Alkoholin tilaaminen ulkomailta netin kautta

20.1 tein Alks Kroatian tilauksen Fransin kuljetuksella. Tänään tuli viimein kotiovelle. Nätti huomaamaton pahvipaketti. Henkkareita piti näyttää vielä paikallisen kuljetusliikkeen kuskille. Siinäpä oli eka tilauskokemukseni. Nyt on saunalonkkua hetkeksi.
Samassa tilanteessa olin reilu vuosi sitten. Nyt on loivempaa ja jäykempää vähintään riittävästi. Pitää olla luja mieli, kun juomat tervehtivät vaatekaapin pohjalta lähes päivittäin.

Marraskuu 2025. olikin täyttöpäivä. Mutta 2024 sammiosta. Näin tuohon on merkattu.

Kävin Alkossa käymässä. Vaikka pienen paikkakunnan Alkossa ei ole paljon valikoimaa, huomasin jotakin. Katsoin viinilaatikoita, ja suurimmassa osassa oli pakkauspäivämäärä. Mutta sitten aloin tarkastella niitä laatikoita, joissa ei ole pakkauspäivämäärää. Huomasin, että ne olivat portugalilaisia viinejä. Sen jälkeen aloin etsiä espanjalaista ja löysin yhden. Siinäkään ei ollut mitään päivämäärää! Eli mahdollisesti portugalilaiset ja espanjalaiset eivät laita pakkauspäivää viineihinsä. Mitä tulee niihin tyhjiin viinilaatikoihin, jotka minulla on kotona: toinen on espanjalaisesta Iconosta, toinen on portugalilainen Bons Ventos, ja se, jossa on merkintä, on italialainen.

Viimeksi muokattu:
28.1 alks.hr longeroa fransun toimituksella noutopisteeseen. Eilen tuli sitten ilmoitus että pitää valita kotiinkuljetuksen ajankohta. Tänään oli lähetti haahuillut etupihalla ilman että ilmoitti tulostaan mulle. Rouva onneks pelasti juomat talteen. Eli nyt luovutti ilman henkkareita. Olen siirtynyt tuohon noutopisteen käyttöön kun valittava kotiintoimitus ainakin itsellä joka päivä sellainen että olen töissä. Ja omistan auton jolla voin työmatkalla poiketa 2km hakemaan paketin.

OK, mulla on tässä nyt kolmen alkosta ostetun purkkiviinin boksi ja vaan yhdessä on kyseinen merkintä. Muissa on joku koodi josta varmaan kyseinen tieto selviäisi. Esim yhdessä on tälläinen kuin L25248H1. Toisessa on tälläinen pitkä koodi kuin L-5225-18:25-D-182 25020-503301-527302 PG1
Täällä on joskus keskusteltu näistä ja annettu avauskoodit noille merkinnöille. Veikkaan, että ekassa 25 on vuosi ja 248 juokseva päivämäärä vuoden alusta laskettuna. En nyt muista miten ne meni, haulla voit löytää tästä ketjusta.

Pitää olla luja mieli, kun juomat tervehtivät vaatekaapin pohjalta lähes päivittäin.
Säilytän kaikki alkoholijuomani asuntoni häkkikellarissa, erityisesti itse tekemäni, koska olen kotiviiniharrastaja. Häkkikellarini on eristetyssä tilassa, joten siellä on 30 asteen kesähelteillä vain noin 20 astetta ja talvipakkasilla se laskee jonnekin 15-20 välille, eli paljon parempi paikka säilyttää alkoholijuomia kuin asuntoni ja tulee vähemmän houkutuksia.

20.1 tein Alks Kroatian tilauksen Fransin kuljetuksella. Tänään tuli viimein kotiovelle. Nätti huomaamaton pahvipaketti. Henkkareita piti näyttää vielä paikallisen kuljetusliikkeen kuskille. Siinäpä oli eka tilauskokemukseni. Nyt on saunalonkkua hetkeksi.
Onks tää henkkarien kysyminen joku uus juttu?
Ikinä ei ole itseltä postipoika noita kysellyt, viimeks tosin veivät viinakset pakettiautomaattiin.

Onks tää henkkarien kysyminen joku uus juttu?
Ikinä ei ole itseltä postipoika noita kysellyt, viimeks tosin veivät viinakset pakettiautomaattiin.

Tai riippuu virkainnosta.
Joku juoksee mahdollisimman nopeasti ja paketti jää portaille, jos ei sekunnissa vastata ensimmäiseen pimputukseen. Sitten toinen ottaa henkkarit käteen ja tiiraa sitä kuin passintarkastuksessa Pohjois-Koreassa. Vaikea tietää kumman saa.

Itseäni jurppii tuo neljän tunnin ikkuna. Siksi suosin lähinnä aamupäivää, kun siinä on vain kaksi tuntia (11-13). Kämppä on sijainniltaan vähän hankala. Joutuu ikkunasta vahtimaan tietä, että vähän heikoimmillakin suunnistuslahjoilla varustettu löytää perille.

Kävin Alkossa käymässä. Vaikka pienen paikkakunnan Alkossa ei ole paljon valikoimaa, huomasin jotakin. Katsoin viinilaatikoita, ja suurimmassa osassa oli pakkauspäivämäärä. Mutta sitten aloin tarkastella niitä laatikoita, joissa ei ole pakkauspäivämäärää. Huomasin, että ne olivat portugalilaisia viinejä. Sen jälkeen aloin etsiä espanjalaista ja löysin yhden. Siinäkään ei ollut mitään päivämäärää! Eli mahdollisesti portugalilaiset ja espanjalaiset eivät laita pakkauspäivää viineihinsä. Mitä tulee niihin tyhjiin viinilaatikoihin, jotka minulla on kotona: toinen on espanjalaisesta Iconosta, toinen on portugalilainen Bons Ventos, ja se, jossa on merkintä, on italialainen.
Voi olla hyvin piilotettu ja helvetin pienellä..

Onkohan muilla ollut Matkahuollon kanssa viivästyksiä? Fransu haki kaupalta tilauksen pe ja maanantaina seuranta näyttää että on lähtenyt Vantaalta. Sen jälkeen ei ole mitään tapahtunut, yleensä on seuraavana aamuna saanut valita toimitusajan. Asiakaspalvelu on nyt ihan jumissa.

16.1 Alksilta tilattu lonkkua. Fransulle maksettu kyydistä.
3.2 tullut toimitusajan valitseminen
6.2 näytetty henkkareita
Toivottavasti lonkut ei oo olleet jossain auton takakontissa 3 päivää, kylmiä ainakin ovat.

Tuohan pitäisi olla Suomen alkoholilain mukaan ihan selvä juttu, että henkkarit kysytään kun viinaa tuodaan. Jännä juttu, että aina ei kysytä.

Ei ne tiedä mitä laatikon sisällä on, ei niissä nykyään ole pakkauslistojakaan ja vaikka olisi, ei kuriiri niitä lue. Jos lähettäjä on tilannut toimituspalvelun "henkilökohtaisesti luovutettava", kuten Matkahuollon seurannassa olen Fransun toimituksissa nähnyt lukevan niin silloin ne voivat henkkareita kysyä. Aina eivät tästä huolimatta kysy.

Muoks: Tosin ammattitaitoinen kuriiri kyllä arvaa mitä sisällä on kun saman lafkan/lähettäjän kiliseviä laatikoita tuo.

Statistiikka

Viestiketjuista
299 780
Jäsenet
81 705
Uusin jäsen
Börger

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom