Apua WoW-pelikoneen rakentamiseen (7800X3D / 9800X3D?)

Hei!

Ajattelin rohkaistua tekemään tänne keskustelun, koska tarvitsisin oikeasti apua kokeneemmilta. En ole mikään PC-rakentamisen ekspertti, vaan olen viimeisen vuoden aikana yrittänyt opetella näitä asioita pikkuhiljaa. Siksi arvostaisin todella paljon neuvoja ja ehdotuksia. Nykyinen koneeni on noin 10 kuukautta sitten ostettu valmiskone, jonka hankin silloin siinä uskossa että se olisi hyvä pelikäyttöön. Jälkikäteen olen kuitenkin oppinut, että esimerkiksi World of Warcraft on todella CPU-painotteinen peli, ja prosessorilla on siinä iso merkitys. Pelaan lähes pelkästään WoWia ja haaveena olisi rakentaa kone, joka pyörittää sitä mahdollisimman sulavasti myös raskaissa tilanteissa kuten raideissa ja isoissa kaupungeissa.

Olen yrittänyt perehtyä asiaan ja olen huomannut, että AMD:n X3D-prosessorit näyttävät olevan todella hyviä WoWissa niiden suuren välimuistin vuoksi. Siksi olen miettinyt esimerkiksi näitä:

• Ryzen 7 7800X3D
• Ryzen 7 9800X3D

Mutta tässä kohtaa oma osaaminen loppuu aika nopeasti. En ole koskaan kasannut tietokonetta itse, eikä lähipiirissäni ole oikein ketään joka osaisi kunnolla neuvoa näissä asioissa. Siksi ajattelin kysyä täältä, koska täällä näyttää olevan paljon osaavia ihmisiä. Kysymyksiä joihin kaipaisin vastauksia:

Kannattaako nykyisestä koneestani pitää RTX 4070 ja rakentaa uusi kone sen ympärille? Vai olisiko järkevämpää myydä koko nykyinen kone ja rakentaa kokonaan uusi? Millainen emolevy, muisti ja virtalähde sopisivat tällaiselle kokoonpanolle? Millainen kotelo olisi hyvä ilmankierron kannalta?

Yksi asia joka on myös tärkeä on ulkonäkö. Haaveena olisi tehdä koneesta myös visuaalisesti kaunis build. Olen miettinyt joko pinkkiä teemaa tai vaihtoehtoisesti hieman cosmos-tyylistä estetiikkaa, esimerkiksi voidin tai violetin sävyjä. Mutta juuri komponenttien yhteensopivuuksien ja muiden teknisten asioiden kanssa tarvitsisin paljon apua.

Budjetti komponenteille olisi suunnilleen noin 1400 €, jos nykyisen koneen RTX 4070 näytönohjain jää käyttöön ja rakennan uuden koneen sen ympärille. Jos taas järkevämpi ratkaisu olisi myydä koko nykyinen kone ja rakentaa täysin uusi kokoonpano, niin silloin budjetti olisi luonnollisesti hieman suurempi, koska myös näytönohjain pitäisi hankkia. Laitan alle myös nykyisen koneeni speksit jos niistä on apua.

Nykyinen kone:

Lenovo Legion T5 26IRB8

Prosessori
Intel Core i5-14400F
10 ydintä

Näytönohjain
NVIDIA GeForce RTX 4070
12 GB GDDR6X

Muisti
16 GB DDR5
5600 MHz
1 x 16 GB

Tallennustila
1 TB M.2 SSD

Virtalähde
500 W

Emolevy
Lenovon OEM-emolevy

Käyttöjärjestelmä
Windows 11 Home

Otan todella mielelläni vastaan kaikkia neuvoja ja ehdotuksia, ihan nykyisestä koneesta lähtien. Jos jokin osa tästä koneesta kannattaa hyödyntää uudessa buildissa, olisi kiva kuulla siitäkin. Myös vinkit hyvistä komponenteista, koteloista tai siitä kannattaako jotain ratkaisuja välttää kiinnostavat. Ja jos joku tietää pääkaupunkiseudulla hyvän paikan missä tällaisen kokoonpanon voisi tarvittaessa kasata, sekin kiinnostaisi.

Kiitos jo etukäteen kaikille jotka jaksavat auttaa 😊

Mikä näyttö/millä resoluutiolla pelaat? Paljonko on fps? Eli mikä on ongelma, joka ajaa vaihtamaan konetta. Kyllähän tuolla nykyisellä buildilla pitäisi WoWin pyöriä suluvasti heittämällä.

Koneessa on näköjään vain yksi muistikampa. Jos WoWissa tulee framedroppeja, eikä ongelma ole softapuolen säädöillä korjattavissa, niin syy voi löytyä single channelista. Eli ensimmäinen rautapuolen muuvi, jonka koneelle tekee, voisi olla etsiä jostain toinen identtinen kampa, tai vaihtoehtoisesti kokonaan uutta 2x8 tai 2x16 -kittiä.

Pakettikoneen ollessa kyseessä ei ole tosin mitään takeita, että XMP:n saa tuosta vain päälle, mutta ne dropit voivat kadota, vaikka muisteja ajaisi standardikelloillakin, kunhan ne saadaan kaksikanavaisiksi. Ja jos tästä ei ole apua, ja edelleen harkitsee isompaa remppaa, niin sitten periaatteessa siihen on jo muistit hankittuna, eli ostos ei jää silloinkaan virattomaksi.

WoW ei ole mikään graafisesti raskas peli, eli näytönohjainta ei tarvitse päivittää mihinkään. Ja suorittimenkin pitäisi riittää. Toki jos haluaa ihan rakkaudesta lajiin kutitella pelistä maksimifreimit irti, niin niitä saanee kyllä roimasti lisää X3D-prossuun sijoittamalla. Mutta jos vähempi riittää, kunhan on sulava, niin ekana katselisin muisteja.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
303 023
Jäsenet
82 267
Uusin jäsen
Jees1212

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom