AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Onkos kuinka luotettavaa tilata esim. AliExpressistä prosessoreita? Nykyään näköjään osalla myyjistä myös varastoja (?) Euroopan puolella, kun lähetysmaana Espanja tai Ranska yms.
 
Onkos kuinka luotettavaa tilata esim. AliExpressistä prosessoreita? Nykyään näköjään osalla myyjistä myös varastoja (?) Euroopan puolella, kun lähetysmaana Espanja tai Ranska yms.

Vaikka saisikin oikean prosessorin, niin takuu on silti mallia: ei ole.

Ihan järjetöntä tilailla tuolta pari kymppiä halvemmalla.. Mieluummin vaikka Saksasta. Pessimisti sisälläni sanoo, että tässä on jonkin sortin veronkiertoa noiden EU-varastojen kanssa, mikä osaltaan selittää halvan hinnan ja prosessorit voi olla tarkoitettu Kiinan markkinoille - niillä voi olla myös Intel/AMD:n puolesta täysin olematon takuu. Ja se säästetty summa voi olla juuri sen ALV:n verran..

edit: ja itse olen melkein kaikki Xeonini tilannut tuolta, yli 10 tilausta ja kaikki on olleet ainakin 5 vuotta vanhaa SER-rojua :)
En ottaisi uusia prosessoreita sieltä. En minä nyt tuoteväärennöksiin uskoisi, jos on palautteet kunnossa, mutta uudenkarheissa tuotteissa arvostan sitä takuuta.

Lisäksi tämmöisiä jänniä huomioita myynti-ilmoituksessa, niin mitähän sieltä tulee?
1757606491606.png
 
Viimeksi muokattu:
Kolme neljästä disputesta meni läpi ja on hyvitetty, mutta jostakin syystä tuohon yhteen ei riitä samat todisteet kuin muihin. Alettiin vaatimaan videota paketin aukamisesta, enkä nyt sellaista tajunnut tehdä. Klarnan lasku tähän liittyen erääntyy tänään, liekkö tuo pakko maksaa.

Tosin olisihan tuolla Klarnallakin oma refund hässäkkä. Hommaa vaan mutkistaa että yksi tilauksen/laskun tuotteista on vielä matkalla... Tästä oppineena en kyllä enään tilaa kuin yhdeltä kauppiaalta kerralla. (jos nyt edes tulee enään mitään tilattua...)
Kyl klarna maksaa sitten takaisin tilillesi vaikkei olisi vihko auki, mulla oli joku viiden euron dispute joka kesti melkein 2 kuukautta tilauspäivästä. Eli tietysti se 30 päivän maksuaika meni pikkuhiljaa umpeen ja maksoin pois. Sitten kuukaus myöhemmin ali refundas klarnalle joka siirsi rahat takaisin tililleni
 
Tilasin 9800X3D kun sai 380 eurolla ja hyvin toimii. Takuu toki niin ja näin, joten ei kannata varmaan päivittämättömällä ASRockilla ajella. :smoke:
Tässä on tietysti yli vuosikymmenten ylettyvä dilemma; kannattaako ylipäänsä käyttää omassa laitteistossaan mitää ass rockin emolevyä vaikka siinä vitosen säästääkin. Onhan se merkki ollut mutasarjaa jo silloin kun oli vielä olemassa vaikka mitä nykyjonnein syntymää odotelleita merkkejä kuten Abit. Viime ajat ovat vihjanneet siihen suuntaan ettei paska pyörittelemällä parane. Ass rock on aina ollut huono valinta.

E: Ja tällä tarkoitan että Asrock oli tunnetusti paskaa jo viimeistään 2006, siinä missä Abit loppui vasta 2009. Sikäli minua ei yllätä, että X3D hajoamisetkin ovat pääosin sattuneet kuinka ollakaan ass rockin lankuilla. Mutta pakko ostaa halvinta, totta kai.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen AliExpress tilaus ikinä. Jäähdytystarvikkeita, siis lämpötyynyjä yms. Tulivat Kiinasta n. Viikossa, tavara oli hyvin pakattu ja täsmälleen mitä tilasin. Tosi hyvin informoivat koko ajan missä nyytti menee. Pikkusälää kivuttomasti ja halvalla. En kyllä uskaltaisi sieltä prossua tai näyttistä tilata.
 
Ensimmäinen AliExpress tilaus ikinä. Jäähdytystarvikkeita, siis lämpötyynyjä yms. Tulivat Kiinasta n. Viikossa, tavara oli hyvin pakattu ja täsmälleen mitä tilasin. Tosi hyvin informoivat koko ajan missä nyytti menee. Pikkusälää kivuttomasti ja halvalla. En kyllä uskaltaisi sieltä prossua tai näyttistä tilata.
Juuri näin. Kiina on mainio lähde kaikelle sellaiselle, mikä ei merkittävästi lisää stressiä vaikka tuote olisi viallinen tai kaikkea muuta mitä mainoksessa annettiin ymmärtää.

Kiinan tuotantokustannukset koneitten ja työvoiman osalta ovat kaikille vendoreille suunnilleen vakio. Profit margin tehdään materiaalikuluissa säästämällä. Käytännössä näkyy niin että, halvimpien tekstiilien kangas on ohutta ja saumat harvoja, kaapelin kuparilanka hiuksenhienoa, metalliseokset vaikka liittimissä ovat epäpuhtaita seoksia jne. Materiaalissa säästämiseen voi varmaan rinnastaa muistikortit ja muut komponentit jotka harvoin ovat sitä mitä annetaan ymmärtää.

Kiinasta saa laatua(kin), mutta myyjät ovat hyvin hintatietoisia tuotteistaan nykypäivänä. Megahyviä tuotteita superhalvalla ei ole. Laatutuotteiden hinnat ovat lähes aina lähellä eurohintoja. Hyvää laatua on jossain aliexpressissä ehkä korkeintaan 5% tarjonnasta (vaihtelee tiestyi hurjasti kategorian mukaan).

Yllämainitusta johtuen en edelleenkään tykkää "choice" tuotteista, joissa myyjä jää epäselväksi. Samoja markkinointikuvia käyttää about jokainen ja epäselväksi jää keneltä se oman paketin tuote tulee. Tuskin siltä kalleimmalta. Myös alin uudehko käytäntö olla näyttämättä vendorin nimeä hakutuloksissa on vähän epäilyttävä uudistus. Varsinkin kun samalla lanseerattiin epämääräiset "premium quality" ja "top seller" tms. leimat joillekin tuotteille. Top seller ei ainakaan vakuuta, jos katsoo minkä tason asiantuntijoita jättää tuotearvosteluita. Premium leiman voi varmaan ostaa pieneen lisähintaan, kuten vaikka Amazonissa sen amazon suosittelee statuksen jne....
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka saisikin oikean prosessorin, niin takuu on silti mallia: ei ole.
Oletko varma? Itse kerran laittanut AMD prossun takuuseen eikä muistaakseni AMD kysellyt ostokuitteja yms muuta. Eli myyjällä ei merkitystä ainakaan omassa takuucasessa vaan hoidin takuun suoraan AMD:n kanssa.
 
Oletko varma? Itse kerran laittanut AMD prossun takuuseen eikä muistaakseni AMD kysellyt ostokuitteja yms muuta. Eli myyjällä ei merkitystä ainakaan omassa takuucasessa vaan hoidin takuun suoraan AMD:n kanssa.

Kyllä, mutta tuskin laitoit mitään takuuseen ilman sarjanumeroa. Sarjanumerosta selviää, onko se OEM ja missä markkinoilla sitä on myyty. Palataan asiaan kun laitoin Kiinasta ostetun prosessorin jonnekin, sitä ennen tämä on vaan sanahelinää, josta ei ole kenellekään apua.

Tuolla on Intelin vastaava tarkistuslomake:
 
Juuri näin. Kiina on mainio lähde kaikelle sellaiselle, mikä ei merkittävästi lisää stressiä vaikka tuote olisi viallinen tai kaikkea muuta mitä mainoksessa annettiin ymmärtää.

Kiinan tuotantokustannukset koneitten ja työvoiman osalta ovat kaikille vendoreille suunnilleen vakio. Profit margin tehdään materiaalikuluissa säästämällä. Käytännössä näkyy niin että, halvimpien tekstiilien kangas on ohutta ja saumat harvoja, kaapelin kuparilanka hiuksenhienoa, metalliseokset vaikka liittimissä ovat epäpuhtaita seoksia jne. Materiaalissa säästämiseen voi varmaan rinnastaa muistikortit ja muut komponentit jotka harvoin ovat sitä mitä annetaan ymmärtää.

Kiinasta saa laatua(kin), mutta myyjät ovat hyvin hintatietoisia tuotteistaan nykypäivänä. Megahyviä tuotteita superhalvalla ei ole. Laatutuotteiden hinnat ovat lähes aina lähellä eurohintoja. Hyvää laatua on jossain aliexpressissä ehkä korkeintaan 5% tarjonnasta (vaihtelee tiestyi hurjasti kategorian mukaan).

Yllämainitusta johtuen en edelleenkään tykkää "choice" tuotteista, joissa myyjä jää epäselväksi. Samoja markkinointikuvia käyttää about jokainen ja epäselväksi jää keneltä se oman paketin tuote tulee. Tuskin siltä kalleimmalta. Myös alin uudehko käytäntö olla näyttämättä vendorin nimeä hakutuloksissa on vähän epäilyttävä uudistus. Varsinkin kun samalla lanseerattiin epämääräiset "premium quality" ja "top seller" tms. leimat joillekin tuotteille. Top seller ei ainakaan vakuuta, jos katsoo minkä tason asiantuntijoita jättää tuotearvosteluita. Premium leiman voi varmaan ostaa pieneen lisähintaan, kuten vaikka Amazonissa sen amazon suosittelee statuksen jne....

Olen karsastanut tuota Choicea monestakin eri syystä, se ei ole hyvä juttu yhtään, ellei ole sitten sellainen random tavaroiden tilaaja. Lisäksi nyt huomasin noiden Choice tavaroiden arvosteluja lukiessa tämän:

screenshot.2.jpg


Eli arvostelut, eivät välttämättä ole edes juuri siitä tuotteesta, jonka klikkaat auki, vaan ilmeisesti kooste useista samanlaisista tuotteista eri myyjillä. Ja on kuitenkin tunnettua, että Alissa on myyjiä laidasta laitaan, osa myy totaalista sutta ja sekundaa, osa sitten vähän laadukkaampaa. Mutta et tiedä onko lukemasi arvostelu kenen myyjän myytävästä tuotteesta.
 
Lisäksi nyt huomasin noiden Choice tavaroiden arvosteluja lukiessa tämän
Jep. Huomannut itse tuon saman. Jos arvostelut on ennestään olleet epäluotettavia tai vähintään kyseenalaisia, niin tuon jälkeen niillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä.

Jokin tuntuu myös muuttuneen myyjien suhtautumisessa arvosteluihin. Ennenmuinon jos annoit yhden tähden tai korkeintaan kaksi, niin lähes poikkeuksetta myyjä ehdotti jotain diiliä tyyliin "ikävä että tuote ei miellyttänyt, muuta arvostelua ja hyvitämme blahlah..". Nyt laitoin muutaman kuukauden sisään kolme perusteltua 1/5 arvostelua, ilman että myyjä reagoi mitenkään. Mielestäni ihan aiheellisesti ja kuvien kera perusteltuina. Siis siten, että kukaan joka arvostelun näkee, tuskin tilaisi tuotetta (esim kännykän suojakuori, jonka reunukset on 1,5mm kameralinssiä alempana, kun piti olla ylempänä, tpaita jonka painokuva on cropattu päin vittua jne).

No joo... tuli jo mainittua että vaikka nämä pitää- ja tulee otettua huumorilla. Samalla kuivalla huumorilla pitää jaksaa antaa myyjälle palautetta. Harmi ettei se enää jaksa aktivoida myyjää. Tietääkö ne itsekään edes mikä yksilö kenenkin varastosta on myyty. Tuskin.
 
Juu en minäkään mitään arvokasta Kiinasta tilais. Pikkusälää jolla nyt mitään merkitystä mitä tulee niin ihan ok tullut. Kerran kyllä tilasin repun ja se hajos puolessa vuodessa käyttökelvottamaksi. Hihna irtosi ylhäältä ja alhaalta ja se alhaalla oleva hihnan kiristysmuoviosa katkesi vielä puolestavälistä kahtia, että ei kyllä enää mitään kestävää tule tilattua.
 
Jep. Huomannut itse tuon saman. Jos arvostelut on ennestään olleet epäluotettavia tai vähintään kyseenalaisia, niin tuon jälkeen niillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä.

Jokin tuntuu myös muuttuneen myyjien suhtautumisessa arvosteluihin. Ennenmuinon jos annoit yhden tähden tai korkeintaan kaksi, niin lähes poikkeuksetta myyjä ehdotti jotain diiliä tyyliin "ikävä että tuote ei miellyttänyt, muuta arvostelua ja hyvitämme blahlah..". Nyt laitoin muutaman kuukauden sisään kolme perusteltua 1/5 arvostelua, ilman että myyjä reagoi mitenkään. Mielestäni ihan aiheellisesti ja kuvien kera perusteltuina. Siis siten, että kukaan joka arvostelun näkee, tuskin tilaisi tuotetta (esim kännykän suojakuori, jonka reunukset on 1,5mm kameralinssiä alempana, kun piti olla ylempänä, tpaita jonka painokuva on cropattu päin vittua jne).

No joo... tuli jo mainittua että vaikka nämä pitää- ja tulee otettua huumorilla. Samalla kuivalla huumorilla pitää jaksaa antaa myyjälle palautetta. Harmi ettei se enää jaksa aktivoida myyjää. Tietääkö ne itsekään edes mikä yksilö kenenkin varastosta on myyty. Tuskin.

Olen sanonut tämän saman jo aiemminkin tässä ketjussa, mutta olen huomannut tämän saman. Vielä 2016 tai 2017 myyjät oli paljon enemmän kontaktissa ostajaan henkilökohtaisesti suoraan kaupan teon jälkeen ja varsinkin nuo arvostelut oli heille tärkeitä. Monesti sain myös tilattujen tuotteiden mukana kaikenlaista kylkiäiskrääsää, avaimenperiä yms mainostavaraa, jotta tilauksia tulisi myöhemmin ehkä lisää, kaikki nämä ovat hävinneet, eikä myyjistä ole mitään tietoa tai kontaktia enää. Lieneekö koko alusta muutettu niin, että he eivät enää pääse suoraan kontaktiin asiakkaan kanssa vai mikälie, mutta suuri muutos tässä on tosiaan tapahtunut. Se on ikävää, koska joskus saattoi pystyä vielä hinnastakin sopimaan erikseen, nyt ei enää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
286 789
Viestejä
4 922 565
Jäsenet
79 251
Uusin jäsen
diiz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom