AOC ja Philips esittelivät kilohertsin virkistystaajuudelle yltävät pelinäytöt

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
24 488
Yhteen ja samaan 27″ paneeliin perustuvat näytöt yltävät 1440p-resoluutiolla 500 ja 720p-resoluutiolla 1000 hertsin virkistystaajuudelle.
aoc-agon-pro-philips-evnia-1000-hz-reveal-20251210.jpg

Näyttöjen hertsikisassa seuraava rajapyykki on 1000 hertsiä. AMD ja AntGamer ilmoittivat viime syksynä aikovansa julkaista ensimmäisen rajan rikkovan näytön ensi vuoden aikana. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että AOC ja Philips ovat ehtineet edelle.

AOC ja Philips ovat kumpikin julkistaneet WePlay Culture Expo -messuilla Kiinan Shanghaissa ensimmäiset 1000 hertsin rajapyykille yltävät pelinäyttönsä. AOC:n AGON Pro AGP277QK ja Philipsin Evnia 27M2N5500XD perustuvat vähemmän yllättäen yhteen ja samaan paneeliin.



Näyttöjen hyödyntämä 27” paneeli yltää 1440p-resoluutiolla 500 hertsin ja kaksoisresoluutiotuen kautta 720p-resoluutiolla 1000 hertsin virkistystaajuudelle. DisplaySpecifications-sivuston mukaan paneelille luvataan 2000:1 staattinen kontrasti, yhden millisekunnin GtG-vasteaika, laajan värialueen tuki ja VESA DisplayHDR 400 -sertifikaatti. Paneelin tyypistä ei ole tietoa, mutta TechPowerUp näytön ominaisuuksien viittaavan joko IPS- tai VA-paneeliin

Näyttöjen julkaisuaikataulusta ei ole vielä tietoa, mutta kaikella todennäköisyydellä niitä tullaan esittelemään jälleen vuoden alussa CES 2026 -messuilla.

Lähde: TechPowerUp
 
Tuskin näitä eroja huomaa käytännössä. Mutta kun frame gen aiheuttaa lagia ja tämä poistaa sen (ja muut lagit, esim. 'sync-lagit), niin eiköhän jotkut kilpapelaajat ostele näitä ihan innoissaan. Sitten seuraavaksi väittävät, että pystyvät alle millisekunnin vasteaikoihin ja pitää olla 2KHz näyttö.
 
Kyllä mä tuen ajatusta, että hertsejä parannetaan jatkuvasti korkeampaan suuntaan. Tämä aiheuttaa "perus" 240 Hz ja 360 Hz näytöille painetta laskea hintaa, kun se ei enää ole markkinoiden huipulla.
 
Hieno homma. Aion ostaa about 500Hz OLEDin niin toivottavasti halpenevat vähän kun eivät ole enää ns. huippumalli.
 
Onhan se hieno tavoite, että kerran millisekunnissa voidaan piirtää uusi ruutu. Sitä on tavoiteltu ja pidetty homman maalina melko pitkään.

Tämän jälkeen täydellisessä maailmassa kohdetta voidaan liikuttaa ruudulla 1000px/s vauhdilla, ilman, että liikuteltavan kohteen tarvitsee hypätä yhdenkään pikselirivin yli, eli jokainen liikahdus ihan oikeasti piirretään. Ja vaikka liikkuisi 2000px/s vauhdilla, hypätään ainoastaan yhden pikselirivin yli per päivitys. Tämä eliminoi käytännössä kokonaan puuttuvasta datasta tai persistenssistä aiheutuvan liikesumeuden siinä määrin kun on biologisesti kohtuullista ihmissilmältä odottaa. Tuotahan voi jo nyt katsoa kuinka selkeästi objekti on luettavissa täydellisessä toistossa 240px/s vauhdilla, jos vaikka 240hz näytön omistaa.

Ikävä tosiasia tietysti on, että toteutus on LCD IPS paneelilla, jonka pikseleiden vasteaika / siirtymä ei tule toteutumaan alle 1ms ajassa, joka aiheuttaa jälleen omat häntimisensä. Eikä mikään käytännön sovellus tietysti pyörähdä oikeasti tuollaisilla ruudunpäivitysnopeuksilla. Eikä 720p ole missään määrin fiksu kompromissi tämän saavuttamiseksi.

Jos oikeasti käyttökelpoista tuotetta hakee niin 500Hz 1440p OLED on jo tosiasia, eikä se kerran 2ms piirrettävä kuva oikeasti paljon kerran 1ms piirrettävästä kuvasta ihmissilmälle muutu. FPS:tkin voi jopa tavoittaa ja pikselien vasteaika ei ole ongelma.

Mutta hyvä, että kehitys kehittyy!
 
lcd tekniikkaan perustuva 1000hz monitori ? mites kun vasteajat tuolla paneeli tekniikalla riittää just ja just 240hz jonka jälkeen kuva alkaa suttautumaan (motion blur).
 
Pitäisiköhän truu geimerien vain kaivaa se vanha nokian lasipönttö kellarikomerosta ja nauttia oldskool kuvaputken täysin input-lagittomasta ja täydellisen luonnolisesta fosforinhohteisesta 120Hz motionblurrista?
 
Pitäisiköhän truu geimerien vain kaivaa se vanha nokian lasipönttö kellarikomerosta ja nauttia oldskool kuvaputken täysin input-lagittomasta ja täydellisen luonnolisesta fosforinhohteisesta 120Hz motionblurrista?

About vuonna 2000 kun vaihdoin Iiyama HM903DT Vision Master Pro 454 19" CRT 200Hz (Powerstripillä) suoraan ensimmäisen sukupolven LCD näyttöön 60Hz 30ms input lagilla niin lopetin pelaamisen. Oli niin karseaa kuraa. Nyt alkaa kohtapuoliin olla niin hyviä että voi palata pelaamisen pariin.
 
About vuonna 2000 kun vaihdoin Iiyama HM903DT Vision Master Pro 454 19" CRT 200Hz (Powerstripillä) suoraan ensimmäisen sukupolven LCD näyttöön 60Hz 30ms input lagilla niin lopetin pelaamisen. Oli niin karseaa kuraa. Nyt alkaa kohtapuoliin olla niin hyviä että voi palata pelaamisen pariin.
Oli se kova pudotus LCD siirryttäessä. Kaikki huononi merkittävästi paitsi monitorin siirrettävyys, mutta se oli se tärkein kun LANitettiin paljon. Oli niin kätsy vaan ottaa mukaan LCD paneeli ja se pysyi vaikka kahvipöydän kulmalla. CRT vaati kunnon pölleistä rakennetun pirtin pöydän ja siihen meni niitä kaksi.
 
Hyvää kehitystä. 4k2000Hz end-game odotellessa. 2000Hz mahdollistaisi 4k resolla 2000px/s liikkumisen yhden pikselin inkrementein. Sama sulavuus kuin 1080p1000Hz @ 1000px/s.

Endgame on kyllä enemmän kuin "4K", oisko tuplat pikseleitä siihen verrattuna eli vähän enemmän kuin Applen "5K"-näytössä

Markkinoilla toki fiksaatio tuplaamiseen, eli oisko se sittenkin vaan suoraan "8K" ja maailma on reson osalta valmis

Varmasti yhtään rajatapausta ei ole olemassa jossa 5300 x 3000 @1500hz olisi erotettavissa 8K@2000Hz mutta hei jos lähdetään huitomaan, niin tehdään suoraan ylilyönti
 
Oli se kova pudotus LCD siirryttäessä. Kaikki huononi merkittävästi paitsi monitorin siirrettävyys, mutta se oli se tärkein kun LANitettiin paljon. Oli niin kätsy vaan ottaa mukaan LCD paneeli ja se pysyi vaikka kahvipöydän kulmalla. CRT vaati kunnon pölleistä rakennetun pirtin pöydän ja siihen meni niitä kaksi.
Ite hommasin 2003 silloisen Sonyn 15" lippulaiva lcd pelinäytön ja kyllä sillä Unreal Tournament ja vanha kunnon bäföjen äiti 1942 modeineen pyörähti hyvin vaikka sitä vertautti johonkin 19" Viewsonicin 120hz crt:hen. Kyllä tommosen 15" lcd kannettavuus myös paljon helpotti laneille menemistä, kuin tollasen kauhen möhkön :D
 
Hyvä että kehitys kehittyy, mutta tuskin yhtä mullistava littunäytöissä kuin 60 Hz - 120 Hz vaihto. Moninpeleissä harvemmin näyttö on rajoittava tekijä, ellei pelata LANissa.
 
Oli se kova pudotus LCD siirryttäessä. Kaikki huononi merkittävästi paitsi monitorin siirrettävyys, mutta se oli se tärkein kun LANitettiin paljon. Oli niin kätsy vaan ottaa mukaan LCD paneeli ja se pysyi vaikka kahvipöydän kulmalla. CRT vaati kunnon pölleistä rakennetun pirtin pöydän ja siihen meni niitä kaksi.
Mulle oli isohko juttu se että häipyi se analogisen näytön epätasaisuus, eli näyttö oli tasaisesti tarkka siinä missä ennen riippui kovasti hinnasta, näytön yksilöstä ja säädöistä kuinka sumeaksi teksti meni laidoilla yms. vääristymät. Muuten toki meni muilla osa-alueilla selvästi huonommaksi. Ai niin ja myöskin vähentyi rasittava välkkyminen, paskimpia näyttöjä oli helpompi katsoa, rima nousi sillä saraa.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä että kehitys kehittyy, mutta tuskin yhtä mullistava littunäytöissä kuin 60 Hz - 120 Hz vaihto. Moninpeleissä harvemmin näyttö on rajoittava tekijä, ellei pelata LANissa.

Vaikka siellä on ping ja tickrate, mutta onhan se silti eri asia pelata verkon ylikin 500 fps 500Hz OLEDilla kuin 120Hz LCD:llä.
 
Tämä on loputon suo. Joskus 2007 kun tuli hommattua Dellin 30" 2560x1600 näyttö niin silloin ei sitten mikään rauta riittänyt peleihin kunnolla. 8800GTX SLI 2008 vähän helpotti asiaa mutta kovin äkkiä ne detailit alkoivat taas vaatimaan lisää ja lisää. Nyt sitten on detailit + virkistystaajuus (+ UE5 hidastin) peleissä edelleen riesana ja 16K pukkaa sekin jossain vaiheessa toki. Homma seis nyt ja huomio vaikka paneelien pitkäikäisyyteen mikä taas taitaa olla halpuutuksen aikakautena bisneksen kannalta FAIL.
 
Tämä on loputon suo. Joskus 2007 kun tuli hommattua Dellin 30" 2560x1600 näyttö niin silloin ei sitten mikään rauta riittänyt peleihin kunnolla. 8800GTX SLI 2008 vähän helpotti asiaa mutta kovin äkkiä ne detailit alkoivat taas vaatimaan lisää ja lisää. Nyt sitten on detailit + virkistystaajuus (+ UE5 hidastin) peleissä edelleen riesana ja 16K pukkaa sekin jossain vaiheessa toki. Homma seis nyt ja huomio vaikka paneelien pitkäikäisyyteen mikä taas taitaa olla halpuutuksen aikakautena bisneksen kannalta FAIL.

16K ei tule ikinä massamarkkinoille, jo 8K ylittää silmän erottelukyvyn, vaikka näyttö täyttäisi jotakuinkin koko näkökentän. Applen VR-laseissa taitaa olla luokkaa 4K reso per silmä ja samaa luokkaa muissa kalliimman pään VR-kypärissä, enkä näihin ole kenenkään kuullut kaipailevan lisää resoa.

Puhelimissa on lopetettu MOAR PIXELS kisailu näytöissä ja kameroissa jo aikaa sitten ja siirrytty better pixels kisailuun. Eli jossain kohtaa löytyy raja, vaikka välillä tuntuu, että ominaisuuksia venytetään liian pitkälle joutenpäiten
 
16K ei tule ikinä massamarkkinoille, jo 8K ylittää silmän erottelukyvyn, vaikka näyttö täyttäisi jotakuinkin koko näkökentän. Applen VR-laseissa taitaa olla luokkaa 4K reso per silmä ja samaa luokkaa muissa kalliimman pään VR-kypärissä, enkä näihin ole kenenkään kuullut kaipailevan lisää resoa.

Puhelimissa on lopetettu MOAR PIXELS kisailu näytöissä ja kameroissa jo aikaa sitten ja siirrytty better pixels kisailuun. Eli jossain kohtaa löytyy raja, vaikka välillä tuntuu, että ominaisuuksia venytetään liian pitkälle joutenpäiten
Se erottelukyky riippuu katseluetäisyydestä ja esim. näytön koosta. Se ei ole mikään kiveenhakattu lukema.

Tottakait esim. 4K voi olla riittävä, VR-laseille kun ne on niin pienet ne "näytöt", mutta skaalaappa ne ison leffateatterin kankaalle ja mee kattomaan sitä kuvaa yhtäläheltä kuin ne on VR-laseissa, niin veikkaan et sieltä ne pikselit erottuu kyllä ongelmitta. Kuvan katselu ottaa toki niskan päälle, mutta ymmärrät varmaan pointin :).
 
Tämä on loputon suo. Joskus 2007 kun tuli hommattua Dellin 30" 2560x1600 näyttö niin silloin ei sitten mikään rauta riittänyt peleihin kunnolla. 8800GTX SLI 2008 vähän helpotti asiaa mutta kovin äkkiä ne detailit alkoivat taas vaatimaan lisää ja lisää. Nyt sitten on detailit + virkistystaajuus (+ UE5 hidastin) peleissä edelleen riesana ja 16K pukkaa sekin jossain vaiheessa toki. Homma seis nyt ja huomio vaikka paneelien pitkäikäisyyteen mikä taas taitaa olla halpuutuksen aikakautena bisneksen kannalta FAIL.

Se on pikemminkin tämä foorumi mikä ehkä joillekin aiheuttaa ns. vauhtisokeutta. Suurin osa maapallon ihmisistä joilla pöytä PC on kuitenkin käyttää edelleen tyytyväisenä sitä 1080p 60Hz monitoria. Suurin osa pelaajista alkaa olla siirtynyt 1440p näyttöön.

Läppärit sitten erikseen.

Suurin etu itselleni näistä tulee siinä että kun itse joskus siirtyy 32" 4K 144Hz+ (mieluusti) Qled tai Oled monitoriin niiden hinta on toivottavasti ehtinyt laskea siihen 250-499€ väliin mitä tykkään monitoreista maksaa. Vaikka ehkä silloin mainostettaisinkin niitä 1000Hz+ 8K monitoreja 48"+ pelaajan työpöydälle mukavan ~30cm päähän aseteltuna että CS olisi pelinautinto ja tulisi paremmin headshotteja.

Nimimerkillä edelleen oikein tyytyväinen vuoden 2018 ostettuun 1440p 144Hz aikoinaa parhaaksi pelinäytöksi arvioituun monitoriin (374€ 19.11.2018 Saksan amazonista).
 
Se erottelukyky riippuu katseluetäisyydestä ja esim. näytön koosta. Se ei ole mikään kiveenhakattu lukema.

Tottakait esim. 4K voi olla riittävä, VR-laseille kun ne on niin pienet ne "näytöt", mutta skaalaappa ne ison leffateatterin kankaalle ja mee kattomaan sitä kuvaa yhtäläheltä kuin ne on VR-laseissa, niin veikkaan et sieltä ne pikselit erottuu kyllä ongelmitta. Kuvan katselu ottaa toki niskan päälle, mutta ymmärrät varmaan pointin :).

Joo, tottakai se pikselikoko on ainut mikä merkkaa, jos katsotaan kuvaa 5 sentin päästä.

Mutta silloin piirretään 95% kuvasta täysin turhaa jos katsot elokuvateatterin kankaan kokoista kuvaa ihan nenä kiinni näytössä.

Oikea mittari tietysti on pikseliä per valittu kulma. Käytännössä jollain 40" näytöllä 8K resolla saavutetaan tarkkanäköisemmänkin ihmisen näkökyvyn ylittävä tarkkuus (selkeästi), kun kuvaa katsotaan metrin päästä. Tällöin kuva peittää yli 40 astetta horisontaalisesta näkökentästä, eli enemmän kuin leffateattereiden optimipaikoilla (salin koosta riippuen yleensä n. rivi 5-10) tai usein edes eturivistä

E: ja isompaa näyttöä viedään sitten kauemmaksi pitäen jotakuinkin sama fov, ei silloin tarvita isompaa resoa.
 
Viimeksi muokattu:
Se erottelukyky riippuu katseluetäisyydestä ja esim. näytön koosta. Se ei ole mikään kiveenhakattu lukema.

Tottakait esim. 4K voi olla riittävä, VR-laseille kun ne on niin pienet ne "näytöt", mutta skaalaappa ne ison leffateatterin kankaalle ja mee kattomaan sitä kuvaa yhtäläheltä kuin ne on VR-laseissa, niin veikkaan et sieltä ne pikselit erottuu kyllä ongelmitta. Kuvan katselu ottaa toki niskan päälle, mutta ymmärrät varmaan pointin :).

Pointti onkin siinä että millään kotitalouksiin sopivalla kuvakoolla puhelimista videotykin 150" kuvaan, ja siihen sopivalla katseluetäisyydellä, silmän erottelukyky ei enää hyödy 8k --> 16k. Ja se 8k on reilusti yli erottelukyvyn. Esim. 27" 8k 50cm etäisyydeltä on reilusti yli erottelukyvyn.
 
Viimeksi muokattu:
Se on pikemminkin tämä foorumi mikä ehkä joillekin aiheuttaa ns. vauhtisokeutta. Suurin osa maapallon ihmisistä joilla pöytä PC on kuitenkin käyttää edelleen tyytyväisenä sitä 1080p 60Hz monitoria. Suurin osa pelaajista alkaa olla siirtynyt 1440p näyttöön.

Läppärit sitten erikseen.

Suurin etu itselleni näistä tulee siinä että kun itse joskus siirtyy 32" 4K 144Hz+ (mieluusti) Qled tai Oled monitoriin niiden hinta on toivottavasti ehtinyt laskea siihen 250-499€ väliin mitä tykkään monitoreista maksaa. Vaikka ehkä silloin mainostettaisinkin niitä 1000Hz+ 8K monitoreja 48"+ pelaajan työpöydälle mukavan ~30cm päähän aseteltuna että CS olisi pelinautinto ja tulisi paremmin headshotteja.

Nimimerkillä edelleen oikein tyytyväinen vuoden 2018 ostettuun 1440p 144Hz aikoinaa parhaaksi pelinäytöksi arvioituun monitoriin (374€ 19.11.2018 Saksan amazonista).

Kyllä juu. 60Hz rutkulla edelleen mennään vaikkakin se on sentään jo 4K. Vielä kun kehtaisi tuon 4070Ti:n päästää eläkkeelle jossain kohtaa niin saisi jopa ilman framegeniä sen 60FPS taas vaihteeksi toteutumaankin. Ehkä jos oikein hulluttelee niin 144Hz on seuraavassa paneelissa sentään.
 
tämän mukaan ihmissilmän tarkkuus on tosiaankin kiveenhakattu, uutisessa on linkki alkuperäiseen tutkimukseen

”Jos sinulla on jo 44 tuuman 4k-televisio ja katsot sitä noin 2,5 metrin etäisyydeltä, siinä on jo enemmän yksityiskohtia kuin silmä näkee”
 
Kyse onkin ostaa koko ajan isompaa kun näkö heikkenee niin näkee ne samat yksityiskohdat.
720p on kyllä sellainen ominaisuus, että vaikea käsittää sen hyötyjä. Toisaalta 1080p->4k dual ominaisuus olisi sitten toisaalta erittäinkin tervetullut.
 
tämän mukaan ihmissilmän tarkkuus on tosiaankin kiveenhakattu, uutisessa on linkki alkuperäiseen tutkimukseen

”Jos sinulla on jo 44 tuuman 4k-televisio ja katsot sitä noin 2,5 metrin etäisyydeltä, siinä on jo enemmän yksityiskohtia kuin silmä näkee”
44" telkkaria ei kyllä todellakaan katsota 2,5 metrin päästä. 77" ehkä voi nuin kaukaa katsoa. 65" kahden metrin päästä on semmoinen sopiva ettei tarvi tihrustaa. Näin 20/20 näöllä.
 
44" telkkaria ei kyllä todellakaan katsota 2,5 metrin päästä. 77" ehkä voi nuin kaukaa katsoa. 65" kahden metrin päästä on semmoinen sopiva ettei tarvi tihrustaa. Näin 20/20 näöllä.
Tässä taitaa tulla sama kupla vastaan kuin high end PC-raudan kohdalla monelle, ajatellaan että se oma ja lähipiirin harrastajien tapa olisi kaikkien tapa, vaikka todellisuudessa kyse on vain erittäin pienestä prosentista käyttäjiä.
 
Itellä jo niin raihnaiset silmät että 65" on kiva katsella tosta 2.5m päästä pelinäyttönäkin sohvalta mut en kyllä erota siitä enää FullHD:ta enempi detaileja ilman laseja. 4K vaatis jo läheltä katselua eikä koon sovi juuri tuosta pudota jos skaalaus on 100%. ~30" 4K onnistui joskus 10 vuotta sitten jotenkin PC-monitorilla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
294 699
Viestejä
5 035 397
Jäsenet
80 751
Uusin jäsen
Magnite

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom