finWeazel
Tukijäsen
Se riippuu siitä miten paljon omaa aikaansa arvostaa. Tällä hetkellä ennemmin maksan claude code:sta ja käytän niiden parasta mallia yleensä high tai max tasolla. Riippuu myös todella paljon siitä minkä kokoisia palasia yrittää teettää ja kauanko jaksaa odotella koneen raksuttamista. Pikkujuttuihin lokaali ihan fine, kuten oli myös vuodentakainen pilvi, isommat ja haastavammat projektit, noh,...Mä olen tästä osasta voimakkaasti eri mieltä. Itellä on käytössä Qwen3.5-27B-FP8. Se hoitaa ison osan hommista, myös laajemmista sellaisista, ihan mainiosti. Eritoten kun on jaksanut vähän nähdä vaivaa niiden aliagenttien, skillien, työkalujen ym. kanssa.
Ei se silti Clauden (Sonnetinkaan, Opuksesta nyt puhumattakaan) tasolla ole. Mutta samaan tapaan nuo avoimet mallit kehittyy vuosi vuodelta.
5090:en tai vaikka hitaamman mutta isomuistisemman 128GB strix halon hinnalla saa aika paljon pilveä joka jatkaa kehittymistä myös rauta ei vain softapuolella. imho. jo se 20e/kk tilaus kepittää lokaalit 100-0, 240e/vuosi, 10vuotta niin on 5090:en maksanut hintansa takaisin jos ei huomioida muuta konetta, sähköä, huonompaa toimivuutta jne.
Uusimpien frontier mallien mitä tulee nyt kevään aikana huhutaan olevan 5-10biljoonaa parametria välissä. Siinä on tekemistä kotikoneella ajaa noita. Osa asioista vaan on vähän eri skaalassa konesali vs. kotikone. Googlen isoin gemini on kai jo tuota kokoluokkaa, xai seuraavan koko varmistettu. Anthropic/openai:sta vain arvailuja.
Jos lokaali pystyy jatkamaan sitä että laahaa vain vuoden perässä pilveä niin mun käyttöön vuoden/kahden päästä lokaali olisi a-ok. Vielä paraskin avustin on sen verran huono, että parempaa kaipaisi. Sitten kun ei enää kaipaa parempaa niin silti kaipaisi edelleen ... nopeampaa ...
Viimeksi muokattu: