Tuolla koko esitys https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/P...655-45b9-9e0f-cb816cb21fbe&attachmentId=25157
Pari poimintaa:
Etäosto ja myynti määritelty lakiin erikseen:
Välillistä kuljetuksen järjestämistä avattu enemmän, tai ei ainakaan omaan silmään ole ennen osunut näin kattavasti. Fransbergilla ainakin kun tilaa kuljetusta niin on lista kaikista kaupoista joista saa tilattua eli tämän perusteella voisi tulkita että kaikki fransbergin kuljetukset on etämyyntiä:
Jos kuljettaja huomaa paketista että se sisältää alkoholia niin ikä olisi tarkistettava:
Ja tällainenkin maininta vielä:
Pari poimintaa:
Etäosto ja myynti määritelty lakiin erikseen:
20) alkoholijuoman etämyyjällä myyjää, joka myy alkoholijuomaa Suomeen 19 kohdan mukaisesti
21) etäostolla sellaista ostoa, jossa yksityishenkilö hankkii alkoholijuomia toisesta Euroopanunionin jäsenvaltiosta etäviestimen välityksellä valmisteverotuslain 74 §:ssä säädetyllä tavalla.
Välillistä kuljetuksen järjestämistä avattu enemmän, tai ei ainakaan omaan silmään ole ennen osunut näin kattavasti. Fransbergilla ainakin kun tilaa kuljetusta niin on lista kaikista kaupoista joista saa tilattua eli tämän perusteella voisi tulkita että kaikki fransbergin kuljetukset on etämyyntiä:
Alkoholilain mukaista etämyynnin määritelmää arvioitaisiin vastaavasti kuin valmisteverotuslain määritelmää. Mikäli myyjä siis millään tavoin suoraan tai välillisesti avustaisi ostajaa tuotteiden lähettämisessä, kuljettamisessa tai kuljetuksen järjestämisessä, kyseessä olisi etämyynti.
Alkoholin rajat ylittävässä verkkokaupassa on viime aikoina yleistynyt toimintamalli, jossa myyjä ei välttämättä näkyvästi ohjaa ostajaa kuljettajan valinnassa ja ostaja tekee erillisen kuljetussopimuksen niin sanotun kuljetusoperaattorin kanssa. Kuljetusoperaattori koordinoi kuljetusjärjestelyjä ja päättää siitä, minkä yrityksen toimesta ja mitä reittiä tuotteet toimitetaan ostajalle Suomeen. Jos ostajalta kuljetuksen tilaamiseksi tarvittavat toimet ovat hyvin vähäiset, viittaa tämä tyypillisesti siihen, että myyjän ja kuljetusoperaattorin välillä on sellaista yhteistyötä, joka tarkoittaa, että kyse on etämyynnistä. Tilanteelle on siis tyypillistä, että myyjä ja kuljetusoperaattori ovat yhteistyökumppaneita, myyjä sallii verkkokauppansa mainostamisen ja joissain tapauksissa myös linkityksen verkkokauppaansa kuljetusoperaattorin sivuilla. Tarkkojen tuotetietojen antamisen sijasta on yleensä riittävää, että ostaja antaa kuljetusoperaattorille lähinnä tilausnumeronsa ja yhteystietonsa. Tällaisissa tilanteissa olisi kyse etämyynnistä. Etämyyntiä
olisi myös tilanne, jossa alkoholijuomien myyjä olisi suoraan tai välillisesti markkinoinut alkoholijuomien kuljettamista Suomeen. Välillistä markkinointia olisi esimerkiksi se, jos kuljetusoperaattorin sivuilla on nähtävillä etämyyjän tietoja.
Jos kuljettaja huomaa paketista että se sisältää alkoholia niin ikä olisi tarkistettava:
Pykälään lisättäisiin uusi 5 momentti, jonka mukaan mitä luovutuskielloista säädetään 1 ja 2 momentissa, sovellettaisiin myös muussa elinkeinotoiminnassa. Säännös tarkoittaisi sitä, että esimerkiksi etäostotilanteissa juomat luovuttava taho olisi velvollinen noudattamaan samoja luovutuskieltoja kuin esimerkiksi vähittäismyynnissä ja toimituksessa. Vaikka maahantuonnin ikärajoista on säädetty 33 §:ssä, on ikärajavalvonta kuitenkin tosiasiallisesti osoittautunut haasteelliseksi. Sääntelyllä turvattaisiin se, että jatkossa kaikki luovutustilanteet olisivat sääntelyn piirissä. Koska myyjä ei ole velvoitettu merkitsemään pakettia etäostotilanteissa, ei kuljettaja välttämättä näissä tapauksissa tiedä paketin sisältävän alkoholia. Mikäli kuitenkin kuljettaja havaitsisi esimerkiksi pakkauksen perusteella sen sisältävän alkoholia, olisi paketin luovuttavan tahon varmistuttava esimerkiksi vastaanottajan iästä.
Ja tällainenkin maininta vielä:
Toisaalta jatkossakin osa toimijoista pyrkisi todennäköisesti kiertämään verovelvollisuuttaan esimerkiksi häivyttämällä omaa osuuttaan kuljetuksen järjestämisessä ja siten esittämällä tilanteen etäostona. Etämyynnin kattava valvonta on haastavaa ja edellyttäisi merkittävästi resursseja, joten veronkiertoon puuttuminen voi olla haastavaa.