AMD CPU-spekulaatio (Zen6/Zen7 ...)

AM4 oli keihäänkärkenä 2017-2022 (1800x-5800x3d).
AM5 olisi ensisijainen alusta 2022-2028/2029 (7900x- ).

Eli emolevyjen luonnottoman pitkä bios/tietoturvatuki saa jatkoa ja voi pidentyä entisestään. Saa nähdä millä lailla uusia piirisarjoja tulee.

AMD:llä voisi myös olla joku oma arvaus siitä milloin konesalikupla ehkä rauhoittuu.

Juu. 12th gen Alder Lake oli tällainen, mutta kysyinkin AMD:n tuotteista, kun ollaan AMD-spekulaatioketjussa.
Kyllä 13th gen ja 14th gen myös ovat DDR4 & DDR5 ohjaimilla. Mitä AMD spekulaatioon tulee, eihän sille tarvitse AMD:n historiassa olla ennakkotapausta jotta AMD voisi käyttää samoja ytimiä eri muistiohjainten kanssa tulevaisuudessa. Sitähän se spekulaatio on että näin voisi käydä...

Mitä AMD spekulaatioon tulee, eihän sille tarvitse AMD:n historiassa olla ennakkotapausta jotta AMD voisi käyttää samoja ytimiä eri muistiohjainten kanssa tulevaisuudessa. Sitähän se spekulaatio on että näin voisi käydä...
Toki spekuloida saa tässä ketjussa ihan vapaasti, mutta pidän tuon skenaarion toteutumista hyvin epätodennäköisenä. Muutoin olisimme jo vaikka kuluneen 10 vuoden sisällä nähneet jo sellaisia ennakkotapauksia, mutta niitä ei olla AMD:lta nähty syystä tai toisesta. Se saa pohtimaan, onko Ryzenissa tuplattu muistiohjain teknisesti kuitenkaan ihan niin helppo suunnitella?

Henkilökohtaisesti en tietenkään vastusta sellaista ajatusta.

Toki spekuloida saa tässä ketjussa ihan vapaasti, mutta pidän tuon skenaarion toteutumista hyvin epätodennäköisenä. Muutoin olisimme jo vaikka kuluneen 10 vuoden sisällä nähneet jo sellaisia ennakkotapauksia
Miksi 10 vuoden? AM5 DDR5-tuella julkaistiin neljä vuotta sitten eli 2022. Sitä ennen AM4 DDR4-tuella kymmenen vuotta sitten eli 2016. Mutta jos mennään sitä vanhempiin AM3-kannan prossuihin, niissä oli integroitu muistiohjain joka tuki DDR2- sekä DDR3-muisteja. Eli ennakkotapaus löytyy yli 10 vuoden takaa.

Miksi 10 vuoden? AM5 DDR5-tuella julkaistiin neljä vuotta sitten eli 2022. Sitä ennen AM4 DDR4-tuella kymmenen vuotta sitten eli 2016. Mutta jos mennään sitä vanhempiin AM3-kannan prossuihin, niissä oli integroitu muistiohjain joka tuki DDR2- sekä DDR3-muisteja. Eli ennakkotapaus löytyy yli 10 vuoden takaa.
Se oli lähinnä suuntaa antamaan, tarkoitus oli sanoa, että lähihistoriassa eli Ryzenien aikakaudella ei ole ollut tuplaohjaimellisia tuotteita. Pidätkö itse sekä DDR5 että DDR6 ohjainta tukevaa Ryzenia todennäköisenä?

Se oli lähinnä suuntaa antamaan, tarkoitus oli sanoa, että lähihistoriassa eli Ryzenien aikakaudella ei ole ollut tuplaohjaimellisia tuotteita. Pidätkö itse sekä DDR5 että DDR6 ohjainta tukevaa Ryzenia todennäköisenä?
Sanoisin että se on mahdollista ja oikeastaan olen samaa mieltä että se on epätodennäköistä (< 50%). Mutta pointtini on enemmän, että en pidä vaatimusta ennakkotapauksesta järkevänä perusteluna sille että se on epätodennäköistä. Prosessorikantojen, prosessoriarkkitehtuurien sekä muistiteknologioiden julkaisut ovat sen verran kertaluontoisia asioita, ettei niistä voida vetää tilastollisesti merkittäviä johtopäätöksiä ja trendejä tulevaisuuteen. Jokainen julkaisu on uniikki tapahtuma uniikissa teknologisessa ja taloudellisessa kontekstissa

Sanoisin että se on mahdollista ja oikeastaan olen samaa mieltä että se on epätodennäköistä (< 50%). Mutta pointtini on enemmän, että en pidä vaatimusta ennakkotapauksesta järkevänä perusteluna sille että se on epätodennäköistä. Prosessorikantojen, prosessoriarkkitehtuurien sekä muistiteknologioiden julkaisut ovat sen verran kertaluontoisia asioita, ettei niistä voida vetää tilastollisesti merkittäviä johtopäätöksiä ja trendejä tulevaisuuteen. Jokainen julkaisu on uniikki tapahtuma uniikissa teknologisessa ja taloudellisessa kontekstissa
Tämä oli hyvin kirjoitettu vastaus, kiitos.

Olen itse AM5 alustalla tällä hetkellä ja niin on veljenikin ja olemme molemmat olleet oikein tyytyväisiä hankintoihimme, jotka teimme syksyllä 2024. Toivon ja uskon että AMD jatkaa samalla tasavahvalla linjalla jatkossakin!

Statistiikka

Viestiketjuista
301 556
Jäsenet
82 014
Uusin jäsen
Hoddis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom