ARC Raiders (PC, PS5, XBOX, release date 30.10.2025)

Liittynyt
28.12.2021
Viestejä
346
ARC Raiders - Lähitulevaisuuteen sijoittuva kolmannen persoonan ilmainen taktinen PvPvE "extraction shooter"

Kehittäjä: Ruotsalainen Embark Studios (myös The Finalsin kehittäjä)

Julkaisupäivä TBA, Tech Test rajatulle yleisölle (=tubettajat ja muut jotka saavat aikaan hyvää julkisuutta) menossa.

Virallinen kotisivu: ARC Raiders

Saatavilla: STEAM | EPIC

Traileri:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Hyvin kilpailtuun genreen lisää räiskintää. Julki tulleiden tietojen perusteella pyrkii erottumaan kilpailijoistaan jonkunlaisella roolipelimäisellä hahmonkehityksellä. Mitä vähän olen ehtinyt pelistreameja katsella, niin graafisesti vaikuttaa ainakin hyvältä. Lootti systeemit ja taistelu näytti melko tutulta, toivottavasti keksivät siihen myös jotain uutta.

Virallisen julkaisupäivän pitäis olla vielä tämän vuoden aikana. Saa nähdä mitä on tulossa.
 
Sain kyllä kutsun steamiin vaikka en ole striimaaja enkä mikään tunnettu pelaaja. Hyvin on kyllä tähän asti maistunut ja ei tuo PvPvE haittaa yhtään kun tähän mennessä on riittäny että proximity chatissa huutaa että "friendly, don't kill" niin suurin osa jättää rauhaan.
 
Tässä pelissä tuntuu että kaikki on tehty oikein, haluaisi vaan pelata ja pelata.

Erityis maininta saa kyllä ääni maailma, muut pelit saa kyllä ottaa tästä mallia miten äänet toteuttaa. Windowsista dolby atmos päällä on kyllä uskomatonta showta.
 
On kyllä todella positiivisa ollut tubettajien arviot ja arvostelut pelistä, mutta niinhän ne oli mm. Delta Forcesta ja Off The Gridistäkin alkuun kunnes tekeminen loppui (8 tuntia päivässä pelaavilta) ja hype laantui. Toivotaan tälle parempaa tulevaisuutta siksikin kun on ruotsalainen tuotos.

Tech test loppui eilen. Onkohan kehittäjä poistattanut kaikki tuohon liittyvät videot youtubesta, kun mitään eilen katsomiani ei ole enää saatavilla... Edit. Ja nyt näyttää toimivan. olikohan se täällä päässä vika...

Esimerkiksi:
Hudsz:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Arekzz:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Saisko tästä jotain TLDR, onko tämä enenpi PvP kuin PvE peli? Mitä matsien välissä tehdään, saako oma ukkeli kokemuspisteitä tai uusia varusteita vai mikä tässä on "se juttu" millä koukutetaan pelaaja? (en ole katsonut mitään pelimateriaalia)
 
tuli kateltua vähän shroudin striimiä kun tekninen testi oli käynnissä.
Itselle ei mitenkään pistänyt silmään että arc botit olisi sen ihmeellisempiä tekeleitä, mutta näköjään navigointi systeemiä on ainakin entuudestaan suunniteltu rakennettavan ML pohjalta mikä käy järkeen tarinan suhteen.

Ihan mielenkiintoinen juonen käänne jos botit oppisivat uusia liikkeitä ja tekniikoita pelaajia vastaan aina päivitysten jälkeen joten vanhat temput ei toimi.

Tuli tämä Eroktic video vastaan.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Nostetaampa ketjua vähän. Kovasti huhutaan että Summer Game Festissä esitellään vähintään uutta traileria ja virallinen julkaisupäivä, mutta parhaassa tapauksessa peli julkaistaan kokonaan ja tulee pelattavaksi jo perjantaina 6.6. Toivottavasti viikonloppuna pääsisi pelaamaan. Ei ole oikein muuta tätä odotellessa jaksanut pelatakaan.
 
30.10

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Harmi kun menee tuonne syksylle. Loma-aikaan olis henkilökohtaisesti helpompi löytää aikaa pelata.
 
Embarkkiin on kova luotto The Finalssin jälkeen, jota tullut noin 500 tuntia jo pelattua. Jatkuvasti tulee uusia päivityksiä ja kehittäjiä tuntuu kiinnostavan mitä pelaajat on mieltä.
Hieman harmitti kun nyt ei julkistettu mitään betaa, mutta luulis sellaisenkin tulevan vielä ennen virallista julkaisua. Nooh hiljaa hyvä tulee
 
Jokohan tämä olisi uuden näytönohjaimen arvoinen peli. Julkaisu pahimmoilleen kuukausi ennen mustaa perjantaita niin ei kerkeä alkumittelöihin jos sinne asti odottelee.

Alkaa muuten olla äänet kohdillaan tässä uusimmalla videolla:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=f64D7Kpbmcc
 
Viimeksi muokattu:
Jokohan tämä olisi uuden näytönohjaimen arvoinen peli. Julkaisu pahimmoilleen kuukausi ennen mustaa perjantaita niin ei kerkeä alkumittelöihin jos sinne asti odottelee.

Alkaa muuten olla äänet kohdillaan tässä uusimmalla videolla:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=f64D7Kpbmcc

Riippuu näytönohjaimesta. Mitä keskustellut tuttujen kanssa ja keskustelufoorumeilla, niin playtestiin osallistuneet on hehkuttanut optimointia maasta taivaisiin. Joku oli RTX 2070 näyttiksellä saanut high-asetuksilla yli 60fps.

Tuo äänimaailma on kyllä jotain käsittämättömän hienoa! Tuo ihan uuden ulottuvuuden pelaamiseen kun ääniin on panostettu kunnolla.
 
Onko tässä pelissä / tuleeko Solo only lobbyja?
Ainakin mitä muistelen kun katselin streamejä silloin Tech Testin aikoihin, niin moni kehui miten hyvin solo-pelaajat on otettu huomioon. Ainakin silloin ilmeisesti solo-pelaajat niputettiin muiden solo-pelaajien kanssa, ettei tarvitse taistella tiimejä vastaan.
 
Beetatesti ja aikaisempi The Finals vakuuttivat ennakkotilauksen verran, Deluxe-versio. Eikä haitaksi ole myöskään kehittäjien menneisyys vanhan Battlefieldin kanssa.
 
Hetki on siitä kun olen ns täydellä hinnalla pelin ostanut, mutta tämä lähtee kyllä hankintaan. Vapaapäiväkin julkaisun jälkeiselle perjantaille vetämässä.

Olikohan suomalaista discord kannua tms olemassa?
 
En muista oliko näitä aikaisemmin näkyvissä pelin Steam-sivuilla, mutta pakko sanoa, että kyllä Embark on aikamoisen optimoinnin tehnyt kun nämä on laitevaatimukset :tup:

SysReq.png
 
Steamiin ei vielä ainakaan ole tullut. En tosin ollut aikaisemmassa tech testissä mukana.

Edit: ilmeisesti jatkuvasti laskeevat lisää steamin kautta sisään, mutta arpaonni ei ole tänne osunut
 
Minulla steamissa ilmestyi pelin server slam kirjaston hakemistoon ja siitä sai ladattua. Pelin sivulta ei löytynyt muuta kuin ostolinkit. Vähän hassusti toteutettu, kun epicissä sen ois saanut suoraan ladattua.

Nyt kuitenkin asentumassa, josko sitä illemmalla pääsis pelaamaan. Yv:tä jos jollakin peliseura etsinnässä.
 
Itellä pelin Steam sivulla oli suora linkki kirjastoon lisäämiseen. Illemmalla lataukseen ja testiin. Vaikuttaa hyvältä. Tuli aika puskista tällainen peli.
 
Tuli Steam Deckille latailtua tämä ja pyörii Proton Experimentalilla todella hyvin kun asetuksia hieman säätää.
 
Muutamat tunnit ehditty testailemaan, yllättävän hauska ja mieleen tuli divisionin dark zone ajat new yorkista, samanlaiset kuumottelut kun reppu täynnä arvotavaraa.
 
Itse myös ehdin muutaman tunnin pelaamaan. Teknisesti kyllä erikoinen peli, kun tuntui ettei näyttiksestä (7900XT) ota oikein kaikkea irti, mutta framerate oli silti vain ~100 epic-asetuksilla. Säteenseurantaa pudottamalla alas sai frameratea ylös, vaikka muut asetukset piti epicinä.

Pelasin squadilla ja solona. Melkein solona oli helpommat pelit ja muutkin pelaajat oli soloja. Selkeästi matchmaking on tehty niin ettei solot joudu squadien kanssa, joka on ainakin minusta hyvä. Mikit oli kyllä kaikilla kiinni, eikä tiimiytymään päässyt kenenkään kanssa. Matchmaking ei myöskään ole niin, että kaikki laitetaan samaan aikaan mappiin, vaan aikaa oli jäljellä vaihtelevasti 30-15 minuuttia. Eipä tuo haitannut muuten kuin että välillä oli jo paikat lootattuja jonkun muun toimesta.

Ettei tulis mitään pitkää romaania, niin lyhyesti todettuna ihan hyvin maistuu, vaikka se odotettu wow-efekti ehkä jäikin kokematta. Soloon voisivat toki botteja ehkä vähän helpottaa. Toki voi olla vain taidoista kiinni, ettei niillä "aloitusaseilla" ilman modeja saanut oikein edes niitä tiputettua. Ja kaikki medsit piti käyttää parin semmosen kohtaamisen jälkeen.
 
Itselläkin näköjään tuli steamin kirjastoon, vaikken ollut aikasemmissa testeissä mukana. Hyvin pyörii linuxilla.
Aijaa? Eikö tässä ole vielä mitään anticheat hommaa päällä. Melkein aina linux peluut tyssää siihen ymmärtääkseni.

Jos ei vielä ole niin lähes sata varmasti tulee.
 
Standard versio ostettu. Server slamia kävin sen verran testaa että osaa edes jotain kun julkaistaan.

Hyvin maistuu, tunnelma on niin tapissaan ja (aseiden) äänet oli kyllä aika hiton napakat.

Surrender/ryömiminen oli vähän nihkee kun ei muuta voinut kuin ryömiä. Hyvä silti ettei ole tehty liian helpoksi.

Kerran minut tappoi toinen raideri silleen, että pyysi party up ja ilmeisesti sama kaiffa ampui minut niskalaukauksella vähän ajan päästä.
 
Noniin, reilu pari tuntia nyt takana testailua.

Pidän kovasti pelin tunnelmasta ja tematiikasta, on mielenkiintoinen sekä äänet + musiikit (kuten ennakkoon jo hehkutettu) huikeat.

Nyt pitääkin sitten miettiä, että onko tässä tarpeeksi yksinään pelaavalle.

Itse olen lähtökohtaisesti sellainen pelaaja joka ei lähde "shoot on sight" tyyppisesti pelaamaan, Live & Let Live jne. Tästä syystä myös sitten nämä kohtaamiset on erityisen raskaita/rasittavia. Osa ampuu heti, ihan sama vaikka kuinka sanot "Don't shoot!" jne. Ymmärrän toki (kuten ylläkin mainittu), että osa on luonnostaan psykopaatteja, käyttää tätä hyväkseen ja ampuu sitten selkään. Tämä kaikki pitää hyväksyä, jos peliä on pelatakseen.

Mietin vain, että mikä tässä on se "koukku" jolla saa pelaajan jatkamaan pelaamista. Questit on toki hyviä, mutta pystyykö yksin edes lopulta koskaan haastamaan vaikka Kuningatarta jne.
 
  • Tykkää
Reactions: J-H
Surrender/ryömiminen oli vähän nihkee kun ei muuta voinut kuin ryömiä. Hyvä silti ettei ole tehty liian helpoksi.
Ainakin auki olevaa hissiä voi käyttää knokattuna. Eli, jos hissi on jo tulossa tai auki, niin kannattaa yrittää ryömiä sisään ja sulkea se.
 
Aijaa? Eikö tässä ole vielä mitään anticheat hommaa päällä. Melkein aina linux peluut tyssää siihen ymmärtääkseni.

Jos ei vielä ole niin lähes sata varmasti tulee.
The FINALS on kanssa Embarkin peli ja se on toiminu linuxilla protonin kautta 2024 tammikuusta asti. Joskus isommissa patcheissa tulee jotain häikkää, mut niihin saadaan korjaus yleensä saman päivän aikana.
 
Tässä muutama tunti tullut veivattua ja ihan hyvät fiilikset kun pääsee käyttöliittymän outouksien yli. Hieman pelottaa, että tästä tulee sellainen hissicamppi-pvp peli. Äskenkin matsissa oli selvästi yksi vaan odottamassa puskassa, että porukkaa tulee hissille.
 
muutama matsi (3h) pelattuna ja vaikuttaa ihan hyvältä katsottavalta. Ei kiinnosta itse pelailla enempää.
Kyllähän tuosta saisi hyvää pelattava jos lootti ja ase mekaniikkoja laajennettaisiin.
 
Ite oon kyllä casual-pelaajana hyvin tyytyväinen tämän hetkiseen asevalikoimaan ja sen yksinkertaisuuteen. Loot/crafting on jopa liian sekavan oloinen. Ei tämä mikään minecraft kuitenkaan ole.

Vähän liikaa tän päivän solo-sessiossa tuli vihamielisiä pelaajia vastaan plus muutama hissikämppijä myös. Ehkä semmonen casual-pelaajien mappi sais olla, jossa kaikilla ois friendly fire ja vois porukalla kaataa niitä pahempia bosseja. Mutta tuskimpa.

Pelimekaaniikassa ainoo valituksen aihe tässä kohtaa on se pikakäyttöpylpyrä. Siitä ei koskaan kiireessä saa mitä haluaa. Sais olla omat pikanäppäimet niille.
 
Ite oon kyllä casual-pelaajana hyvin tyytyväinen tämän hetkiseen asevalikoimaan ja sen yksinkertaisuuteen. Loot/crafting on jopa liian sekavan oloinen. Ei tämä mikään minecraft kuitenkaan ole.

Vähän liikaa tän päivän solo-sessiossa tuli vihamielisiä pelaajia vastaan plus muutama hissikämppijä myös. Ehkä semmonen casual-pelaajien mappi sais olla, jossa kaikilla ois friendly fire ja vois porukalla kaataa niitä pahempia bosseja. Mutta tuskimpa.

Pelimekaaniikassa ainoo valituksen aihe tässä kohtaa on se pikakäyttöpylpyrä. Siitä ei koskaan kiireessä saa mitä haluaa. Sais olla omat pikanäppäimet niille.
Vähän samat fiilikset. Hauskaa oli suurimman osan ajasta, mutta pari kertaa oli hissikämppääjiä ja sen ainoa kerran kun joku ehdotti yhteistyötä, tuli hetken päästä luodista selkään. Noh, pelasin sitten free loadoutilla kun en tällä iällä enää jaksa innostua niin paljoa tuosta pvp-osuudesta.

Taidan jättää rahat tilille, kun vähän turhan matalalla odotukset sen suhteen että esim. juuri hissikämppääminen vähenisi julkaisun jälkeen.
 
Taidan jättää rahat tilille, kun vähän turhan matalalla odotukset sen suhteen että esim. juuri hissikämppääminen vähenisi julkaisun jälkeen.
Pitää pari viikkoa itsekin miettiä. Ennen tätä viikonloppua tuntui että on pakko-ostos, mutta ei enää kun pääsi kokeileen. Sisätiloissa tapahtuva pvp oli jotenkin kankeaa, eikä onnistunut oikein mitenkään. Ulkona taas tuli pari kertaa semmoisella aimilla varustettuja kavereita vastaan, että vois luulla cheattien olevan käytössä. Muuten ulkona oli ihan mukava räiskiä snipu+pistooli combolla.
 
Hyvältä peliltä vaikutti. Kavereide kaa pelasin enkä kommunikoinu randomien kanssa. Kolmessa tunnissa ei tullu yhtään hissicamperia, mutta kenties kun pelasin pleikalla ja crossplay pois päältä niin ei olla me konsolipelaajat vielä niin kokeneita tässä peligenressä. Hauskaa oli ja ostoon lähtee!
 
Kyllä tää ostoon menee, oli oikein mukavat pari päivää mitä testailtiin. Ehkä se on tuo 3rd person kuvakulma mikä teki tästä lepposan, niin paljon kaikkia 1st person pelejä viimeaikoina hakannut. Muutaman kerran kyllä huomas rinteessä että siellä ylhäällä oli olan yli kurkittu alas ja odoteltu 😄 ainakin se siltä tuntui..
Kaikkia tulee kyllä kyselemättä ammuttua, loottihan se on tärkeintä. 😅
 
Pelannut n. 15 tuntia ja olikohan kerran tai kaksi joku hissillä kytiksessä. Välillä oli muuten vaan vaikeuksia päästä pois ja välillä kymmenen kertaa putkeen helposti "pinnalle". Kovasti vaihtelee reissut ja sehän se on suola. Nyt harkinnassa ostaakko PS5 vai PC, tuo huijareiden mahdollisuus vähän ajaa pleikan suuntaan mutta vielä ei ole M+KB tukea niin enpä tiedä. Ohjaimella ei taito oikein riitä ja kun tässä ei spawnata heti kamat niskassa jatkamaan vaan rangaistus on isompi.
 
Joku 7h ja vajaa 10 erää tuli pelattua. Pari soloa ja muutama coop kaverien kanssa.

Lyhyesti:
Jos olisi pelkkä PvE, voisin olla kiinnostunut. Pakotettu PvP ei kiinnosta.

Pidemmästi:
Teknisesti toimi hyvin. Ihan hienon näköinen ja äänimaailma ja ambientti oli tunnelmallinen ja komea. Myös äänien suunnan määritys oli selkeä ja hyvin tehty, mikä tässä toki tärkeässä asemassa. Peliloopista ei voi tämän perusteella sanoa enempää, koska tarjolla vain rajoitetusti sisältöä. Rajoitettujen aseiden ja materiaalien vuoksi oli altavastaajan fiilis ARCeihin verrattuna, mikä toi sopivaa jännitystä.

En seuranut kehitystä, mutta ilmeisesti tämä oli alkuun PvE ja sitten muutettiin PvP:ksi ja on toki selkeästi kerrottu, että peli on PvP extraction shooter, joten siitä on turha mutista. Oma kokemus oli kuitenkin se, että kaikki keskustelu muiden pelaajien kanssa käytiin ampumalla. Joko jostain niskaan tai ylivoimalla päälle. Tai friendly / do not shoot huutelun jälkeen. Tai sitten kun olet tapellut ARCien kanssa ammot lähes nolliin, joku porukka tulee niskaan ja vie työn tulokset. Tämä sitten ohjasi oman käytöksen ihan samaan. Se on toki näiden pelien juttu, mutta ei ole omaan makuun. Tiedä sitten onko sosiaalisille natiivi englannin puhujille helpompi koittaa group upata randomien kanssa.

Pitäisin enemmän grouppaamisesta kaverien ja tuntemattomien kanssa ja sitten jotain pahempaa ARCia kaatamaan. Onhan se nytkin mahdollisuus, mutta (lyhyen) kokemuken perusteella vain teoriassa. Jonkun kommenteissa lueskelin, että teki pahaa muiden pelaajien puolesta, kun omassa porukassa oli tankkaamassa joku purppura shieldinen ja varmaan pro aseet päälle. Ei ollut muilla mitään jakoa. Paljon grindaavilla kovat kamat ja tällaisilla (skill issue) kasuaaleilla sitten harmaata. En tiedä voisiko tuota jotenkin ohjata coop suuntaan palkitsemalla yhteistyöstä ja penaltilla jos jatkuvasti tappaa muita pelaajia. Toki tuo on vähän holhoamista sitten. Erillinen PvP ja PvE jako hajauttaa pelaajat, mutta en tiedä millainen vaikutus tuolla edes olisi pelaajamääriin, jos PvE porukkaa ei joka tapauksessa tule PvP:n takia. Ja PvP porukalle olisi varmasti mukavampaa, (jos ei pelkkä paskojen lahtaus ole se juttu) jos saavat kaltaisistaan enemmän haastetta.
 
PvE / friendly fire lobbyt ois kyllä mukavat, mutta en jaksa uskoa että niitä saadaan. Kävi kyllä yhdesti toi sama itelle, et puhdistin solona muutamat arcit pois vaivalla ja sitten heti joku iski kimppuun. Kai se vain pitäis tehdä itsekin niin. Kaiken lisäksi tässä on se, että vaikka puhdistaisit lobbystä 10 pelaajaa, niin silti joku voi spawnata end gameen tappamaan sut. Ei pysty missään kohtaa peliä rennosti loottaan tai vaikka mennä sitä kuningatarta tappamaan. Aina voi joku hiipiä selästä kimppuun.

Taitaa tulla silti ostettua tämä, kun ei yhtään napannut nyt alkaa pelaamaan delta forcea arc raidersin jälkeen. Joku vois kyllä discord serverin perustaa että löytyis suomalaista peliseuraa.
 
Itse vanhemmiten pidän enemmän yhteistyötä vaativista peleistä kuin kilpailullisista moninpeleistä. Jos haluan jälkimmäistä, niin menen pelaamaan Battlefieldiä tmvs. jossa ei tarvitse arvuutella kuka on vihollinen ja kuka ei.

Hyvä esimerkki on Sea of Thieves. Siinä mielellään vaan rennosti seilaisi, mutta kokoajan pelko perseessä milloin joku hikoilija tulee persraiskaamaan laivan ja viemään tavarat (joo siinä on nykyään PvE moodi, mutta sitä on rajoitettu joten turha pelata.)

Eli dilemma on: laittaako rahaa ja aikaa sellaiseen peliin, joka on ehkä välillä kiva ja sitten muutoin hermoja kiristelevää hampaiden yhteen puremista :hmm: kun ei pelissä tuo PvP puoli kiinnosta, mutta siltä ei voi välttyä.
 
Joo tulihan tuota kokeiltu reilun 15 tunnin verran viikonloppuna, alla hieman mietteitä pelistä. Huom vertaan peliä vahvasti Escape from Tarkoviin koska onhan tuo tämän Extraction Shooter-genren ns onnistunein tekele (toimitus huomauttaa että en ole kokeillut Hunt: Showdownia joka ilmeisesti myös kaikin puolin jees mutta sen tyyli ei vain iske meikään)

Henk.kohtaiset Tarkov on ehkä maailman parhain online-fps jos maailman poltiikkaa ei otettaisi mukaan eikä videopeleissä olisi huijareita. Venäjän hyökkässodan takia tuo peli jäänyt minulta vaikka sitä ehtisin tahkoa ennen sotaa yli 2000 tuntia

Joten tässä olen odotellut jo tovin että jokin länsimaalainen firma vihdoinkin ymmärtäisi että mikä Tarkovissa viehättää eikä vain yrittäisi tehdä mahdollisimman laiskaa kopiota rahan kiilto silmissä

Elikkäs ensiksi pitänee kehua kyllä maasta taivaisiin pelin teknistä toteutusta, pyörii kuin unelma oli rautasi lähes kuinka antiikkista tahansa ja jos löytyy modernimpaa kamaa niin freimit on sadoissa helposti. UE5 stutteria ei näy tai tunnu missään ja peli pyöri silkin pehmeästi allekirjoittaneen 9070 XT/5800x3D-kombolla CachyOS-käyttöjärjestelmällä.

Peleihin pääsi aivan ällistyttävän nopeasti etenkin soolona ja duona, triona "joutui" odottelemaan maksimissaan noin 30sek niin oltiin jo pelikentällä (vertailun vuoksi Tarkovissa 10 minuutin jonottelut ja latailut olivat vielä muutama vuosi sitten ihan arkipäivää eikä tilanne ole tietääksi juurikaan parantunut). Mitään viive-ongelmia ei ollut eli suht kova luotto että Embark osaa mitoittaa serverit julkaisulle juuri oikein (vertailua taas Tarkoviin jossa ensimmäiset päivät Wipejen jälkeen aina aivan hirveää tuuripeliä että saako sitä edes käyntiin)

Aiempia TechTestejä en ole pelannut joten karttasuunnittelusta en osaa sanoa kuin tämän yhden kartan pohjalta asioita, kuten jo tässä tullut varmasti tutuksi niin vertaan tätä itänaapurin Tarkoviin ja jos he jotain osaavat niin se on kenttäsuunnittelu niin immersion kuin pelattavuuden/flown kannalta

Tässä tuon Dam Battlegroundin itsellä on hieman ristiriitaiset mielipiteet, tykkään todella paljon kaikista sisätiloista, aivan massiivisia komplekseja missä on useita kerroksia ja vertikaalisuudella pääsee leikkimään kuurupiiloa PVP-tilanteissa niin herkullisesti. Kuvitelkaa Tarkovin Reserven D2-bunkkerin tunnelma mutta sitä on tarjolla aivan siis melkein kilometrikaupalla!

Mutta.. Ulkoalueet ovat jotenkin aivan liian avoimia? Ja epäluonnollisia/hyvin videopelimäisiä pullonkauloja täynnä. En myöskään ole kovin suuri fani aivan liian selkeistä mapin ulkoreunoista, syö immersiota huomattavasti kun pelkästään katsomalla näkee että jaaha tuohon loppuu kartta. Tulee flashbackejä geneerisistä Open World peleistä ala Ubisoft. Samoja assetteja viljellään paljon ympäri karttaa pienempien rakennuksien muodossa.

No jos unohdetaan negatiiviset asiat hetkeksi niin pitää kyllä kehua animaatioita, etenkin AI-robottien.
Ensimmäisen kerran kun katseli vierestä Leaperiä joka hyppii toisen pelaaja-squadin kimppuun teurastaen heidät niin ei voi kuin hattua nostaa miten aidolta tuo näyttää, ilmeisesti fysiikkamoottoria käytetään näiden kaikkien raajojen simulointiin tjsp (täysin mutua, luin ehkä jostain)

Pelkästään noiden perus-dronejen ampuminen on tyydyttävää kun drooni yrittää tasapainoittaa itseään sen jälkeen kuin yksi roottori on ammuttu rikki

Ja mites se PVP sitten, no tässä on hyvää ja pahaa. Tarkov-taustallani tuo että pelaaja ns on vielä nostettavissa "tappamisen" jälkeen on mielestäni suorastaan typerää (hot take). Voisi olla edes niin ettei tiputettu pelaaja voisi kömpiä pakoon vaan jäisi siihen paikkaan makaamaan odottaen pelastusta. Alkuun olin hieman huolissani että tässä olisi aivan liian pitkä TTK omaan makuun mutta tuohon tottui melko nopeaan etenkin kun osasi valkoida itselleen ne aseet mitkä iskivät mahdollisimman lujaa eli esim Ferro tai Anvil.

Matchmaking on ihan fiksusti mielestäni toteutettu eli ei ole suljettu solo, duo ja trioja täysin omiin lobbyihin vaan on esim pieni mahdollisuus että joudut duona tappelemaan trioa vastaan. Tuo että et välttämättä tiedä mitä on vastassa on Tarkovissa yksi PVP:n suola/suolia, tosin siinä soolona sinulla on taidolla ja hieman tuurilla mahdollisuus vaikka neljällä laukauksella voittaa 1vs4 tilanteen mikä tasapainoittaa tuota.

Kolmaspersoona taas oli itselle ehkä se suurin kysymys että kuinka tuo onnistuu, no eipähän tuo niin pahalta sitten enää tuntunutkaan. Onhan tuossa sitä kulman takaa kyttäämistä mutta no pitää vain edetä varovasti käytäviä pitkin ase pystyssä, tottumiskysymys siis hyvin pitkälti. Devit ilmeisesti antaneet lausunnon että eivät ole lisäämässä ensimmäisen persoonan pelimuotoa: hyvä, turhaan hajoittaisivat pelaajakuntaa ja parempi että hiovat yhden systeemin timantiksi kuin se että lisäävät juosten kusten toisen tsydeemin.

Jos jotain moitittavaa vielä niin menut/ui on muuten aivan törkeän hirveää raidien ulkopuolella, toivottavasti saavat tästä paskaa niskaan sen verran että vetävät jonkin täydellisen reworkin tuolle.

Ja no en jaksa enää hirveästi kirjoittaa mutta loottaaminen/lootti tuntuu jotenkin turhan geneeriseltä vielä, voi toki olla että sitten kun tietää tasan tarkkaan mitä itemeitä käytetään ja mihin niin asia on eri mutta jokin tuosta puuttuu mikä Tarkovissa on. En tiedä johtuuko se "Tetriksen" pelaamisen puuttumisesta eli kaikki itemit vievät sen yhden samankokoisen slotin vai siitä että itemien artwork tuntuu vain todella laiskalta/geneeriseltä vrt Tarkov. No aika näyttää sitten kun julkaisun jälkeen tätä on hakannut että miten fiilis muuttuu

Mutta joo loppuyhteenvetona:

Plussaa:
- kartan sisätilat
- äänimaailma
- tekninen toteutus
- animaatiot

Miinukset:
- kartan ulkotilat
- UI raidien ulkopuolella
- lootin geneerisyys

Huomioitavaa:

- kolmannen persoonan PVP varauksin

ps. Onko täällä muita jotka pelasivat tätä Linuxilla? Erioten Gnome-työpöydällä? Itsellä oli tämän pelin kanssa sama ominaisuus joka on myös saman firman toisessa pelissä eli The Finalsissa eli hiiri saattoi karata kesken pum pum-tilanteiden toiselle ruudulle pysäyttäen näin pelin. Mitkään muut pelit eivät tätä tee mutta nämä kaksi Embarkin peliä tekevät tuon. Oletan että Gnomen ominaisuus sillä kaveri jolla KDE ei ollut mitään ongelmia tämän suhteen

Alla vielä spoilereissa jotain satunnaisia screenshotteja mitä otin

20251018021812_1.jpg

20251018023921_1.jpg
20251018024013_1.jpg
20251019044316_1.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 340
Viestejä
4 967 677
Jäsenet
79 775
Uusin jäsen
KLA

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom