Älykellot

Oikeasti?! Tiesin kyllä, että noissa Garmineissa on ylivertaisen hyvä akun kesto, mutta noin hyväksi en olisi uskonut.

Vertailuna itselläni on Galaxy Watch 6 ja vaikka käyttäisi virransäästötilaa niin akun varaus kestää 1.5vrk, ihan maksimissaan 2vrk.

Vaikea kyllä suositella Samsungin älykelloa kenelläkään niin kauan kuin akun kesto on yhtä onneton kuin Galaxy Watch 6 ja 7:ssa... Eikä se taida Galaxy Watch Ultra mallissakaan olla kuin 100h parhaimmillaan.

Nähtäväksi jää, että tuoko Galaxy Watch 8 tai seuraava Ultra malli akun kestoon minkäänlaista selkeää parannusta.
Sä vertaat nyt kahta täysin erilaista kelloa, toinen on älykello, toinen on urheilukello, mihin on lisätty tietyt yhteys ominaisuudet, että sitä voi juuri ja juuri sanoa "älykelloksi"

• Tykkää
Reactions: |le
Garmin Fenix 8 (amoled) olen käytellyt muutaman päivän. Hieman arvelutti etukäteen itseänikin akun kesto, mutta olisin katunut jos en olisi ottanut amoled-versiota vaikka MIP:ssä on tiedetyt hyvät puolensa. Olisi jäänyt mietityttämään, että olisiko pitänyt kuitenkin valita AMOLED joten sillä siis mentiin, vaikka pidin MIP:tä entisten kokemusten perusteella aivan riittävänä. Always on display päällä Garminin viralliset speksit lupasivat sentään hyvää virran riittävyyttä etenkin kellon isokokoisimmassa versiossa, joten sen puolesta AMOLED oli käytännössäkin järkevän tuntuinen vaihtoehto. Olen kuitenkin pitänyt AOD:n pois päältä ja toimii näinkin vaikka joskus ärsyttää kun kellonajan nähdäkseen täytyy joko näpäyttää näyttöä sormella tai heilauttaa rannetta eikä voi vain vilkaista ohimennen. Ei ole haitannut liikaa ja tähän on tottunut.

Akkua kuluu niin vähän, että yhdellä latauksella näyttää pärjäävän helposti ainakin pari viikkoa. Kulutus on ollut siinä max 5% tasolla per vuorokausi, kun GPS-käyttöä nyt ollut 1 - 2 tuntia per päivä ja yöllä pulssioksimetri käytössä nukkuessa. AOD päällä yhdellä akullisella menisi omassa käytössäni varmaan viikko tai jopa hieman ylikin, eli toiminta-ajassa pääsisi sillonkin vastaavallle tasolle missä useimmat MIP-näytöllä olevat sporttikellot olivat entisaikaan tai jopa ylikin sen.

Mielestäni AMOLED näkyy päivänvalossakin kirkkaammin kuin ainakin aiempien Garminin mallien MIP:t. Se oli itselleni suurin yllätys kun odotin päinvastaista. Tähän mennessä ei ole kertaakaan ollut vaikea lukea kelloa missään valaistusolosuhteessa.

MIP:n etuna tietenkin on varsinkin nykyisin aivan huikeat toiminta-ajat. Mutta sen verran hyviin pääsee AMOLED:n kanssakin, että jos nyt ei aivan pakko ole tehdä pitkiä monen päivän patikkareissuja GPS päällä ilman välilatausta, ei se MIP välttämättä enää mitään ratkaisevaa lisää tuo mukanaan. Ei tuo AMOLED:kaan, on se nätimmän näköinen jne. mutta enemmän ne edut ovat kosmeettisia tosin siinä lajissa huomattavia.

Tietenkin kelloissa on eroja ja Garmin lienee parhaiden joukossa jos ei paras toiminta-aikojen puolesta. Itselleni n. viikko on sellainen siedettävä minimitoiminta-aika uudelle kellolle omassa normaalikäytössäni. Jos useammin pitäisi jo heti alkuun ladata, ärsyttäisi itseäni taatusti.

edit. Fenix 8 on ihan taattua Garmin Fenixiä. Kaikki toimii ja käyttö helppoa, kun Fenixejä ollut ennenkin.
edit 2. En itse ostaisi Fenixiä MIP:nä enää, ellei käyttötarve tai tottumus ole sen mukainen, että täytyy/voi/haluaa ladata vain todella harvoin.

Sä vertaat nyt kahta täysin erilaista kelloa, toinen on älykello, toinen on urheilukello, mihin on lisätty tietyt yhteys ominaisuudet, että sitä voi juuri ja juuri sanoa "älykelloksi"
Mikä on se ominaisuus joka pitää täyttää että mielestäsi kelloa voi sanoa älykelloksi?

Mietityttää, kun nytkin tuorein käyttöjärjestelmän ulkoasu on vain Fenix 8 - sarjan ominaisuus, et kun tässä kelloa on ostamassa seuraavaksi 4-5 vuodeksi, niin miten hyvin jatkossa muutkaan päivitykset tulevat?
Normaalit korjauspäivitykset varmaan tulee mutta uusia toimintoja ja ominaisuuksia tuskin enää tulee vanhan softa-arkkitehtuurin kelloihin. Eli ei mitään sellaisia jättipotteja kuin takavuosina kun Fenix kutosista päivitettiin ominaisuuksiltaan melkein silloisen uusimman mallin seiskan tasoisia. Mutta sitä nyt ei tiedä olisiko mitään uutta mullistavaa muutenkaan tulossa ja tuleeko edes Fenix kaseihin mitään uutta.

Toisin sanoen, jos esim. Fenix 7 Pro tai Epix 2 tarjoaa kaiken mitä itse tarvitset, et häviä mitään kasiin verrattuna mutta joku uusi tuleva kiva juttu voi jäädä saamatta. Itse kello ei silti huonommaksi muutu ja on erittäin monipuolinen laite jo nyt.

Normaalit korjauspäivitykset varmaan tulee mutta uusia toimintoja ja ominaisuuksia tuskin enää tulee vanhan softa-arkkitehtuurin kelloihin. Eli ei mitään sellaisia jättipotteja kuin takavuosina kun Fenix kutosista päivitettiin ominaisuuksiltaan melkein silloisen uusimman mallin seiskan tasoisia. Mutta sitä nyt ei tiedä olisiko mitään uutta mullistavaa muutenkaan tulossa ja tuleeko edes Fenix kaseihin mitään uutta.

Toisin sanoen, jos esim. Fenix 7 Pro tai Epix 2 tarjoaa kaiken mitä itse tarvitset, et häviä mitään kasiin verrattuna mutta joku uusi tuleva kiva juttu voi jäädä saamatta. Itse kello ei silti huonommaksi muutu ja on erittäin monipuolinen laite jo nyt.
Olishan noilla pärjännyt, mut tässä on nyt toista viikkoa ollut Fenix 8 47mm Amoledina ranteessa. Ei mitään moitteen sijaa.

Trailmapin polkukartat ja Maanmittauslaitoksen maastokartat siirtelin kelloon, kun kerrat helposti mahtuvat. Ensi viikolla kun saa vielä ruskeet nahkahihnat postista, niin arkikäytön urheilukello-look katoaa.

Pohdin tämän ja PS5 Pron välillä ja päädyin kelloon. Pleikkari passivoi liikaa. 🤣

Olishan noilla pärjännyt, mut tässä on nyt toista viikkoa ollut Fenix 8 47mm Amoledina ranteessa. Ei mitään moitteen sijaa.

Trailmapin polkukartat ja Maanmittauslaitoksen maastokartat siirtelin kelloon, kun kerrat helposti mahtuvat. Ensi viikolla kun saa vielä ruskeet nahkahihnat postista, niin arkikäytön urheilukello-look katoaa.

Pohdin tämän ja PS5 Pron välillä ja päädyin kelloon. Pleikkari passivoi liikaa. 🤣
Saako kysellä että mistä ostit ja mihin hintaan? Mulla oli kello-ostokselle alunperin tiukka 500€ budjetti, mut nälkä on kasvanut syödessä ja nyt oon jo valmis maksamaan 800€ Fenix kasista, mut sehän pitäis saada operaattorilta koska ei opiskelijalla ole varaa tommoseen kertaostokseen 😁 ja tän hetken hinnat on operaattoreilla 829€. Mikä sekin on kyllä halvempi ku että ostais Klarnalla tai Verkkokaupan osarilla..

Elisalta ostin ja tuo 829€ hintaa. Tuo kello on kuitenkin +5 vuotta ranteessa, ni menkööt nyt sit tuo 23€ kuussa kolmen vuoden ajan.
Katsoin Fenix 8 E -mallia, mutta näytön koko oli tuuman kymmenyksen pienempi ja tekee inhottavan reunan. Tiesin et joka päivä muistaisin väärän valintani. 😅

Elisalta ostin ja tuo 829€ hintaa. Tuo kello on kuitenkin +5 vuotta ranteessa, ni menkööt nyt sit tuo 23€ kuussa kolmen vuoden ajan.
Katsoin Fenix 8 E -mallia, mutta näytön koko oli tuuman kymmenyksen pienempi ja tekee inhottavan reunan. Tiesin et joka päivä muistaisin väärän valintani. 😅
Joo toi se on itselläkin mielessä, et kellon vaihtoväli on ainaki itellä paljon pidempi kuin puhelimen, joten siihen mielellään panostais nyt kerralla vähän enemmän ja pitäis sitä sitte sen ~6-7v tyytyväisenä. Nykyinen Galaxy Watch 4 Classic on tosiaan ihan hyvä muuten, mut täytyy ladata ihan koko ajan 🤦‍♂️

Joo toi se on itselläkin mielessä, et kellon vaihtoväli on ainaki itellä paljon pidempi kuin puhelimen, joten siihen mielellään panostais nyt kerralla vähän enemmän ja pitäis sitä sitte sen ~6-7v tyytyväisenä. Nykyinen Galaxy Watch 4 Classic on tosiaan ihan hyvä muuten, mut täytyy ladata ihan koko ajan 🤦‍♂️
Itselläni kyykkäsi Fenix 6 vähän vajaat 5 v iässä muutamia kuukausia ennen kasin julkaisua, ja piti hankkia kasia odotellessa tilapäiskello, jota käyttelinkin sitten vuoden ajan. Kutosesta hajosi tai meni sekaisin bluetooth, eli sellaistakin voi tapahtua. Tosin tuntuu jotkut vielä käyttävän vitossarjalaisiakin, niin voi kai nuo kestää pitkäänkin. Luultavasti viimeistään 5 v jälkeen alkaa muuten vaan tehdä mieli uutta kelloa uusine hienouksineen joten ehkäpä 5 v on ihan hyvä lähtöodotus kellon käyttöajalle.;)

Itselläni kyykkäsi Fenix 6 vähän vajaat 5 v iässä muutamia kuukausia ennen kasin julkaisua, ja piti hankkia kasia odotellessa tilapäiskello, jota käyttelinkin sitten vuoden ajan. Kutosesta hajosi tai meni sekaisin bluetooth, eli sellaistakin voi tapahtua. Tosin tuntuu jotkut vielä käyttävän vitossarjalaisiakin, niin voi kai nuo kestää pitkäänkin. Luultavasti viimeistään 5 v jälkeen alkaa muuten vaan tehdä mieli uutta kelloa uusine hienouksineen joten ehkäpä 5 v on ihan hyvä lähtöodotus kellon käyttöajalle.;)
Jep voi olla 😁 mullahan oli eka Withingsin kello vissiin jotain kuusi ja puoli vuotta käytössä ennen kuin se lopetti toimimasta, ja olis tää Classiccikin jos ei alkais akku olla sökönä. Jos/kun tohon Garminin miljoonan piljoonan kelloon sijoittaa niin odotukset on kyllä moneksi vuodeksi eteenpäin.

Huomattavan paljon hedelmällisempää sisältöä keskustelulle toisi kertoa näistä eroista, eikä vain periaatteessa kirjoittaa " KVG "
Jokaisen tässä keskustelussa luulisi ymmärtävän mitä eroa on Garminin ja Samsungin kelloissa, jo pelkän ulkonäön perusteella.

Minähän myös sanoin jo suurimman eron, mutta tämäpä ei riittänyt kaikille, vaan aletaan vänkäämään ja viemään keskustelua täysin väärään suuntaan.

Vaihdoin Garminista Apple watch Ultra 2 kun halusin nimenomaan älykellon, eli esim. Whatsapp viesteihin pystyy vastaamaan jne. Tämän akunkesto yllätti kun on nykyisin jo 4 vrk (3-4t gps) kun tämä sama malli pystyi syksyllä vain reilun 2 vuorokauteen, näin muistelen. Olisko softalla saaneet parannusta, kenties.

Mikä on se ominaisuus joka pitää täyttää että mielestäsi kelloa voi sanoa älykelloksi?
Oma näkemykseni on, että siinä missä Garmin on sekä älykello( muunneltava näyttötaulu vaikka se ei voi olla edes älykellon vaatimuksena, viestien näyttö, maksuvälineenä toimiminen, puheluun vastaaminen) että urheilukello on Samsung lähinnä älykello . En nyt näiden kahden kellon käyttökokemuksella keksi mitä älyä siinä Samsungissa on enemmän, jotta se olisi the älykello toisen ollessa vain älykello. Toisaalta, Sampallakin pärjää perusurheilussa vallan mainiosti

Jos et ymmärrä mitä eroa on garminin ja samsungin kelloissa ja miten se vaikuttaa akun kestoon niin ota selville.
Ymmärrän kyllä molempia käyttäneenä. Penäänkin tässä nyt perusteluita argumentillesi. Molempia myydään ja käytetään älykelloina ja molemmista varmasti älyä löytyy. Kerro meille miksi mielestäsi Garmin ei ole älykello?

Ymmärrän kyllä molempia käyttäneenä. Penäänkin tässä nyt perusteluita argumentillesi. Molempia myydään ja käytetään älykelloina ja molemmista varmasti älyä löytyy. Kerro meille miksi mielestäsi Garmin ei ole älykello?
Missä minä olen sanonut, että Garmin ei ole älykello? :facepalm:

Vaihdoin Garminista Apple watch Ultra 2 kun halusin nimenomaan älykellon, eli esim. Whatsapp viesteihin pystyy vastaamaan jne. Tämän akunkesto yllätti kun on nykyisin jo 4 vrk (3-4t gps) kun tämä sama malli pystyi syksyllä vain reilun 2 vuorokauteen, näin muistelen. Olisko softalla saaneet parannusta, kenties.
Tässä kun väännetään siitä mikä on älykello ja korostetaan ettei Garmin sitä ole kuin pintapuolisesti( aivan sama minulle, kello tekee kaiken sen minkä Samppakin teki) niin miten se oikea älykello( tästä on varmaan turha kiistellä etteikö Applessa olisi enemmän älyä kuin näissä kahdessa yhteensä, vaikka suurimmalla osalla ei normitallaaja mitään tee) vastaa WA-viesteihin?

Garminillahan on valmiiksi talletetut viestit mistä voi valita vastauksen mutta koska siinä ei ole mikkiä niin ei voi sanella viestiä, onnistuuko se Applella( autossahan tuo onnistuu mutta vain enkuksi, ainakin koeajamissani)?

Tässä kun väännetään siitä mikä on älykello ja korostetaan ettei Garmin sitä ole kuin pintapuolisesti( aivan sama minulle, kello tekee kaiken sen minkä Samppakin teki) niin miten se oikea älykello( tästä on varmaan turha kiistellä etteikö Applessa olisi enemmän älyä kuin näissä kahdessa yhteensä, vaikka suurimmalla osalla ei normitallaaja mitään tee) vastaa WA-viesteihin?

Garminillahan on valmiiksi talletetut viestit mistä voi valita vastauksen mutta koska siinä ei ole mikkiä niin ei voi sanella viestiä, onnistuuko se Applella( autossahan tuo onnistuu mutta vain enkuksi, ainakin koeajamissani)?
Ottamatta Appleen kantaa niin WearOS:n Whatsapp sovelluksella voit sanella tai kirjoittaa kellon näppiksellä viestin.

Muutama vuosi vierähtänyt kun Garmin Venu ollut kädessä mutta jos oikein muistan niin siinä ei ollut kellossa "3rd party" sovelluksia. Tätä minä ainakin pidän oleellisena kriteerinä älykelloa määritettäessä että onko kellolle natiivi äppejä vai ei.

Sanelu onnistuu, myös suomeksi

Sanelu onnistuu, myös suomeksi
Se on ehkä se ainoa asia mitä oikeasti kaipaan sillä tuo näppäimistö on aika perseestä millä kirjoittaa viestejä ja valmispohjat ovat valmispohjia.
Sama juttu oli auton kanssa; vaikka autossa on AAOS niin WA puuttuu ja siksi käytän AA:ta(, joka ei siis ymmärrä suomenkielistä sanelua joten sanelen vastaukset englanniksi).

siinä ei ollut kellossa "3rd party" sovelluksia. Tätä minä ainakin pidän oleellisena kriteerinä älykelloa määritettäessä että onko kellolle natiivi äppejä vai ei.

Itse kun en ole moista kaivannut kun kannan puhelinta aina mukanani, ja urheilussa ei edes vastaanota mitään hälytteitä puhelun lisäksi, niin miten iso käyttötarve erillisille sovelluksille on( niiden lisäksi mitä Garminissa on: Spotify, Komoot, Youtube Music, Amazon music, Deezer, Maps4Garmin, + lukuisia urheilusovelluksia)? Itse keksin lähinnä autosovellukset ja autotallioven ohjaus mutta ymmärtääkseni nekin ovat aika vajavaisia jopa Applessa.

Tässä kun seuraavaa kelloa olen metsästänyt jo jonkin aikaa niin ei ole löytänyt Sampan tai muiden kelloista sellaista piirrettä mitä jäisin Garminissa kaipaamaan mutta kun ne ovat taas huomattavasti Garminia halvempia, olisivat ne edelleen harkittavia vaihtoehtoja( nykyinen 6Pro tosin on ollut aika hyvä renki, ja välillä isäntäkin).

Samsungin sanoit olevan älykello ja Garminin urheilukello ja että ovat ätysin erilaisia. Ei tuossa nyt kovin paljoa jää tulkinnalle varaa.
Edelleen odotellaan niitä perusteluita eikä vastaukseksi riitä KVG.
Tavaa siitä mitä sanoin ja etsi kohta missä sanoin että Garmin ei ole älykello!

Se on ehkä se ainoa asia mitä oikeasti kaipaan sillä tuo näppäimistö on aika perseestä millä kirjoittaa viestejä ja valmispohjat ovat valmispohjia.
Sama juttu oli auton kanssa; vaikka autossa on AAOS niin WA puuttuu ja siksi käytän AA:ta(, joka ei siis ymmärrä suomenkielistä sanelua joten sanelen vastaukset englanniksi).

Itse kun en ole moista kaivannut kun kannan puhelinta aina mukanani, ja urheilussa ei edes vastaanota mitään hälytteitä puhelun lisäksi, niin miten iso käyttötarve erillisille sovelluksille on( niiden lisäksi mitä Garminissa on: Spotify, Komoot, Youtube Music, Amazon music, Deezer, Maps4Garmin, + lukuisia urheilusovelluksia)? Itse keksin lähinnä autosovellukset ja autotallioven ohjaus mutta ymmärtääkseni nekin ovat aika vajavaisia jopa Applessa.

Tässä kun seuraavaa kelloa olen metsästänyt jo jonkin aikaa niin ei ole löytänyt Sampan tai muiden kelloista sellaista piirrettä mitä jäisin Garminissa kaipaamaan mutta kun ne ovat taas huomattavasti Garminia halvempia, olisivat ne edelleen harkittavia vaihtoehtoja( nykyinen 6Pro tosin on ollut aika hyvä renki, ja välillä isäntäkin).
Juu olen taipuvainen samaan mielipiteeseen hyödyistä, tässä koitin keksiä rajausta älykello/urheilukello keskusteluun.

Nykyisellään käytössä Galaxy Watch 6 ja sen seuraajaa pikkuhiljaa miettimässä...

Mitään kovin virallista älykellon määritelmäähän ei ole olemassa vaan se on enemmän jokaisen henkilökohtainen tulkinta. Itse olen kuitenkin tulkinnut vähän samalla tapaa enkä ole pitänyt näitä älyominaisuuksia sisältäviä urheilukelloja "aitoina älykelloina".

Itselle ero tulee juurikin siitä että siinä missä WearOS/WatchOS kellot vastaavat niin softa- kuin rautaominaisuuksiltaan karrikoiden älypuhelinta, johon kuka tahansa voi kehittää softaa mihin tahansa käyttötarkoitukseen on urheilukelloissa tähän enemmän rajoitteita. Eihän se kuukauden akkukesto millään magiikalla tule vaan sillä että siinä on tehottomampi ja sitä kautta virtapihimpi rauta ja käyttöjärjestelmä/softat on optimoitu urheilun ja akkukeston eikä geneerisen kaikkeen kiinni pääsevän moniajosoftan ehdoilla. Kyllähän näiden välinen ero vuosi vuodelta pienenee ja nykyään urheilukelloihinkin saa 3. osapuolen softaa mutta on niissä nyt edelleen aika eri lähtökohta ja nykytilanne. Jos softavalikoima Wear/WatchOS-puolella on edelleen rajallinen niin noissa se on vielä enemmän lapsen kengissä.

Ei tämä edelleenkään tarkoita että urheilukellot olisivat jotenkin huonompia tuotteita tai valintoja vaan enemmän sitä että ovat vähän eri kategorian laitteita ja käyttäjän pitää omista tarpeistaan valita itselleen sopiva kategoria.

Viimeksi muokattu:
Oma näkemykseni on, että siinä missä Garmin on sekä älykello( muunneltava näyttötaulu vaikka se ei voi olla edes älykellon vaatimuksena, viestien näyttö, maksuvälineenä toimiminen, puheluun vastaaminen) että urheilukello on Samsung lähinnä älykello . En nyt näiden kahden kellon käyttökokemuksella keksi mitä älyä siinä Samsungissa on enemmän, jotta se olisi the älykello toisen ollessa vain älykello. Toisaalta, Sampallakin pärjää perusurheilussa vallan mainiosti
Maksuvälinepuoli on vaikeammin määriteltävä juttu(sikäli kun siihen tarvitaan käytännön nykymarkkinoilla sovelluksia jotka voidaan laskea smartphone-jutuiksi), mutta nuo muut listatut eivät ole varsinaisesti älyominaisuuksia vaan puhelinominaisuuksia enkä täten tulkitse niiden kevyttoteutusta älykello-ominaisuudeksi. Onhan myös kellopuhelimia jotka eivät millään tavalla ole älykelloja.

Minulla oli joskus hyvin alkeellinen viiden pennin Xiaomi-urheiluranneke jolla pystyi lukemaan SMS-viestejä(mutta ei puhettakaan että olisi pystynyt saamaan edes ilmoitusta WA-viestistä) ja näki saapuvan puhelun, johon ei toki pystynyt vastaamaan. Kai joku tällaisen käyttöliittymän olisi löyhästi tulkinnut älykellon ominaisuudeksi. Minä en edes silloin. Tosin älykellokaan ei ehkä vielä tuolloin ollut vakiintunut tuotekategoria.

Statistiikka

Viestiketjuista
278 563
Jäsenet
77 769
Uusin jäsen
Nuuska_Muikkuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom