AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Suurin osa liikkuu joo aika nätisti, mutta mikähän tämän tarina mahtaa olla... :rolleyes:
1000139535.jpg
 
Hinta oli viidestä kupista ja ei siellä ollut mitää valintaa kuinka monta haluaa tilata.

Kiinastahan kaikki melkein tulee, joten en jaksa olla huolestunut jos kupeissa on dippejä syömisen ajan.

Voihan niissä vähän jotain raskasmetalleja olla seassa kuten lyijyä. Eikai se dipissä niin haittaa. Antaa makua.
 
Niinkuin muumimukeista.

Tässäkin taisi vain valvonta toimia. EU:n alueella myyntiin otettavissa tuotteissa on turvallisuusvaatimuksia. Jos tilaa Kiinasta suoraan, se vastuu jää kokonaan ostajan harteille. Eihän tästä elämästä kukaan meistä selviä hengissä, mutta en tiedä kannattaako tuon Kiinanmuovin kanssa ottaa silti ylimääräisiä riskejä. Onhan noista Temun tuotteista esim nyt paljon kohistu, miten paljon niissä on myrkkyjä löytynyt. Elintarvikekäyttöön ostan siis vielä mielummin ihan täältä Suomesta ja ei muovia, jos mahdollista.

Tukes: Sinä voit olla vastuussa tavarataivaasta ostetusta painajaisesta
 
Tässäkin taisi vain valvonta toimia. EU:n alueella myyntiin otettavissa tuotteissa on turvallisuusvaatimuksia. Jos tilaa Kiinasta suoraan, se vastuu jää kokonaan ostajan harteille. Eihän tästä elämästä kukaan meistä selviä hengissä, mutta en tiedä kannattaako tuon Kiinanmuovin kanssa ottaa silti ylimääräisiä riskejä.
Tuokin muki oli Euroopassa valmistettu. :smoke:
Onhan noista Temun tuotteista esim nyt paljon kohistu, miten paljon niissä on myrkkyjä löytynyt
Itse asiassa onko tästä nähty jotain konkreettisia esimerkkejä? Toki paljon on kohistu tuosta Kaupan Liiton tutkimuksesta jossa "havaittiin puutteita" joita ei kuitenkaan missään vaiheessa yksilöity.
Ei tulisi mieleenkään ostaa kiinakaupasta jotain sähköön liittyvää, mutta ei minulla ole myöskään illuusiota siitä että Suomessa myytävät tuotteet olisivat jotenkin oletusarvoisesti turvallisempia.
Lisäksi olisi mielenkiintoista tietää kuinka suuren prosentin tavaroista Tukes tarkistaa, luultavasti erittäin pienen.
 
Norjassa ainakin mietitään jo koko Temun kieltämistä.

Temun tuotteista paljastui taas vaarallisia aineita – yhdessä tuotteessa 88 prosenttia myrkyllistä metallia

Onhan se ihan selvä asia, että Kiinassa ei välitetä mistään tuollaisista myrkkyjutuista. Eikä tämä edes koske pelkästään tavaroita vaan myös ruokia. Pari kk sitten koiria alkoi kuolla Suomessa, eläinlääkärit paikallisti syyksi Kiinasta tuodut koiranluut, jotka sittemmin laitettiin banniin.

Myynnistä vedetyt puruluut oli valmistettu Kiinassa – Eläinlääkäri nostaa esiin lapsiperheitä koskevan huolen

itselläni on aika tarkka seula siinä, millaiseen käyttöön Kiinasta tavaraa tilaan. Jokainen toki tekee päätöksensä itse.
 
Norjassa ainakin mietitään jo koko Temun kieltämistä.

Temun tuotteista paljastui taas vaarallisia aineita – yhdessä tuotteessa 88 prosenttia myrkyllistä metallia

Onhan se ihan selvä asia, että Kiinassa ei välitetä mistään tuollaisista myrkkyjutuista. Eikä tämä edes koske pelkästään tavaroita vaan myös ruokia. Pari kk sitten koiria alkoi kuolla Suomessa, eläinlääkärit paikallisti syyksi Kiinasta tuodut koiranluut, jotka sittemmin laitettiin banniin.

Myynnistä vedetyt puruluut oli valmistettu Kiinassa – Eläinlääkäri nostaa esiin lapsiperheitä koskevan huolen

itselläni on aika tarkka seula siinä, millaiseen käyttöön Kiinasta tavaraa tilaan. Jokainen toki tekee päätöksensä itse.
Puruluut olivat siis suomalaisen jälleenmyyjän myymiä ja maahantuomia, ei Temusta yksittäisen ihmisen tilaamia.
Voitko antaa vinkkiä millaista seulaa käytät kun tilaat Kiinasta tuotteita?
 
Norjassa ainakin mietitään jo koko Temun kieltämistä.

Temun tuotteista paljastui taas vaarallisia aineita – yhdessä tuotteessa 88 prosenttia myrkyllistä metallia

Onhan se ihan selvä asia, että Kiinassa ei välitetä mistään tuollaisista myrkkyjutuista. Eikä tämä edes koske pelkästään tavaroita vaan myös ruokia. Pari kk sitten koiria alkoi kuolla Suomessa, eläinlääkärit paikallisti syyksi Kiinasta tuodut koiranluut, jotka sittemmin laitettiin banniin.

Myynnistä vedetyt puruluut oli valmistettu Kiinassa – Eläinlääkäri nostaa esiin lapsiperheitä koskevan huolen

itselläni on aika tarkka seula siinä, millaiseen käyttöön Kiinasta tavaraa tilaan. Jokainen toki tekee päätöksensä itse.
Tietysti halutaan kieltää myynti kun samaa krääsää saa liian halvalla.
 
Puruluut olivat siis suomalaisen jälleenmyyjän myymiä ja maahantuomia, ei Temusta yksittäisen ihmisen tilaamia.
Voitko antaa vinkkiä millaista seulaa käytät kun tilaat Kiinasta tuotteita?
En sellaista kyllä väittänytkään, että olisi ollut yksittäisen ihmisen tilaamia, vaan esimerkki taas siitä, kuinka Kiina vähät välittää tuotteen turvallisuudesta.

Eiköhän siihen seulaan riitä ihan maalaisjärki. Sähkötuotteet varsinkin sellaisia, joissa saa olla tarkkana.
 
Ei kysytty, mutta vastaan.

240V -> Ei
Pienelektroniikka tyyliin alle 30V -> Ok
Jatkuvassa tai ”Jatkuvassa” ihokosketuksessa olevat jutut -> Ei
Syötäviin kosketuksissa olevat -> Ei
No-name LiPot -> Ei

Tuossa pääpiirteeni.
Tuo lista vastaa aika lähelle omaani, oikeastaan noiden verkkojännitteisten kohdalla itselläni ei ole ehdoton ei vaan pikemminkin harkitsen erittäin tarkkaan. Elektroniikkaharrastajana kuitenkin tietyissä tapauksissa voin hankkia verkkojännitteisen laitteen ja varmistaa sen turvallisuuden tai mahdollisesti muokata sitä turvallisemmaksi.

Lisäksi sellaisten tuotteiden kohdalla joissa on suuri riski saada paska piraattikopio alkuperäisen sijaan harkitsen erittäin tarkkaan. Tosin, suuri osa AliExpress-kamastahan on jotain noname-tavaraa.
 
Tuo lista vastaa aika lähelle omaani, oikeastaan noiden verkkojännitteisten kohdalla itselläni ei ole ehdoton ei vaan pikemminkin harkitsen erittäin tarkkaan. Elektroniikkaharrastajana kuitenkin tietyissä tapauksissa voin hankkia verkkojännitteisen laitteen ja varmistaa sen turvallisuuden tai mahdollisesti muokata sitä turvallisemmaksi.

Lisäksi sellaisten tuotteiden kohdalla joissa on suuri riski saada paska piraattikopio alkuperäisen sijaan harkitsen erittäin tarkkaan. Tosin, suuri osa AliExpress-kamastahan on jotain noname-tavaraa.
Eikö lähtökohtaisesti myös tulli tarkkaile kopioita ja pysäyttävät niitä? Esimerkiksi jos siellä tulee selvä Rolex kopio ja sen sattuvat tarkistamaan niin pitäisi jäädä kiinni ja mennä tuhottavaksi.
 
Jos ei ole vielä selvinnyt, niin soittaisin melkein Postin aspaan, sieltä näkevät tarkemmin paketin nykyisen kohtalon.
Ei tarvi minnekään soittaa. Tullin lakon vaikutusta, että tuli käsittelyyn viivettä. Nyt kun paketille on varattu paikka pakettiautomaatissa niin seuraava lajittelumerkintä on siellä suunnalla minne paketti on tulossa.
 
Alista useasti tilanneena, ärsyttää tuo määrä sähköposteja tilauksen liikkeistä. Jonkun muutaman euron nippelistä luokkaa 10 sähköpostia eli tilauksesta siihen että tuote on kädessä.
 
Laitoin aliexpressille hyvityspyynnön lähetyksestä joka on nyt seissyt tullissa kaksi kuukautta niin tuli minuutissa vastaus että pyyntö on hyväksytty :thumbsup: Ilmeisesti kiinalaiset ovat tässä kevään aikana oppineet laittamaan oikeat tiedot lähetykseen kun nyt tuli amazon.co.uk:sta tilattu tuote kahdessa viikossa perille. Ja tuo tuli tosiaan Kiinasta.
 
Mulla on tässä nyt pari peräkkäistä keissiä ollut kun alista tullut osittain viallista/toimimatonta tavaraa.

Eli oon tehny suoraan alille rekkulan ja sieltä tullut sitten pyyntö lisäselvityksille. Molemmissa tapauksissa jonkun hikisen videon kuvaaminen on niin vaikeaa jossa selvisi ongelma ehkä paremmin niin oon antanut olla vaan. Ja toki myös että voit lähettää takaisin omalla kustannuksella.

Siinä on aina joku 3pv aikaa vastata ja kun en ole vastannut mitään niin sitten määräajan jälkeen on tullut täysi hyvitys vaikka oon pyytänyt esim.
puolet.

Sit taas joku keissi jossa videon kuvaaminen on ollut helppoa ja oon sanonut että puolet on ok hyvitys niin silloin on suoraan hyvitetty puolet.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
 
Tuote tilattu Kiinasta Aliexpressiltä helmikuu 28, tuote noutopisteessä Suomessa toukokuu 14.
Alkoi epäilyttää että lähettäjä kusettaa jotenkin lähetystunnuksilla, mutta sieltä se paketti vaan lopulta saapui.
send.jpg
 
Onko Temun paketit jääneet tulliin jumiin tai onko niissä ollut laajasti ongelmia?

Tai onko kenelläkään viime aikaisia Alin paketteja jäänyt tulliin? Osalle nämä tullut koko ajan läpi, mutta itselläni 2/3 Alin kirjekuoresta pysähtyi tulliin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko Temun paketit jääneet tulliin jumiin tai onko niissä ollut laajasti ongelmia?

Tai onko kenelläkään viime aikaisia Alin paketteja jäänyt tulliin? Osalle nämä tullut koko ajan läpi, mutta itselläni 2/3 Alin kirjekuoresta pysähtyi tulliin.
Vaikka kaikki täällä temua haukkuu niin niiden toimitukset eivät jumita. Postin seurantaan ei edes tule mitään merkintää suomen tullista mikäli lähetyksen posti suomessa perille toimittaa. Lähetys on lajiteltu vantaa on ensimmäinen merkintä mitä suomen postin seuranta näyttää, kun lähetys on suomessa. En tiedä mitä reittejä noiden paketit oikein kulkevat, kun suomen tullin merkintöjä ei seurantaan tule. Noin viikko on toimitusaika ollut, että paketti on noudettavissa.
 
Mulla nuo kaikki Cainiao super economyt ja vastaavat on jumittaneet pahimmillaan 1,5kk ennen kuin löysivät perille postilaatikkoon. Alin omaa postitusta (aliexpress standard shipping jne) käyttävät taas on tulleet poikkeuksetta alle kahdessa viikossa – aion suosia jatkossa sitä vaikka maksaisi euron tai pari enemmän...
 
Onko Temun paketit jääneet tulliin jumiin tai onko niissä ollut laajasti ongelmia?

Tai onko kenelläkään viime aikaisia Alin paketteja jäänyt tulliin? Osalle nämä tullut koko ajan läpi, mutta itselläni 2/3 Alin kirjekuoresta pysähtyi tulliin.

Juuri tänään tuli paketti Alista, 7pv tilauksesta Suomeen. Sitten taas toinen Alista tilattu paketti on nyt ollut matkalla 45pv ja lähetysmaa vielä Belgia...

Tuo pikavauhtia tullut paketti oli: AliExpress Selection Standard: posti

ja etanavauhtia tuleva: Cainiao Super Economy Global

Mitä tulee Suomen tullin ongelmiin, niin ainakin Huhtikuussa oli vielä tällaisia: Antin paketti makaa Tullissa viikosta toiseen – ja uhkaa nyt palata Kiinaan

ja Kansa raivoissaan: Tullissa jumissa jättimäärä paketteja, osa lähtenyt jo takaisin
 
Juuri tänään tuli paketti Alista, 7pv tilauksesta Suomeen. Sitten taas toinen Alista tilattu paketti on nyt ollut matkalla 45pv ja lähetysmaa vielä Belgia...

Tuo pikavauhtia tullut paketti oli: AliExpress Selection Standard: posti

ja etanavauhtia tuleva: Cainiao Super Economy Global

Mitä tulee Suomen tullin ongelmiin, niin ainakin Huhtikuussa oli vielä tällaisia: Antin paketti makaa Tullissa viikosta toiseen – ja uhkaa nyt palata Kiinaan

ja Kansa raivoissaan: Tullissa jumissa jättimäärä paketteja, osa lähtenyt jo takaisin
Eli ihan sama kokemus kuin itselläni, Aliexpress Standard tulee nykyään noin 7-14 päivässä. Itse en ole aikoihin noita Cainiao Super Economy / Cainiao Super Saver -toimituksia käyttänyt mutta joskus kun tuollaisen erehtyi ottamaan niin alle kuukaudessa ei varmaan yksikään tullut perille, yleensä toimitusaika oli jotain 6-8vk, välillä jopa enemmänkin. Joskus aikanaan vaan oli niin nuuka että säästi sen viimeisenkin euron tilatessa...
 
Tässä talven-kevään aikana kaikki Alin paketit tullut todella nopeasti 10pv sisällä. Yksi yksittäinen tilaus kesti normaalia pidempään, kun se oli yhdistetty muutama päivä myöhemmin tilattujen kanssa samaan pakettiin.
Kaikki Cainaioilla.
Harvemmin noi muutenkaan on yli kahta viikkoa kauempaa matkannut enää nykypäivänä.
 
Tässä talven-kevään aikana kaikki Alin paketit tullut todella nopeasti 10pv sisällä. Yksi yksittäinen tilaus kesti normaalia pidempään, kun se oli yhdistetty muutama päivä myöhemmin tilattujen kanssa samaan pakettiin.
Kaikki Cainaioilla.
Harvemmin noi muutenkaan on yli kahta viikkoa kauempaa matkannut enää nykypäivänä.

Olet selvästi tilannut choicella. Minunkin tilaukset tulee noin, mutta tilasin Dellin virtalähdeadaptereita "seller's shipping method" ja ne tuli 2-3kk.. Taisi jopa se oletuspvm mennä ja olisin voinut tehdä reklamaation - mutta arvasin, että tästä oli kyse ja odottelin vain. Sama homma yhden eristepalan kanssa.
 
Olet selvästi tilannut choicella. Minunkin tilaukset tulee noin, mutta tilasin Dellin virtalähdeadaptereita "seller's shipping method" ja ne tuli 2-3kk.. Taisi jopa se oletuspvm mennä ja olisin voinut tehdä reklamaation - mutta arvasin, että tästä oli kyse ja odottelin vain. Sama homma yhden eristepalan kanssa.
Kyllä sieltä on ne kaikki yksittäisetkin tullut ripeästi jo pidemmän aikaa. Tuo yhdistetty tilaus/tilaukset oli tosiaan choicella.
Ylipäätään jotkut yli kahden viikon toimitusajat on todella harvinaisia poikkeuksia ollut jo pitkään. Välillä voisi tulla nopeamminkin, mutta kun tuo meidän Postikin tuppaa tänä päivänä olemaan hetkittäin todella hidas ja tehoton.
Joskus muinoin, ku Aliexpress Standard shipping tuli, niin noi Cainaioit kesti normaalisti sen 4-6vko ja Standardilla sai sitten noin kahdessa viikossa tavarat, kun maksoi sen ~euron-puoltoista lisähintaa. Pidemmän aikaa tuo on ollut suunnilleen päinvastoin. Cainaiot tulee järjestään alle kahdessa viikossa.
 
Kyllä sieltä on ne kaikki yksittäisetkin tullut ripeästi jo pidemmän aikaa. Tuo yhdistetty tilaus/tilaukset oli tosiaan choicella.
Ylipäätään jotkut yli kahden viikon toimitusajat on todella harvinaisia poikkeuksia ollut jo pitkään. Välillä voisi tulla nopeamminkin, mutta kun tuo meidän Postikin tuppaa tänä päivänä olemaan hetkittäin todella hidas ja tehoton.
Joskus muinoin, ku Aliexpress Standard shipping tuli, niin noi Cainaioit kesti normaalisti sen 4-6vko ja Standardilla sai sitten noin kahdessa viikossa tavarat, kun maksoi sen ~euron-puoltoista lisähintaa. Pidemmän aikaa tuo on ollut suunnilleen päinvastoin. Cainaiot tulee järjestään alle kahdessa viikossa.

Näissä kesti 2kk. En valehtele:

Myös tässä meni pitkään:
 
Koitin kans pitkästä aikaa tilata Aliexpressistä tuotteen ja maksoin PayPalilla. Rahat kyllä meni tililtä, mutta ei tullut mitään tilausvahvistuksia eikä muitakaan vahvistuksia näy missään. Ei aliexpress tiedoissa, ei paypalissa eikä sähköpostissa. Meniköhän tuossa jokin nyt pieleen? Maksun jälkeenkin sivu palasi vaan suoraan ostoskoriin aivan kun mitään tilausta ei olisi edes suoritettu.

Edit: Ehti jo tässä välissä rahat palautua tilille. Mitähän tossa tapahtui. Tokalla yrityksellä toimi :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy sanoa, että suhtaudun skeptisesti alkuperäisen Ylen jutun väitteeseen että "joitain kymmeniä paketteja on palautettu". Tein Helmi-Maaliskuussa pari Aliexpress-tilausta muutaman viikon välillä (pienelektroniikkaa lähinnä). Molemmat pyörivät pari kuukautta jossain limbossa Postin tai Tullin varastoissa, kunnes lähtivät takaisin Kiinaan. Jos yksittäisen kuluttajan kohdalle osuu useampi tälläinen tapaus, niin eiköhän noita ole oikeasti lähtenyt takaisin sadoin tai tuhansittain.

Ensimmäisen kohdalla soittelin Postiin, jossa käskettiin tekemään tullaus itse. Tullista vastattiin että tietoja puuttuu, ilmoittavat asiasta kuljetusyhtiölle. Sen koommin en kuullut paketista mitään kunnes lähettivät takaisin Kiinaan. Toisen kohdalla Postista väittivät että paketti menee selvitykseen, jossa koitetaan saada ne puuttuvat tiedot kuntoon. Eivät osanneet antaa mitään aikataulua tai arviota että saapuuko edes perille, ja palautukseenhan sekin tosiaan meni. Harmi että kuljetusyhtiötä ei voi näissä tilauksissa itse valita, Postin asiakaspalvelusta ei ollut kerrassaan mitään hyötyä.

Onko jollakulla tuoreempia kokemuksia Aliexpress-tilauksista? Pitäisi viritellä uutta tilausta, mutta en jaksaisi taas tapella Klarnan ja Alin kanssa rahojen palautuksesta jos se jää pyörimään samaiseen limboon.
 
Täytyy sanoa, että suhtaudun skeptisesti alkuperäisen Ylen jutun väitteeseen että "joitain kymmeniä paketteja on palautettu". Tein Helmi-Maaliskuussa pari Aliexpress-tilausta muutaman viikon välillä (pienelektroniikkaa lähinnä). Molemmat pyörivät pari kuukautta jossain limbossa Postin tai Tullin varastoissa, kunnes lähtivät takaisin Kiinaan. Jos yksittäisen kuluttajan kohdalle osuu useampi tälläinen tapaus, niin eiköhän noita ole oikeasti lähtenyt takaisin sadoin tai tuhansittain.

Ensimmäisen kohdalla soittelin Postiin, jossa käskettiin tekemään tullaus itse. Tullista vastattiin että tietoja puuttuu, ilmoittavat asiasta kuljetusyhtiölle. Sen koommin en kuullut paketista mitään kunnes lähettivät takaisin Kiinaan. Toisen kohdalla Postista väittivät että paketti menee selvitykseen, jossa koitetaan saada ne puuttuvat tiedot kuntoon. Eivät osanneet antaa mitään aikataulua tai arviota että saapuuko edes perille, ja palautukseenhan sekin tosiaan meni. Harmi että kuljetusyhtiötä ei voi näissä tilauksissa itse valita, Postin asiakaspalvelusta ei ollut kerrassaan mitään hyötyä.

Onko jollakulla tuoreempia kokemuksia Aliexpress-tilauksista? Pitäisi viritellä uutta tilausta, mutta en jaksaisi taas tapella Klarnan ja Alin kanssa rahojen palautuksesta jos se jää pyörimään samaiseen limboon.
Ihan tuoreita kokemuksia ei ole mutta vielä kuukausis sitten ainakin tuli ihan kivuttomasti AliExpress-paketit läpi, kuten on tullut koko alkuvuoden. Ilmeisesti jotkut AliExpress-myyjät eivät osaa jotain tietoja laittaa oikein tms, tai sitten tuo riippuu millä toimituksella sieltä tilaa. Omat paketit jotka ovat kaikki tulleet sukkana läpi ovat olleet joko Choice-tilauksia tai AliExpress Standard -toimituksella. En tiedä onko sillä vaikutusta että ainakin muutamilla tutuilla ne ihan halvimmat Cainiao Saver sun muut joissa ei ole täyttä seurantaa ovat jumitelleet suurella todennäköisyydellä.
 
Aina välillä tulee "palattua" alin pariin jotain edullista laatua tarvitessa. Aina myös yllättyy, että taas on joku käyttökokemusta heikentävä "uudistus" tehty, vaikka jo luuli pohjan olevan saavutettu. Nyt on näköjään myyjien nimet kadonneet hakutulosnäkymästä. Kuukausi sitten vielä ainakin näkyi kun samaa tavaraa (kännykän suojakuoria) kävin vilkaisemassa. Nyt joutuu (jos välttämättä haluaa edes tuolta tilata) klikkailemaan tuotteen auki nähdäkseen onko myyjänä "official" vai joku siltä lähinnä kuullostava tai joku everythingstore12345.

Tähän on tietysti joku kikka joka pitäisi tietää vai? Ennenhän vasemmassa laidassa oli jopa rajauksissa noita luotettavimpia virallisia putiikkeja. Miksi ne nyt halutaan kätkeä kaiken roskan loputtomaan massaan?
 
Aina välillä tulee "palattua" alin pariin jotain edullista laatua tarvitessa. Aina myös yllättyy, että taas on joku käyttökokemusta heikentävä "uudistus" tehty, vaikka jo luuli pohjan olevan saavutettu. Nyt on näköjään myyjien nimet kadonneet hakutulosnäkymästä. Kuukausi sitten vielä ainakin näkyi kun samaa tavaraa (kännykän suojakuoria) kävin vilkaisemassa. Nyt joutuu (jos välttämättä haluaa edes tuolta tilata) klikkailemaan tuotteen auki nähdäkseen onko myyjänä "official" vai joku siltä lähinnä kuullostava tai joku everythingstore12345.

Tähän on tietysti joku kikka joka pitäisi tietää vai? Ennenhän vasemmassa laidassa oli jopa rajauksissa noita luotettavimpia virallisia putiikkeja. Miksi ne nyt halutaan kätkeä kaiken roskan loputtomaan massaan?
No näköjään on myyjien nimet kadonneet hakutuloksissa. Tosiaan, on ihan hiljattain kadonnut kun vielä viimeksi kun jokunen viikko sitten tilailin, oli nuo näkyvissä. Itselleni tuolla ei ole juurikaan merkitystä kun ei se myyjän nimi kerro käytännössä yhtään mitään (muuta kuin jos on joltain myyjältä saanut esim odotettua parempilaatuisia tuotteita niin olisi kiva tilata samalta uudestaankin), kuka tahansa voi jonkun "official" -liitteen nimeensä pistää.

Melkeinpä varmaan tavalliselle tallaajalle parempi ettei myyjien nimet näy ensimmäisenä niin ei kaikki official-myyjiksi itseään väittävät turhaan saa herkemmin houkuteltua asiakkaita. Toki kohtahan tuohon keksitään joku kiertotie, esim tuotteen oletuskuvan laidassa tulee lukemaan kaikenlaisia "official" -tekstejä.
 
Vielä v.2016 myyjien kanssa pidettiin yhteyttä ihan eri tavalla ja sieltä tuli joskus aika hyviäkin tarjouksia viestiboxiin. Tavaroiden mukana saattoi myös tulla kaikenlaista oheistilpehööriä, mikä oli ihan kiva yllätys. Toisin on nyt, ei paljon tiedä myyjästä tosiaan mitään ja muutenkin tosi kasvottomaksi muuttunut tuo meininki.
 
Temun ja Alin vertailun välillä Ali voitti. AliExpress standard shipping oli toimituksena ja edelleen sama import customs clearance started ja siihen näyttää jumittavan.

Oliko jotakin keinoa saada tullista eteenpäin? Vai onko 2 vko vielä ihan normaalia tullausaika?

Viimeksi tammikuussa Cainiao tapauksessa postin aspa ei osannut 4 vko jälkeen todeta muuta kuin kyllä se sieltä liikkuu ja Alin seuranta näyttää puoli vuotta myöhemmin edelleen samaa import customs clearance started.

Tällä kertaa ei ollut ihan kirjekuoritavaraa.


1749155223306.png
 
Temun ja Alin vertailun välillä Ali voitti. AliExpress standard shipping oli toimituksena ja edelleen sama import customs clearance started ja siihen näyttää jumittavan.

Oliko jotakin keinoa saada tullista eteenpäin? Vai onko 2 vko vielä ihan normaalia tullausaika?

Viimeksi tammikuussa Cainiao tapauksessa postin aspa ei osannut 4 vko jälkeen todeta muuta kuin kyllä se sieltä liikkuu ja Alin seuranta näyttää puoli vuotta myöhemmin edelleen samaa import customs clearance started.

Tällä kertaa ei ollut ihan kirjekuoritavaraa.


1749155223306.png
Itellä samassa tilassa yksi Alin ilmaisella toimituksella Choice / AliExpress Selection Standard. Nämä on yleensä tulleet muutamassa viikossa, myös tämän postin/tullin sekoilun aikaan, mutta nyt myös 26.5. alkaen jumissa. Lienee sattumaa, mitkä jumittaa ja mitkä ei. Pitänee vaan odotella.
 
Itsellä jäi nyt ensimmäinen Alin Choise tilaus jumiin (1. kuvankaappaus). Nähtävästi jotain tietoja puuttuu lähetyksestä, myöskään tullausta ei voi tehdä ainakaan vielä tullin sivuilla.

Tänä vuonna mulle on tullut varmaan kymmenkunta tilausta Alista ja kaikki ovat tulleet aikaisemmin ongelmitta perille. Kaikki ovat olleet Choise postituksella. Myös tänään saapui taas seuraava paketti Suomeen ja se meni heittämällä tullista läpi (2. kuvankaappaus).

Juuri tällaisen takia olen tilannut kaikki hilppeet mahdollisimman pieninä, kuitenkin yli 10€ tilauksina. Saa ilmaiset postit, mutta ei sitten haittaa niin paljoa jos yksi paketti jumittaa.

Screenshot_20250606_100954_OmaPosti.jpgScreenshot_20250606_101032_OmaPosti.jpg
 
Eikös kaikissa noissa tapauksissa syyllinen ole nyt Suomen posti ja EU:n tulliviranomainen, eikä Ali tai Temu?


tässä Ilta-Sanomien artikkelista kommentti:

"Yksi asiakas sanoo tekevänsä pakettijumista kantelun oikeuskanslerille. Hänen mukaansa Posti on vuoden 2025 alusta lähtien järjestelmällisesti alkanut lähettää EU:n ulkopuolelta saapuvia Postilain 15 § yleispalveluun kuuluvia kirjelähetyksiä takaisin lähettäjälle vetoamalla virheelliseen ja valheelliseen väitteeseen, että lähetyksen vastaanottajatiedoissa on virheitä.

Postin mukaan ongelmat juontuvat lentoyhtiöiden väärästä toiminnasta. Ne jättävät väitetysti ilmoittamatta lain edellyttämiä tietoja, käytännössä lentoyhtiösanoma, jonka tuottaminen on lentoyhtiön vastuulla. Puuttuvat tiedot estävät tullauksen, minkä vuoksi lähetyksiä ei voida toimittaa tilaajille.

Posti kertoi IS:lle etsivänsä ratkaisua yhdessä Tullin kanssa."




Ja toinen:


" Postin seuranta siis sanoo, että käy täyttämässä puuttuvat tiedot Tullin palvelussa, mutta Tullin palvelu ei löydä lähetystä tunnuksella eikä tilanteelle ole yhtään mitään tehtävissä asiakkaan toimesta, Antti valittelee.

Antin mukaan kyse on Postin ja Tullin keskinäisestä nahistelusta.

– Postilla ja Tullilla on tällä hetkellä iso sisäinen taistelu prosessin noudattamisesta käynnissä. Sen vuoksi ainakaan Euroopan ulkopuolelta saapuvat, maksuvaiheessa verotetut ostokset eivät saavu perille, vaan jäävät tullivarastoon, Antti sanoo."
 
Eikös kaikissa noissa tapauksissa syyllinen ole nyt Suomen posti ja EU:n tulliviranomainen, eikä Ali tai Temu?


tässä Ilta-Sanomien artikkelista kommentti:

"Yksi asiakas sanoo tekevänsä pakettijumista kantelun oikeuskanslerille. Hänen mukaansa Posti on vuoden 2025 alusta lähtien järjestelmällisesti alkanut lähettää EU:n ulkopuolelta saapuvia Postilain 15 § yleispalveluun kuuluvia kirjelähetyksiä takaisin lähettäjälle vetoamalla virheelliseen ja valheelliseen väitteeseen, että lähetyksen vastaanottajatiedoissa on virheitä.

Postin mukaan ongelmat juontuvat lentoyhtiöiden väärästä toiminnasta. Ne jättävät väitetysti ilmoittamatta lain edellyttämiä tietoja, käytännössä lentoyhtiösanoma, jonka tuottaminen on lentoyhtiön vastuulla. Puuttuvat tiedot estävät tullauksen, minkä vuoksi lähetyksiä ei voida toimittaa tilaajille.

Posti kertoi IS:lle etsivänsä ratkaisua yhdessä Tullin kanssa."




Ja toinen:


" Postin seuranta siis sanoo, että käy täyttämässä puuttuvat tiedot Tullin palvelussa, mutta Tullin palvelu ei löydä lähetystä tunnuksella eikä tilanteelle ole yhtään mitään tehtävissä asiakkaan toimesta, Antti valittelee.

Antin mukaan kyse on Postin ja Tullin keskinäisestä nahistelusta.

– Postilla ja Tullilla on tällä hetkellä iso sisäinen taistelu prosessin noudattamisesta käynnissä. Sen vuoksi ainakaan Euroopan ulkopuolelta saapuvat, maksuvaiheessa verotetut ostokset eivät saavu perille, vaan jäävät tullivarastoon, Antti sanoo."
Ehkä, mutta eipä sitä oikein voi tietää. Itselleni kaikki muut tilaukset on tullut perille ihan ilman ongelmia tai viiveitä. Sekä ilmaisella Choicella (tilaus yli 10e) että suoraan ilmaisella toimituksella minkä myyjä tarjoaa ja myös maksullisella toimituksella.
 
Itellä samassa tilassa yksi Alin ilmaisella toimituksella Choice / AliExpress Selection Standard. Nämä on yleensä tulleet muutamassa viikossa, myös tämän postin/tullin sekoilun aikaan, mutta nyt myös 26.5. alkaen jumissa. Lienee sattumaa, mitkä jumittaa ja mitkä ei. Pitänee vaan odotella.
Tähän liittyen päätin kysellä postin chatissa lisää. Ohessa transkripti.

asiakaspalvelija: Hei! Nimeni on -. Kuinka voin auttaa?

asiakas : Moi, kyselen hieman tuon lähetyksen perään, kun ei pariin viikkoon ole tapahtunut mitään.

asiakaspalvelija: Lähetys on saapunut puutteellisilla tiedoilla, jotka täytyy korjata Suomeen tuoneen kuljetusyrityksen kanssa. Lähettäjä on tullannut lähetyksen puolestasi, joten tulee vapautumaan Tullista tietojen korjauksen jälkeen. Puutteelliset tiedot eivät johdu tiedoistasi tai lähettäjän tiedoista vaan Suomeen kuljettaneen kuljetusyrityksen turvatiedoista. Seurantaan tulee vapautusmerkintä Tullista, kun tiedot ovat korjattu ja lähtee kuljetukseen sinulle

asiakas : Ok. Mistähän se voisi johtua, että aiemmin samalta alustalta samalla toimitustavalla tilatut tuotteet ovat tulleet ihan asianmukaisesti ilman ongelmia?

asiakaspalvelija: Mahdollisesti näiden aiemmin tuotteet ovat tuoneet eri kuljetus ja siihen oli täytetty puuttuvat turvatiedot.

asiakas : Mitä nämä turvatiedot ovat käytännössä?

asiakas : Mikä on niiden virallinen englanninkielinen termi?

asiakaspalvelija: Englanniksi on data security regulations. Ne ovat Suomeen kuljettaneen kuljetusyrityksen lentoreittitiedot esimerkiksi. Meille asiakaspalveluun ei näy näitä niin tarkasti, mutta tämän tiedon olemme tilanteesta saaneet.

asiakas : Ok, onko kokemuksenne mukaan näitä tietoja sitten lisätty järjestelmään ja lähetykset on vapautettu jaettavaksi vai jääkö nämä tiedot pyynnöistä huolimatta täyttämättä ja lähetykset palautuu lähettäjälle / tuhotaan?

asiakaspalvelija: Ei ole itselle tullut vastaan lähetystä, jonka tietoja ei oltaisi saatu korjattua ja toimitettua vastaanottajalle. 90 päivää on lainmukainen aika, kuinka kauan voimme säilyttää mutta omalla kokemuksella nopeammin tällä hetkellä vapautuu. Saamme päivittäin satoja
lähetyksiä eteenpäin.

asiakas : Oke, kiitos tiedosta. Jään odottelemaan.

asiakaspalvelija: Kiitos ja oikein mukavaa viikonloppua!

asiakas : Kiitos samoin

asiakaspalvelija: Kiitos!
 
Nykysin kun Aliexpressissäkin on mahdollisuus maksaa Paypalilla, niin onko kukaan koittanut Paypalin kautta tehdä refund tapausta?
Sulkeeko Aliexpress tyyliin käyttäjätilin tms, jos Paypalin kautta saa refundin?

Aliexpressin myyjä myi elektroniikkaa, joka ei teitenkään vastaa täysin kuvausta (osasin kyllä jo melkein odottaakin, mutta kokeilin silti tilata), Aliexpressin returns&refunds päätös oli että "Quality issues: Valid" ja "Other parameters are not as described: Invalid (the evidence you provided was not valid for your dispute case)", vaikka selkeästi videolla esitetty tuo tuotteen selkeä ominaisuuspoikkeama. Aliexpress päätti palauttaa 60 euron tavarasta 12 euroa...
 
Pistä vaan refund pyyntö vielä AliExpressiin ja PayPalille. Ei Ali sinun tunnusta sulje. Myyjä voi saada risuja kuten pitääkin.
 
Pistä vaan refund pyyntö vielä AliExpressiin ja PayPalille. Ei Ali sinun tunnusta sulje. Myyjä voi saada risuja kuten pitääkin.
Okei, sattuuko sulla olemaan kokemusta tai tietoa kyseiseen asiaan liittyen? Muistelen vaan, että olisin joskus kenties täältä jopa lukenut, että Aliexpress ostoksesta tehty maksunpalautus luottokorttifirman kautta, niin sen jälkeen ilmennyt Alissa ongelmia maksamisien/käyttäjätilin kanssa.
Ja tosiaan, Aliexpressiinhän toi refundi pyyntö on jo tehty, ja sieltä ne jo antoivat oman päätöksen.
 
Päätöksestä voi valittaa. Olen mä yhden refundin hoitanut Klarnan kautta ongelmitta, muuten on sinnikäs kieltolinja toiminut refundeissa. Jos sulkevat tilin niin mitä sitten? Tekee uuden jos haluaa kaikesta huolimatta vielä rahojaan sinne kantaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 590
Viestejä
4 807 336
Jäsenet
77 956
Uusin jäsen
HapanMuffinssi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom