Ajotavat ja liikennesäännöt

Muutamassa paikassa on suoraan ohituskaistan jälkeen 80km/h + kamera mikä aiheuttaa aina sitä inhottavaa haitaria.
Tämähän on varsin tyypillinen kameran sijoituspaikka. Kertoo siitä, että pääasiallinen tarkoitus noilla kameroilla on kassavirran maksimoiminen, kun se kamera sijoitetaan tuollaiseen paikkaan.
 
Tämähän on varsin tyypillinen kameran sijoituspaikka. Kertoo siitä, että pääasiallinen tarkoitus noilla kameroilla on kassavirran maksimoiminen, kun se kamera sijoitetaan tuollaiseen paikkaan.
Mielestäni se kertoo enemmänkin siitä että tarkoitus on tehostaa ohituskaistan jälkeistä matalempaa nopeusrajoitusta, koska on turhan yleistä ajaa ylinopeutta tuollaisissa paikoissa.
 
Mielestäni se kertoo enemmänkin siitä että tarkoitus on tehostaa ohituskaistan jälkeistä matalempaa nopeusrajoitusta, koska on turhan yleistä ajaa ylinopeutta tuollaisissa paikoissa.

Kameroita pitäisi pistää sinne missä valvonnan tarvetta, ylinopeutta ajetaan paljon, tavallaan se on onnistuneet sijottelun merkki jos kassa laulaa.

En nyt tiedä mitä paikkaa kukin ajattelee, mutta tyypillisesti ne on hyvin merkitty, ja jos sitä edelsi satasen rajoitus niin hyvin kerkiää tiputtaa nopeuden. ja en nyt muista kameraa joka olisi ihan tikkarilta mitannut, eli vähän pitkäksi mennyt hidastaminen ei saa kameraa välkkyyn.

Ja kahdeksan kympin rajoitus ohituskaistan jälkeen on aika yleinen, ja moneenko niihin on kamera laitettu, varmaan niihin missä eniten törttöillään. Kaikilla ei vain ne taidot riittä jos ei opeta.

Edit:
Tarkennetaan sen verran että monessa paikkaa se tikkari voi olla suurin piirtein siinä kohtaa kun palattu normaali leveyteen, mutta silloinkin aikaa hiljennelle ennen tikkaria sekuntti kaupalla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään muuten hajua millä nopeusylityksellä nuo kamerat triggeröityvät? Yleensä pystyy hyvin 5km/h yli rajoituksen ajamaan ainakin noihin 80-alueella.
 
Mielestäni se kertoo enemmänkin siitä että tarkoitus on tehostaa ohituskaistan jälkeistä matalempaa nopeusrajoitusta, koska on turhan yleistä ajaa ylinopeutta tuollaisissa paikoissa.
Ohituskaistan päässä suuri osa autoista varmasti ajaa ylinopeutta, se on selvä (ja sen takia siellä se kamerakin on), mutta se kamera siellä päässä enemmänkin lisää vaaratilanteita (pumppailua/jarruttelua) sen sijaan että sen ohituksen jälkeen rauhallisesti palattaisiin takaisin alkuperäiseen nopeuteen sujuvasti. Ennemminkin ohituksen aikainen hetkellinen ylinopeus tulisi sallia (tai muuttaa levennetyn ohituskaistan nopeusrajoitus vaikka 110-120kmh) tuollaisissa leveiksi ja tarkoitukseen tehdyissä paikoissa. Silloin uskaltaisi ehkä useampi sen rekan ohitse vähän reippaammin. Nythän on tilanne se, että hyvin usein se ensimmäinen ujo kuski kuka ensimmäisen ehtii ohittamaan sitä rajoitinta vasten ajavaa yhdistelmää tai karavaanaria saa tukittua sen koko ohituskaistan sillä kilometriohituksellaan, ettei vain mene yli rajoituksen ja kukaan muu ei pääse ohitse. Vähän reippaammalla vauhdilla taas ehtii pitkä letka autoja siitä ohittamaan.
 
Ammattikuskit ei näytä nykyään tietävän ajamisesta mitään. Mikä siinäkin on, että kun 1-2km/h nopeammin kulkeva raskas ajoneuvo alkaa ohittaa sitä hitaampaa, niin se hitaammin ajava ei esimerkiksi voi höllätä jalkaa kaasulta ohituksen ajaksi, jotta ohitus sujuisi nopeammin? Siinä ei hävitä matka-aikaa kuin sekunteja mutta tehtäsiin muu liikenne sujuvammaksi. Noilla kun jo muutenkin on kova halu ajaa sitä rajoittimen maksimia, joka on laissa kiellettyä ylinopeutta. Jos ajaisivat sitä rajoituksen maksimia, joka on kaikille sama niin noiden ei tarvitsisi koskaan edes toisiaan ohitella...
Harvassa on nykyisin oikeat ammattikuskit, koskee myös takseja.
Nykyisin tulee varottua takseja ja busseja enemmän kuin autokoulun opetusautoja. Vilkut ei yleensä toimi, tilannenopeudet ovat monesti järjettömiä olosuhteisiin nähden, ryhmittyminen liikennetilanteissa ala-arvoista ja myöskään liikennemerkkien lukeminen, saati niiden ymmärtäminen ei taida olla monen "ammatti"kuskin vahvuuksia?
On siellä seassa myös oikeita ratinpyörittäjiä, mutta harmillisesti valtaosa pilaa hyvienkin kuskien maineen...
 
Hyvät kuskit taitaa pääsääntöisesti olla tilausajoissa ja vastaavissa. Jonkin verran pitkän matkan busseissakin myös.

Mitä muuhun ajotaitoon tulee, niin moni tuntuu rinnastavan sen ylinopeuteen. Kun muutamasta ympyrästä taas tänään ajelin niin ennen ympyrää ollaan kontissa kiinni, jäädään reilusti ympyrässä ja taas 500m päästä ollaan kontissa kiinni (koko matkan ajanut itse suurinta sallittua). Ei itseäni sinänsä haittaa, mutta pakkoko siihen konttiin kiinni pitää sitten taas ajaa.
 
Nykyisin noita kiertoliittymiä on tehty melko moneen risteykseeen ja ajatus on ihan hyvä, vielä kun ihmiset osaisivat ajaa niissä.
Yleisin ongelma (myös näissä) liittyy vilkun käyttöön, moni ei osaa tai uskalla ilmaista aikeitaan ympyrässä ja tällä blokataan tehokkaasti muiden liittyminen ja aiheutetaan ruuhkia.
Vähintä mitä voisi tehdä, olisi laittaa suuntamerkki päälle jo ennen kiertoliittymään tuloa jos aikoo poistua ensimmäisestä liittymästä, tuolla pelaa hyvin aikaa sille aralle kuskille joka ei uskalla tulla liittymään... Toki vastuu on aina liittyjällä ja välillä joku ajaa ympyrässä vilkuttaen jatkuvasti mihin sattuu (uudet model3 hyvin esillä tässä).
 
Vähintä mitä voisi tehdä, olisi laittaa suuntamerkki päälle jo ennen kiertoliittymään tuloa jos aikoo poistua ensimmäisestä liittymästä
Juuri näin, itse jos meinaan mennä heti ekasta oikealle niin laitan vilkun päälle jo todella hyvissä ajoin, kuten risteyksessäkin.
 
Vähintä mitä voisi tehdä, olisi laittaa suuntamerkki päälle jo ennen kiertoliittymään tuloa jos aikoo poistua ensimmäisestä liittymästä, tuolla pelaa hyvin aikaa sille aralle kuskille joka ei uskalla tulla liittymään...
Kaikki eivät ole niitä arkoja ja silloin havaitsee miten joidenkin on kiertoliittymässäkin pakko vähän kiihdyttää niin ettei ainakaan siihen heidän eteensä sujuvasti pääse. Ja sitten vielä tööttäillään jos siltikin ehti ihan hyvin.
 
Yllättävän vähän muistan nähneeni vastaavia juttuja lehdessä ajotavoista- ja säännöistä. Voisi HS tai mikä tahansa lukijoita tavoittava lehti julkaista vastaavia useamminkin, kun ei noi Liikenneturvan omat somekamppikset tunnu niin näkyviä olevan. Silloin tällöin vilahtaa joku gif somessa. Seuraavaksi voisi takertua vaikka väistämissääntöihin suojatiellä. Eli tässä on Lahdenväylällä seurattu autoilijoita, jotka väistävät väistämisvelvollisia liittyjiä. Näitä ehti kertyä tunnissa 25.

 
uutisten mukaan 80% tolpista on säädetty välille 7-20kmh. Osa on sitten säädetty herkemmälle.
Onko nämä uutisoinnit ennen vain jälkeen juhannuksen ?

Ohituskaistan päässä suuri osa autoista varmasti ajaa ylinopeutta, se on selvä (ja sen takia siellä se kamerakin on), mutta se kamera siellä päässä enemmänkin lisää vaaratilanteita (pumppailua/jarruttelua) sen sijaan että sen ohituksen jälkeen rauhallisesti palattaisiin takaisin alkuperäiseen nopeuteen sujuvasti. Ennemminkin ohituksen aikainen hetkellinen ylinopeus tulisi sallia (tai muuttaa levennetyn ohituskaistan nopeusrajoitus vaikka 110-120kmh) tuollaisissa leveiksi ja tarkoitukseen tehdyissä paikoissa. Silloin uskaltaisi ehkä useampi sen rekan ohitse vähän reippaammin. Nythän on tilanne se, että hyvin usein se ensimmäinen ujo kuski kuka ensimmäisen ehtii ohittamaan sitä rajoitinta vasten ajavaa yhdistelmää tai karavaanaria saa tukittua sen koko ohituskaistan sillä kilometriohituksellaan, ettei vain mene yli rajoituksen ja kukaan muu ei pääse ohitse. Vähän reippaammalla vauhdilla taas ehtii pitkä letka autoja siitä ohittamaan.
Jos suurin osa kuskeista ajaa ylinopeutta, niin varmaan siellä ohituskaistan päässäkin, mutta taisit tarkoittaa että osa lisää vauhtia ohituskaista osuuksilla.

Mutta sitä en ymmärrä miten kameran oleminen lisää vaaratilanteita, jos siellä kuskit muuten laskettelisi pidempää korkeampaa ylinopeutta niin eikä se ole vaarallista, ja muiden, esim risteävän tien liikkujät arvioi ylinopeutta ajavan nopeuden väärin. mikä lisää vaaratilanteita.

Jos se kamera saa niitä nopeuksia kuriin, niin se on ihan toivuttu tulos. Jos se vielä saa jonkun lopettaan mä vielä kerkiä, jos vähän polkasen ja kiilaan, niin vielä parempi. Jos joku ajaa kameraan, mitä edeltänyt tikkari, niin kuullostaa jo tahalliselta, joten ei siitäkään valvojaa voi syyttää.


Ohistukaistoilla syntyy kamerasta huolimatta pumppausta, mutta se ei nyt kamerasta johdu.
 
^^ Sen varmistaminen, että muut(kin) tuntevat säännöt ja pitävät myös niistä kiinni, on meille suomalaisille luontaista. Olemme kyttääjiä muuallakin kuin kerrostaloissa....

Itse asetan kuitenkin todennäköisesti aika monen foorumilaisenkin tavoin liikenteen sujuvuuden etusijalle, ja voin harkitusti poiketa säännöistä ja ajaa "väärin" vaikkapa juuri motarilla - kuitenkin edellyttäen että vasen kaista on tyhjähkö ja liittyviä autoja on useita, jolloin niistä joku osuu todennäköisesti oman auton kohdalle siinä vaiheessa kun sen tulisi liittyä liikennevirtaan. Silloin siirryn kylmästi tyhjälle ohituskaistalle ja palaan sitten oikeanpuoleiselle kaistalle sopivaan rakoseen. Maailma ei ole mustavalkoinen ja huomaavaisuus ajaa onneksi aika usein kotipoliisimeiningin edelle, sen myönnän.

Samaten jo yli viisi vuotta voimassa olleen uusimman Tieliikennelain pyöräilijän väistämisvelvollisuuksiin liittyvät säännöt ovat sellaiset, etten ole satavarma tunnenko ne itsekään vieläkään täysin, en odota että kaikenikäiset pyöräilijät alakoululaisesta senioreihin ne tietävät, eikä minua myöskään harmita jos edellä ajava ajoneuvo hidastaa matkantekoani pahimmillaan puolisen minuuttia antamalla pyöräilijälle tietä vaikka se olisikin "väärin" eli niin ei "kuuluisi" tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävän vähän muistan nähneeni vastaavia juttuja lehdessä ajotavoista- ja säännöistä. Voisi HS tai mikä tahansa lukijoita tavoittava lehti julkaista vastaavia useamminkin, kun ei noi Liikenneturvan omat somekamppikset tunnu niin näkyviä olevan. Silloin tällöin vilahtaa joku gif somessa. Seuraavaksi voisi takertua vaikka väistämissääntöihin suojatiellä. Eli tässä on Lahdenväylällä seurattu autoilijoita, jotka väistävät väistämisvelvollisia liittyjiä. Näitä ehti kertyä tunnissa 25.
Sitten kun vielä puututtaisiin asioihin, jotka on oikeasti vaarallisia. Kuinkahan monta ihmistä on viimeisen 20 vuoden aikana kuollut sen vuoksi että joku on väistänyt motarilla vasemmalle? Tai ylipäänsä kuollut motarilla muuhun kuin sairaskohtaukseen.
 
Sitten kun vielä puututtaisiin asioihin, jotka on oikeasti vaarallisia. Kuinkahan monta ihmistä on viimeisen 20 vuoden aikana kuollut sen vuoksi että joku on väistänyt motarilla vasemmalle? Tai ylipäänsä kuollut motarilla muuhun kuin sairaskohtaukseen.
Nyt kun sanoit, niin giljotiini-ilmiö taitaa olla ainoita asioita, joista itse muistan HS:n ym. uutisoineen vuosien aikana. Mutta joo täydellisessä maailmassa poliisi kykenisi puuttua vaarallisiin suorituksiin liikenteessä.
 
Yllättävän vähän muistan nähneeni vastaavia juttuja lehdessä ajotavoista- ja säännöistä. Voisi HS tai mikä tahansa lukijoita tavoittava lehti julkaista vastaavia useamminkin, kun ei noi Liikenneturvan omat somekamppikset tunnu niin näkyviä olevan. Silloin tällöin vilahtaa joku gif somessa. Seuraavaksi voisi takertua vaikka väistämissääntöihin suojatiellä. Eli tässä on Lahdenväylällä seurattu autoilijoita, jotka väistävät väistämisvelvollisia liittyjiä. Näitä ehti kertyä tunnissa 25.

En väistä koskaan liittyvää enkä toisaalta odota myöskään sitä muilta. Osa autoilijoista ovat selkeästi tottuneet siihen, että kaikki väistävät kun juuri he liittyvät ja tuloksena on sitten valoshowta tai pahimmassa tapauksessa röyhkeää puskemista vaan eteen.
 
Yllättävän vähän muistan nähneeni vastaavia juttuja lehdessä ajotavoista- ja säännöistä. Voisi HS tai mikä tahansa lukijoita tavoittava lehti julkaista vastaavia useamminkin, kun ei noi Liikenneturvan omat somekamppikset tunnu niin näkyviä olevan. Silloin tällöin vilahtaa joku gif somessa. Seuraavaksi voisi takertua vaikka väistämissääntöihin suojatiellä. Eli tässä on Lahdenväylällä seurattu autoilijoita, jotka väistävät väistämisvelvollisia liittyjiä. Näitä ehti kertyä tunnissa 25.

Vikassa klipissä ei ole väistämistä vaan valkoinen lähtee ohittamaan punaista, jo motarilla ajavaa autoa. Ei herätä luottamusta toimittajan laskutaitoon.

Poliisitarkastajan mukaan kyseessä on "oikea ongelma", mutta kuinka suuri? Kiinnostaisi tilasto siitä, kuinka usein näistä väistöistä tulee haittaa tai vaaraa.
 
Vikassa klipissä ei ole väistämistä vaan valkoinen lähtee ohittamaan punaista, jo motarilla ajavaa autoa. Ei herätä luottamusta toimittajan laskutaitoon.

Poliisitarkastajan mukaan kyseessä on "oikea ongelma", mutta kuinka suuri? Kiinnostaisi tilasto siitä, kuinka usein näistä väistöistä tulee haittaa tai vaaraa.
Vaikkei muiden väistäminen lisäisi välitöntä vaaraa jokaisessa tilaneessa älyttömästi, mielestäni tämän säännön sisäistäminen voisi kehittää ihmisten ennakointia liikenteessä ja vähentää turhaa hätäilyä muutenkin. Todella päivittäistä kuitenkin on, että autoilija kokee pitkänkin liityntäkaistan alussa, että tästä on ihan pakko liittyä kahden sekunnin sisällä liikenteen sekaan, vaikka tilanne olisi mikä. Moni tuskin on tarkastanut tilannetta etukäteen. Ja jos autoilija vuodesta toiseen kuvittelee muiden olevan väistämisvelvollisia, niin sinne saatetaan änkeä aika itsepintaisesti. En ole ikinä noissa tilanteissa joutunut onnettomuuteen, mutta todella lähellä on ollut usein.
 
Viimeksi muokattu:
Toi moottoritien liittymässä tilan antaminen saa ihan tolkuttomasti palstatilaa ja esson baarissa sitä pidetään tyyliin suurimpana rikoksena, mutta fakta on vaan se, että jos itse esim. ajan pientä ylinopeutta ja liittymästä tullaan hiljempaa, niin totta hitossa "väistän", eli todellisuudessa siis ennakoin ja lähden ohittamaan.

Se on "väistäjän" ongelma huolehtia siitä, ettei väistä kenenkään eteen ja jos tilaa ei ole, niin sitten ei väistetä, vaan fiksataan omaa nopeutta ylös-/alaspäin ja päästetään liittyjä liittymään. Ihan perusjuttuja. Lisäksi vaikka kuinka haluaisi "opettaa" ihmisiä liittymään hyvin pitämällä paikkansa, niin ei se maailma vaan toimi niin.
 
Poliisitarkastajan mukaan kyseessä on "oikea ongelma", mutta kuinka suuri? Kiinnostaisi tilasto siitä, kuinka usein näistä väistöistä tulee haittaa tai vaaraa.
Mm. niihin liittymistä yleensä jonomuodostelman hännillä tuleviin, jotka polkevat heti tallan pohjaan singahtaakseen vasemmanpuoleisimmalle kaistalle olipa siellä tilaa tai ei, voisi ehkä amatilainen kiinnittää ensi sijassa huomiota.
 
jos itse esim. ajan pientä ylinopeutta ja liittymästä tullaan hiljempaa, niin totta hitossa "väistän", eli todellisuudessa siis ennakoin ja lähden ohittamaan.
Itse ennakoin vaikken ajaisi ylinopeuttakaan esim. juuri silloin jos sieltä liittymästä tulee autoja jonomuodostelmassa motarille. Eikä välttämättä edes ole pakko silloin vetää samantien koko letkan ohi vasenta kaistaa jos siihen muodostuu sopiva väli, johon palata.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ennakoin vaikken ajaisi ylinopeuttakaan esim. juuri silloin jos sieltä liittymästä tulee autoja jonomuodostelmassaa motarille. Eikä välttämättä edes ole pakko silloin vetää samantien koko letkan ohi vasenta kaistaa jos siihen muodostuu sopiva väli, johon palata.
Jep, jos poliisi haluaisi puuttua oikeaan ongelmaan, niin voisi liputtaa niitä hitaasti liittyviä, joilla ei ole mitään hyvää syytä liittyä hitaasti. Ja just niitä, jotka lähtevät sieltä liittyvän jonon perältä sekoilemaan.

Mutta aina syytellään niitä, jotka osaavat ennakoida, aivan käsittämätöntä ;)
 
Jep, jos poliisi haluaisi puuttua oikeaan ongelmaan, niin voisi liputtaa niitä hitaasti liittyviä, joilla ei ole mitään hyvää syytä liittyä hitaasti. Ja just niitä, jotka lähtevät sieltä liittyvän jonon perältä sekoilemaan.

Mutta aina syytellään niitä, jotka osaavat ennakoida, aivan käsittämätöntä ;)
No mutta kun ne rikkovat niitä sääntöjä. Yhyy... Em. sekoilu täyttää kyllä kevysti liikenteen vaarantamisen tunnusmerkistön ainakin ruuhka-aikaan jollain kehätiellä mutta ellet riko sääntöjä eikä mitään ainakaan sillä kertaa satu niin niin ei haittaa.
 
Itse asetan kuitenkin todennäköisesti aika monen foorumilaisenkin tavoin liikenteen sujuvuuden etusijalle, ja voin harkitusti poiketa säännöistä ja ajaa "väärin" vaikkapa juuri motarilla - kuitenkin edellyttäen että vasen kaista on tyhjähkö ja liittyviä autoja on useita, jolloin niistä joku osuu todennäköisesti oman auton kohdalle siinä vaiheessa kun sen tulisi liittyä liikennevirtaan. Silloin siirryn kylmästi tyhjälle ohituskaistalle, kiihdytän hieman vauhtia ja palaan oikeanpuoleiselle kaistalle liikennevirtaan liittyneen letkan eteen. Maailma ei ole mustavalkoinen ja huomaavaisuus ajaa onneksi aika usein kotipoliisimeiningin edelle, sen myönnän.

Ei ehkä väärin, jos rampilta valuu possujuna motarille, niin motarilla ohittaminen sallittua, ajoissa vilkkua ennen rauhallista kaistan vaihtoa ja niin se loppu pätkäjonosta tietää mitä aiot. (siis kaista vaihdettu ennen rampin loppua)

Mutta jos rampilta tulossa yksinäinen sankari ja kiihdytyskaistan kohdalla rinnan, nin jos oletetaan että hän on sinut havainnut ja tähtää taakse tai eteen, niin yllättävä kaistan vaihto ja kiihdytys on kyllä riski. ja todennäköisesti katoat liittyjän näkökentästä. Jos siellä muutkin liikennettä niin no. Jos ajoissa vaihtanut, niin ei kauhean vaarallista.

Siis jos mietitään toisin, ollaan tulossa rampilta, ja tähdätään johokin kohtaa, niin toivoisi että motarilla ei sählätä, vaikeampia on ne jotka jättää sen kaistan vaihdon myöhäiseen, ollaan jo kiihdytyskaistalla. Muistettava että sinne rampille ei välttämättä näy se vilkun käyttöä





Samaten jo yli viisi vuotta voimassa olleen uusimman Tieliikennelain pyöräilijän väistämisvelvollisuuksiin liittyvät säännöt ovat sellaiset, etten ole satavarma tunnenko ne itsekään vieläkään täysin, en odota että kaikenikäiset pyöräilijät alakoululaisesta senioreihin ne tietävät, eikä minua myöskään harmita jos edellä ajava ajoneuvo hidastaa matkantekoani pahimmillaan puolisen minuuttia antamalla pyöräilijälle tietä vaikka se olisikin "väärin" eli niin ei "kuuluisi" tehdä.

Joo, ja ratin takan liikenteessä ei pysty joka kerta arvoimaan miten ne menee. vaikka säännöt olisi kirkkaana.

Tai no varmistaa turvallisuus, jos toinen väistämis velvollinen, varmistaa että väistää. ja omat aikeet näkyviksi.
 
Huvittava tuo kuva tossa hesarin jutussa. Siinä on autoja kahdella kaistalla, ei nyt ruuhkaksi asti mutta tyypillisen pk-seutulaisen päiväliikenteen verran. Mielestäni on vähän erikoista muistuttaa että moottoritiellä pitää ajaa (vapaata) oikeanpuoleista kaistaa, ikäänkuin kehä kolmosen sisäpuolella olisi fiksuinta tilanteesta riippumatta pyrkiä ajamaan jonossa siellä oikealla. Joo, motarit ei ole kehäteitä, mutta ainakin kehä kolmosen eteläpuolella ne usein ovat käyttäjien kannalta samanlaisia. Yhdestä liittymästä tullaan ja toisesta poistutaan, eikä ole tarkoituskaan ajaa kymmeniä kilometrejä jonnekin seuraavaan kaupunkiin. Samoista syistähän niillä on 100 tai 80 rajoitus, eikä moottoritiemäinen 120.
 
Helsinki - Turku väliä ajaessa kyllä huomaa tuon, että todella moni olettaa motaria ajavan väistävän. Tai sitten vain ovat todella tietämättömiä ympäristöstään. Tuota väliä on tullut ajettua aika paljon ruuhka-aikojen ulkopuolella, jolloin olisi muuten todella helppoa ajaa vanhanaikaisenkin vakionopeudensäätimen kanssa todellista rajoituksen mukaista nopeutta ajaen. MUTTA silti joka kerta meinaa tulla jännittäviä tilanteita jos kokeilen, josko voisi ajaa väistämättä motarille liittyjiä. Pahimmillaan joku on ajanut vierellä melkein koko kiihdytyskaistan, kunnes on jarruttanut. Mielummin väistän, kuin alan jännittämään muodostuuko jokin mahdollinen vaatatilanne. En oikein ymmärrä mikä tuollaiseen ajaa, kun tilanteet on aina sellaisia, että rampilta tulevan pitäisi nähdä takaa saapuva auto useita sekunteja ennen kuin ollaan potentiaalisesti rinnakkain.
 
Vikassa klipissä ei ole väistämistä vaan valkoinen lähtee ohittamaan punaista, jo motarilla ajavaa autoa. Ei herätä luottamusta toimittajan laskutaitoon.

Poliisitarkastajan mukaan kyseessä on "oikea ongelma", mutta kuinka suuri? Kiinnostaisi tilasto siitä, kuinka usein näistä väistöistä tulee haittaa tai vaaraa.
Itse olen kerran ollut vasemman kaistan pientareella keskikaiteen ja vasemmalle kaistalle väistäjän välissä. Oli melko kuumottava tilanne, kun huomaa, että joku tulee kylkeen oikealta kaistalta.

Eipä toki kirjautunut järjestelmiin, kun en rekisteriä saanut talteen, eikä mihinkäään osuttu. Auton malli ja väri jäi mieleen, rekisteristä ei hajua. Ja itse poistuin seuraavasta ra,pista hieman "puhaltelemaan"
 
Ei ehkä väärin, jos rampilta valuu possujuna motarille, niin motarilla ohittaminen sallittua, ajoissa vilkkua ennen rauhallista kaistan vaihtoa ja niin se loppu pätkäjonosta tietää mitä aiot. (siis kaista vaihdettu ennen rampin loppua)
...ajoissa... rauhallista... nuo sanat eivät poissulje sitä että aika usein siinä jää käytännössä vilkutus ja rauhallisuus sikseen - ja samalla saattaa "epähuomiossa" jäädä pussiin pari possujunan kiireisen kuskin edellä ollutta vaunuakin jonkin rekan tms. taakse kun eivät osanneet arvata että sieltä taaempaa singahdetaan.
 
Jep, jos poliisi haluaisi puuttua oikeaan ongelmaan, niin voisi liputtaa niitä hitaasti liittyviä, joilla ei ole mitään hyvää syytä liittyä hitaasti. Ja just niitä, jotka lähtevät sieltä liittyvän jonon perältä sekoilemaan.

Mutta aina syytellään niitä, jotka osaavat ennakoida, aivan käsittämätöntä ;)

No aika vähän noita on muihin tötöilijöin verrattuna ja osalla tilanteeseen johtanut se muiden töpeksintä.

Jos ajat missän päin suomea tahansa motaria , siellä motarilla tai rampilta tulossa, niin ihan suurin moka on ne turvavälit. Jos jokus näkee yksinään hitaasti littyvän, niin sitä ennen on nähnyt sata kontissa luuhaajaa.

Perään sitten vilkun käyttö, jos näkee kohtuullisen oikeaopien vilkun käytön, niin hitaasti liittyjältä todennäköisemmin se sujuu.

Jos näkee possujunan liittyvän motarille, niin siinä todennäköisemmin näkee liudan muita vaaralisia tekoja.

Ehkä tuohon verrattuna hitaasti liittyminen on aika vaaratonta.
 
Juuri viime viikolla liittyvä auto soitti minulle torvea kun en väistänyt vasemmalle kaistalle. Osoitti vielä mieltään väläyttelemällä pitkiä takana ennen kuin kiihdytti horisonttiin selvällä ylinopeudella.

Ehkä olisi parempi vaan jos ei väistetä muutoin kuin todella erityisissä tapauksissa, ei sujuvuus edellä vaan ennustettavuutta priorisoiden.
 
Ehkä tuohon verrattuna hitaasti liittyminen on aika vaaratonta.
Niinpä mutta kun se häiritsee ja ärsyttää suunnattomasti esim. niitä, joiden on aivan siinä liittyvän kaistan päättyessä hidastettava ja annettava tietä (lue: antaen toiselle mahdollisuuden rikkoa liikennesääntöjä kun sen ei tarvinnut väistää!) esim. siitä syystä etteivät ole ennakoineet, eivät ole halunneet rikkoa SÄÄNTÖJÄ, tai eivät jostain muusta syystä ole päässeet vasemmanpuoleiselle kaistalle, joka muuten on aika usein esim. kesäsunnuntai-iltapäivisin melkein ruuhkautuneempi kuin oikeanpuoleinen kaista... Jotenkin epäloogista että ohituskaistalla vedellään tappituntumalla sikajunassa kun i haluta että kukaan änkeää väliin ja myös kuvitellaan että sitä pääsee nopeammin ruuhkautuneessa liikenteessäkin. Itse ajelen sillä kaistalla, jossa on helpompi säilyttää suht pienellä psnostuksella edes jonkinlainen turvaväli vaikka sitten joutuisikin köröttelemään 10km/h hitaammin kuin sen oikeanpuoleisen kaistan kulkijat.
 
Juuri viime viikolla liittyvä auto soitti minulle torvea kun en väistänyt vasemmalle kaistalle. Osoitti vielä mieltään väläyttelemällä pitkiä takana ennen kuin kiihdytti horisonttiin selvällä ylinopeudella.

Ehkä olisi parempi vaan jos ei väistetä muutoin kuin todella erityisissä tapauksissa, ei sujuvuus edellä vaan ennustettavuutta priorisoiden.
Jos tässä oletetaan että olit yksi kaistallasi eikä kyseessä ollut raskaanliikenteen ajoneuvo. ja olit tehnyt itsesi näkyväksi. Eikä kaveri muuten pulassa.

En ole kyllä tuollaiseen törmännyt, aika harvinaisia nekin että pitäisi väistää kykeen tosissaan tunkeavia kolarivälttämiseksi. Mutta etu oikealla toisen olo kyllä jännittää, tuleeko ilmen vilkkua siihen, vai kohta vilkun kanssa taakse. Samaan aikaan vasemamalla (ohitus) kaistalla liikennettä. Missä kohtaa pitää itse toimia ja miten. Jos oikeanpuoleisen takaa alkaa tunkeen omaan konttiin , niin nopeita päätöksä tarvitaan.

Edit:
Siis liikenteessä on kyllä yksilöitä jotka nyt ensin itse tekee pitkän sarjan virheitä, enemmän tai vähemmän sikailua, ja sitten vedetään kuvailtu esitys kuskille mikä nyt vain ärsytti. Johtu sitten naamasta, auton väristä, säästä, puolisosta.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri viime viikolla liittyvä auto soitti minulle torvea kun en väistänyt vasemmalle kaistalle. Osoitti vielä mieltään väläyttelemällä pitkiä takana ennen kuin kiihdytti horisonttiin selvällä ylinopeudella.
Ai herranjesta, soitti siis oikein torvea.... Keskarikin varmaan vilahti muttet nähnyt kun painoit päätä rintaan nolona sen toisen joutuessa rynnimään rinnalle. Kamalaa toisten tielläliikkujien ojentamista. Tuollaisen välttääkseen kyllä kannattaakin tehdä mitä tahansa.
 
Juuri viime viikolla liittyvä auto soitti minulle torvea kun en väistänyt vasemmalle kaistalle. Osoitti vielä mieltään väläyttelemällä pitkiä takana ennen kuin kiihdytti horisonttiin selvällä ylinopeudella.

Ehkä olisi parempi vaan jos ei väistetä muutoin kuin todella erityisissä tapauksissa, ei sujuvuus edellä vaan ennustettavuutta priorisoiden.
Tämä olisi hyvä. Itse mielelläni väistän raskasta liikennettä (niillä on riittävän vaikeaa liittyä muutenkin ja ne tulevat sieltä joka tapauksessa ja todennäköisesti alinopeutta), sekä possujunia. Possujunia myös siksi, että tulevat hitaasti ja niitä on paljon. Oikeastaan molemmissa tapauksissa on siis kyse ohittamisesta eikä väistämisestä.

Tosin myönnän joskus väistäväni myös, jos joku jää ajamaan rinnalle. Siinä pettää pokka ja alkaa arveluttamaan toisen ajotaito ja se että tekeekö jotain peliliikkeitä, jolloin turvallisempaa itselle väistää varmistaen että vasen kaista on tyhjä.
 
Yllättävän vähän muistan nähneeni vastaavia juttuja lehdessä ajotavoista- ja säännöistä. Voisi HS tai mikä tahansa lukijoita tavoittava lehti julkaista vastaavia useamminkin, kun ei noi Liikenneturvan omat somekamppikset tunnu niin näkyviä olevan. Silloin tällöin vilahtaa joku gif somessa. Seuraavaksi voisi takertua vaikka väistämissääntöihin suojatiellä. Eli tässä on Lahdenväylällä seurattu autoilijoita, jotka väistävät väistämisvelvollisia liittyjiä. Näitä ehti kertyä tunnissa 25.

Jos kiihdytyskaistalta lähestyy ajoneuvo, joka tunkee väistämisvelvollisuudestaan huolimatta moottoritielle, Katajisto kehottaa pysymään oikealla kaistalla ja jarruttamaan hillitysti. Kaistaa ei pidä vaihtaa vasemmalle.
”Painaisin hillitysti jarrua, jos ei ole varmuutta, ettei vasemmalla kaistalla ole ketään. Jarruttaminen on ensisijainen vaihtoehto.”


Tässähän on jo tapahtunut yksi virhe, jos ei ole tiedossa mitä ympärillä tapahtuu. Silloin ei tietenkään kannata vaihtaa kaistaa minkään asian takia. Mutta mun mielestä myös toi neuvo lähteä jarruttamaan on tosi kyseenalaista, sillä liittyjän näkökulmasta ihan kaikki muutokset nopeudessa tekee liittymisestä huomattavasti vaikeampaa.
 
Jos kiihdytyskaistalta lähestyy ajoneuvo, joka tunkee väistämisvelvollisuudestaan huolimatta moottoritielle, Katajisto kehottaa pysymään oikealla kaistalla ja jarruttamaan hillitysti. Kaistaa ei pidä vaihtaa vasemmalle.
”Painaisin hillitysti jarrua, jos ei ole varmuutta, ettei vasemmalla kaistalla ole ketään. Jarruttaminen on ensisijainen vaihtoehto.”


Tässähän on jo tapahtunut yksi virhe, jos ei ole tiedossa mitä ympärillä tapahtuu. Silloin ei tietenkään kannata vaihtaa kaistaa minkään asian takia. Mutta mun mielestä myös toi neuvo lähteä jarruttamaan on tosi kyseenalaista, sillä liittyjän näkökulmasta ihan kaikki muutokset nopeudessa tekee liittymisestä huomattavasti vaikeampaa.
Aika usein noista liittyjistä näkee, että mennään ihan tuurilla, joten jos vasen kaista on täynnä, niin sitten on pakko alkaa hidastaa vauhtia, koska mitään logiikkaa et voi odottaa. Tärkeintä on pitää riskikuski edellä, että voit jotenkin reagoida.

Ajan paljon moottoritietä (Hki-Tku, Hki-Heinola) ja sen lisäksi kehä ykköstä. Mitä ruuhkaisempi tie, niin sitä vähemmän niitä äärimmäisen kiellettyjä väistöjä voi tehdä, eli silloin on parasta jättää iso turvaväli edellä kulkijaan ja sovittaa omaa nopeutta yleensä hidastaen niin, että liittyjät pääsevät kivasti liittymään. Työmatkaliikenteessä onkin usein osaavaa väkeä ja ne hasardikuskit liikkuvat sitten hyvällä säällä ruuhkien ulkopuolella.
 
Itse asetan kuitenkin todennäköisesti aika monen foorumilaisenkin tavoin liikenteen sujuvuuden etusijalle, ja voin harkitusti poiketa säännöistä ja ajaa "väärin" vaikkapa juuri motarilla - kuitenkin edellyttäen että vasen kaista on tyhjähkö ja liittyviä autoja on useita, jolloin niistä joku osuu todennäköisesti oman auton kohdalle siinä vaiheessa kun sen tulisi liittyä liikennevirtaan. Silloin siirryn kylmästi tyhjälle ohituskaistalle ja palaan sitten oikeanpuoleiselle kaistalle sopivaan rakoseen. Maailma ei ole mustavalkoinen ja huomaavaisuus ajaa onneksi aika usein kotipoliisimeiningin edelle, sen myönnän.
Tuollainen täysin turha sääntöjen soveltaminen ainoastaan on haitaksi muille, siinä ei pääsääntöisesti sujuvuuden kanssa ole mitään tekemistä. Se mahdollisesti kumpuaa kuljettajan epävarmuudesta liikenteessä ja toiveesta että itseänsä myös väistettäisiin vaikeissa moottoritille liittymisissä tms.

Samaten jo yli viisi vuotta voimassa olleen uusimman Tieliikennelain pyöräilijän väistämisvelvollisuuksiin liittyvät säännöt ovat sellaiset, etten ole satavarma tunnenko ne itsekään vieläkään täysin, en odota että kaikenikäiset pyöräilijät alakoululaisesta senioreihin ne tietävät, eikä minua myöskään harmita jos edellä ajava ajoneuvo hidastaa matkantekoani pahimmillaan puolisen minuuttia antamalla pyöräilijälle tietä vaikka se olisikin "väärin" eli niin ei "kuuluisi" tehdä.
Ei kyse olekaan niinkään matkanteon viivästymisestä ajallisesti, vaan siitä sekoilusta mikä on seuraus osaamattomuudesta ja piittaamattomuudesta yhdistettynä muka kohteliaaseen sääntöjen soveltamiseen. Samalla siinä opetetaan toiselle osapuolelle väärää väistämistapaa, sama juttu kuin siinä moottoritien rampissa.

Sieltä rampilta tulevilla on kolmio ja se pyöräilijä on suojatiellä väistämisvelvollinen (normaalitapauksessa suoralla tiellä). Mitäs jos kaikissa muissakin risteyksissä alettaisiin väistelemään oman fiiliksen mukaan? Kaikista mahdollisista liikennesäännöistä nuo väistämisvuoroa koskevat on ne kaikkein tärkeimmät.
 
silloin on parasta jättää iso turvaväli edellä kulkijaan ja sovittaa omaa nopeutta yleensä hidastaen niin, että liittyjät pääsevät kivasti liittymään.
Kyseinen turvaväli on hyvä siitäkin syystä että ennen poistuvaa liittymää siihen voi turvallisemmin pujahtaa viime hetkellä sieltä vasemmanpuoleiselta kaistalta. Sellaisia tielläliikujia kun on jonkin verran, jotka ajavat vasenta kaistaa viime tinkaan - tai jopa puikkaavat sinne muutaman sadan metrin ajaksi vaikka tietävät jo kohta poistuvansa oikeanpuoleiselta kaistalta rampille.
 
Tuollainen täysin turha sääntöjen soveltaminen ainoastaan on haitaksi muille, siinä ei pääsääntöisesti sujuvuuden kanssa ole mitään tekemistä. Se mahdollisesti kumpuaa kuljettajan epävarmuudesta liikenteessä ja toiveesta että itseänsä myös väistettäisiin vaikeissa moottoritille liittymisissä tms.
Myönnan etten ainakaan itse arkaile liittymästä motarille tullessani, ja ylipäänsä laitan vilkun hyvissä ajoin päälle ja vaihdan kaistaa silloin kun tarvetta on kun oma nopeus on ensin ennakoiden sovitettu viereisen kaistan nopeuteen jos siellä on enemmän autoja. Ei tietenkään mihinkään kahden auton mittaisiin rakoihin motarinopeuksissa kuitenkaan. Ehkä olen sitten se poikkeus, joka vahvistaa yleistyksesi...
 
Vikassa klipissä ei ole väistämistä vaan valkoinen lähtee ohittamaan punaista, jo motarilla ajavaa autoa. Ei herätä luottamusta toimittajan laskutaitoon.

Poliisitarkastajan mukaan kyseessä on "oikea ongelma", mutta kuinka suuri? Kiinnostaisi tilasto siitä, kuinka usein näistä väistöistä tulee haittaa tai vaaraa.
Olen esimerkiksi hämeenlinnantietä ajanut nyt yli 25v päivittäin edestakaisin useamman kerran päivässä. Haittaa ja vaaraa näkee jokaisella matkalla lähes jokaisen liittyvän rampin kohdalla. Se vasemmalle väistäjä vaan ei varmaan useinkaan itse älyä, miten lähellä oli kolari tai miten muun liikenteen piti väistää häntä.
Olen tuosta turhasta väistämisestä moottoritiellä seuranneita kolareita, penkan pölläytyksiä ja ulosajoja myös nähnyt useita. Tästä syystä (tai sen jatkotilanteesta) pelti kolisee erittäin usein. Tämä on ihan oikeasti suuri ongelma.
 
Olen esimerkiksi hämeenlinnantietä ajanut nyt yli 25v päivittäin edestakaisin useamman kerran päivässä. Haittaa ja vaaraa näkee jokaisella matkalla lähes jokaisen liittyvän rampin kohdalla. Se vasemmalle väistäjä vaan ei varmaan useinkaan itse älyä, miten lähellä oli kolari tai miten muun liikenteen piti väistää häntä.
Olen tuosta turhasta väistämisestä moottoritiellä seuranneita kolareita, penkan pölläytyksiä ja ulosajoja myös nähnyt useita. Tästä syystä (tai sen jatkotilanteesta) pelti kolisee erittäin usein. Tämä on ihan oikeasti suuri ongelma.
Toihan on selvä tapaus, jos rikot omaa väistämisvelvollisuuttasi kaistan vaihdossa, niin selvähän se on, että kolisee. Kyse on kuitenkin enemmän siitä, että kategorisesti kielletään "väistäminen" aina, vaikka itse näen sen vain ja ainoastaan hyvänä asiana, jos ja kun sen tekee oikein, eli ei väistä kenenkään eteen, tietenkään.

"Ihmiset oppii huonoille tavoille" - no sitten vaan sakottamaan niitä liittyjiä, jotka ovat oppineet huonoille tavoille. Ehkä sitten oppivat hyville tavoille ;)
 
Kyse on kuitenkin enemmän siitä, että kategorisesti kielletään "väistäminen" aina, vaikka itse näen sen vain ja ainoastaan hyvänä asiana, jos ja kun sen tekee oikein, eli ei väistä kenenkään eteen, tietenkään.
Pakkohan se väistäminen on säännöissä kieltää aina, muuten se ei olisi sääntö. Siinä väistämisessä ei ole mitään hyvää kenellekään, edes sille liittyjälle. (aina voi tulla joku kerran elämässä erikoistilanne, mutta se ei liity tähän)
Jos ajat kovempaa kuin liittyjä, pidät oman kaistasi, liittyjä liittyy sinun taaksesi, ei draamaa kenelläkään. Jos ajat hitaammin kuin liittyjä, pidät oman kaistasi, liittyjä ajaa eteesi ja jatkaa matkaansa, ei draamaa kenelläkään ja liikenne on sujuvaa. Ei se sen vaikeampaa ole.
 
Olen tuosta turhasta väistämisestä moottoritiellä seuranneita kolareita, penkan pölläytyksiä ja ulosajoja myös nähnyt useita. Tästä syystä (tai sen jatkotilanteesta) pelti kolisee erittäin usein. Tämä on ihan oikeasti suuri ongelma.
Vaikka pitäisikin paikkansa, niin silti tuskin kovin usein näistä henkilövahinkoja aiheutuu. Täysin mitätön ongelma ja poliisin toivoisi keskittyvän ennemmin esim. taajama-alueiden liikennekäyttäytymiseen.
 
Olen esimerkiksi hämeenlinnantietä ajanut nyt yli 25v päivittäin edestakaisin useamman kerran päivässä. Haittaa ja vaaraa näkee jokaisella matkalla lähes jokaisen liittyvän rampin kohdalla. Se vasemmalle väistäjä vaan ei varmaan useinkaan itse älyä, miten lähellä oli kolari tai miten muun liikenteen piti väistää häntä.
Olen tuosta turhasta väistämisestä moottoritiellä seuranneita kolareita, penkan pölläytyksiä ja ulosajoja myös nähnyt useita. Tästä syystä (tai sen jatkotilanteesta) pelti kolisee erittäin usein. Tämä on ihan oikeasti suuri ongelma.

Hämeenlinnantie pitää olla sitten jotenkin poikkeuksellisen debiilin väen kansoittamaa, koska itse en kyllä muista neljännesvuosisadan ajokokemuksella kertaakaan nähneeni vaaratilannetta, joka olisi johtunut puhtaasti siitä, että joku etukäteen ja ennen liittymää vaihtaa vasemmalle kaistalle. Käytännössä kaikki rampeilla näkemäni vaaratilanteet menee tasan kahteen kategoriaan:

1) körötellään törkeää alinopeutta rampilla ja yritetään väkisellä tunkea pahimillaan lähes kaksinkertaista nopeutta kulkevan liikennevirran joukkoon

2) tullaan sillä Audibemariteslalla rampilta vitullista ylinopeutta ja suhataan suoraan sen oikean kaistan yli sinne vasemmalle kaistalle yhtään katsomatta mitä ympärillä tapahtuu

Kohdan 1) seurauksena olen toki todistanut useita kertoja sitä, kun se sieltä rampilta köröttelevä mamimummumamu meinaa rampilta väkisellä tulla oikeaa kaistaa ajavan kylkeen, joka joutuu sitten tekemään hätäväistön vasemmalle ja sitten meinaa siellä pelti rutista.

Väitänkin, että ongelman juurisyy ei todellakaan ole siinä, että joku väistää etukäteen normaalia kaistanvaihtorproseduuria ja -varovaisuutta noudattaen ennen liittymää (kuten itsekin usein teen, tosin lähinnä siksi että luultavasti menisin ohi joka tapauksessa), vaan juurikin se, että sieltä rampilta körötellään törkeää alinopeutta, eikä osata noudattaa normaaleja väistämissääntöjä. Kortti pois kaikilta jotka eivät uskalla kiihdyttää liikennevirran nopeuteen ja tieliikennekäytöstä pois kaikki mopoautot, joissa ei riitä tehot normaaliin motarille kiihdytykseen.
 
Viimeksi muokattu:
Väitänkin, että ongelman juurisyy ei todellakaan ole siinä, että väistää etukäteen normaalia kaistanvaihtorproseduuria ja -varovaisuutta noudattaen ennen liittymää, vaan juurikin se, että sieltä rampilta körötellään törkeää alinopeutta. Kortti pois kaikilta jotka eivät uskalla kiihdyttää liikennevirran nopeuteen ja tieliikennekäytöstä pois kaikki mopoautot, joissa ei riitä tehot normaaliin motarille kiihdytykseen.
Jep. Tämä on se juurisyy. On tietysti monia tilanteita, jolloin liittyminen tapahtuu pakosti hitaalla nopeudella, mutta jos henkilöauto on edellä liittymän kiihdytyskaistalla mopedin nopeudella ja vilkku vasemmalle, niin siinä ei ole kahta sanaa, että tätä tapausta ei kannata ohittaa tätä kaistaa ajaen. Vaihtoehtona on joko hidastaa tai sitten suorittaa se kaikkein suurin rikos, eli vaihtaa ohituskaistalle ;)
 
Hämeenlinnantie pitää olla sitten jotenkin poikkeuksellisen debiilin väen kansoittamaa
Saatat olla oikeassa

1) körötellään törkeää alinopeutta rampilla ja yritetään väkisellä tunkea välillä lähes kaksinkertaista nopeutta kulkevan liikennevirran joukkoon
Tämä on vaarallista ja myös tästä syystä tulee niitä yllättäviä kaistanvaihtoja moottoritiellä.

2) tullaan sillä Audibemariteslalla rampilta vitullista ylinopeutta ja suhataan suoraan sen oikean kaistan yli sinne vasemmalle kaistalle yhtään katsomatta mitä ympärillä tapahtuu
Kyllä, näitä näkee usein. Usein sieltä rampilta myös ammutaan suoraan siihen oikealle kaistalle valkoisen viivan yli, vaikka olisi pitkäkin kiihdytyskaista käytettävissä.

Väitänkin, että ongelman juurisyy ei todellakaan ole siinä, että joku väistää etukäteen normaalia kaistanvaihtorproseduuria ja -varovaisuutta noudattaen ennen liittymää (kuten itsekin teen, tosin lähinnä siksi että luultavasti menisin ohi joka tapauksesas), vaan juurikin se, että sieltä rampilta körötellään törkeää alinopeutta, eikä osata noudattaa normaaleja väistämissääntöjä. Kortti pois kaikilta jotka eivät uskalla kiihdyttää liikennevirran nopeuteen ja tieliikennekäytöstä pois kaikki mopoautot, joissa ei riitä tehot normaaliin motarille kiihdytykseen.
Tämä on hieman eri asia, jos oma nopeutesi on selvästi reippaan puolella ja olet menossa lentämällä ohitse, useinhan ei näin ole kun näistä väistöistä puhutaan, vaan se väistäjä jää itse munimaan siihen rinnalle tukkien takaa tulevien väylän ja samalla pussittaen sen moottoritielle juuri liittyneen.
 
Puhutaan ilmeisesti HS:n ramppiväistelykeskustelusta?

Myönnän että väistän vasemmalle jos ramppiin on juuri tulossa 50 km/h tukkirekka jonka ohi en turvallisesti ehdi ja jonka perässä joutuisin itsekin laskemaan nopeuteni nopeasti 120 => 50 km/h. Tekisin tukkirekan perässä joka tapauksessa ohituksen hieman myöhemmin joten miksi en tekisi sitä jo etunojassa, jos kerran näen ettei takaa ole tulossa oikeaa kaistaa ketään minua nopeampaa?

Muuten pyrin olemaan väistämättä oikealle ja yritän pitää edelläoleviin sen verran väliä että liittyjä mahtuu siihen. Joissakin ylämäkiin olevissa superlyhyissä liittymissä tämäkin voi olla vaikeaa, esim. Kehä III länteen päin Petikon ABC/Hesburgerin kohdalla olevan kieron ylämäkeen lyhyen liittymän kohdalla. Saa olla Tesla Performance talla pohjassa että siinä liittymässä pääsee 80 km/h nopeuteen liittymän aikana.

Muutaman kerran olen alkanut vähentää nopeutta jonkin verran jotta edelläni ajava liittyjä uskaltaisi eteeni, mutta valitettavasti 80% tapauksissa liittyjä alkaa hidastaa omaa vauhtiaan samassa tahdissa tai jopa nopeammin kun ei vaan uskalla tulla eteen vaikka olen jättänyt kunnolla tilaa, ja ilmeisesti kaasupoljin on hukassa. Useamman kerran takanakin olijat ovat alkaneet töötätä vihaisina jos olen yhtään vähentänyt nopeautta tällä tavoin.

Parempi yrittää pitää tasainen vauhti ja uskoa viimeiseen asti ettei liittyjä tule kylkeen.

Pari viikkoa sitten todistin tapausta missä pakettiauto ajoi suoraan muuttamatta nopeuttaan, ja liittyvä taksi ei sopeuttanut nopeuttaan mitenkään vaan vasta aivan viime hetkellä kiihdytti pakettiauton eteen suoraan liittymästä, ja sitten teki pakettiauton edessä nopean vittuilujarrutuksen joka melkein johti peräänajoon. Ilmeisesti taksikuski siis koki että pakettiauto teki väärin kun ei tehnyt tilaa joko hidastamalla tai väistämällä vasemmalle. Selkeä taksikuskin moka, vittuakos on pakko ajaa runnalle liittymässä?
 
Viimeksi muokattu:
Jos kiihdytyskaistalta lähestyy ajoneuvo, joka tunkee väistämisvelvollisuudestaan huolimatta moottoritielle, Katajisto kehottaa pysymään oikealla kaistalla ja jarruttamaan hillitysti. Kaistaa ei pidä vaihtaa vasemmalle.
”Painaisin hillitysti jarrua, jos ei ole varmuutta, ettei vasemmalla kaistalla ole ketään. Jarruttaminen on ensisijainen vaihtoehto.”


Tässähän on jo tapahtunut yksi virhe, jos ei ole tiedossa mitä ympärillä tapahtuu. Silloin ei tietenkään kannata vaihtaa kaistaa minkään asian takia. Mutta mun mielestä myös toi neuvo lähteä jarruttamaan on tosi kyseenalaista, sillä liittyjän näkökulmasta ihan kaikki muutokset nopeudessa tekee liittymisestä huomattavasti vaikeampaa.

Samaa mieltä, mutta poimitaan se jutun alustus
Havaitset, että jonkin matkan päässä oikealla puolella kulkevalta kiihdytyskaistalta auto on liittymässä moottoritielle. Väistätkö moottoritielle liittyvää autoa vasemmalle kaistalle?

Jos jonkinmatkan päässä tarkoittaa nyt sitä sataametriä, kun lähetystytään sitä kiihdytyskaistan alku, jos näyttää siltä että liittyjä tarvitsee tilaa , jotain pitäisi tehdä, niin kyvyt höllääminen ei olekkaan niin huono vaihtoehto, varsinkin jos takana tulee joku kontissa. siinä saa sitten aikaa havainnoida muuta liikennettä, ja vaikkaa ohittaa, muutama sekka vilkkua jne.

Jos taasen ollaan itse töpätty ollaan toisen kontissa, niin jollain se moka pitää paikata, jos aikaa niin ottaa se turvaväli, ja aloittaa sen edellä olevan ohitus jos se turvallisesti onnistuu, siihen kuitekin pitää varata aikaa.

Jos ollaan motarilla possujunassa jo kihdytyskaistan kohdalla niin sitten on paha paikka, tila pitäisi jotenkin järkätä.

Mutta linkin videosta kuvakaappaus.

kuva_2025-08-07_143707450.png
Vasen auto juuri vaihtanut kaistaa, mikä tosiaan tuolle oikean tummale autolla aiheuttaa hämmennystä, mahdollisesti katoaa peilistä jne. Ja kaistaa vaihtanut auto teki kaistan vaihdon aivan turhaan, tumma auto ilmeisesti oli katsonut paikan sen takiaa.

Tuossa sitten oiken valkoinen auto töpeksii pahiten, tulee toisen kontissa, mikä ehkä se mikä sai vasemmanpuoleisen tekemään sen kaistan vaihdon

Kaistan vaihtakan puolustukseksi ehkä sekin että sen perässä tuli toinen auto niukalla turvavälillä, oli voinut ajatella että tuo ono tuuppaa siihen väliin.

kuva_2025-08-07_144238863.png
Valkoinen auto vaihto sitten tuo peräkärry auton eteen, vaikeutti omalta osaltaan lisää oikealla edessä menevän tilannetta.
Valkoinen auto ei tehnyt tilaa, vaan kiihdytti(?) vasemmalle kaistalle, ja jälleen lisää vaikeutti sen harmaan auton tilanteen arviointia.

kuva_2025-08-07_144602505.png
Seuraavassa tilanteessa jälleen valkoinen auto, joka ajoi alimittaisella turvavälill punaiseen nähden, ja periaatteessa olisi voinut havaita hyvissä ajoin että rampilta tulee kahden auton jono, joten se päätti sitten paikata mokaansa vaihtamalla kaistaa, tuossa olisi voinut myös hiljentää ajoissa.

Jälkimmäisessä voi myös olla kyse siitä että oli jättänyt ohittamisen liianmyöhäiseksi, eli jos oli saavuttanut punaisen auton ja päättänyt sen ohittaa, mutta vähän jäi kaistanvaihto myöhäiseksi. Jos ohitus oli muuten asiallisesti aloitettu, niin vaaraa ei niinkään, harmaa liittyvä auto nyt vain hämmentyy että mihin se valkoinen auto katosi peileistä.

Viimeinen muuttuisi vaaraliseksi, jos liittyjä oliskin ensimmäisen tapauksen kaltainen "dynaaminen" kahden kaistan vaihtaja.

Eli tilanteet voi muuttua erittäin vaaralliseksi vaikka se oma kaistan vaihto olisi harkittuturvalliseksi tuollaisessa kohtaa.

Edit:
Kuvakaappauksein lähde

Myönnän että väistän oikealle j .. Muuten pyrin olemaan väistämättä oikealle ..


Taidat tarkoittaa vasemmalle
:-)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 394
Viestejä
4 868 074
Jäsenet
78 656
Uusin jäsen
riparipa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom