi verrata aasiin joka päättää pamauttaa kaviot hiekkaan, et muuten saa sitä liikkumaan.

Tota tilannetta ei laukaista oikein millään, siinä ei auta muu kuin odottaa että toimintakyky palaa.

Itelle toi kyllä laukas myös uteliaisuuden et mikä tuon sitten oikein aiheuttaa, itellä kun on diagnoosina AuDHD eli autismi + ADHD ja MOLEMMISSA esiintyy tuota aivan totaalista "halvaantumista" niin otinpa sit selvää että mistä on kyse noin niinkuin neuropsykologisella tasolla ja hyvä helkkari oli opettava 4 tuntinen minkä ajan googlailin tota asiaa. En tässä nyt ala mitään 50 sivun paperia kirjoittaas mutta jos kiinnostaa niin aloita tästä linkistä:

Lisänä sit ADHD-halvauksesta muutama linkki luettavaks:

Itellä se että ymmärtää tota ilmiötä lääketieteen kautta on auttannu ihan helvetist itteni kanssa, ei se sitä paranna mutta sanon itelleni " se aasi taas...."

Viimeksi muokattu:
Joo ei mulla sinänsä mikään kiire ole, mutta kun luin että oireita pitäis olla jotenkin kirjattu lapsuudessa niin melkein tekee mieli sanoa, ettei Suomessa juuri tiedetty koko kirjainyhdistelmästä tuolloin:D
Saattaa riittää myös esim. vanhempien haastattelu lapsuudestasi. Itsellä kävi tuuri, että oli yksi kirjaus, joka sopi selkeästi adhd oireistoon.

Statistiikka

Viestiketjuista
305 209
Jäsenet
82 639
Uusin jäsen
Nakkimuki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom