Siinäpä paljon hyviä pointteja; vastaan alla kysymyksiisi erikseen. Kaikille lukijoille varoitus painokkaista mielipiteistäni - se asia juontuu siitä, että kehityksen suunta koko autoteollisuudessa on kovasti sitä vastaan mitä itse pitäisin hyvänä. Sellainen turhauttaa pitkän linjan harrastajaa.
MX-5:stä on myös targa top tyyppinen setup jos kangaskatto ei kiinnosta. Itse painelin yhden talven NA:lla kovakaton kanssa ilman mitään ongelmaa. Helvetin hauskaa, ei se tosin mennyt varmaan yhtään tovia suoraan vaan aina poikittain

. Itsellä siis NA 1.6 115hp koneella. NA/NB eivät vakiona ole tosiaan jäykimmän tuntuisia koska jousitus antaa kallistella jne. Mutta lyö alle asiallinen alustasarja (itsellä Tein), edes semi asialliset renkaat ja ai saakeli kun on hauskaa. Saat kelata kolme vaihdetta kiekat tapissa ilman että kortti on heti hyllyllä ja mutkissa en ole törmännyt kovin moneen edes hot hatchiin joka pysyisi perässä. Ja se tuntuma...
MX-5 voisi olla oikeasti vahva ehdokas, mutta talvikäytön suhteen huolettaa kyllä peltien happaneminen. Sitten tuohon jäykkyysasiaan, niin asia varmasti on kuten sanotkin, mutta puhutaan jäykkyyden suhteen nyt vähän eri asioista. Itse haluaisin coupen siksi, että kori/runko on vääntöjäykempi eikä siten elä töyssyissä ja mutkissa yhtä paljon kuin avomalli, jossa tämä ongelma vielä korostuu entisestään, jos siihen laittaa jäykemmät jouset. Kiinteä coupe kestäisi jäykän jousituksen paremmin.
Itselle avokatto ei tuo mitään lisäarvoa, vaan perinteinen coupe olisi siten paras - mutta MX-5 RF-malli vain näyttää coupelta, joten runko ei silloin ole sen jäykempi ja lisäksi vielä painokin kasvaa. Siis jos MX-5 niin sitten rättikatolla kiitos. Tämä auto olisi siis mahdollisessa kiikarissa hauskuuden ja urheiluautouden takia eikä siksi, että se sattuu olemaan avoauto. Avokaton voi sietää, jos yhtä hyvää autoa ei saa oikeana coupena.
Jousituksen suhteen pehmeämpi on taas Suomen oloissa eduksi. Sen jälkeen kun on kokeillut ajaa routaisilla sivuteillä Renault Clio III:lla ei tee enää yhtä helposti mieli racing shopiin jousia ostamaan. Jos asuisi Monacossa niin sitten varmasti jäykkä alusta on parempi.
Itsellä on ollut viri kuplaa, viri sitä ja tätä, Ibiza Cupra, Octavia vRS, Focus ST170, Fiesta ST MK7 ja MK8, Focus ST MK3.5 ja isommista sitten Teslan Model 3 Performance. Suurin osa softattuja tai muuten edes hiukan rakenneltuja. Totesin että Model 3:n kanssa lähtee henki tai kortti, jotain vaihdoin 500hp:n 115hp:hen ja kevyeen autoon. En rehellisesti voi oikein suositella kuin MK7 Fiesta ST:tä ja/tai MX-5:sta jos haluat viedä autoa miten haluat. MK8 Fiesta on pirun hyvä, mutta se paino tuntuu vaikka onkin helvetin hauska vietävä. Juu en ole ajanut kaikkia mahdollisia ja esim Toyotan GR mallit voivat olla jees ajaa, mutta en itse kokenut hinnan arvoisiksi ja jätin esim Yaris GR:n kauppaan. Yksi hupi mikä noissa vanhemmissa on, ajoavut... niitä ei ole. Jos haluat leikkiä... anna mennä. Yleensä uudemmissa saa kytkeä kaiken pois että saa mitään. Fiestat ovat omista ajamistani about parhaita tuon suhteen. Avut päällä mutta silti mennään nelipyöräluisussa ihan miten haluaa. Ei väliä onko hinnat alkaen malli tai ST.
Fiestaan täytyy sitten kyllä tutustua. Tuo kuulostaa juuri sellaiselta mitä Fordista on totuttu odottamaan. Uuden mallin Focus sitä tosiaan ei enää ole. En edes kaipaisi ST-mallin tehoa, vaan perus 140 hv voisi ympärivuotisessa käytössä olla aivan riittävä. Mutta silloin se olisi tuo surullisen kuuluisa märkähihnakone enkä siihen kyllä uskalla ryhtyä. 1.5-litrainen ilmeisesti on parempi, että ST-Fiesta laitetaan nyt tutustumislistalle.
Yksi mikä kiinnittää huomion kyselyistäsi on tuo kaasun vaste. Haluatko hyvää kontrolloitavuutta vai sitä on/off kaasua? Juu tuo on/off kaasu tuntuu nopeammalta, mutta tosielämässä se modulaarinen tasaisesti lisääntyvä kaasu on enemmän kuin toivottava asia autossa missä on alusta jolla voi leikkiä. Tarkoitatko ennemminkin turboviivettä (joka on leikki itsessään), painavaa vauhtipyörää vai mitä? Jos on/off kaasu on asia mitä haluat, sen saa softalla todella helposti. Itseä vituttaisi auton hallinnan kannalta, mutta jokainen meistä tavallaan.
Tarkoitan tässä sitä, että kaasunpainalluksen rekisteröinnissä ei saa olla viivettä.
Kaasuläpän ohjaukseen on nykyautoissa tehty tahallaan viivettä softan avulla. Eli kun laitat jalan kaasulle niin kestää jopa sekunnin ennenkuin moottorinohjaus vasta aktivoi kaasuläpän. Joissain automalleissa ongelma poistuu sport-moodissa, joissain ei edes sittenkään. Kun sitten vihdoin moottori reagoi niin sen jälkeen vasta astuu kuvaan varsinainen throttle mapping. Turboviive sitten vielä erikseen - se taas ei itsessään ole minulle ollenkaan ongelma.
Kaasun reaktionopeus on tosiaan softasta kiinni, koska ajomoodit usein vaikuttavat asiaan niin ratkaisevasti. En puhu siis siitä miten aggressiivinen on kaasuläpän liikenopeus suhteessa kaasupolkimeen - vaan viiveestä ensipainalluksella.
Jos kokeilee ajaa Alfa Romeo 156 JTS:llä, jossa on varhainen versio sähköohjatusta kaasuläpästä, niin siinä reaktiot ovat tasan yhtä välittömiä kuin parhaissa tupla-Webereissä. Kaasupolkimen viive on siis asennevamma nykyajan autonvalmistajien osalta aivan samoin kuin tunnoton, ylitehostettu ohjaus on. Molemmat pystytään tekemään sähköisinäkin varsin hyviksi (ja niin on asia mm. tuossa mainitsemassani Clio III:ssakin).
Lisäksi, haluatko mitään varusteita? Esim Android auto/Apple carplay, sähkö sitä tai tätä, aktiivi vakkari tms? Lisänä toki, kuinka monta paikkaa haluat autossa olevan? Itsellä tuo MX riitti yllättävän hyvin, paitsi kun piti tavaraa kuljettaa tai alkoi tulla enemmän ja enemmän tilanteita missä oli kolme henkeä+koira kyydissä ja jos MX olisi ainoa auto tallissa... ai saakeli.
Kaksi ovea, kaksi istuinta, ABS-jarrut ja ilmastointi. Turvavarusteet ovat muuten ok, mutta ajoon vaikuttavat sellaiset täytyy saada pois päältä. Kaistavahdit ja sen sellaiset saisivat kyllä jäädä kokonaan tehtaalle: ovat tosi vaarallisia jäädessään edes vahingossa päälle ja sen lisäksi äärimmäisen ärsyttäviä varusteita.
Tavaratilaa tarvitaan kahden hengen kevyen reissaamisen verran; 300 litraa tjsp. Pieni coupe olisi kaikkein ihanteellisin auto, mutta niitä tehdään nykyään lähinnä vain kalliimmissa hintaluokissa ja mitat ovat sielläkin liikaa paisuneet ajan mittaan. Se harmittaa, jos joutuu väkisin raahaamaan mukana takapenkkiä, jota ei tarvita - puhumattakaan ylimääräisestä pellistä ympärillä, joka tekee auton hallinnasta hankalampaa ja kasvattaa massaa turruttaen auton ketteryyttä ja syömällä turhaan bensaa.
.......Kertonee paljon että esim moni kyydissäni ollut tunsi talvella olonsa turvallisemmaksi 1990 MX-5 NA:ssa joka oli poikittain ties missä vs 2021 Corollassa josta ei ikinä tiennyt aliohjaako vai yliohjaako se. Tuo sanoo jotain perstuntumasta oli kuskina tai ei.
Tämä. Tiedän täsmälleen mistä puhut. Juuri tuo sama syöpä on valtaamassa koko autoteollisuutta; kuljettaja yritetään poistaa koko autoilun yhtälöstä ja se on vaarallista sen lisäksi, että se vie elämästä iloa pois. Laitteiden täytyy totella niiden käyttäjää ja liika automaatio on aina pahasta.
Yritän suhtautua auton etsintään positiivisesti, mutta positiivisuudelle pitäisi olla myös aihetta ja sen osalta aika vaikeaa tuntuu olevan herran vuonna 2024, mikäli siis bensa virtaa suonissa kuten minulla on.