Tiedän kyllä että vähän kieli poskessa kirjoitettu nämä mutta miten tuo käytännössä toimisi? Jos takana oleva on liian lähellä niin sakko mutta toisaalta jos edessä oleva on liian lähellä (ohitus) niin sakko? Mikä se rikkeen nimike olisi? "Ajoit liian lähellä joko edessä tai takana"? Niin ja mikä on liian lähellä?
Mini suositykset kesllä taajamassa >2s ja muualla >4s
Varmaan ensimmäinen askel olisi nuijia laki läpi joka tekisi kahden auton lähekkäin ajamisesta rangaistavaa. Ruuhka-aikoina pelkästään Oulussa motarille liityttäessä tulisi valtiolle miljarditulot. hehe.
Aikaan tuota jostain suunnalta kommetoitu niin että valvonta on vaikeaa, ja poliisit välttää sellaista mistä sitten riidellään.
Automaatti valvonta tuohon pitäisi saada, jos vetää kahden ylinopeus valvonta pisteen läpi alle niin lappua perään, ja jos ei laki taivu niin taivuttaa se sellaiseks että menee sillä millä pienemmän ylinopeudet mistä pienempi jumppa. Jos vielä ylinopeutta pikkusenin, niin molemmista.
Hauska juttu, että suuri osa adaptiivisista vakkareista on tuolla kriteerillä käyttökelvottomia. Suurimmallakaan etäisyys/aika -asetuksella ei päästä 4 sekuntiin.
Totta, onhan näissä auto ketjuissa useasti tarinaa kun alimittaisestakin valiteltu kun hiljentelee auton perän lähetyessä ja monet kertoneet että säätäneet sen pieneki, kiva ajella sitten konstiaa jarruvalot vilkkuen.
Nykyään on sentäs autoja joissa kyvykkyyttä enemmän
5s on 60km/h nopeudella jo 80 metriä. 80km/h 110 metriä jos niin lujaa edes sattuu pääsemään.
Jos meinaat että pystyt pks työmatkaliikenteessä pitämään tuollaista etäisyyttä niin show me the way sensei. Oulun motarilla sen voin uskoa näkemättäkin.
En nyt keski mikä siinä motarilla vaikeaa, ja on niitä boomereita jotka ohituskaistalla koukkaa jokaisessa auton välissä, mutta ihan oikeesti, ruuhkassa rampilta siihen tunkee enemmän, mutta se nyt on ihan sama väli, niin siihen voi joku tunkea.
Turvavälin yksi idea on myös se että ruuhkassa siihen pääsee kiihdytyskaistalta turvalliesti liittyyn, että vasemmalta kaistalta ajava jolla ajoreitta esim seuraava pois, niin pääsee turvallisesti vaihtaan kaistaa, ja sehän siitä sitten nopeasti poistuu.
Oulun maineesta täälläkin kirjoitettu, ja se vähän mitä siellä ajellut, niin ei se nyt noin ylitsepääsemätöntä ollut. Samaa jotkut selittää uudenmaan motareilla ja kehillä. Tampereenkin seutu usein mainittu.
Ja aikaa kanattaa arvioida, se metrien arviointi on vaikeampaa , mutta voi jossain motorilla pitää kesällä että välissä on se kolme valotolppaa. No pohjoisen motareilla niitä ei kovin pitkälle ole.