Arm julkaisi Arm neural technology -alustan ja Neural Super Sampling -skaalaimen

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
23 887
arm-neural-technology-nss-splash-20250813.jpg

Arm julkaisi heinäkuussa 2024 AMD:n avoimeen FSR 2 -teknologiaan perustuvan ASR- eli Accuracy Super Resolution -skaalaimen Arm-järjestelmäpiirien käyttöön. Skaalain saatiin vihdoin käyttöön viime maaliskuussa, mutta nyt yhtiö on julkaissut seuraajan ja sen teknologia-alustan, joka tulee taipumaan myös muuhun.

Arm neural technology on yhtiön uusi alusta, joka mahdollistaa tekoälykiihdytettyjä ominaisuuksia suoraan Arm grafiikkaohjaimilla. Käytännössä kyse on uusista neural accelerator -yksiköistä, jotka Arm tulee lisäämään omiin tänä vuonna julkaistaviin grafiikkaohjaimiinsa. Toistaiseksi ei ole tiedossa, tulevatko myös muut Arm-arkkitehtuuria hyödyntävät valmistajat lisäämään kiihdyttimiä omiin grafiikkaohjaimiinsa, mutta teknologia tulee olemaan hyödynnettävissä Vulkan-laajennosten (VK_Arm_tensors ja VK_Arm_data_graph) kautta, eli mahdollisuuden pitäisi olla olemassa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ensimmäinen Arm neural technology -alustaa hyödyntävä ominaisuus tulee olemaan Neural Super Sampling -skaalain. NSS perustuu Armin mukaan aiempaan FSR 2 -pohjaiseen Accuracy Super Resolution -skaalaimeen, mutta parantaa sitä koneoppimiseen perustuvien mallien avulla. Integroinnin helpottamiseksi Neural Super Sampling tulee käyttöön Unreal Enginelle pluginin kautta ja kehittäjillä on mahdollisuus soveltaa sitä jo ennakkoon Arm Neural Graphics SDK:n kautta saataville tulevan emulaatiokerroksen kautta.

Yhtiön mukaan Enchanted Castle -demossa NSS pienentää GPU:n kuormaa puoleen ja skaalaa 540p-resoluutiolla rendeöridyn demon 1080p-resoluutiolle 4 millisekunnin budjetilla per ruutu. Armin mukaan NSS-skaalain vastaa laadultaan DLSS 2:ta, mutta sen skaalainmalli on täysin avoin, mikä mahdollistaa myöhemmän optimoinnin tai vaikka oman mallin käytön joka pelille. Tekoälymallit tulevat saataville GitHubin ja Hugging Facen kautta.

Armin mukaan skaalaimen jälkeen seuraavaksi Arm neural technology -alustalle on luvassa Neural Frame Rate Upscaling, eli ruutujen generointi, sekä Neural Super Sampling and Denoising, joka on suunniteltu käytettäväksi polunseurantaa käyttävissä peleissä. Kumpikin teknologioista tulee yhtiön mukaan saataville ennen, kuin alustaa tukevat GPU:t ovat markkinoilla.

Lähde: Arm
 
En tiedä onko se oma kone ja selain mutta tuo video oli kyllä niin nykivä katsoa ettei siitä saanut kovin selväää kuvanlaadusta oliko se parempi tai huonompi myös 1080p reso ei auttanut.
Kuitenkin ihan hyvä että kehitystä tapahtuu mobilipuolella.
 
En tiedä onko se oma kone ja selain mutta tuo video oli kyllä niin nykivä katsoa ettei siitä saanut kovin selväää kuvanlaadusta oliko se parempi tai huonompi myös 1080p reso ei auttanut.
Kuitenkin ihan hyvä että kehitystä tapahtuu mobilipuolella.

Triplaviestistä päätelleen saattaisi olla omassa koneessa/selaimessa vika...

:D

Puhelimella puoliksi katsottuna video ei nykinyt
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 897
Viestejä
4 874 255
Jäsenet
78 734
Uusin jäsen
niku turunen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom