AOC ja Philips esittelivät kilohertsin virkistystaajuudelle yltävät pelinäytöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
16K ei tule ikinä massamarkkinoille, jo 8K ylittää silmän erottelukyvyn, vaikka näyttö täyttäisi jotakuinkin koko näkökentän. Applen VR-laseissa taitaa olla luokkaa 4K reso per silmä ja samaa luokkaa muissa kalliimman pään VR-kypärissä, enkä näihin ole kenenkään kuullut kaipailevan lisää resoa.

Puhelimissa on lopetettu MOAR PIXELS kisailu näytöissä ja kameroissa jo aikaa sitten ja siirrytty better pixels kisailuun. Eli jossain kohtaa löytyy raja, vaikka välillä tuntuu, että ominaisuuksia venytetään liian pitkälle joutenpäiten
Tuo 4k vr-kypäriin/laseihin ei kyllä riitä "desktop"-käytössä mihinkään, kun ei se riitä edes tavallisiin vähänkään isompiin näyttöihin.
 
Ihan älyttömäksi menee tämäkin homma. En ole koskaan kokenut tarvitsevani enempää kuin 60Hz.

Värintoisto ja katselukulmat paljon tärkeämpiä ominaisuuksia.
 
16K ei tule ikinä massamarkkinoille, jo 8K ylittää silmän erottelukyvyn, vaikka näyttö täyttäisi jotakuinkin koko näkökentän. Applen VR-laseissa taitaa olla luokkaa 4K reso per silmä ja samaa luokkaa muissa kalliimman pään VR-kypärissä, enkä näihin ole kenenkään kuullut kaipailevan lisää resoa.

Puhelimissa on lopetettu MOAR PIXELS kisailu näytöissä ja kameroissa jo aikaa sitten ja siirrytty better pixels kisailuun. Eli jossain kohtaa löytyy raja, vaikka välillä tuntuu, että ominaisuuksia venytetään liian pitkälle joutenpäiten
Näytön reso ei tarkoita että kuvaa olisi pakko rendata jatkuvasti täydellä natiiviresolla. Mitä korkeampi näytön natiivireso on, sitä pienempiä yksittäisten pikseleiden interpolaatiovirheet ovat. Ja jos esim. vedät DLSS:llä 1440p -> 4K vs 5k vs. 6k output, niin ei se edes vaadi niin karmeasti lisää tehoa. Ulostulon laatu ei ainakaan huonone, joskaan ei se kyllä huononekaan. Ja jos näytön koko pysyy samana, niin kaikki virheet ja shimmeröinnit menevät jatkuvasti pienemmäksi ja näkymättömämmäksi mitä isompi se dpi on.

Jos sulla on joku 1000dpi näyttö ja katsot sitä etäisyydeltä missä 200dpi ylittää ihmisen silmän erottelun, niin voit ottaa kaikki antialiasoinnit pois ja mitään sahalaitoja ei näy. Silmän erottelukykyä korkeammasta resoluutiosta on hyötyä ja jos resoa on riittävästi, niin kuvan rendauksessa voidaan (ja aivan varmasti siirrytään) pois 4:4:4 RGB rendauksesta johonkin yhdistelmään jossa rendataan lumaa ja chromaa erikseen + alennetaan sinisen ja punaisen rendaustarkkuutta ja käytetään enemmän vihreää mille ihmissilmä on herkempi jne.

Sama homma hertsien kanssa. Mitä nopeammin näyttö päivittyy, sitä vähemmän vihreet näkyvät.
 
Itse ainakin näen tämän siten että kun 5K (ja 8K) resoluutiot alkavat yleistymään samaten kuin 1k virkistystaajuudet se aika kun tulen saamaan jonkun "surkean" QLED tai OLED 4K 32" vain 144-240hz monitorin 250-499€ hintaan tulee lähemmäksi.

Siksi kaikki tälläiset uutiset ovat tervetulleita vaikka eivät ehkä omalla kohdallani mitään ostohaluja herätäkään. Vielä pärjään oikein hyvin 1440p 144Hz 2018 ostetulla IPS monitorillani.
 
Ihan älyttömäksi menee tämäkin homma. En ole koskaan kokenut tarvitsevani enempää kuin 60Hz.

Värintoisto ja katselukulmat paljon tärkeämpiä ominaisuuksia.

Minä taas roudaan töihin tämän nykyisen 280 Hz IPS:n kunhan hommaan uuden näytön. Nykyään 24" 60Hz Eizo töissä ja en tykkää tehdä yhtään mitään 60Hz näytöllä.
 
Alkaako tässä olemaan hertsit jo sen verran isot että ei ole edes tarvetta paremmalle ja tässäkin on jo liian paljon / turhaa 95% käyttäjistä? Ko kö?
 
1000Hz jälkeen voi varsin varmaksi sanoa ettei ole enää mitään eroa vaikka se olisi 10kHz.
Höpsis. 100kHz or go home. Haluan että voin tehdä 360 no-scope headshotin 0,2 sekunnissa niin että missään kohtaa ei tule liikeresoluutioon sumeutta. 100kHz ratkaisee tämän.

Nojoo, oikeasti riittäisi kyllä hyvin tuo 1000Hz mutta 100 mikrosekunnin strobella (vastaisi 10kHz sample-and-hold näyttöä), mutta silti HDR high-lightit silti olisi 10k nits.
 
Höpsis. 100kHz or go home. Haluan että voin tehdä 360 no-scope headshotin 0,2 sekunnissa niin että missään kohtaa ei tule liikeresoluutioon sumeutta. 100kHz ratkaisee tämän.

Nojoo, oikeasti riittäisi kyllä hyvin tuo 1000Hz mutta 100 mikrosekunnin strobella (vastaisi 10kHz sample-and-hold näyttöä), mutta silti HDR high-lightit silti olisi 10k nits.

Kyllä. 1000Hz 0,1ms strobella. Super hyvin toimiva strobe on seuraava kehityskohde. Se on liikkeen selkeyden kannalta ratkaisevaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 365
Viestejä
5 044 594
Jäsenet
80 881
Uusin jäsen
Niklas Toivonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom