Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Liika helppous tyhmentää...Ja yleensäkkin kaikki tieto piti hakea kirjastosta tai tietosanakirjoista. On se helppoa nykyisin..
..tai tekee fiksummaksi kun tieto on aina saatavilla. Tiedonjanoisille kultamuna.Liika helppous tyhmentää...
Mun käsittääkseni on tutkittu, että ihan jo se virkistää aivoja, että yrittää muistaa kauppalapun ulkoa sen sijaan että kirjoittaa ylös...tai tekee fiksummaksi kun tieto on aina saatavilla. Tiedonjanoisille kultamuna.
Mun käsittääkseni on tutkittu, että ihan jo se virkistää aivoja, että yrittää muistaa kauppalapun ulkoa sen sijaan että kirjoittaa ylös.
Joten oletettavasti vastaava pätee kaikenlaiseen tietoon eli on hyödyllisempää yrittää muistaa (tai päätellä) mahdollisimman paljon itse sen sijaan että aina voi luntata googlesta.
Toki on kivaa ja mukavaa, että kaikenlainen tieto on nopeasti saatavilla, mutta onko se optimaalista aivoille voi olla eri juttu.
Mä koodasin 8-bittisellä tietokoneella 80-luvulla ja vähän PC:lläkin 90-luvun alussa. Sekin olisi toki ollut paljon helpompaa, jos olisi ollut enemmän tietoa, tosin pari hyvää kirjaa olisi ajanut sen asian ihan hyvin mutta niitä ei ollut helposti saatavilla eikä etenkään suomeksi.![]()
Puhuinkin nyt vaan omasta puolesta. Itselle olis ollu täysi taivas jos kaikki nykyinen tieto olisi ollut saatavilla kotisohvalla. En olis muuta tehnytkään kuin imenyt tietoa ja opetellut uutta. Sen sijaan juoksin jossain helvetin mettissä pelaamassa tuikkista tai ajelin maastopyörällä krossirataa ympäri.
Tuo odotusaika vaan saattoi olla aika kohtuuton monen elokuvan kanssa, jopa useita vuosia ennenkuin valkokankaalla pyörähtänyt pätkä tuli VHS-jakeluun.- Leffateattereissa käyminen. Ne leffat joko kävi katsomassa siellä tai sitten odotti piiiiiitkääään että se sama elokuva ilmestyi lähivuokraamoon VHS:nä. Lisäksi se ero kotielämyksen 28" kuvaputkitelkkarin ja leffateatterin ison kankaan välillä oli massiivinen.
Tulee ihan mieleen aikanaan eräs noin 700km roadtrip joka sattui osumaan ihan pirun kuumalle päivälle, ulkona joku noin 30⁰C eikä autossa ilmastointia. Autona vielä melko tumma yksilö johon aurinko tietty otti kohtalaisen hyvin. Hiki valui ja vichyä kului, pari kertaa piti matkalla pysähtyä johonkin huoltikselle ihan vaan ostamaan lisää juotavaa ja jäähdyttelemään edes hetkeksi aikaa. Paluumatkalle vielä sopivasti reitille osui muutama asfaltointityömaa jossa sitten madeltiin 30km/h ja kuuma asfaltti höyrysi viereisellä kaistalla ja välillä vielä joutui pysähtymäänkin ettei edes ajoviimasta saanut viilennystä. Enää ei kyllä tulisi moiselle reissulle lähdettyä ilman ilmastoitua autoa.Harvassa ysärin alkupuolella käytössä olleista autoissa oli ilmastointi.
Ala-aste ikäisenä availin takapenkillä ikkunoita Mk2 Golfista kun käytiin Norjassa. Ei se siitä juuri viilentynyt, mutta en silti muista että olisi ollut mitenkään "tuskaisen" kuuma?
Nykyisin varmaan aika harva edes lähtisi kesällä pitkään reissuun, itseni mukaan lukien, jos auton ilmastointi ei toimi![]()
Se oli hienoa aikaa elämässä. Ehkä siksi nykyäänkin tykkää kuunnela hitmixiä ja top51.Muistoissani 90-luvun musiikki oli kauheaa jumputusta, eurodancea ja discoa. Sellaista kuuntelukelvotonta moskaa, joka tappaa nopeasti aivosoluja. Suomalaiset festarit olivat pullollaan näitä jumputuksia, sama juttu televisiokanavien mainoksissa, hyh!
No tuskin koulun toimestaMeillä myytiin koulussa tupakkaa ainakin vielä 2007 vuonna.
Joo ei koulu suoraan mutta opiskelijayhdistyksen kahvio koulun tiloissa.No tuskin koulun toimestaMutta eiköhän kouluissa nyt edelleen myydä tiettyjen tahojen toimesta kaikkea pussinuuskasta pirin kautta itäeurooppalaisiin bentsoihin, ja se ei ole edes salaisuus että keneltä pitää kysyä.
Ja musiikin kuuntelu. Joskus 80- ja 90-luvun taitteessa ala-asteella käytiin kaverin kanssa koulun jälkeen koulun vieressä olevassa kirjastossa kuuntelemassa CD:itä, eikä tuolloin kovinkaan monella vielä kotona ollut CD-soitinta. Niitä ei edes silloin vielä kutsuttu CD-levyiksi vaan laserlevyiksi.Joo tuo kirjastossa lehtien lukeminen oli kyllä tuttua puuhaa ysärillä. Kotiin tuli MB, kyllähän sitä aina odotti.
Harvassa ysärin alkupuolella käytössä olleista autoissa oli ilmastointi.
Ala-aste ikäisenä availin takapenkillä ikkunoita Mk2 Golfista kun käytiin Norjassa. Ei se siitä juuri viilentynyt, mutta en silti muista että olisi ollut mitenkään "tuskaisen" kuuma?
Nykyisin varmaan aika harva edes lähtisi kesällä pitkään reissuun, itseni mukaan lukien, jos auton ilmastointi ei toimi![]()
Suomessa on autoiltu ensimmäinen sata vuotta ilman ilmastointia.
Nykyisin niin kermaperseitä, että pitää olla kaikkia herkkuja![]()
Suomalaiset on saunakansaa. Sen verran vähissä on kovat hellepäivät yleensä tässä maassa, että luulisi nyt sen verran selviävän autossa ilman ilmastointiakin.Suomessa on autoiltu ensimmäinen sata vuotta ilman ilmastointia.
Nykyisin niin kermaperseitä, että pitää olla kaikkia herkkuja![]()
No se on sitä ns elintasoa. Nykyisin lähtökohtaisesti on standardi että joka lapselle halutaan oma huone. Kun mennään jonnekin -50 luvulle niin siinä yhdessä kamarissa asui vanhemmat ja 8 kakaraa.Aivan sama. Nyt autoiltu noin 20v ilmastoinnilla ja en kyllä tule ikinä vaihtamaan.
Vielä en ole yhtäkään ilmastoitua autoa omistanut, vaikka kortti on ollut 23 vuotta. Ilmastoiduilla työpaikan ym. autoillakin tulee yleensä ajettua ennemmin ikkunat auki ja ilmastointi pois päältä. Matkustusmukavuus on niin suhteellista, minulle riittää kääntyvät etupyörät, toinen vaatii enemmän. Joku kulkee julkisillakin ja siihen verrattuna joku 40v vanha datsunkin on monella tapaa ylellisyyttä.Suomessa on autoiltu ensimmäinen sata vuotta ilman ilmastointia.
Nykyisin niin kermaperseitä, että pitää olla kaikkia herkkuja![]()
Video toaster ja lightwave 3d oli todennäköisesti syyt Amigan käyttöön. Laskentatehoa olisi saanut bulkki pc:tä ostamalla paljon halvemmalla.Saahan sitä hienoja grafiikoita renderöityä vaikka Commodore 64:llä, kysymys on vain siitä, että monta tuhatta vuotta siihen menee per freimi...
Tuo oli varmaan sellainen aika-ikkuna, että juuri silloin tuollainen Amiga-pohjainen viritys tuli halvemmaksi kuin vaikka 486-pohjainen PC-ratkaisu. Mutta laajemmassa Amigan merkityksen kontekstissa tällä nyt ei hirveästi ollut mitään merkitystä, vaan puhutaan ihan yksittäistapauksista muutaman vuoden aika-ikkunassa ja sittenkin kyse oli siis erittäin kustoimoiduista ja viritellyistä laitteista, joissa se pohjalla oleva alkuperäinen Amiga ei paljon muuta tehnyt kuin syötti virtaa ja ehkä hoiti I/O:ta noille apukorteille.
Mikä ihmeen kylmä viima? Ainakin omassa autossa on hetken viima kun auto viilenee mutta ei sen jälkeen lämpötilan ylläpito mitään viimaa kyllä tuota.Suomalaiset on saunakansaa. Sen verran vähissä on kovat hellepäivät yleensä tässä maassa, että luulisi nyt sen verran selviävän autossa ilman ilmastointiakin.
Mä en varsinaisesti käytä ilmastointia kuin joskus hellepäivinä ihan sykäyksittäin hetken aikaa. Kylmä veto käy luihin ja ytimiin, ei sitä jaksa pitkään. Ilmankin pärjäisi. Mutta kiva olla olemassa.
Oon mä Euroopassa käynyt ajelemassa takavuosina ilman ilmastointia. Mulle se oli aika pieni ongelma, tyttökaveri sen sijaan oli ihan liekeissä..
Itse asiassa mun nykyinen auto on ensimmäinen, jossa on ilmastointi.
Kyllä se ilmastointi on tarpeen alhaisemmissakin lämpötiloissa juuri sen kosteudenpoiston takia.No se kyllä on totta, että jos vaan puhaltaa maximi kylmää naamariin, niin siinä jähmettyy ja pian alkaa pakottamaan joka paikkaa, ja toki ilmastoitu ilma on huonoa hengittää, koska kylmälaite myös poistaa kosteuden ja kuiva ilma ei ole pidemmän päälle hyväksi. Mutta ei kyllä enää ikinä ilmastoimatonta autoa, poislukien jokin vanha harraste tai jokin tonnin pommi, koska ei niissä ilmastointi ikinä toimi kuitenkaan. Kaupunkisuhauksessa voi vielä mennä ikkunat auki, mutta maantienopeuksia ei enää pysty ja kyllä se ilmastointi tulee tarpeen jo 20C kohdalla, tai aikaisemminkin jos kunnolla aurinko porottaa.
Eräs eläköitynyt henkilö 20 vuotta sitten piti ajossa puhallinta päällä vain silloin, kun tuulilasi alkoi kuuraantua umpeen. Siis talvella. Ei aavistustakaan mikä "logiikka" siinä oli mutta onneksi tarvitsi olla kyydissä vain kerran ja vajaan tunnin verran.Taustalla lienee pihiys tai ymmärtämättömyys siitä, miten automaatti-ilmastointi toimii.
Ysäri eurotekno: 2Unlimited, Cappella, oi oi oi.Muistoissani 90-luvun musiikki oli kauheaa jumputusta, eurodancea ja discoa.
Jos jumputusta ei päässyt muuten kuulemaan niin näiden smurffiversioita oli lähes mahdoton missataYsäri eurotekno: 2Unlimited, Cappella, oi oi oi.
Suomalainen Dance Nation ja Amigalla tehty nolo musiikkivideo
Disco soi lähinnä radiossa ja jossain diskoissa. Harvemmin sitä itse tai kaveripiirissä tuli kuunneltua.

Eräs eläköitynyt henkilö 20 vuotta sitten piti ajossa puhallinta päällä vain silloin, kun tuulilasi alkoi kuuraantua umpeen. Siis talvella. Ei aavistustakaan mikä "logiikka" siinä oli mutta onneksi tarvitsi olla kyydissä vain kerran ja vajaan tunnin verran.
Samaan dj kategoriaan menee ilmalämpöpumpun sammuttelijat. kämpässä on kuuma, pannaan jäähdytys täysille, valitetaan että vetää ja puhaltaa kylmää. sammutetaan laite ja odotetaan että kämppä lämpenee. toistetaan. tai ihmiset jotka kääntelee pattereiden termostaatteja sen mukaan onko ulkona kylmä vai lämmin. Ei ymmärretä laitteiden ja automatiikan toimintaa.Ysärillä ilmastoinnit olivat pääsääntöisesti manuaalista mallia, jos autossa ylipäätään ilmastointi olikaan. Manuaali-ilmastoinnin kanssa joutui pelaamaan päälle-pois-päälle -pelejä, mutta automaatti-ilmastointeja on näkynyt ihan peruskieseissäkin jo parikymmentä vuotta. Sen kun säätää halutun lämpötilan ja nauttii kyydistä. Toki vieläkin näkee aika ajoin näitä kikkailijoita, jotka veivaavat auton kojelautaa kuin DJ. Taustalla lienee pihiys tai ymmärtämättömyys siitä, miten automaatti-ilmastointi toimii.
Samaan dj kategoriaan menee ilmalämpöpumpun sammuttelijat. kämpässä on kuuma, pannaan jäähdytys täysille, valitetaan että vetää ja puhaltaa kylmää. sammutetaan laite ja odotetaan että kämppä lämpenee. toistetaan. tai ihmiset jotka kääntelee pattereiden termostaatteja sen mukaan onko ulkona kylmä vai lämmin. Ei ymmärretä laitteiden ja automatiikan toimintaa.
Juu, lähipiirille vois kertoo termostaatin tarkoituksestaEipä ole kaukaakaan, kun lähipiirissä ihmeteltiin "jääkylmää" patteria sisätilojen lämpötilan hipoessa hellelukemia.
Aikanaan yksi puolituttu kuorma-autoilija opasti työntekijöitään pitämään puhallinta vain ykkösellä, sehän kuluu enemmän jos pitää kovemmalla.Eräs eläköitynyt henkilö 20 vuotta sitten piti ajossa puhallinta päällä vain silloin, kun tuulilasi alkoi kuuraantua umpeen. Siis talvella. Ei aavistustakaan mikä "logiikka" siinä oli mutta onneksi tarvitsi olla kyydissä vain kerran ja vajaan tunnin verran.
On niitä "manuaalimiehiä" ollut liikkeellä hämmentävän pitkään. Taannoin autonvaihtopuuhissa bongasin hämmentävän halvan XC60 ja sisällevilkaisu paljasti että se on manuaalilaatikolla. Nettiautosta vilastuna 2014-2017 XC60 manuaaleja on myynnissä kymmenkunta. Vaikea käsittää miksi joku on sellaisen halunnut, koska siinä automaattilaatikossa on kuitenkin manuaalimoodi jos sitä joskus tarttee käsin laittaa pienempää/isompaa jostain syystä.Tuon autojen ilmastoinnin kanssa on vähän sama juttu kuin automaattilaatikoiden kanssa.
Nettiautosta vilastuna 2014-2017 XC60 manuaaleja on myynnissä kymmenkunta. Vaikea käsittää miksi joku on sellaisen halunnut, koska siinä automaattilaatikossa on kuitenkin manuaalimoodi jos sitä joskus tarttee käsin laittaa pienempää/isompaa jostain syystä.
Ja nää samat tyypit huutaa naama punasena, kun kytkin ei kestäkään...Koska se on "halvempi", "kestää kauemmin" ja "syö vähemmän pensaa"![]()
No kyllä mun kroppa tuntee kylmän vedon vaikka hotellihuoneissakin, laivan hytissä, baarissa tms., jos ilmastointi pukkaa turhan viileää ilmaa, ja se on ihan sama asia autoissakin, vaikka olisi kuinka automaattinen ilmastointi. Ei se automaattinenkaan ilmastointi "hyvällä hengellä" sitä autoa viilennä vaan viileällä henkäyksellä.Mikä ihmeen kylmä viima? Ainakin omassa autossa on hetken viima kun auto viilenee mutta ei sen jälkeen lämpötilan ylläpito mitään viimaa kyllä tuota.
Ja ei, ei koskaan enää autoa ilman ilmastointia. Kuumassa autossa oleminen on yhtä helvettiä ja ilmastointi aina päälle kesällä lyhyilläkin matkoilla. Mä en pysty edes ymmärtämään miten toiset ihmiset pystyy ajamaan ja olemaan tulikuumassa autossa..
Eiköhän Suomessa manuaalilaatikot olleet automaatteja suositumpia vielä 2010-luvun alussakin, tai jotain 50/50. Näin ollen Suomessa on manuaaleja hyvin runsaasti liikenteessä edelleen.Tuon autojen ilmastoinnin kanssa on vähän sama juttu kuin automaattilaatikoiden kanssa. Jenkeissä oli jo suunnilleen 50-luvulta asti automaatti periaatteessa normi. Täällä vielä 90-luvulla (ja varmaan 2000-luvun alussa) manuaalit olivat selkeästi yleisimpiä.
Tarve ja halu on kaksi eri asiaa. tuskin kukaan tarvitsisi autoa, tuhansia vuosia ihmiset pärjäsi ilman. Autosta hajosi ilmastointi niin kyllä melko nopeasti kesällä tuli tulokseen että 700€ uudesta ilmastoinnin kompurasta autoon ei ole liikaa. Juuri niillä 30 asteen helteillä lasten ja koiran kanssa pallit ja kainalot hiessä tuntitolkulla vs sopivan viileä auto niin koirakaan ei saa lämpöhalvausta tai oksentele. Ikkunoiden auki pitäminen 120kmh vauhdissa myös Melkoisen perseestä eikä edes viilennä autoa saati poista kosteutta. Mutta tottakai sitä olisi hevoskärryilläkin päässyt ilman ilmastointia.Ymmärrän ilmastoinnin jossain kaliforniassa tai riadissa, mutta suomessa ei käytännössä koskaan ole niin lämmintä että sitä tarvitsisi, hyvin harvoin edes 30c.
Ja silloin kun niin hyvä sää joskus sattuu niin on mukava ajella ikkuna auki.
Edellisestä autosta lakkasi ilmastointi toimimasta kun en ikinä muistanut käyttää sitä päällä, onneksi kyseessä oli niin vanha pommi ettei jälleenmyyntiarvolla ollut väliä.
Kesällä kun varjossa on 30 astessa ja auto on koko päivän auringonpaisteessa asfalttikentällä, niin onhan siellä vähän lämmin, mutta ei se mielestäni kovin pahalta tunnu. Molemmat etuikkunat kokonaan auki niin äkkiä se liikkeelle lähtiessä viilenee, hyvä ettei kylmä tuleKuumassa autossa oleminen on yhtä helvettiä ja ilmastointi aina päälle kesällä lyhyilläkin matkoilla. Mä en pysty edes ymmärtämään miten toiset ihmiset pystyy ajamaan ja olemaan tulikuumassa autossa..

Eikä joka kesä edes ole mitään 30 asteen päiviä. Viime kesäkin oli lämmin ja pitkä, mutta mielestäni mitään 30 asteen päiviä ei juuri ollut.Kesällä kun varjossa on 30 astessa ja auto on koko päivän auringonpaisteessa asfalttikentällä, niin onhan siellä vähän lämmin, mutta ei se mielestäni kovin pahalta tunnu. Molemmat etuikkunat kokonaan auki niin äkkiä se liikkeelle lähtiessä viilenee, hyvä ettei kylmä tule![]()
Eiköhän tupakkaostojen salliminen pikakassoilla ajaisi ihan saman asian...Ja tuosta tulikin mieleen, että silloin joskus yläasteaikoina oli lähi-huoltsikalla vielä tupakka-automaatti, laitoit kolikoita koneeseen ja painoit nappia niin tuli tupakka-aski. Noita en ole Suomessa nähnyt 90-luvun jälkeen, varmaan kiellettiin jonkun lakimuutoksen yhteydessä tai muuten vaan todettiin mahdottomaksi valvoa ettei alaikäiset käy moisista tupakkaa itselleen ostamassa. Olisi kyllä edelleenkin kätevä keksintö esim lähikaupassa, ei tarvitsisi mennä kassajonoon jonottelemaan jos ei olisi muuta ostettavaa kuin aski tupakkaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.