Niin. Iso osa tietokoneen käyttäjistä ei tosiaankaan tiedä edes mitä lämpötahna/ tyyny on.
No joo, olen myös käyttänyt nestemetallia ja vaihtanut PS4:een tahnat, mutta niitä pidän harrastelijajuttuina. Melkein rinnastaisin näytönohjaimen tahnojen laiton samaksi , kuin CPU-jäähylle laittaa tahnat.
Lähinnä vaan, että jos näytönohjaimeen on joskus vaihtanut tahnat, niin se ei tee minusta mitään kovaa harrastajaa. Ehkä muut touhuni tekevät , mutta ei tämä.
Itse tulee seurattua näiden uusien tuotteiden ja tuulien markkinoille tuloa. Osassa hype laimenee aika äkkiä. Jää kuitenkin herkästi sellainen olo, että juuri äskettäin huoltamaani koneeseen/ komponentiin tuli laitettua "menneen teknologian" tököttiä.
Seuraavaan buildiin menee Noctuan NH-T1 tahnaa, kun sitä nyt sattuu olemaan varastossa. Jään sitten miettimään ja harmittelemaan seuraaviksi vuosiksi, että mitä tuli tehtyä.
Itse olen jo pitkään vaan ostanut suurimmaksi osaksi (varmaan 80%) MX-4:sta ja laittanut sitä kaikkialle. Joku 2C ero parhaaseen tahnaan, niin ihan sama.
Myös NT-H1:sta on ollut , mutta se meni kovaksi aika äkkiä ja minulla on Jimm'sistä tilattua MX-4:sta vielä, niin se on tyyliin vuodelta 2021-2023, ennen dronekohua. Parasta näissä Arcticin tuotteissa on hinta ja luotettavuus. Uskon, että jos ostan MX-7:ää tuubin, se säilyy pitkään.
Tahnan levittäminen on tietenkin se asia mitä ei osaa tehdä ikinä oikein. Laittaakko tiplu keskelle, piirtääkö X, levittääkö lastalla vai hierooko lämmitetyn tahnan komponentin pintaan...
Ihan itse tahnoja vaihtaneiden jäljiltä näkee esimerkillisiä mallisuorituksia, mutta on nähty totaalisia tunarointejakin.
Tässäkin tehdään asiosta liian vaikeita. CPU:hun laitan itse pienen herneen keskelle, ehkä vähän levitän.
Näytönohjaimessa taas saatan laittaa aika paljonkin, kun se ei johda sähköä ja itse GPU-piirin alue on niin pieni, että vähän tahnaa siinä reunoilla auttaa lämpöihin. Sitä ei oikein voi tehdä väärin, kun näytönohjaimissa ei ole sockettia, jonne voi mennä sinne kuulumatonta tahnaa - ja ylimääräiset puristuu sieltä välistä pois.